Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Kiekko-Espoon viestintä & markkinointi

  • 761 361
  • 3 713

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Eikös siellä jotakin Dj Lizard-Discoa mainosteta?

E: Taitaa kyseinen jamppa olla peleissä siellä pressikatsomossa pyörittelemässä levyjä
 
Viimeksi muokattu:

Wineofari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
On muuten komia mainos Ison Omenan seinässä. Näkyy Länisväylelle kun ajelee Kivenlahden suunnasta.
Itsekin havahduin ompun sisällä "keskusaukiolla" välähtäneisiin Kiekko-Espoon mainoksiin, meni kyllä valitettavasti niin nopeasti ohi, etten ehtinyt kiinnittää huomiota kunnolla ja kun jäin odottamaan seuraavaa kierrosta, niin ei enää näkynyt.
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itsekin havahduin ompun sisällä "keskusaukiolla" välähtäneisiin Kiekko-Espoon mainoksiin, meni kyllä valitettavasti niin nopeasti ohi, etten ehtinyt kiinnittää huomiota kunnolla ja kun jäin odottamaan seuraavaa kierrosta, niin ei enää näkynyt.
Itse olen nähnyt sen Ketterä peli mainoksen useaan otteeseen, kyllä se sielä varmaan ihan yhtä pitkään näkyy kun muutkin mainokset. ;) Toivottavasti ensi viikolla vaihtuu FPS pelin mainokseen kun Ketterä pelistä on jo melkeen viikko, veikkaan, että kerran viikossa päivittyvät mainokset noilla näytöillä.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä nyt vinkiksi seutukunnan muillekin kaupallisille toimijoille. Voitte parantaa oman mainoksenne huomioarvoa lisäämällä Kiekko-Espoon mainoksia omaan mainosvirtaanne.
Itseasiassa yhteistyökumppaneiden mainoksia kannattaisikin näyttää heti Kiekko-Espoon mainosten jälkeen, jotta syntyy positiivinen assosiaatio. Tämähän luultavasti on keksitty vähintään 70 vuotta sitten, mutta veikkaan ettei tuota silti kovin tehokkaasti hyödynnetä. Tuostahan saisi aika mielenkiintoisen yhteistyökumppanuuden, kun Kiekko-Espoo lupaisi että omassa mainonnassaan myös yhteistyökumppanit saavat näkyvyyttä.

Kun on puhuttu että jotain RTK:n tapaista olisi hyvä olla tukemassa taloutta, niin 'se jotain' voisi olla markkinointiosaaminen ja -palvelut. Loppujen lopuksihan markkinointi on aivan keskeisessä roolissa urheilujoukkueen toiminnassa, sitä osaamista tarvitaan seuraan joka tapauksessa.

Kuten aiemmin täällä on keskusteltu, ottelutapahtuma voisi myös toimia pop up- ja testiympäristönä uusille tuotteille. Näkisin tässä win-win-win-potentiaalin. Mielelläni itsekin visioisin tällaista toimintaa Kiekko-Espoon leivissä ja tekisin asiakastutkimusta, vink vink toimiston suuntaan.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Seuran verkkosivuilla ensimmäisenä "mainos" keskiviikkona 25.10. olevasta Koovee pelistä. Tais vaan jo kaksi päivää sitten mennä tuo. Vähän nyt hölmöjä juttuja jää hoitamatta.
 

Vanhaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Taitaa Saarelaisella olla kiire kaikissa töissään. Instagram päivityksessään kertoo marraskuun töistään ja matkoistaan pitkin maailmaa. Muistaa sentään lopussa mainita Kiekko-Espoon.
 

KukkoMiikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan toimistolla voitaisiin ottaa apua vastaan, jos joltain löytyisi aikaa ja osaamista. Tuskin kukaan ainakaan pahastuu, jos joku luo ideoita tai jopa tuottaa materiaalia. Tai ihan vaan kysyy, voinko auttaa jollain tavalla vaikka muutamaa pääsylippua vastaan.

Täytyy joukkueen kuitenkin palkata ihan oikeaa osaamista markkinointiin ja mahdollisimman nopeasti. Ongelmaksi tässäkin taitaa vaan tulla taas kerran raha ja markkinointi-investoinnin kannattavuuden todentaminen. Joo kyllä, markkinointi on investointi ja raha tulisi saada moninkertaisena takaisin, mutta millä se näytetään toteen jos budjetti on pieni ja rahat tiukassa.

Tehdäänpäs todella yksinkertaistettu laskelma tästä ja ajatellaan vaikka skenaariota, jossa joulukuun alusta lähtien toimistolla olisi töissä 3500€/kk tienaava markkinoinnin asiantuntija. Kovaa tekijää tällä rahalla ei normaalisti saa, mutta pesti on kiinnostava, niin mennään palkkatoiveessa hieman alakanttiin. Sivukuluineen, läppäreineen, puhelinliittymineen yms. kustannus vaikka noin 4500€/kk (sekin alakanttiin). Sitten tarvitaan vielä edes pieni markkinointibudjetti, niin ei olla ainoastaan omien kanavien ja orgaanisen näkyvyyden varassa. Käytetään tähän 3000€/kk. Sillä saa vähän maksettua somea, ehkä lisäksi ulkomainontaa yms., jonkun 500-1000€ täsmäiskun muualle kerran kuukaudessa. Voi teettää hieman materiaalia junnujen jaettavaksi, alennuskuponkeja Fan Shopiin jne. "ilmaista" toimintaa. Mutta hyvin pienellä mennään tässäkin.

Nyt sitten tämä 7500€ / kk pitäisi saada maksettua takaisin. Peruslipun hinta on 18,5€ ja lisäksi tehdään hieman oheismyyntiä. Unohdetaan arvonlisäverot, Ticketmasterin kulut yms. ja ajatellaan, että yhden lisäkatsojan tuoma raha on keskimäärin 20€ sisältäen tuon lipputulon. Monihan ei osta mitään muuta.

7500€ = 375 x 20€. Eli tarvitaan 375 lisäkatsojaa / kk, jotta kulut on katettu.

Joulukuu 5 kotipeliä: 75 lisäkatsojaa / peli.
Tammikuu 7 kotipeliä: 54 lisäkatsojaa / peli.
Helmikuu 3 kotipeliä: 125 lisäkatsojaa / peli.

Pitää olla todella timanttinen tekijä ja osata käyttää rahat hyvin, jotta tämä onnistuisi tuolla budjetilla ainakaan aluksi. Kun hommaa on tehty kuukausia tai vuosi, ja osa uusista katsojista kuitenkin aina palaa hallille, täytyisi laskea ns. Customer Lifetime Value. Eli paljonko yhdestä katsojasta saadaan tuloa tämän kauden, ensi kauden ja tulevien kausien aikana. Lisäksi vaikuttaa paljonko yksi uusi katsoja tuo "asiakkuuden elinkaaren" aikana hallille ystäviään. Nyt Liiga-nousun ja uudelleenrakentamisen aikana tulisi lisäksi huomioida mikä tällä hetkellä on hypen arvo. Eli onko esimerkiksi katsojakeskiarvon kasvattaminen 100 katsojalla paljon arvokkaampaa, kuin 100 katsojan tuoma raha. Mielestäni tällä hetkellä olisi.

Itse en usko, että hyvinkään tehty markkinointi maksaa tällä kaudella itseään takaisin. Markkinointi on tällä tilikaudella kulu, rumentaa lukuja, maksaa rahaa. Silti näkisin, että silti tuo investoiminen kannattaisi nyt aloittaa välittömästi, jos siihen vaan vähänkin rahaa on. Suuri osa tällä kaudella haalituista katsojista on joukkueen mukana myös tulevilla kausilla ja tuomassa rahaa kassaan tulevaisuudessa - sitä tullaan tarvitsemaan Liigan alkutaipaleella.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Taitaa Saarelaisella olla kiire kaikissa töissään. Instagram päivityksessään kertoo marraskuun töistään ja matkoistaan pitkin maailmaa. Muistaa sentään lopussa mainita Kiekko-Espoon.
Eli mitä ilmeisimmin ei ole koskaan ollutkaan vakityöntekijä, vaan osa-aikaisena/freenä tehnyt. Viime kaudella homma toimi mainiosti, mutta nyt kun tässä halutaan siirtyä isojen poikien hiekkalaatikolle leikkimään ja toimiva viestintä olisi entistäkin tärkeämpää tekeminen on täysin hyytynyt. Eihän tämä näin voi jatkua.

Liigahakemuksen dedis on muuten tiistaina, joten nivaska lähetetään liigalle ilmeisesti maanantaina tai tiistaina. Toivottavasti seura tiedostaa, että tämä on asia josta kannattaa huudellaa isoon äännen maalla, merellä ja ilmassa. Kallonen voisi vaikkapa viedä sen nivaskan sinne liigan officelle kävellen ja jatkaa siitä sitten Porvooseen, niin saadaan kivoja otsikoita.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Mitä tuohon markkinointiin tulee, pitäisi löytää analyyttinen CMO, joka osaa myös tehdä kasvukoneen ja jaksaa vielä pyörittää sitä. Tarvitaan joku joka osaa luoda strategian ja jalkauttaa se. Näitä ei alle kymppitonnin taida saada. Suomessa markkinoinnin taso analyyttisella puolella on muutenkin todella heikkotasoista. Kauniita värejä ja muotoja osataan kyllä tuottaa.

Grafiikat, kuvat ja muut ”pehmeät” asiat voidaan ulkoistaa. CMO:n pitää ainoataan osata johtaa nämä.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan toimistolla voitaisiin ottaa apua vastaan, jos joltain löytyisi aikaa ja osaamista. Tuskin kukaan ainakaan pahastuu, jos joku luo ideoita tai jopa tuottaa materiaalia. Tai ihan vaan kysyy, voinko auttaa jollain tavalla vaikka muutamaa pääsylippua vastaan.
Jonkun pitää kuitenkin katsoa, kouluttaa jne. En usko että ilmaista työvoimaa on olemassa, ellei sitten ole ihan kunnolla kokemusta, mutta silloinkaan työvoima ei ole ilmaista.
Itse en usko, että hyvinkään tehty markkinointi maksaa tällä kaudella itseään takaisin. Markkinointi on tällä tilikaudella kulu, rumentaa lukuja, maksaa rahaa. Silti näkisin, että silti tuo investoiminen kannattaisi nyt aloittaa välittömästi, jos siihen vaan vähänkin rahaa on. Suuri osa tällä kaudella haalituista katsojista on joukkueen mukana myös tulevilla kausilla ja tuomassa rahaa kassaan tulevaisuudessa - sitä tullaan tarvitsemaan Liigan alkutaipaleella.
Joo nyt kannattaa nimenomaan tehdä investointeja jotka tuottavat tulevaisuudessa, vaikka nyt tulisikin tappiota. Mutta tämän kantani olenkin ilmaissut jo liiankin monta kertaa.

En kyllä millään usko että yhdestä lisäkatsojasta seura saisi 20€, veikkaan että selvästi alle 10€, tosin ei mulla mitään tietoa ole. Oheismyynnistä jää tuskin mitään käteen, näin on Espoossa aina ollut ja tulee aina olemaan. Tietysti jos myyntityötä tekevät vapaaehtoiset kuten nyt, niin voi siitä jotain jäädäkin, mutta tämä ei vaikuta kestävältä ratkaisulta (sen tarkemmin diileistä tietämättä).

Viestintää ja markkinointia voisi toki parantaa, mutta minulta löytyy kuitenkin ymmärrystä tilanteeseen. Ihan oikeasti mikään asia ei nyt mene lisenssihakemuksen edelle ja "työnjohto" on nyt siinä täysin kiinni ja tarvitsee keskittymisrauhan. "Isi ajaa nyt autoa, isi ei voi nyt nostaa lattialle pudonnutta tikkaria".
 

KukkoMiikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jonkun pitää kuitenkin katsoa, kouluttaa jne. En usko että ilmaista työvoimaa on olemassa, ellei sitten ole ihan kunnolla kokemusta

Siis joo, lähinnä tämä oli ajatus jos täällä tai muualla osaamista ja aikaa olisi. Itsellä on kokemusta videoiden editoimisesta, kuvankäsittelystä yms. ja voisin hyvin ilmaiseksi tehdä jonkun kamppiksen ajatuksella ”tässä teille yksi kuva postattavaksi viikkoa ennen jokaista loppukauden peliä.”. Mutta aikaa tuohon ei itsellä juuri nyt ole.

Silti täälläkin takuulla on vastaavaa osaamista ja ideoita monellakin. Joku osaa ideoida ja kirjoittaa iskulauseita jne. tai miettiä vaikka mitä kustakin vastustajajoukkueesta voisi sanoa.

En kyllä millään usko että yhdestä lisäkatsojasta seura saisi 20€, veikkaan että selvästi alle 10€

Joo tämä oli lähinnä rautalankamalli. Ajatuksella 18,5€ lipusta jää 13€ käteen. Sitten Restel tilittää ehkä jonkun euron / pelaaja, 1/20 katsojaa ostaa fanituotteen yms. Mutta todellisuudessa varmaan lipun keskihintakin jää tuonne kympin tietämiin.

Joka tapauksessa suuruusluokka on se, että muutaman tonnin markkinointibudjetilla pitäisi saada satoja katsojia kuukaudessa, ehkä jopa 500. Se olisi melkoinen temppu, varsinkin jos ei voida palkata todella kokenutta tekijää.
 

KukkoMiikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mitä tuohon markkinointiin tulee, pitäisi löytää analyyttinen CMO, joka osaa myös tehdä kasvukoneen ja jaksaa vielä pyörittää sitä. Tarvitaan joku joka osaa luoda strategian ja jalkauttaa se.

Tästä olen vielä vähän eri mieltä. Tai 100% samaa mieltä, mutta mielestäni ei ihan vielä ole tämän aika.

Hyvä CMO tarvitaan kun meillä on varaa sellaiseen ja lisäksi esim. 300k markkinointibudjetti. Tästä 100-150k mainostoimistolle ja 150-200k mediaostoon mediatoimiston kautta.

Sitten kun markkinointibudjettia voidaan kasvattaa entisestään, voidaan toimistolle palkata lisäkäsiäkin. Nyt ekana ”akuutteimpana” näkisin kuitenkin jonkun innokkaan tekijän, joka pystyy tuottamaan tarpeeksi laadukasta sisältöä itse ja ostamaan sille relevanttia mediatilaa.

Muuten tämä esim. 100k:lla voidaan valita yksi seuraavista:

-Keskinkertainen CMO ilman budjettia
-Mainostoimiston tuottamaa sisältöä ilman mediatilaa
-Mediatilaa ilman sisältöä

Toki nämä budjetit ovat vaan heittoja. Parhaassa tapauksessahan meillä onkin se 300k markkinointibudjetti jo nyt, mutta sopivaa tekijää ei ole löytynyt.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ainoa tapa, jolla Kiekko-Espoon kannattaa tässä hetkessä hyödyntää ulkoisia kumppaneita markkinointiin on vastavuoroisuus: nykyisten (tai tulevien) yhteistyökumppanien joukosta löytyvät tahot, jotka sponsorirahojen sijaan tuovat tekemisellään arvoa seuralle. Kaikki muu on liian kallista ja ennen kaikkea liian ristialtista vielä juuri tällä hetkellä. Vuoden päästä tilanne voi olla toinen.

Mediamainonta ylipäänsä on asia, johon en välttämättä investoisi millään lailla ennenkuin tulovirrat ovat selvästi voitolliset. Olennaista on kehittää paikalle matseihin tulevien asiakaskokemusta kaikilta osa-alueiltaan sellaiseksi, että tuote itsessään kiinnostaa vaikka peli joskus ailahtelisikin. Tähän liittyy moni asia, joihin seura ei voi suoraan vaikuttaa, mutta joka vaikuttaa merkittävästi kokonaisuuteen: kannatuksen määrä ja voima, hallin oheistuotetarjonta, hallin saavutettavuus, erätauoilla viihtyminen, pre- ja after-game-hetket yms. Näissä on paljon kehitettävää ja kun niihin on käytettävissä resursseja, pitäisi prion olla niissä. Matsin itsessään pitää tarjota kävijälleen arvoa, jota muualta (esim. streamauspalvelun kautta) ei saa.

Vasta kun tämä verrattain olennainen asia (erityisesti nykyiseen markkinakenttään ja muun viihteen aiheuttamaan kilpailutilanteeseen peilaten) on kunnossa, kannattaa miettiä laajemmin esim. mainontaa ja muita ei-otollisille asiakkaille suunnattuja toimenpiteitä.
 
Viimeksi muokattu:

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vasta kun tämä verrattain olennainen asia (erityisesti nykyiseen markkinakenttään ja muun viihteen aiheuttamaan kilpailutilanteeseen peilaten) on kunnossa, kannattaa miettiä laajemmin esim. mainontaa ja muita ei-otollisille asiakkaille suunnattuja toimenpiteitä.
Hyvä kirjoitus. Omatkin näkemykset alkavat tämän keskustelun myötä selkeytyä:
Kun on rajalliset resurssit, on tärkeää identifioida toiminnan peruspilarit ja keskittyä niihin. Niiden päälle voi sitten myöhemmin rakentaa vaikka mitä. Sama pätee peliin kaukalon sisällä: Kaikki lähtee siitä että perusasiat tehdään huolellisesti.

Kiekko-Espoo on kehittyvä organisaatio, matkalla kohti päämäärää. Se ei vielä ole aivan valmis, eikä sen tässä vaiheessa tarvitsekaan olla.

Hyvä tästä tulee, kun vaan maltetaan.
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Rummuttaisin itse kyllä tätä keskiviikon peliä kyllä nyt "KUUKAUDEN AINOA Kotipeli!!! Varmista paikkasi!" tyyliin joka tuutista minkävaan keksin. Huom. isot kirjaimet ;). Nyt se on vaan osana osta joulu-tammikuun liput viestiä.

Ja muilla keinoin kuin kieltämättä hienoilla valokuvilla pelaajista. "Paintilla" vaikka joku selkeä kuva/juliste noiden tyylikkäiden, mutta ehkä epäinformatiivisten game day kuvien tueksi, joissa muutenkin saisi tulla esim. värien kautta ilmi onko kyseessä koti- vai vierasmatsi.

Mutta mitä minä nyt tästä tiedän. Kun katsoo instasta jotain liiga jengejä esim. Ilves niin kovin erilaista se mainonta ei sieläkään ole tulevista peleistä.

Edit. Kävin tsekkaan facebookin niin sielä tuo mainonta on loogisempaa vaikka sisältönon pitkälti sama, koska sielä tulee ensin teksti sitten kuvakollaasi. Intagramissa taas teksti jää yleensä piiloon kokonaan ja on toissijainen kuville täten se tekstikentän informaatio olisi hyvä olla kuvissa mukana jollain tavalla tuolla alustalla omasta mielestä.
 
Viimeksi muokattu:

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joko se Kallonen kohta talsii? Sellasta tuolla vähän väläyteltiin somen puolella.

Oliskohan ihan pöllö idea, että sitä striimattaisiin ja samalla tehtäisiin vaikka joku lahjoitusmahdollisuus kaikille edarin, junnujen, naisten yms hyväksi jakoon potti ja vaikka sille ukrainan pakolaisista huolehtivalle järjestölle myös jota viime kaudella mainostettiin ainakin parissa pelissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös