Ramusta saatiin se 600.000, jolla varmasti katettiin pariksi kuukaudeksi Vesce, Dravecky, Lee, Ståhlhammar ja ylikin täytyi jäädä.
Nuo neljä eivät ole mitenkään voineet saada yhteensä yli 200K + sivukulut palkkoina kahdesta kuukaudesta.
Toiseksi, kukaan ei laadi kauden budjettia siten, että omilla ollaan, jos voitetaan mestaruus / päästään poffeissa välieriin.
Jotkut tekevät. Blues? Ei varmasti jos toimistolla on kukaan hereillä. Säälit oli mahdollisesti budjetissa.
Mistä vitusta toi voi kiikastaa ellei hallille makseta ihan riistovuokraa?
Tapiolan Monitoimiareena Oy (oletan että sama kuin Inoasta löytyvä Barona Areena Oy) teki 2.8M liikevaihdolla 100K hyvää tilikaudella 2012.
http://www.finder.fi/Messupalveluja,%20n%C3%A4yttelypalveluja/Barona%20Areena/ESPOO/taloustiedot/179223
Vaikea kuvitella että Blues ei ole suurin vuokramaksaja. Kuinka paljon? Hyvä kysymys. Pitääkö tässä lähteä PRH:n kaivelemaan tilinpäätöksiä?
Jos heitän kolme veikkausta niin luulen että ainakin joku osuu, parhaimmassa tapauksessa totuutta on kaikissa kolmessa:
- huono ka-hinta/per lippu eli lippuja annetaan liikaa ilmaiseksi ja/tai sitten hinnat ovat liian halpoja
- yhteistyösopimusten vähäinen rahallinen arvo
- suhteessa tuloihin liian korkea pelaajabudjetti
Kohta 1. Varmasti mahdollista, jopa todennäköistä. Mutta vaikuttaa vain tulopuoleen, ei menoihin.
Kohta 2. En suostu tähän vieläkään uskomaan, pitäisin suhteellisen varmana että sponssitulot vähintäään HPK-Saipa-Ässät tasoa.
Kohta 3. Heh, olisi jättiyllätys jos tämä ei olisi fakta, historian varjossa.
Pahaa pelkään, että kahden vuoden päästä Espoossa ei ole edes liigajoukkuetta. Ellei joku sheikki kyllästy futisjoukkueiden osteluun ja päätä napata tappiota tekevän espoolaisrääpäleen pois kuljeksimasta.
Teoriassa mahdollista mutta epätodennäköistä. Jos tämä olisi oikeasti tilanne niin halliyhtiö joutuisi joustamaan ensiksi.
Viime kaudella kuulin eräältä Bluesia sponsoroivan yrityksen edustajalta että Blues ei saisi mitään Barona-areena oheismyynnin tuloista ja että myös aitioista saadut vuokrarahat menis Jussin eiku Baronan-arenan taskuun. Tää on osa sitä diiliä että Salonoja antoi Bluesin periaateessa ilmateeksi uusille omistajille ja saa fygynsä tätä kautta
En usko tähän, ainakaan kokonaan. En usko että kukaan olisi suostunut ostamaan Bluesia ilman ainakin osaa hallituloja.
Samalta tahola olen kuullut että viime kauden synkiin lukuihin vaikuttaa myös se että kun uudet omistajat saivat Bluesin haltuun niin melkeen kaikki yhteystösopparit oli loppuneet kyseiseen kevääseen ja homma joudutiin aloittamaan tyhjästä ja uusia sponsoreita joduttiin hakemaan tuli perseen alla.
Täysin mahdollista periaatteessa.
Mutta kattelin tota Bluesin toimiston heniklökunnan määrää ja sinne on kyllä tullu myyntipuolelle uusia ihmisä aika paljonkin. On Marketing Director, Sales Director, Corporate Sales, Sales Executive, 2x Sales, Ticket Sales ja Marketing Assistant eli ainakin myynin puolella toivottavasti jotain tapahtuu että näidenkin ihmisten palkat saadaan kuitattua.
Kuulostaa jotenkin tutulta. Markkinointijohtaja, myyntijohtaja, "sales executive" (också en myyntijohtaja på finska, men det låter mycket bättre än "myyntireiska") eli myyjä isommalla palkalla ja paremmalla tittelillä, 2 kpl normi myyntireiskoja, "lippumyyjä" (ilmeisesti kaikki muut myyntiorganisaatiossa myy jotain muuta?) ja assari. Onkohan tässä taas pikkasen liikaa titteleitä ja organisaatiota taas jälleen kerran? Tulee taas mieleen a) 2000-luvun alku ja organisaatioon palkattu Vehon autokauppias-myyntijohtaja jolla meni noin nanosekunti ennnekuin sukset oli ristissä Chrisun kanssa ja b) Corolla-kauppias joka muutama vuosi sitten palkattiin myyntijohtajaksi.
Miten olis Blues, jos olisi vaikka pelkkä pätevä myynti/markkinointijohtaja ja hänellä muutama noheva tuloshakuinen myyntihemmo ja assari hoitamassa myyntiä?
Sama koskee muuta organisaatiota, ei Bluesin kokoisessa putiikissa tarvita montaa johtajaa. Toimari, myynti/markkinointijohtaja, lätkäoperaatioiden johtaja, that's it.
Osakkaille järjestetyssä tiedotustilaisuudessa on kerrottu, että tulovirta yhteistyökumppaneilta ylitti reilusti budjetoidun. Budjetoitiinko alunperin inhorealistisesti vai toimiko myynti erinomaisesti - en tiedä?
Mielenkiintoista. Joko kyseessä on ns. myyntihehkutus osakkaille (jotka viinihuuruissa ei tajua/halua kysellä enempää), budjetointi oli tarkoituksella vedetty alakanttiin tai sitten oikeasti oltiin hyvällä mallilla sponssituloissa. Inhorealistisena Espoo-fanina epäilen kahta ensimmäistä vaihtoehtoa, olisin helvetin iloinen jos olen väärässä.
Fakta on kuitenkin se että Espoossa sponssitulot *PITÄÄ* olla liigan top5, no excuses.
Kyllä tuolla revohkalla kaiken järjen mukaan pitäisi tulosta syntyä.
Niin, pitäisi kun katsoo pelkkää myyjien lukumäärää.
Shades of Blues, tuo espoolaisille lätkäfaneille suunnattu pehmopornomainen teos Espoolaisen lätkäskenen ikuisesta taloudellisesta happy endingistä Bora Boran valkoisilla hiekkarannoilla Jessica Alban kanssa päätyy taas Anttilan alelaariin kun jälleen kerran todellisuus herättää meidät Tarja Halosen vierestä Hakaniemen laiturilta ilman rahaa seutulippuun.
mutta pk-seudulla on myös paljon firmoja, jotka ovat valmiita hyviin sponssidiileihin, mutta eivät esim. halua/pysty tässä tapauksessa siirtymään HIFKin kelkkaan. Näitä samoja firmoja ei välttämättä kiinnosta mainostaa kalliilla Venäjän liigassa ja sieltä voisi hyvällä myyntityöllä olla saatavissa diilejä myös Espooseen.
Bluesin pitäisi keskittyä ensisijaisesti niihin firmoihin joiden pääkonttori on Espoossa. Helsingistä on todella vaikeata kaivaa firmoja jotka jostain syystä valitsisivat Bluesin muusta syystä kuin halvempien hintojen. Toki näitäkään ei pidä unohtaa mutta kun lähtökohta pitää olla kotikunnassa.
En yritä väittää että homma olisi helppo, jos olisi niin diilit olisi taskussa, mutta effortin pitäisi olla Espoossa. Firmoja riittää aivan varmasti.
Kysymys on Espoolaisen identiteetin framille nostamisesta.
Seuraavan parin vuoden aikana tapahtuu poikkeuksellisen paljon seuran tulevaisuuden kannalta merkittäviä asioita: a) metro tulee hallin viereen, b) Jokerit poistuu liigasta ja hyvinntodennäköisesti c) talous kääntyy ennätystaantuman jälkeen nousuun. Noi jutut on pakko hyödyntää ja vakiinnuttaa Blues pk-seudun Toiseksi Seuraksi, HIFKin moderniksi paikallisvastustajaksi. Jokerit teki oman (tai Hjalliksen) valintansa, eivätkä ole jatkossa enää samoilla markkinoilla.
Metro = loistava.
Jokerien siirtyminen KHL:ään = uhka ja mahdollisuus
Taloudellinen nousu = hyvä kaikille
Mutta lopulta vain oma duuni ratkaisee.
Tämän olen minäkin kuullut, lisäksi suhteet ainakin osaan yhteistyökumppaneista olivat korkeintaan tyydyttävällä tasolla
Jos (ja uskon sinua eli kun) näin on, niin myyntijohdon (=myyntijohtajan) pitäisi nöyrästi kontata yhteistyökumppanien edessä pyytäen uutta mahdollisuutta.
Se ei kuitenkaan poista sitä että tulevalle kaudelle on ollut käytännössä vuosi aikaa haalia niitä uusia sponsoreita nykyisten lisäksi. Joo, ei varmaan ole helpoin mahdollinen taloudellinen aika niitä hankkia mutta kyllä niitä nyt sieltä täältä pitää pystyä hankkimaan. En osta sitä että kaikki yritykset vetävät liinat kiinni vaan koska taloudessa menee heikommin.
Jep. No excuses. Omasta duunista kiinni. Suhdanteita voi syyttää vain tiettyyn rajaan asti, sponsorit ovat urheilussa itsekkäistä syistä eli ts. sponsorointi tarjoaa hyötyjä liiketoiminnalle.