Ei sinänsä liity lainaamaani viestiin, vaan uusien katsojien lehtereille saamiseen. Olisi huomioitavaa, että alkoholin ympärille rakentaminen ei oikein istu nykyaikaan, eikä baarikokoontumisten yms. myötä isommin uusia katsojia tavoiteta. Myös sen ymmärtäminen, että sitoutuneiden kannattajien määrän sijaan on nykyajassa tavoiteltava ja voitettava puolelleen ottelutapahtuma kerrallaan satunnaiskatsojia, jotka seuraavat viihdettä live- tapahtumissa laajalla kirjolla. Toki he eivät käy kaikissa peleissä, mutta positiivisen kokemuksen myötä voivat palata, sekä viestiä omille verkostoilleen myönteisestä kokemuksestaan.
Lainasin kokonaan, koska tämä on täyttä asiaa.
Jos tätä vielä kohdennetaan Kivikovaan, korostuu pari seikkaa.
1) Iso osa Bluesin kannattajiksi kasvaneista menetettiin vakiokävijöinä. Tämä korostaa lainaamaani kirjoitusta entisestään. Ydinryhmä on pieni eikä tule kasvamaan nopeasti. Osasta em ryhmästä voi kyllä saada keskivertoa helpommin satunnaiskatsojia, kun halli ja laji ovat tuttuja.
2) Nopein kasvu tulee satunnaiskatsojista, joten heidän houkuttelemisensa paikalle pitäisi olla ykkösprioriteetti. Tähän ei pelaajien naamat auta, vaan puhutteleva viesti.Satunnaiskatsojien muuttuminen vähemmän satunnaisiksi vaatii hyvän tuotteen sekä hinta/laatu suhteen. Pitää saada enemmän vastinetta rahalle. Suomessa tässä ollaan usein todella huonoja ikään kuin odotetaan, että iso vastuu olisi kannattajaporukalla. Mielestäni tätä ei voi ulkoistaa, vaan fanit ovat se viimeinen silaus kokonaisuuteen.
3) Edellinen pätee muuten myös yhteiskumppanimyynnissä pitkäaikaisten ”vakiotukijoiden” ulkopuolelta.
Kummasti se 4P vaan pätee tässäkin, vaikka sitä ehkä pidetään jo vanhanaikaisena.