Varmaan toimistolla voitaisiin ottaa apua vastaan, jos joltain löytyisi aikaa ja osaamista. Tuskin kukaan ainakaan pahastuu, jos joku luo ideoita tai jopa tuottaa materiaalia. Tai ihan vaan kysyy, voinko auttaa jollain tavalla vaikka muutamaa pääsylippua vastaan.
Täytyy joukkueen kuitenkin palkata ihan oikeaa osaamista markkinointiin ja mahdollisimman nopeasti. Ongelmaksi tässäkin taitaa vaan tulla taas kerran raha ja markkinointi-investoinnin kannattavuuden todentaminen. Joo kyllä, markkinointi on investointi ja raha tulisi saada moninkertaisena takaisin, mutta millä se näytetään toteen jos budjetti on pieni ja rahat tiukassa.
Tehdäänpäs todella yksinkertaistettu laskelma tästä ja ajatellaan vaikka skenaariota, jossa joulukuun alusta lähtien toimistolla olisi töissä 3500€/kk tienaava markkinoinnin asiantuntija. Kovaa tekijää tällä rahalla ei normaalisti saa, mutta pesti on kiinnostava, niin mennään palkkatoiveessa hieman alakanttiin. Sivukuluineen, läppäreineen, puhelinliittymineen yms. kustannus vaikka noin 4500€/kk (sekin alakanttiin). Sitten tarvitaan vielä edes pieni markkinointibudjetti, niin ei olla ainoastaan omien kanavien ja orgaanisen näkyvyyden varassa. Käytetään tähän 3000€/kk. Sillä saa vähän maksettua somea, ehkä lisäksi ulkomainontaa yms., jonkun 500-1000€ täsmäiskun muualle kerran kuukaudessa. Voi teettää hieman materiaalia junnujen jaettavaksi, alennuskuponkeja Fan Shopiin jne. "ilmaista" toimintaa. Mutta hyvin pienellä mennään tässäkin.
Nyt sitten tämä 7500€ / kk pitäisi saada maksettua takaisin. Peruslipun hinta on 18,5€ ja lisäksi tehdään hieman oheismyyntiä. Unohdetaan arvonlisäverot, Ticketmasterin kulut yms. ja ajatellaan, että yhden lisäkatsojan tuoma raha on keskimäärin 20€ sisältäen tuon lipputulon. Monihan ei osta mitään muuta.
7500€ = 375 x 20€. Eli tarvitaan 375 lisäkatsojaa / kk, jotta kulut on katettu.
Joulukuu 5 kotipeliä: 75 lisäkatsojaa / peli.
Tammikuu 7 kotipeliä: 54 lisäkatsojaa / peli.
Helmikuu 3 kotipeliä: 125 lisäkatsojaa / peli.
Pitää olla todella timanttinen tekijä ja osata käyttää rahat hyvin, jotta tämä onnistuisi tuolla budjetilla ainakaan aluksi. Kun hommaa on tehty kuukausia tai vuosi, ja osa uusista katsojista kuitenkin aina palaa hallille, täytyisi laskea ns. Customer Lifetime Value. Eli paljonko yhdestä katsojasta saadaan tuloa tämän kauden, ensi kauden ja tulevien kausien aikana. Lisäksi vaikuttaa paljonko yksi uusi katsoja tuo "asiakkuuden elinkaaren" aikana hallille ystäviään. Nyt Liiga-nousun ja uudelleenrakentamisen aikana tulisi lisäksi huomioida mikä tällä hetkellä on hypen arvo. Eli onko esimerkiksi katsojakeskiarvon kasvattaminen 100 katsojalla paljon arvokkaampaa, kuin 100 katsojan tuoma raha. Mielestäni tällä hetkellä olisi.
Itse en usko, että hyvinkään tehty markkinointi maksaa tällä kaudella itseään takaisin. Markkinointi on tällä tilikaudella kulu, rumentaa lukuja, maksaa rahaa. Silti näkisin, että silti tuo investoiminen kannattaisi nyt aloittaa välittömästi, jos siihen vaan vähänkin rahaa on. Suuri osa tällä kaudella haalituista katsojista on joukkueen mukana myös tulevilla kausilla ja tuomassa rahaa kassaan tulevaisuudessa - sitä tullaan tarvitsemaan Liigan alkutaipaleella.