Minulla on kokemusta kieliopillisesti vaikean kielen opiskelusta melko pitkälle, minkä vuoksi espanjan kielioppi vaikuttaa läpikävelyltä. Sekin on opeteltava, mutta ymmärtämisongelmia sen kanssa tuskin tulee. Sen kuin lukee ja pänttää.
Ensimmäiset haasteet tulevat minusta siinä, kun kokeilee tunnistaa, käyttääkö suomalaisen imperfektin asemasta espanjan preteritiä vai imperfektiä. Nuo kun ovat kaksi eri asiaa...
mutta sitten kun itse pitäsi sitä alkaa puhumaan, niin ei onnistukaan enään niin hyvin. Ehkä myöskin tuohon vaikuttaa se, että jäätyy aika helposti jos pitää ruveta engelskaa jollekkin puhumaan.
Sellainen aika klassinen fiba tulee kun puhutaan kellonajoista ja kello on esim. puoli kaksi. No, normisuomalainen siinä sitten miettii vartin että oliko "puoli" nytten to vai past jne. kun taas sanomalla vain "half two" 99% ihmisistä ymmärtää mistä on kyse ja keskustelun olennainen informaatio on siirretty ja voidaan siirtyä seuraavaan kohtaan..
Olen miettinyt, että olisi mukava lukea jotain uniikimpaa. Siksipä olenkin pohtinut, jos opettelisi itsekseen slovakkia. Osaan jo muutamia sanoja ja laskea kymmeneen, osaan myös tervehdykset. Mutta pitänee harkita.
Vai onko parempia ehdotuksia? Mihinkään iltakursseille en ehdi, joten kotona tai lenkillä/työmatkalla tuo opiskelu pitää suorittaa. iPhoneen saa näköjään ainakin yhden ilmaisen palikan aiheeseen liittyen. Lataanpas heti.
Sitä ei tosiaan kaikki taida tietää, että "half two" on puoli kolme eikä puoli kaksi.
Kiitos tuosta linkistä. Jotain tuollaista kaipailinkin. Kyllä tämäkin alkuun varmaan on ihan riittävällä tasolla minulle.Veikkaan, että tuolta et opi sinällään mitään uutta, mutta ehkä saat pikakertauksen ihan perusteista. Hier, bitte: Das ist Deutschland – saksan alkeet | Saksa | Oppiminen | yle.fi
Olen ollut siinä uskossa, että juuri tuossa kohtaa maali on ihan huulilla.eikä "ich komme" riitä kovin pitkälle.
Aloitin espanjan opiskelun WordDive verkko-opiskelun muodossa. Pari viikkoa mennyt ja Petu Matikaista lainaten: "eteenpäin on menty".Vai onko parempia ehdotuksia? Mihinkään iltakursseille en ehdi, joten kotona tai lenkillä/työmatkalla tuo opiskelu pitää suorittaa.
Toki toki. Mutta viittasin tuolla keskusteluongelmallani lähinnä siihen, että sanavarasto on päässyt pahasti rapistumaan vuosien varrella, jos se nyt vastentahtoisen lukiosaksan takia mikään erikoinen on koskaan ollutkaan. Meillä oli siis aika vastenmielinen opettaja saksassa. Small talk ja kaupassa tms. asiointi ei ole muuten ollut ikinä ongelma vieraissa kulttuureissa. "Ich wolle die... you know... kauluspaita probieren... Was? KAULUSPAITA!". Nyt aikuisena tuo motivaatio on hiukan eri tasolla kuin kapinallisena der Jungena. Aika paljon on tullut em. kielialueella vierailtua viime vuosina ja meno jatkuu samaa tahtia edelleen. Nyt haluaisi oikeasti oppia puhumaan saksaa.Ruotsia ja Saksaa voi kuunnella älypuhelimien radioapseilla. Puhekanava vaan kuunteluun esim työmatkoille (politiikka ja kulttuuria lähinnä). Siinä sitä saa kielikylpyä joka päivä mukavasti. Puheen parantamiseen se ei auta, siihen auttaa vain puhuminen, vähänenkin, joten keskusteluryhmät antaa edes mahdollisuuden käyttää säännöllisesti kieltä täällä kotimassa.
Slovakki on mietinnässä täälläkin, kun siellä suunnalla reissaaminen kiinnostaisi. Jyväskylän yliopiston kielikeskuksella on muuten alkeiskurssi verkossa, jos et ole vielä sitä huomannut. JY taitaakin käsittääkseni olla Pohjoismaiden ainoa yliopisto, jossa ko. kieltä voi opiskella.
Työväenopistoissa on englannin ja ruotsin keskusteluryhmiä, joissa luetaan päivän lehtiä ja keskustellaan niistä. Erittäin suositeltavaa puhetaidon kohennukseen ja sujuvuuden lisäämiseen. Siellä kaikki on about samaoilla ongelmilla ja jos vetäjä on natiivipuhuja, aina parempi. Halpojakin ovat, eiku menox kun syksyllä taas alkavat.
Mina olen vahan aloitellut espanjan opiskelua Wordivella ja vaikuttaa ihan hyvalta.Onko kenelläkään kokemusta Worddive nimisen ohjelman käytöstä kielten oppimiseen? Itse olen sitä hetken aikaa käyttänyt englannin kielen kohentamiseen ja tuntuu varsin mielekkäältä ohjelmalta opiskella kieltä. Onko muilla kokemuksia kyseisestä ohjelmasta ja kuinka tehokkaaksi oppimismuodoksi olet ohjelman kokenut? Kannattaako ohjelmaa alkaa käyttämään ihan tosissaan vai siirtyäkkö muihin opiskelumuotoihin? Kurseilla minulla ei ole mahdollisuutta käydä joten itsenäinen opiskelu ainut vaihtoehto.