Kiekko-Espoon viestintä & markkinointi

  • 637 878
  • 2 816

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ehkäpä perseily on vähän turhan vahva termi, mutta parannettavaa on paljon.

En ole mikää someguru, mutta ainakin LinkedInin kautta näkyvyys on melko edullista. Viisi tonnia vuodessa toisi Linkkarin kautta jo aika huomattavan paljon näkyvyyttä ja kotisivuliikennettä. Facebook on ilmeisesti vielä halvempi. Toki näissä kamppiksissa pitää sitten olla selkeä ostopolku ja teema, jotta niistä saadaan jotain irti. Eli vähän paneutumista se vaatii.

Esimerkkinä Hirson haastattelu viime viikolta. Siihen yhteyteen ilmoitus fanituotteista ja kamppis olisi siinä. Toki fanituotteet yksinään ovat riittävä kampanja-aihe. Joukkueen julkaisun yhteydessä sitten kausarit jne. Melko pienellä panostuksella sitä näkyvyyttää saadaan. Omasta mielestäni juuri näkyvyys on nyt se haaste, kun Mestis harvoin pääsee lööppeihin.

Syyät kuitenkin muistaa, että some-näkyvyys vaatii sitten jatkuvuutta, joka on ollut hieman heikkoa tähän mennessä. En laske äitienpäivätoivotuksia yms mukaan, vaikka se "fiidissä" näkyykin.

En ole itekkään mikään someguru, mutta mitä joukkoa ajattelit tavoitella LinkedInin kautta? Lasten vanhempia sieltä saa kiinni, mutta ei siellä nuoriso (kait) juurikaan hengaa. Heitä varten tarttis käyttää Instagramia, Tiktokkia, Snapchattia, Youtubea (shorts ja videot) ja niin edelleen ja järkevintä olis mennä varmaan pelaajat = idolit edellä. Noihan on aina naama kii ruudussa niin se sisältö pitäis vaan saada houkuttelevaks.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
En ole itekkään mikään someguru, mutta mitä joukkoa ajattelit tavoitella LinkedInin kautta? Lasten vanhempia sieltä saa kiinni, mutta ei siellä nuoriso (kait) juurikaan hengaa. Heitä varten tarttis käyttää Instagramia, Tiktokkia, Snapchattia, Youtubea (shorts ja videot) ja niin edelleen ja järkevintä olis mennä varmaan pelaajat = idolit edellä. Noihan on aina naama kii ruudussa niin se sisältö pitäis vaan saada houkuttelevaks.
Lähinnä niitä, jotka maksavat kuluttajapuolen viulut. Mestiksen näkyvyys on niin pientä, että siihen ei voi luottaa. Toinen näkökulma on tietysti yhteistyökumppanit, mutta sekin helpottuu, kun itse tuote on paremmin näkyvillä kuluttajien silmissä. Tällä hetkellä Kiekko-Espoon näkyvyys on liian pientä.

Itselläni ei ole kokemusta noista mainitsemistasi kanavista. Tiedän vaan sen, että kuluttaja-asiakkaille näkyvyyttä siellä kovasti haetaan. On varmasti paikallaan käydä nuokin kanavat läpi. Jonkin sortin Growth Hackingia pitäisi tehdä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ihan ensimmäisenä pitäisi tunnistaa, että kenelle markkinointia halutaan suunnata. Sen jälkeen pitää löytää oikeat kanavat sen tekemiseen ja tietenkin myös oikeanlainen sisältö. Tällä hetkellä nämä kaikki tuntuvat puuttuvan ja sen vuoksi markkinointi on juuri tasoa "hyvää äitienpäivää" Facebookissa.. Nyt kun valmennus ja pelaajasopimuksia julkistetaan sekä kausarit tulevat myyntiin, olisi todella hyvä hetki laittaa jonkinlainen kampanja pystyyn ja todellakin tiedostaa se, että ketä sillä tavoitellaan.

Rahaa tähän tuskin on laittaa paljoa yli nolla euroa, joten olisi hyvä lähteä hyödyntämään pelaajien omia somekanavia tässä suhteessa. Urheilulehdessä oli taannoin tästä hyvä juttu ja näköjään se löytyy nyt myös IS:n nettisivulta. Mukana on kaikille tuttuja nimiä, mm. Jason Nikkinen. Joku seura muistaakseni Suomessa on jopa laittanut somenäkyvyyden osaksi pelaajasopimuksia, missä pelaaja voi ansaita itselleen lisää palkkaa tekemällä onnistunutta somesisältöä. Yritän kaivaa tämän jutun jostain, mielestäni sekin oli Urheilulehdessä.

EDIT: YLEn nettisivuilta löytyi tuo mainitsemani juttu.
 
Viimeksi muokattu:

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Länsiväylässä on pääkirjoitus Kiekko-Espoosta

Rohkea avaus
Pisti vähän hymyilyttämään tämä kohta, jossa Hiltusta siteerataan:
"Ammattiurheilussa edellytetään taloudellista vakaata pohjaa. Urheilullisuus ei riitä, mutta sen on oltava junioritasolta lähtien pitkäjänteistä ja osaavaa. Taseen on oltava uskottava."
Liigassa on siis 4-6 joukkuetta?

Itse artikkelissa tämä kohta säväytti:
"Tavoitteen toteutuminen edellyttää, että Kiekko-Espoo saa puolelleen vahvan yhteisön, koko Espoon: kaupungin, merkittävät yritykset ja espoolaiset. Espoolaisten seurojen on kyettävä jättämään riitely ja epäterve kilpailu taakseen."
Tässä varmaan auttaisi, jos kuuntelisivat näin alkuun nimimerkkiä Toni85 markkinointiviestinnän suhteen.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Ketterän kotisivujen uutisen mukaan kyseessä ovat Kiekko-Espoon joukkueen keskuudessa tapahtuneet koronavirusaltistumiset, jotka siirtävät ottelun hamaan tulevaisuuteen:
Samalla Hirso kertoo naamakirjassa näin:
”Joudumme siirtämään harjoitusottelun myöhäisempään ajankohtaan, koska emme saa huomiselle monista eri syistä johtuen joukkuetta kasaan. Katsomme uuden päivän pelille Ketterän kanssa ja tiedotamme siitä tämän vahvistuttua.”

Onko tämä nyt kaikkien aikojen pohjanoteeraus Espoolaisen jääkiekon viestinnässä?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vaikea kyllä ymmärtää miksi koronavirusaltistumiset tai -karanteenit olisivat enää tänä maailmanaikana tuollainen tabu. Kai sen voi sanoa suoraan, ei siitä mitään haittaa ole.
 

Tangens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kannatan paikallista seuraani
Samalla Hirso kertoo naamakirjassa näin:
”Joudumme siirtämään harjoitusottelun myöhäisempään ajankohtaan, koska emme saa huomiselle monista eri syistä johtuen joukkuetta kasaan. Katsomme uuden päivän pelille Ketterän kanssa ja tiedotamme siitä tämän vahvistuttua.”

Onko tämä nyt kaikkien aikojen pohjanoteeraus Espoolaisen jääkiekon viestinnässä?

On. Ehdottomasti on!

Haistan Vanhaukon vastauksessa vahvan sarkasmin. Hirson ulostulo olisi tietysti voinut tarjota enemmänkin sisältöä ja tuntuu tyhmältä lukea Ketterän sivuilta oman joukkueen kuulumisia, mutta Espookiekkoilun historia on tarjonnut sen verran värikkäitä ulostuloja, ettei tällä päästä lähellekään kärkeä.

Itselleni on vahvimmin jäänyt mieleen keväältä 2016 "Väliaika tiedote" sekä tunnelin päässä näkyvä valo.
 

Ladex

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vaikea kyllä ymmärtää miksi koronavirusaltistumiset tai -karanteenit olisivat enää tänä maailmanaikana tuollainen tabu. Kai sen voi sanoa suoraan, ei siitä mitään haittaa ole.
U20 karanteenissa, ehkä sieltä oli ajateltu täydennystä. Tai tullut altistumisia. Tai toisinpäin. Tai mistä tästä koronasta tietää, tiedottaakaan. Perkele.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
U20 karanteenissa, ehkä sieltä oli ajateltu täydennystä. Tai tullut altistumisia. Tai toisinpäin. Tai mistä tästä koronasta tietää, tiedottaakaan. Perkele.
Ketterän sivuilla kerrotaan ottelun siirtyneen keskiviikolle. Vaikka Ketterällä isäntänä suurempi intressi tiedottaa asioista nopeammin, on tämä kyllä surullista. Meidän sivuilla edelleen "monet eri syyt". Vaikka organisaatio olisi kuinka timanttia sisältä, ei sitä saada muutettua rahaksi ja menestykseksi ilman, että muu maailma tietää siitä.

P.S. Olisikohan nyt ihan oikeasti syytä miettiä sitä viestintästrategiaa uudelleen jonkun ammattilaisen kanssa?
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Haistan Vanhaukon vastauksessa vahvan sarkasmin. Hirson ulostulo olisi tietysti voinut tarjota enemmänkin sisältöä ja tuntuu tyhmältä lukea Ketterän sivuilta oman joukkueen kuulumisia, mutta Espookiekkoilun historia on tarjonnut sen verran värikkäitä ulostuloja, ettei tällä päästä lähellekään kärkeä.

Itselleni on vahvimmin jäänyt mieleen keväältä 2016 "Väliaika tiedote" sekä tunnelin päässä näkyvä valo.

Olisiko tässä kohtaa aika antaa uusi mahdollisuus iki-espoolaiselle A.Valavuorelle. Hän jos kuka osaisi kääntää kelkan ja ottaa ohjat käsiinsä tiedotuksen ja mediahuomion osalta. Näkyvyys ja huomio olisi taattu ja Älex saisi samaan hengenvetoon kuitattua hieman verorästejään K-Espoon maksaessa hänelle nimellistä korvausta aiheuttamastaan kohusta ja mielipahasta. Otteluiltoina sankarimme voisi isännöidä matseja omalla persoonallisella tyylillään ja antaa otattaa itsestään fanikuvia lukuisten vaihtuvien julkkisystäviensä kanssa, sekä jakaa viiltäviä viimehetken sisäpiirin vetovinkkejä illan matsiin.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Olisiko tässä kohtaa aika antaa uusi mahdollisuus iki-espoolaiselle A.Valavuorelle. Hän jos kuka osaisi kääntää kelkan ja ottaa ohjat käsiinsä tiedotuksen ja mediahuomion osalta. Näkyvyys ja huomio olisi taattu ja Älex saisi samaan hengenvetoon kuitattua hieman verorästejään K-Espoon maksaessa hänelle nimellistä korvausta aiheuttamastaan kohusta ja mielipahasta. Otteluiltoina sankarimme voisi isännöidä matseja omalla persoonallisella tyylillään ja antaa otattaa itsestään fanikuvia lukuisten vaihtuvien julkkisystäviensä kanssa, sekä jakaa viiltäviä viimehetken sisäpiirin vetovinkkejä illan matsiin.

Ei saatana, ei ikinä!
 

Physical Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Ketterän sivuilla kerrotaan ottelun siirtyneen keskiviikolle. Vaikka Ketterällä isäntänä suurempi intressi tiedottaa asioista nopeammin, on tämä kyllä surullista. Meidän sivuilla edelleen "monet eri syyt". Vaikka organisaatio olisi kuinka timanttia sisältä, ei sitä saada muutettua rahaksi ja menestykseksi ilman, että muu maailma tietää siitä.

P.S. Olisikohan nyt ihan oikeasti syytä miettiä sitä viestintästrategiaa uudelleen jonkun ammattilaisen kanssa?

Tällaisessa tilanteessa, jossa sopimuksia ei ole vielä julkistettu joukkueellisen verran, "monet eri syyt" on ehkä onnettomin mahdollinen ilmaisu. Ainoa lohtu, ettei sitä todennäköisesti edes huomaa kuin muutama hc-kannattaja.

Kun nyt vain pääsisi kausi alkamaan aikanaan ja itse taas katsomoon. Vaikka olisi joku kokovartalomaski päällä, ihan sama.
 

Ladex

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kyllä tässä varmaan päästään normihommiin kuitenkin. Itselleni oli uusi tieto ja mahtava yllätys kun luin tänään Hesarista, että kaksi piikkiä saaneet eivät joudukaan enää välttämättä karanteeniin altistumisesta huolimatta. Syyskuun alussa on kaikki halukkaat + 15 vuotiaat piikitetty kahdesti. Sitten vaan Metro-areena täyteen kun kausi alkaa!
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Nyt on ehdottomasti vaikuttamisen paikka, eli toivottavasti kaikki tänne ideoitaan ja ajatuksiaan heitelleet nimimerkit käyvät vastaamassa kyselyyn ja laittavat hyvät tipsit sekä rakentavat kritiikit jakoon kyselyn avulla.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Nyt on ehdottomasti vaikuttamisen paikka, eli toivottavasti kaikki tänne ideoitaan ja ajatuksiaan heitelleet nimimerkit käyvät vastaamassa kyselyyn ja laittavat hyvät tipsit sekä rakentavat kritiikit jakoon kyselyn avulla.
Done!

Itse kommentoin markkinointtiviestinnän riittävyyttä lyhyesti. Sinulla on sen verran osaamista ja näkemystä, että palautteeni saa vähän liha luiden ympärille.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Kävin itsekkin laittamassa palautteen. Hyviä kysymyksiä tosiaan ja toivottavasti siellä on hyvää rakentavaa kritiikkiä jota sitten toimisto kuuntelee ja pystyy kehittymään.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jotenkin löysin vasta itse nyt ton Kiekko-Espoon youtube-kanavan. Siellähän oli eilinenkin peli kokonaan ja sekä Lemetyisen että Hirson haastikset pelin jälkeen, Kähkösen haastis peliaamuna yms. Tilaukseen!
 

Vanhaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kiekko-Espoon nettisivut eivät juuri kehuja ansaitse.

Kauden alkuun on aikaa viisi päivää eikä joukkueesta ole saatu vielä kuvaa esille. Pelaajien kuvia on kourallinen ja nekin vähät ovat viime vuodelta.
Ottelut-osassa ainoa tieto on viime keskiviikon cup-ottelu eikä uutisissa ole huomattu perjantaista voittoa ja siitä johtuvaa Suomen Cupin finaalipaikkaa.
Kruununa päälle ovat vanhat taustakuvat shop-osassa. Sieltä saa yhä Ladan kuvan luuriinsa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Kiekko-Espoon nettisivut eivät juuri kehuja ansaitse.
Toiminnallisesti en ole huomannut sivuissa mitään vikaa, mutta sisältö on tosiaan se heikko lenkki.

On ehkä syytä miettiä tätä resurssien kautta. Naamakirjassa, Twitterissä yms löytyy aika paljon materiaalia. Olisiko syytä käyttää osaa näistä suoraan kotisivuille? Ehkä ne Twitterin "peli tasan ensimmäinen erän jälkeen" ovat turhia, mutta haastattelut, kokoonpanot jne toisivat kummasti eloa tuonne. Tämä ei toki vaikuta Ladan kuvaan tai muihin pelaajatietoihin. Se etu tässä kuitenkin on, että yksi julkaisu saisi enemmän näkyvyyttä samalla työmäärällä.

Toinen asia, jota ainakin itse toivon, on paikka, josta löytyisi kaikki. Mielestäni kotisivut ovat oikea paikka tällaiselle. En oikein jaksa kytätä kaikkia somekanavia kokoonpanojen löytämiseksi. Joka markkinointiviestinnän ammattilainen voi tietysti olla tästä eri mieltä.

Monialustajulkaisuilla säästetyn ajan voisi sitten laittaa kotisivujen ns taustamateriaalin päivitykseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös