palle fontän
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- RDS
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
5. kerroksen?
Näkisin, että tämä on kelvollinen.
5. kerroksen?
Viestin lähetti Sistis
Suomen kielitoimisto rules.
Samaisella luennolla luennoitsijani sanoi, että jos käytämme muotoa 'viipeen', joudumme käyttämään muitakin kyseisen instanssin suosittelemia sanoja, eli data -> anne ja elektroni -> sähkäle.
Viestin lähetti Elmeri Hautamäki
Itseäni ärsyttää eniten juuri noiden yhdyssanojen osaamattomuus. Esim. jossain helvetin chateissä näkee hirvittivän määrän kirjoitusvirheitä, etenkin yhdyssanojen kohdalla: "Onko Riihi mäellä hyvän näkösii sinkku tyttöjä? nim. ford boy´75".
Eihän niihin ole pakko sitä väliä laittaa. Riittää, kun kuittaa nuoli alaspäin ensimmäisen puoliskon ja jatkaa siitä.Viestin lähetti msg
Kiitos Nokian puhelimissa olevan ennakoivan tekstinsyötön, jota käyttäessä pitää yhdyssanojen osat kirjoittaa erikseen.
Viestin lähetti msg
Kiitos Nokian puhelimissa olevan ennakoivan tekstinsyötön, jota käyttäessä pitää yhdyssanojen osat kirjoittaa erikseen.
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Samoin myös risoo yleistynyt järjestysnumeron kirjoitusasu 9:s....
Ei saatana. Hyvin alkanut päivä meni pilalle.
Viestin lähetti tant gredulin
Omassa koulussani opetettiin, että kymmentä pienemmät numerot kirjoitetaan kirjaimin: viides. Ei 5:s eikä 5.
Tämähän tietenkin tapahtui vuonna tuhatyhdenksänsataakuusikymmentäjotain, joten tovi on vierähtänyt.
Viestin lähetti Elmeri Hautamäki
Älä turhaan selittele, taisit just jäädä kiinni että sä oot se ford boy' 75!
Juu, ei mene jakeluun täälläkään.Viestin lähetti msg
Jokainen, joka käyttää omata-verbiä, pitäisi lähettää lehtori Arja Tuulensuun(evp) desibelihoitoon.
Eikö sitä voisi mitenkään muuten sanoa?
Minulle opetettiin lukiossa alle 30 vuotta sitten, että se on entistää. Tuo mitätöntää onkin sitten jo sellainen juttu, mitä en suostu käyttämään, vaikka sama opettaja senkin opetti. Olkoot sitten vaikka yhden miehen sota, mutta minä ainakin mitätöin jatkossakin.Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Entisöidä:Ennastaa
Mitätöidä:Mitätöntää.
Näin opetettiin alle 100 vuotta sitten esim.minulle.
Entisöidä:Ennastaa
Viestin lähetti Sistis
Suomen kielitoimiston mukaan sana 'viive' pitää taivuttaa, kuin sana 'taive', eli taive - taipeen -> viive - viipeen. Eli jos joku kirjoittaa täällä vielä viiveen, saa Suomen kielitoimiston vihat niskoilleen minun kautta.
Viestin lähetti hanu
Entisöidä po. entistää. Opetettiin taas minulle viime vuosituhannella joskus.
edit: Ossi oli nopeampi, no minäkin olen Hämeestä.
t. hanu
Erinomaisen ärsyttävää kaltaiselleni kielipoliisille.Oikeasti ottaa aivoon.Luulisi työkseen kirjoittavien huomaavan moisen.
Hyvää on ollut opetus! Aika yleistä on myös tämän vastakohta, eli viimeisen sanan ja (päättö)välimerkin jälkeen laitetaan väli. Saatakohan siellä ? No siellähän sataa ! Tiesin , että tänään tulee vettä kuin aisaa . Onkohan joskus opetettu noin, ja olen vain missannut jotain? Vai onko Brewerintauti levinnyt kulovalkean tavoin ympäri maailmaa? Tietysti tuo yo. ELÄKELÄISEN (?) tapa on vähän sama.Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Molemmat opetettiin,mutta valitsin tietysti raflaavamman tähän yhteyteen.Meillä on siis ollut tuplasti parempaa opetusta.
Suomen kielessä ei vedetä johtopäätöksiä, niitä tehdään.Viestin lähetti Tulppu
Alan itsekin useamman kirjoitusvirheen samassa tekstissä huomattuani vetää johtopäätöksiä kirjoittajan koulutuksesta, taustoista sekä yleisestä älykkyystasosta.