Mainos

Kiekko-Espoon viestintä & markkinointi

  • 758 948
  • 3 697

jarpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Samaa mieltä siitä, että useampia noista esimerkiksi facebookin postauksista voisi laittaa kotisivuillekkin. Ei luulisi ihan mahdoton aika/rahasyöppö olevan.

Itse seuraan someja ja siellä noita uutisia ja muita kuulumisia seuran suunnalta on mielestäni tullut mukavalla tavalla viikoittain. Eikä ne postaukset sieltä tietääkseni mihinkään huku kun ottaa tavaksi käydä seuran omalla profiilisivulla silloin tällöin.
 

Nick Brophy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Tietysti tyhmempi voisi luulla että seuran intresseissä olisi myydä mahdollisimman monta kausikorttia.

Tämäkin on suhteellista tilanteessa, jossa ei voida olla lainkaan varmoja edes kauden alkamisesta. AVIt pitävät kiinni 50 hengen / 1 m turvavälirajoista. Voi olla niin, että kausikorttilaiset täyttävät jo kaikki käyttöön suunnitellut paikat turvaväleille harvennettuna (=1/6 normikapasiteetista).
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tämäkin on suhteellista tilanteessa, jossa ei voida olla lainkaan varmoja edes kauden alkamisesta. AVIt pitävät kiinni 50 hengen / 1 m turvavälirajoista. Voi olla niin, että kausikorttilaiset täyttävät jo kaikki käyttöön suunnitellut paikat turvaväleille harvennettuna (=1/6 normikapasiteetista).
1/6 kapasiteetistä on kuitenkin vielä yli 1000 silmäparia. Jos tämä määrä kausikortteja on myyty, en enää ikinä arvostele viestintää.
 

Nick Brophy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
1/6 kapasiteetistä on kuitenkin vielä yli 1000 silmäparia. Jos tämä määrä kausikortteja on myyty, en enää ikinä arvostele viestintää.
Koko ala- ja yläkatsomon avaaminen puolestaan pistää turvallisuussuunnitelman uusiksi. Arvostele viestintää jos haluat, itse kommentoin lipunmyynnin mielekkyyttä tilanteessa, jossa ei tiedetä mihin myydään. Allekirjoittaneen Harlem Globetrotters -lippujen tapahtumapäivää siirrettiin juuri toisen kerran.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Koko ala- ja yläkatsomon avaaminen puolestaan pistää turvallisuussuunnitelman uusiksi.
Eiköhän tässä ole pari muutakin suunnitelmaa muutettu, joten tämäkin varmaan onnistuu.
Arvostele viestintää jos haluat, itse kommentoin lipunmyynnin mielekkyyttä tilanteessa, jossa ei tiedetä mihin myydään.
Irtolippuja ei myydä juuri siksi, ettei vielä tiedetä mitä myydään.
Allekirjoittaneen Harlem Globetrotters -lippujen tapahtumapäivää siirrettiin juuri toisen kerran.
Otan osaa.
 
Viimeksi muokattu:

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tein aikajanan Kiekko-Espoon tekemistä julkaisuista Facebookissa ja nettisivuilla. Facebookin tarinat jäivät tästä ulkopuolelle niiden erilaisen luonteen vuoksi. Aikajanalla näkyy heinä-elokuussa tehdyt julkaisut Kiekko-Espoon facebook-sivulla, joihin on merkattu punainen pallo, jos ne julkaistiin myös nettisivuilla. Kuten janalta helposti huomaa, julkaisuissa tuli selkeä piikki elokuun alkupuolella, mutta sen jälkeen tahti on taas rauhoittunut. Lisäksi on helposti huomattavissa, että pääasiallinen julkaisukanava ei ole verkkosivut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Vepa

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Lisäksi on helposti huomattavissa, että pääasiallinen julkaisukanava ei ole verkkosivut.
Joku palstan mediamoguleista voisi kommentoida tämän toimintatavan vahvuuksia ja heikkouksia. Itselläni tässä on vaan oma mielepide taustalla.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Itse en koe olevani mediamoguli, mutta mielestäni some ei saisi missään nimessä olla pääasiallinen julkaisukanava, koska se rajaa saavutettavissa olevaa yleisöä aika reippaasti. Kaikki avainjulkaisut pitäisi saada verkkosivuille ja somessa tehdään jokaiseen eri kanavaan sopivat nostot verkkosivuilla olevista aineistoista ja tietenkin kanavan luonteeseen sopivat muut sisällöt (instassa hauskoja kuvia ja lyhyitä videoita, twitterissä liveseurantaa peleistä, youtubessa maalikoosteet jne).

Facebookin käyttäjäkunta on tässä vuosien saatossa muuttunut aika paljon varttuneempaa kohti, mutta toisaalta taas kanava on ollut jo aika monessa paskamyrskyssä ja osa karttaa varsinkin tätä kanavaa niiden vuoksi. Kiekko-Espoo näkyy Instagramissa aika hyvin ja sen pääasiallinen käyttäjäryhmä on käsittääkseni nuoret tai nuoret aikuiset.

Verkkosivut tavoittavat periaatteessa kenet tahansa vauvasta vaariin. Sen vuoksi sen pitäisi olla kaikkien julkaisujen lähtökohtainen alusta. Nyt jostain syystä vaikuttaa siltä, että verkkosivuilla ei esimerkiksi joko pystytä tai haluta julkaista kuin yksittäisiä kuvia. Kyllä verkkosivuilla voisi ihan hyvin olla myös upotettuja videoita youtubesta (varsinkin nämä pelaajaosakkaiden videot pitäisi ehdottomasti löytyä myös verkkosivulta) ja kuvagallerioita treeneistä jne.

Tässä heijastuu mielestäni se, että selkeä viestintästrategia joko puuttuu tai se on luotu hieman oudosti, julkaisujen tekijät ovat vähissä tai heillä ei ole tarpeeksi osaamista ja/tai aikaa tehdä sisältöä myös verkkosivulle.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Verkkosivut tavoittavat periaatteessa kenet tahansa vauvasta vaariin. Sen vuoksi sen pitäisi olla kaikkien julkaisujen lähtökohtainen alusta. Nyt jostain syystä vaikuttaa siltä, että verkkosivuilla ei esimerkiksi joko pystytä tai haluta julkaista kuin yksittäisiä kuvia. Kyllä verkkosivuilla voisi ihan hyvin olla myös upotettuja videoita youtubesta (varsinkin nämä pelaajaosakkaiden videot pitäisi ehdottomasti löytyä myös verkkosivulta) ja kuvagallerioita treeneistä jne.
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Kesäkuussa oli 3 uutista ja heinäkuussa 4.Olisi kyllä tärkeää että näitä sivuja käytettäisiin enemmän ja toissijaisesti muita somekanavia. En tiedä miten paljon aikaa ja vaivaa sivun ylläpitäminen vaatii, mutta jos resurssit ei riitä niin sitten ei.
 

KukkoMiikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oma ajatukseni taas olisi, että kaiken tekemisen perimmäisenä tarkoituksena on myydä lippuja, kausikortteja ja oheistuotteita. Nettisivu näille on yleensä paras kanava.

Eli tärkeintä on, että sivuilta ostaminen on helppoa. Sen lisäksi sivuilta tulisi löytyä tärkeimmät ajankohtaiset tiedot, kuten otteluohjelma, yhteystiedot, ravintolatarjonta ja aukioloajat, saako lippuja hallilta jne. informaatio. Näiden puuttuminen saattaa jopa ärsyttää.

Tämän jälkeen tehtävänä on sitten saada asiakkaat kauppapaikalle ja kaiken sisällön tulisi tukea tätä. Mitä enemmän hyvää sisältöä nettisivuilla on, sitä enemmän syitä siellä on vierailla usein. Lisäksi esim. blogipostaukset parantavat huomattavasti hakukonenäkyvyyttä.

Tärkeimmän myyntikanavan, eli nettisivujen, ohella on sitten muut mediat. Näiden tehtävä on myös ohjata ostamaan, mutta se tapahtuu pääsääntöisesti ohjaamalla nettisivuille. Luomalla kiinnostavaa sisältöä esim. instassa saadaan lisää sitoutuneita seuraajia, joita voidaan taas ohjata ostamaan lippuja. Tämän tärkeyttä ei kannata aliarvioida, sillä seuraajien joukossa voi olla paljonkin ns. 'ei aktiivisia' seuraajia, jotka sitten ostavatkin lippupaketin osuvan paikalliskamppailun mainonnan myötä. Mutta edelleen, tärkeintä on tehdä kiinnostavaa, sitouttavaa materiaalia, kerätä seuraajia ja ohjata heidät lopulta ostamaan lippuja.

Kaikki kanavat toimivat tietysti eri tavalla, joten niihin tarvitaan eri sisältöä. Lisäksi on hyödyllistä, että sisältö ei ole kaikissa sama vaan motivoidaan seuraamaan joukkuetta kaikissa kanavissa ja ikään kuin ohjataan seuraajia edestakaisin kanavien välillä. Esim. instassa ja FB:ssä voidaan kertoa ensi viikolla julkaistavista uusista sopimuksista. Kun on julkaisun aika, eri kanavissa eri kulmalla ohjataan nettisaitin artikkeliin / blogiin. Artikkelissa voidaan taas luvata "Kuule Arton mietteitä instastoryssä ensi viikon aikana", jolloin saadaan pelkän nettisaitin käyttäjiä ohjattua instaan. Heitä voidaan taas myöhemmin ohjata lippuluukulle.

Toivottavasti saatte ajatuksistani kiinni. Mielestäni toimistolla ei olla tässä siis mitenkään epäonnistuttu, ainakin itse koen saavani sopivasti kiinnostavaa sisältöä ja löydän itseni yllättävän usein nettisivuilta. Suurin synti on nyt ollut, ettei harkkaotteluista ole juuri kerrottu eikä lippuja ole ollut mahdollista ostaa, mutta se johtuu toivottavasti vallitsevasta tilanteesta ja epävarmuudesta.

Täytyy muistaa, että pienillä resursseilla mennään. Oikeita elementtejä tekemisestä kuitenkin löytyy ja osaamista toimistolla on varmasti, aikaa varmasti aivan liian vähän.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
No, minäpä väitän tietäväni jotain viestinnästä. Sen perusteella sanon, että some edellä meneminen on itsestään selvä ratkaisu.
Some tavoittaa, aktivoi ja luo yhteisöllisyyttä ihan eri tavoin kuin verkkosivut. Ennen kaikkea some mahdollistaa vuorovaikutuksen, minkä tärkeyttä ei pidä aliarvioida. Some on myös välineenä niin paljon ketterämpi, etenkin Insta, joka on siinä mielessä nerokas sovellus, että siihen voi tunkea loputtomasti tavaraa menemättä spämmin puolelle.

Nettisivujen rooli on ennen kaikkea toimia ikään kuin infopankkina, josta löytää kaiken perustiedon. Siltä osin niiden pitää tietenkin olla selkeät, toimivat ja ajan tasalla. Ja kun on oikeasti tärkeitä uutisia, kuten Ladan soppari, niin tiedote on ainoa oikea ratkaisu. Mutta silloinkin liikenne sivuille tulee pitkälti repimällä ihmisiä sinne somen kautta.

Nämä ajatukset siitä, että kotisivuilla pitäisi julkaista tiedotteita kovalla syötöllä milloin mistäkin aiheesta eivät ole tätä päivää, suoraan sanoen eivät edes eilistä päivää. Itse vierailen K-Espon kotisivuilla ainoastaan silloin, kun haluan ostaa lipun otteluun. Lada-tiedotteet sun muut luen tietenkin myös, mutta aina somen kautta klikkaamalla. Ei ole mitää syytä mennä kotisivuille etsimään uutisia, sillä tiedän että ne tulevat vastaan somessa, jos niillä on jotain arvoa.

Someen panostaminen on luonnollinen valinta myös kannattajakunnan ikärakenteen takia. Ainakin omien katsomohavaintojen perusteella katsomossa on paljon viis- ja kuuskymppisiä, sitäkin vanhempia, mutta nuoria ei juuri näy.
Ollaanko me menossa liigaan eläkeläiskatsojien voimalla? Jos näin, niin silloin voi toki perustellusti kysyä, että pitäisikö unohtaa somet ja tehdä sisältöjä ATK-sukupolvelle.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Just meidän vanhojen pierujen takia haluaisin lukea uutiset K-Espoon omien sivujen kautta. Twitterit ja instat ei oikein aukene mulle. Eläkeläistenkin rahat on ihan käypää valuuttaa ja luulisi niillekin käyttöä olevan tässä talouskurimuksessa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Nettisivujen rooli on ennen kaikkea toimia ikään kuin infopankkina, josta löytää kaiken perustiedon. Siltä osin niiden pitää tietenkin olla selkeät, toimivat ja ajan tasalla. Ja kun on oikeasti tärkeitä uutisia, kuten Ladan soppari, niin tiedote on ainoa oikea ratkaisu. Mutta silloinkin liikenne sivuille tulee pitkälti repimällä ihmisiä sinne somen kautta.
Tällä hetkellä se tietopankin holvin on aika tyhjä, joten sieltä somesta tulleita tulleita tuskin pystytään pitämään siellä kovin pitkään.
Itse vierailen K-Espon kotisivuilla ainoastaan silloin, kun haluan ostaa lipun otteluun. Lada-tiedotteet sun muut luen tietenkin myös, mutta aina somen kautta klikkaamalla. Ei ole mitää syytä mennä kotisivuille etsimään uutisia, sillä tiedän että ne tulevat vastaan somessa, jos niillä on jotain arvoa.
Itse taas kävisin kotisivuilla mielelläni päivittäin, jos siellä olisi luettavaa. Naamakirjassa olen. Samoin LinkedInissä, mutta instassa tai twitterissä en. Ensin mainittua käytän lähinnä eri aikavyöhykkeellä asuvien tuttujen kanssa keskusteluun WhatsAppin lisäksi. LinkedInissä olen noista ylivoimaisesti aktiivisin.
Ollaanko me menossa liigaan eläkeläiskatsojien voimalla? Jos näin, niin silloin voi toki perustellusti kysyä, että pitäisikö unohtaa somet ja tehdä sisältöjä ATK-sukupolvelle.
Onko varaa ohittaa 90% olemassa olevista faneista? Minkä porukan luulet olevan ostovoimaisin? Se harmaa ukko, joka on tehnyt 30-vuotisen uran ylemmässä keskijohdossa vai se hipsteri, jolle rahalla ei ole väliä, kunhan saa koodata intersektionaalia tekoälyä tuulipuiston varjossa? Somea ei pidä tietenkään unohtaa, mutta voihan noita sivuja vähän parantaakin.
 

snoukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä vanhempi K-Espoon kannattajaporukka Matinkylän ajoilta, johon itsekin lukeudun, kyllä pysyy mukana ilman someakin. Someviestintä tuo lisää nuorempia, uusia seuraajia ja ehkä kannattajia jatkossa, kyllä siihen kannattaa panostaa kun se ei ole edes kallista. Nuoremmat nyt vaan elää siinä somessa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Someen panostaminen on luonnollinen valinta myös kannattajakunnan ikärakenteen takia. Ainakin omien katsomohavaintojen perusteella katsomossa on paljon viis- ja kuuskymppisiä, sitäkin vanhempia, mutta nuoria ei juuri näy.
Ollaanko me menossa liigaan eläkeläiskatsojien voimalla? Jos näin, niin silloin voi toki perustellusti kysyä, että pitäisikö unohtaa somet ja tehdä sisältöjä ATK-sukupolvelle.
Etkös tässä nyt puhu ihan täysin ristiriitaisesti? Vai meinaatko, että someen pitää panostaa, että sen avulla tulisi lisää nuoria katsojia? Itse lähtisin liikkeelle siitä, että ottelutapahtumaan pitää panostaa, että niille nuorille ketkä peleihin saapuvat, jää positiivinen kuva toiminnasta ja sinne haluaa tulla uudestaankin. Somemarkkinointi voi toki auttaa siinä, että hallille tullaan ensi kertaa. Mutta jos tosiaan puhutaan siitä, että mikä on Kiekko-Espoon kannattajien ikäjakauma tällä hetkellä, kyllä silmämääräisesti väittäisin 16-29-vuotiaiden olevan aika vähissä. Hallilla on paljon ihan lapsia ja sitten 30+ vuotiaita. Some ei välttämättä ole siis se parhaiten tavoittava viestintäkanava nykyisille faneille. Uusien katsojien haaliminen on sitten taas eri asia.

Kannattajakunnan tämänhetkinen ikärakenne valitettavasti näkyy myös kannatustoiminnassa, mikä ei ole ainakaan vielä toistaiseksi noussut Bluesin viimeisten kausien tasolle tai edes lähellekään. Fanikatsomon ikärakenne ei ole tähän asti huokunut nuoruuden intoa, mikä tuottaisi halliin kunnon metakkaa. Tämä olisi iso parannus ottelutapahtumassa, jos fanikatsomoon saataisiin houkuteltua enemmän aikuisuuden kynnyksellä olevia tai hieman sen yli olevia katsojia. Se lienee jo selvää, että Blueskannattajat sellaisenaan eivät tule enää takaisin, vaikka yksittäisiä jäseniä hallilla onkin näkynyt. Nyt pitää kasvattaa uutta sukupolvea ja siinä menee vielä useampi kausi.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse olen jo vanha, nariseva ja jo parhaat päiväni nähnyt Kiekko-Espoon kannattaja. En tiedä miten paljon kotisivujen päivittämiseen menee aikaa, mutta jos itse jaksan raahautua lonkkavikaisena jokaiseen kotipeliin, niin luulisi että joku riuskempi jannu olisi siellä toimistollakin saanut edes pelaajien naamakuvat otettua sivuille. Kamera löytyy tänä päivänä varmasti jokaiselta.
 

Siniharmaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Yksinkertaisin ratkaisu tähän somekanavien ja kotisivujen rooliin olisi yksinkertaisesti jatkaa aktiivista somen käyttöä ja upottaa somepäivitykset kotisivuille. Tällöin päivitykset näkyisivät myös niille, jotka eivät somekanavia seuraa. Tämähän on erittäin yleinen käytäntö urheilujoukkueilla lajista ja tasosta riippumatta. Nopeasti tarkistin kaikki liigajoukkueet ja ainoastaan HIFK:llä ja Tapparalla ei näyttänyt olevan kotisivujen etusivulla upotettuna mitään somesisältöä.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Mä en ymmärrä, siis en vaan tosiaan ymmärrä, että miksi ihmeessä sitä samaa, jo valmiiksi kirjoitettua uutista joka FB:hen on julkaistu ei voisi laittaa kotisivulle.

Joo, jokaista instajulkaisua ei sinne pidä tunkea, mutta selkeitä uutisia. Nyt siis esimerkiksi harjoitusottelusta ei löydt mitään tietoa kotisivulta. Miksi ei? Mitä haittaa siitä olisi jos löytyisi? Paljonko tuollaisen päivittäminen sinne veisi aikaa? MInulta se veisi noin minuutin jos alusta on yhtään järkevä.

En pysty ymmärtämään. Some on tärkeä, ehkä tärkeämpikin, mutta en silti voi mitenkään ymmärtää kotisivujen laiminlyöntiä.

Lähettäkää vaikka mulle ne tunnukset niin päivittelen uutiset sinne sivuille, kopsaan FB:stä. Ei se niin paljon aikaa vie.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
... saanut edes pelaajien naamakuvat otettua sivuille. Kamera löytyy tänä päivänä varmasti jokaiselta.
Pelaajakuvien suhteen käytäntö käsittääkseni on yleensä se, että kaikki otetaan kerrallaan siinä vaiheessa kun joukkue on kutakuinkin koossa. Näin saadaan yhtenäinen visuaalinen ilme. Kauden mittaan joukkueeseen tulleiden pelaajien kuvat tuppaavat olemaan aina eri asetelmalla otettuja.
 
Viimeksi muokattu:

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Siellä olisi kotisivuilla nyt yhteenvetoa päättyneestä kaudesta ja tulevaisuudennäkymiä.


Tulos oli siis 45 000 tappiollinen, mikä johtuu koronan keskeyttämästä kaudesta. Oma pääoma on kuitenkin vielä plussalla eikä yhtiö ole velkainen. Tulevan kauden budjetti on 570 000 mikä on käsittääkseni ihan linjassa muiden Mestisseurojen kanssa. Toki Turussa taidetaan vetää melkein tuplabudjetilla, mutta muut lienee aika lailla noissa luvuissa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ihan hyvä tiedote, asioita oli käyty läpi suht kattavasti eikä nyt ihan heti nouse esiin montaakaan asiaan, mitkä olisivat jääneet kertomatta. Yksi harmittava asia kuitenkin edelleen on, eli harkkapelien julkistaminen. Jos/kun kotonakin aiotaan joku peli pelata, tiedottaminen niiden suhteen taitaa mennä aika lähelle itse tapahtumapäivää. Ja itseasiassa ensi kaudesta olisi voinut senkin kertoa, että mikä on tilanne ottelutapahtumien järjestämisen suhteen eli millaisista yleisömääristä sisäänpääsystä eri päättävien tahojen kanssa keskustellaan. Joo, mitään varmaa ei voida kertoa, mutta että saisi vähän jotain kuvaa siitä, mihin varautua tulevan kauden pelien suhteen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuloshan oli tuolle liikevaihdolle aika paha, mutta toisaalta koronan takia varsin odotettu. Tilanne on olosuhteisiin nähden kuitenkin ihan hyvä ja lähtökohdat ensimmäiselle Mestis-kaudelle oikeastaan paljon paremmat kuin vielä alkukesästä ajattelin.

Tämä kuulostaa erittäin hyvältä ja ainoalta oikealta polulta:

"Kaikki tekeminen tähtää siihen, että tulevalla kaudella saamme tehtyä hyvän taloudellisen tuloksen. Tarkoituksena ei ole rahoittaa toimintaa pääomalla, vaan rakentaa toiminta taloudellisesti kestävälle pohjalle."
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toisaalta tuossa nyt oli kuitenkin vedetty sillä riskillä, että päästään Mestis-karsintoihin.

Eli tulos olisi ollut vähintään saman verran pakkasella ilman koronaakin, jos olisikin käynyt niin, että kausi ei olisi ollut onnistunut.

Luotto omaan menestykseen on yleensä hyvä asia, mutta ei välttämättä talousarviota laadittaessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös