Mainos

Kiekko-Espoon talousseuranta

  • 1 358 608
  • 5 893
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Olisihan se shokeeraavaa, jos Seppälä ja Malmivaara siirtyisivät vaikka Pelicansiin :) Kunhan vitsailin, uskon vahvasti, että nykyisistä sopimuksista pidetään kiinni. Junnuista varmaan nostetaan lisää pelaajia eikä mitään ykköskorin jätkiä tule tilalle. Ihan hyvät fiilikset mulla on ens kauden suhteen. Mieluummin tervehdytetään talous ja pelataan kuin laitetaan pillit pussiin

Tohon säästöhommaan liittyen onhan se mahdollista, että halliyhtiön kanssa on saatu tehtyä uusi paljon halvempi diili. Halliyhtiön asemassa ottaisin vuokratuloa ja yli 30 tapahtumaa sen sijaan että möisin vain 10 tapahtumaa vuodessa
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Ja kun kulukuurista puhutaan, niin ei sitä kaikkea todellakaan voida säästää pelkästään pelaajabudjetista. Sieltä säästetään tod. näk. Nieminen,Giliati,Kearns ja yksi apuvalmentaja ehkä sotuineen noin 350 000, ja loput muualta.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan... Eiköhän noi jotka etsii uutta seuraa oo oikeesti sieltä Giliati-Nieminen akselilta.

Giliati, Nieminen ja O`Connor sekä Sailiokaan eivät varmasti yhteensä tienaa niin paljon että heidän liksoistaan tuo aiottu summa säästettäisiin vaikka heidän tilalleen tulevat junnut pelaisivat verkkaripalkalla. Ja liigajengissä nuo kulut ovat pääasiassa pelaajapalkkoja. Markkinointia nyt ei oikein olekaan mistä säästää ja toimistollakaan ei montaa ihmistä taida kokopäiväisesti olla.

Kyllä toimari ilmoitti nimenomaan niin että kuluissa säästetään eikä niin että oletetaan saatavan enemmän tuloja niin kuin tähän kauteen asti on ajateltu. Sinänsä oikein, olisikin vissiin eka kerta liigahistorian aikana kun täällä olisi realismia pelissä taloudenpidossa.

Ei oo helppoa Blegin johdossa. Menoja pitää olla sen verran että on rahaa ne maksaakin. Samaan aikaan kuitenkin pitäis olla tarjolla espoolaisille jotain kiinnostavaa että ne jaksais tuonne raahautua katsomaan pelejä. Espoo kun on viimeisin paikkakunta Suomessa jossa sinne mennään silkasta velvollisuudentunteesta oman kylän jengiä kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Ja kun kulukuurista puhutaan, niin ei sitä kaikkea todellakaan voida säästää pelkästään pelaajabudjetista. Sieltä säästetään tod. näk. Nieminen,Giliati,Kearns .

Hyvä pointti. Unohdin Kearnsin todennäköisesti ison liksan. Siinä onkin hyvä säästää kun ei kaveria näy kentällä. Ihan hyvä ens kaudesta tulee, mutta hoidetaan nyt eka suora pleijaripaikka ja sitten HIFK lähetetään puolivälierissä lomille
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Media piinaa ansiokkaasti tj Koskista, mutta miksi kukaan ei kysy hallituksen pj:ltä mitään? Nykyisessä tilanteessa hallituksessa tulisi olla henkilöitä, jotka joko kykenevät tarvittaessa itse rahoittamaan (tilapäisesti) toimintaa tai ainakin osaamisellaan/suhteillaan hankkimaan rahoitusta. Jos heistä ei siihen ole, tulisi ko. henkilöiden siirtyä syrjään ja antaa pätevämpien astua remmiin.
Lisäksi mun on todella vaikea uskoa, ettei Espoosta löydy lisää resursseja Bluesille. Niin yleisö, sponsorit ja miksei varakkaat yksityishenkilötkin voisivat nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhtyä vaadittaviin tekoihin. Tämä joukkue ansaitsee sen.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Media piinaa ansiokkaasti tj Koskista, mutta miksi kukaan ei kysy hallituksen pj:ltä mitään?

Ehkä siellä on nyt kerrankin tehty oikea päätös, ja ainoastaan tj Koskinen antaa kommentteja ja muut on velvoitettu pysymään täydellisen hiljaa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
No joo, mutta vastuu on kuitenkin hallituksella/omistajilla. He voivat käskeä Koskisen hoitamaan selittelyt, mutta vastuu pysyy hallituksella.
 

K.Nuget

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo, Kiekko-Espoo, Blegi United
Ja kun kulukuurista puhutaan, niin ei sitä kaikkea todellakaan voida säästää pelkästään pelaajabudjetista. Sieltä säästetään tod. näk. Nieminen,Giliati,Kearns ja yksi apuvalmentaja ehkä sotuineen noin 350 000, ja loput muualta.

Mä veikkaisin taas, että Niemisen, Giliatin ja Kearnsin liksat voi hyvinkin olla luokkaa 130.000 euroa per naama. Lisäksi O'Connor pelannee yli 100.000 euron palkalla. Ei kai Aaltonenkaan enää junnupalkoilla pelaile. Noiden pelaajien liksat sivukuluineen (täytyy muistaa että työnantajalle 100k palkka maksaa tosiasiassa 150k sivukuluineen) voi hyvinkin maksaa 800-900k. Kun noiden tilalle otetaan Kaapo Kähköstä, Mikko Kukkosta ja A-junioria keskimäärin 40k vuosipalkalla niin hyvinkin säästetään se puoli miljoonaa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Toimiston kokoonpanoon sellainen huomio, että fanituotemyyntiä hoitava Niko Nieminen ei ole tuossa listauksessa ollenkaan ja on käsittääkseni täysipäiväinen henkilö. Sen sijaan Eurola ja Simontschuk (AV-Specialist ei tarkoita muuten alivoimaa...) eivät. Eli pelkästään noita yhteystietoja tuijottamalla ei saa kokonaiskuvaa toimistoväen kokoonpanosta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Koskinenhan sanoi Hesarissa että budjetti tippuu noin miljoonalla noin 4,5 miljoonaa tasolle, joten kyllähän tuohon saa höylää käyttää melko kovalla kädellä pelaajabudjetissa. Toimistoa ei hirveästi voi kuitenkaan pienentää, eikä sieltä kovin suuria säästöjä voisi saadakaan. Markkinoinnistakaan ei oikein voi liikaa tinkiä, joten jäljelle jää pelaajabudjetti. Veikkaisin että tuosta miljoonasta noin 2/3 karsitaan pelaajabudjetista.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Koskinenhan sanoi Hesarissa että budjetti tippuu noin miljoonalla noin 4,5 miljoonaa tasolle, joten kyllähän tuohon saa höylää käyttää melko kovalla kädellä pelaajabudjetissa. Toimistoa ei hirveästi voi kuitenkaan pienentää, eikä sieltä kovin suuria säästöjä voisi saadakaan. Markkinoinnistakaan ei oikein voi liikaa tinkiä, joten jäljelle jää pelaajabudjetti. Veikkaisin että tuosta miljoonasta noin 2/3 karsitaan pelaajabudjetista.

Kuten tuolla siirtohuhujen puolella kommentoin jo asiaa, niin jo tällä kaudella on saatu hyvät säästöt, kun porukkaa on ulostettu toimistolta + Marttila. Myöskin pelaajabudjettia jäi käyttämättä ihan kunnollinen summa. Ensi kaudeksi valmentajia on yksi vähemmän. Jo 2-3 toimiston puolelta + yksi valmentaja vähemmän tekee ihan kovat säästöt, kun kaikki palkkojen sivukulut lasketaan mukaan.

Tuosta Bluesin 5,4 miljoona budjetista kuitenkin vaan n. 2,1 miljoonaa (jota siis kaikkea ei edes käytetty) on koostunut pelaajabudjetista. 3,3 miljoonaa on sitten muita juttuja, joten kyllä niissä varmasti on myös säästämisen varaa ihan kunnolla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Budjettiin menee lähes kaikki mahdollinen, mitä liigajengin pyörittämiseen menee. Tähän kuuluu mm. matkat, varusteet ja voisin kuvitella, että myös esim. Verottajaa kiinnostaa kovasti palkan lisäksi maksettavat etuudet (asunto, auto, jne.). Jo pelkästään ulkomaalaispelaajien vähentäminen säästää seuran rahoja aika paljon, sillä seura maksaa myös verot heidän osaltaan. Ulkkareita Teillä toki on varsin vähän ja toisinaan pelaajia on lähes pakko hankkia tuontitavarana.

Varusteista ja matkoistakaan ei ole kovin kannattavaa pihistellä, mutta toki niitäkin on syytä tarkastella kriittisesti. Matkakuluihin vaikuttaa toki myös sarjaohjelma, mutta jonkin verranhan seurat saavat itse vaikuttaa myös siihen, joten sekin kannattaa tutkia ajatuksella, kun vaikutusmahdollisuus on. Lisäksi toimiston tilavuokrat voivat muodostaa yllättävänkin suuren kuluerän, joten nyt kun toimitiloja on vapaina pilvin pimein, Baronan toimistotiloista ei kannata maksaa ylihintaa, koska mikään aivan pakko toimiston ei siellä tarvitse olla. Ehkäpä jopa päinvastoin. No, te tiedätte paremmin.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Sarjaohjelma on varmasti vaikuttanut tällä kaudella paljon - negatiivisesti - Bluesin tuloihin. Eihän jumalauta kukaan osta irtolippua kolmeen kotimatsiin samalle viikolle. Jopa kausikorttilaisten tiedän jättäneen pelejä väliin kun ei vaan jouda joka toinen päivä tuolla ramppaamaan. Nyt on neljänä peräkkäisenä lauantaina kotimatsi. Launtaipelithän ovat toivottuja mutta olisi nekin voinut kauden sisällä tasaisemmin ripotella. Tämä nyt vain yksi yksittäinen tulosta heikentävä tekijä mutta useista puroista se tulos syntyy.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Sarjaohjelma on varmasti vaikuttanut tällä kaudella paljon - negatiivisesti - Bluesin tuloihin. Eihän jumalauta kukaan osta irtolippua kolmeen kotimatsiin samalle viikolle. Jopa kausikorttilaisten tiedän jättäneen pelejä väliin kun ei vaan jouda joka toinen päivä tuolla ramppaamaan. Nyt on neljänä peräkkäisenä lauantaina kotimatsi. Launtaipelithän ovat toivottuja mutta olisi nekin voinut kauden sisällä tasaisemmin ripotella. Tämä nyt vain yksi yksittäinen tulosta heikentävä tekijä mutta useista puroista se tulos syntyy.

Sarjaohjelmahan on aina päin persettä: On liian vähän lauantaipelejä, liikaa kotipelejä alkusyksystä, liikaa pelejä samalla viikolla.. e.t.c, e.t.c... Ei sen taakse voi mennä piiloon. Tosiasia on se, että kun nelonen näyttää kaikki pelit on seuroilla pirunmoinen miettiminen miten saadaan väki hallille. Ongelmana on jo yksistään yksittäisen ottelulipun hinta versus nelonen paketti, puhumattakaan siitä että himassa saa aina jonottamatta sellasta safkaa ja sellasen palvelun kun haluaa. Nyt olis ihan oikeesti aika miettiä asiaa siltä kantilta, että siellä matsissa täytyy olla joka kerta tarjolla jotain mitä ei himassa voi kokea. Se ottelutapahtuma on se juttu, josta täytyis kehittä sellanen ettei sitä voi jättää väliin ja siihen ei riitä yksin asiakkaan kannattaman joukkueen voitto tai jonkun pelaajan yksittäinen suoritus.

Vaikka jotain outlet myyntejä yhteistyökumppanien toimesta, tai ilmaisia muoviämpäreitä (hymiö)...
 
Viimeksi muokattu:

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sarjaohjelma on varmasti vaikuttanut tällä kaudella paljon - negatiivisesti - Bluesin tuloihin.
Onhan se näinkin. Toisaalta joukkue on saanut paljon itseluottamusta tammikuun kotiottelusumasta. Toivoisin menestyksen näkyvän katsojamäärissä viimeisissä kotipeleissä. Lisäksi syksyllä katsojamäärät tuntuvat olevan alhaisia ja Blues pelasi silloin paljon vieraissa. Nämä tekijät tasoittavat puntteja jonkin verran.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lähes puolella miljoonalla pienenee ensi kauden pelaajabudjetti: Yleisökato panee Bluesin ahtaalle – uusi toimitusjohtaja haluaa halliin pöhinää - SM-liiga - Urheilu - Helsingin Sanomat

Itse toivotan tämän todella tervetulleeksi, sillä nyt tilanne on sellainen, että korjausliikkeen on tapahduttava. Talouden tervehdyttämisellä saadaan perustat kuntoon ja joukkue entistä omavaraisemmaksi. Joidenkin vuosien päästä voidaan jopa olla tilanteessa, jossa seura voi hyvin taloudellisesti ja pystyy "ylisuorittamatta" taistelemaan joka kausi kärkisijoista.
 

K.Nuget

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo, Kiekko-Espoo, Blegi United
Lähes puolella miljoonalla pienenee ensi kauden pelaajabudjetti: Yleisökato panee Bluesin ahtaalle – uusi toimitusjohtaja haluaa halliin pöhinää - SM-liiga - Urheilu - Helsingin Sanomat

Itse toivotan tämän todella tervetulleeksi, sillä nyt tilanne on sellainen, että korjausliikkeen on tapahduttava. Talouden tervehdyttämisellä saadaan perustat kuntoon ja joukkue entistä omavaraisemmaksi. Joidenkin vuosien päästä voidaan jopa olla tilanteessa, jossa seura voi hyvin taloudellisesti ja pystyy "ylisuorittamatta" taistelemaan joka kausi kärkisijoista.

Vaikka tuntuu siltä, että aina kirjoitetaan pahaa Bluesista, kun peli kaukalossa kulkee ja esimerkiksi HIFKin kalliilla rakennetun joukkueen mahalaskusta ei juuri mitään pahaa, niin mulle jää ihan positiivinen kuva tuosta uutisesta. Jokunen viesti ylempänä laskeskelin teorian tasolla sitä, miten se puoli miljoonaa säästyy. Uskon, että siihen päästään niin, että kenenkään sopimusta ei tarvitse purkaa. Tällä kaudella markkinointi vedettiin lähes nolliin. Uskon että aktiivisella markkinoinnilla olisi saatu hinattua katsojakeskiarvoa ylöspäin. Jos markkinointikuluilla saavutettu katsojamäärän lisäys johtaa plusmiinusnolla -tulokseen niin totta kai markkinointiin kannattaa laittaa rahaa, koska nämä lisäkatsojat ovat tulevaisuuden sijoitus ja tuovat halliin positiivista fiilistä. Siis jos 10.000 euron investoinnilla saadaan 500 katsojaa jotka maksavat keskimäärin 20 euroa lipusta niin nollilla ollaan. No, kausarimyyntiä pitää lisätä anyway ja aiemmin on taidettukin höpistä niistä junnujen kausareista.

Positiiviset fiilikset myös omien kasvattien paluumuuttovisioista. Ihan hyvä fiilis muutenkin kaikinpuolin, kevättä rinnassa!
 

sininen haamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Kuulin tuosta budjetin pienemisestä ensimmäisen kerran jo syyspuolella. Ennen kuin yhtään näistä avainpelaajien jatkosopimuksista oli julkistettu. Jos ymmärsin puheista oikein, niin tämä oli tuotu myös pelaajien tietoon. Silti noita sopimuksia tehtiin. Itse ainakin toivon, että ne pelaajat, jotka ovat nimensä uuteen sopimukseen pistäneet, ovat ymmärtäneet realiteetit. Pienemmällä palkalla pelataan jatkossa Espoossa ja hyvin monissa muissakin kaupungeissa. Olen itse hyvin tyytyväinen tuosta budjetin pienemisestä oikealle tasolle, jotta toimintaedellytykset espoolaisen jääkiekon jatkumiseksi vielä pitkään rakennetaan nyt lopultakin kuntoon.
 

R.I.P

Jäsen
Suosikkijoukkue
R.I.P Blues. Kiekko-Espoo, Nottingham Forrest
Sanoohan Koskinen myös, että ensikauden joukkue on jo kasassa. Siltäkin osalta positiivis sävyinen juttu.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
No aika pitkälti se säästö pelaajabudjetissa syntyy varmaan näistä puroista: Nyt joukkueessa pelaavista joilla ei jatkosopimusta (O`Connor, Aaltonen, Tikkinen, Kearns, Nieminen, Giliati, Iossafov, muita?) kenellekään ei tehdä jatkoa. Tilalle tulevat halvempia hankintoja (Kukkonen, Poukkula, Somervuori (?), junnuja) eikä ensi kaudella tehdä (edes) Kearnsin tyylistä kesken kauden -hankintaa.

Huippuvalmennuksella, kristallinkirkkaalla pelitavalla ja kovalla yhteishengellä voidaan sellaisellakin joukkueella pärjätä mutta realismi pitää kuitenkin odotuksissa pitää.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
Hyvä idea tuo pelaajabudjetin pienentäminen jos siitä säästettävät rahat käytetään sitten ottelutapahtumien suunnitteluun, mainontaan ja markkinointiin ym. hässäkkään, koska jos Blues menestyy tällä kaudella poikkeuksellisen hyvin, sen pitää näkyä ja kuulua ennen ensi kautta kaikkialla Espoossa: kouluissa, työpaikkakeskusteluissa, bussipysäkeillä, kauppakeskuksissa, aamiaispöytäkeskusteluissa, kaikkialla. Markkinointi on positiivisen imagon luomisen askel numero uno: jos sitä ei ole, on hemmetin vaikea muodostaa käsitystä millainen seura on. Avainpelaajien jatkosopimukset ovat myös yksi tärkeä osa markkinointia. Yksi idea (vaikkakin hullu sellainen) voisi olla vaikka se että Liivik ja Rooba voisivat tehdä yhdessä JVG:n kanssa vironkielisen räppivideon Bluesista, koska se menisi varmasti ainakin omasta mielestäni kuin kuumille kiville ja sitä kautta suuri yleisö saisi käsityksen kuinka suosittuja pelaajia Bluesista löytyy tällä hetkellä ja minkälainen joukkue se on.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Hyvä idea tuo pelaajabudjetin pienentäminen jos siitä säästettävät rahat käytetään sitten ottelutapahtumien suunnitteluun, mainontaan ja markkinointiin ym. hässäkkään, koska jos Blues menestyy tällä kaudella poikkeuksellisen hyvin, sen pitää näkyä ja kuulua ennen ensi kautta kaikkialla Espoossa: kouluissa, työpaikkakeskusteluissa, bussipysäkeillä, kauppakeskuksissa, aamiaispöytäkeskusteluissa, kaikkialla.
Eiköhän pelaajabudjetin säästöt mene ihan säästöön, eikä niitä siirretä mihinkään muuhun osa-alueeseen, eihän budjetti muuten pienene... Koulukäynnit, työpaikka- ja aamiaispöytäkeskustelut, ostoskeskuskäynnit pystyy kyllä toteuttamaan ilman sen kummempaa markkinointibudjettia. Bussipysäkkimainonta on toki ihan jees ja siitä saa itse hyvän fiiliksen, mutta itse olen alkanut olemaan aika skeptinen sen suhteen, että siihen käytetyillä euroilla saadaan oikeasti yhtään mitään takaisin. Aktiivinen somemainonta, omien nettisivujen kehittäminen, pelaajaprofiilit takaisin käyttöön facebookissa, yhteistyösoppareiden kautta syntyvä mainonta ajavat ihan saman asian. Vanha kunnon puskaradiomainonta on se paras mahdollinen keino saada ihmisiä käymään matseissa ja siihen tarvitaan jokaista meistä! Kauden alussa painostetaan ja pommitetaan jokaista kiikunkaakun olevaa bluesfania saapumaan hallille ja mainostetaan itse pelipäiviä jne. Talkoohengellä saadaan varmasti positiivisia tuloksia aikaiseksi ja se ei maksa kenellekään mitään!
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
Tosiaan, aamiaispöytä-, bussipysäkki- ja työpaikkakeskustelut pystyy toteuttamaan itsekin ja Facebookissakin on näkynyt aktiviteettia Bluesin osalta, mutta tarkoitin lähinnä sitä että jos kaupungilla ei näy Bluesin mainoksia eikä lehdissäkään puhuta Bluesista niin ne keskustelut vähenevät huomattavissa määrin ja puskaradiot samoin. Tiedän itse merkonomitaustaisena markkinoinnista suhteellisen paljon joten minun mielestäni ei ole mitään järkeä jättää panostamatta markkinointiin myös internetin ulkopuolella. Tiedän toki sen että jossain kohtaa pitää säästää, mutta on toki selvää että ilman internetin ulkopuolista markkinointia katsojamäärät eivät lisäänny vaan pysyvät sillä tasolla millä ne nyt ovat. Myös printtimedian keinot on otettava käyttöön, vaikka sitten säästöjen kustannuksella.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kommentoin vaan sen verran että pelaajabudjetti pienenee siis puolella miljoonalla verrattuna tämän vuoden budjettiin. Ja siitä on jo tehty säästöjä kuten kaikki tiedämme.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tiedän itse merkonomitaustaisena markkinoinnista suhteellisen paljon joten minun mielestäni ei ole mitään järkeä jättää panostamatta markkinointiin myös internetin ulkopuolella. Tiedän toki sen että jossain kohtaa pitää säästää, mutta on toki selvää että ilman internetin ulkopuolista markkinointia katsojamäärät eivät lisäänny vaan pysyvät sillä tasolla millä ne nyt ovat. Myös printtimedian keinot on otettava käyttöön, vaikka sitten säästöjen kustannuksella.
Kyllä minullakin on merkonomin paperit, jos niillä saa jotain uskottavuutta keskusteluun.. Markkinointi on toki tärkeä osa urheilubisnestä, mutta kun pitää säästää, markkinoinnissa pystyy oikomaan eli pärjäämään vähällä. Printtimediaan pystyy myös pääsemään ilman eurojen tuhlaamista luomalla suhteita eri toimittajiin, jotka tekevät sitten positiivisen jutun esim. vaihtokauppana muutamista uutisista, mistä ilmoitetaan ensimmäisenä tälle luottotoimittajalle. Muistaakseni viime kesänä moni koki suurta pettymystä siitä, että bussipysäkeillä ei näkynyt Bluesin mainoksia ainakin kuukausi ennen kauden alkua. Tämä on toki tärkeää aikaa kausareiden suhteen, mutta itse panostaisin mainostamaan kauden aikana. Kausaripäätöksiin vaikutetaan usein hyvin yksinkertaisilla keinoilla, eli halvoilla hinnoilla, hyvillä paketeilla (kausari+fanikrääsää, junnukausari, puolen kauden kausari, testaa ensin 5 peliä, päätä sitten otatko loppukaudeksi-kausarilla jne.), laittamalla pelaajat soittelemaan ihmisille, joilla on aiemmin ollut kausari, mutta eivät ole vielä tilanneet uutta ja niin edelleen. Se, että Sellon bussiterminaalissa on #valitsesininen-mainos Hirson naamalla ja joku kausarit myynnissä nyt-teksti ei suoraan johda luultavasti kovinkaan moneen ostotapahtumaan. Tämä ainakin näin mutu-tuntumalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös