Bluesin yleisömääriin olisi tehtävissä paljonkin, jos vain asiaan oikeasti keskityttäisiin tämänkin ketjun neuvoilla. Jotkut asiat eivät ole ihan yksinkertaisia, mutta todella paljon hyvin yksinkertaistakin olisi tehtävissä.
Fanikatsomo on areenalla kyllä haastava monestakin syystä. Itse fanikatsomon rakenne oli aiemmin mielestäni lähes täydellinen. Siinä pitäisi keskiössä olla ne, jotka haluavat seistä. Tämän seisomaosan molemmin puolin pitäisi olla istumaan haluavat aktiivikannattajat, jotka tarttuvat muuta hallia helpommin mukaan kannustukseen. Tällä tavalla olisi ideaalitilanteessa kannatusta ylläpitävä keskiö ja sen reunoilla lisää voimaa, joka saisi välillä myös muun hallin tarttumaan mukaan kannustukseen. Tosin rakkaalla areenallamme on pieni ongelma tuo ylä- ja alakatsomoiden välinen kuilu, jota on vaikea täyttää muuten kuin hallin ollessa täydehkö - ei ylhäältä oikein pysy kärryillä, mitä alhaalla tapahtuu ja vice versa. Tähän vielä lisätään se, että fanikatsomon reunojen jälkeen alkoi "hallin kalleimmat paikat", mikä teki kannustuksen asteittaiseen tarttumiseen muuhun halliin ison pullonkaulan - ainakin itse 102:n kaarteessa aikanaan istuneena koin oman kannustuksen merkityksen todella pieneksi, kun siitä sivukatsomon suuntaan ei ketään saanut enää kannustamaan.
Toinen ehdoton välttämättömyys fanikatsomolle olisi se, että kotijoukkue hyökkää kaksi erää siihen päätyyn, jossa katsomo on. Se vaan on näin. Ei se fiilis tartu kentältä katsomoon päin niin hyvin, kun kaksi erää katsoo läheltä oman joukkueen puolustamista. Toimiston idea fanimaailmasta oli mielestäni aivan loistava, mutta pienehköt täysin välinpitämättömät päätökset pilasivat loistavan idean täysin - esimerkkeinä juuri väärä pääty ja uuden päätykatsomon näkyvyysongelmat.
Enkä kyllä itsekään hyväksy tätä tosiasiaa lauantaipelien puuttumisesta. Aivan täysi fakta on se, että pienessä sievässä olevat kannattajat tarttuvat herkemmin kannustukseen kuin tiistai-iltana olevissa peleissä. Nyt tämä lauantaipelien puute on vienyt fiilistä hallissa vielä enemmän siihen suuntaan, että ei siellä ole muilla kuin HC-kulmauksella tai joskus myös alakoululaisilla tapana huutaa ja kannustaa. Ja kun tunnelma omalla kotisohvalla alkaa olla yhtä mukaansatempaava kuin fiilis hallissa, ei sitä sinne hallille tule juuri lähdettyä.
Lisäksi hallin myyntipisteet eivät ole ajan tasalla - saati edes auki. Paljon mielenkiintoista hyvää sielläkin on - esimerkiksi nämä vierasjoukkueesta kehitetyt erikoisuudet, mutta sitten taas vieressä myydään ylihintaista ja täysin mautonta hodaria tai euron kappaleelta maksavia nakkeja. Osta sitten hyvällä omallatunnolla vaikka kolme hodaria ja limut - hups ja yli 20 euroa taas meni siihen. Ja samalla rahalla saisit hallin Hesburgerista sentään merkittävästikin paremman vastineen tuolle rahalle (ei nyt puututa Heseen tai sen laatuun, mutta kyllähän sieltä saa burgeriaterian samalla rahalla kuin muualta väsyneen hodarin ja limun). Eikä oikeasti muovimukissa myytävä nollanelonen tuoppi voi maksaa kuutta euroa, vaikka kuinka oltaisiin hallissa.
Jotta nyt ei menisi ihan kritisoinniksi, tällaiset "kaulaliinalla ilmaiseksi", "kolmen ottelun kiekkoviikko" ja "pelastusarmeijan vaatepussilla lippu peliin" -tyyppiset kampanjat ovat hyviä ideoita. Toivottavasti kausikorttilaiset eivät koe niitä sellaisina tempauksina, jotka vähentävät halua ottaa kausikorttia, kun ei itse pääse hyödyntämään. Näistäkin vain pitäisi saada enemmän irti.