Tässäpä tämä keissi on kiteytettynä. Korjataan kuitenkin senverran, että Jääkiekko Espoo Oy:n tarina on yhtä peliä vaille paketissa. Bluesin tarina jatkuu kyllä, eikä se jatku missään suomisarjassa koska ei se Salonoja edelleenkään tee sillä tyhjällä hallilla siellä pellon reunassa yhtään mitään, eikä hallia halua kukaan ostaa. Olen jankuttanut tästä aiemminkin, ja jankutan nyt taas: Salonoja ei todellakaan pelasta nykyistä taustayhtiötä ja maksa toisten velkoja, varsinkin nyt kun velat ovat syksyisiin neuvotteluihin nähden ehkä jopa kaksinkertaistuneet. Liigaosake konkurssipesältä kohtuuhintaan, ja ensikausi omilla junnuilla sekä keskieuroopasta ja AHL:stä raahatuilla "vahvistuksilla".
Vuoden päästä sitten se todellinen uusi alku kunnollisella joukkueella. Jussilla ei ole juuri nyt mitään intressiä edes keskustella Tagen eikä nykyisten omistajien kanssa, ja eiköhän keskustelut aloiteta ripeällä aikataululla parin viikon päästä konkurssipesän pesänhoitajan kanssa. Ne keskustelut tulleevat olemaan lyhyet ja hedelmälliset, koska noita ainoita realisoitavia juttuja kuten liigaosake,immateriaalioikeudet, joukkueen tarpeisto ja fanituotevarasto ei kukaan muu osta. Jos liiga lunastaisi tuon osakkeen takaisin,tulisi tästäkin pesän kirjanpitoon melkoiset alaskirjaukset koska korvaus olisi lähinnä nimellinen. Jussi saa todennäköisesti määritellä itse, mitä hän on valmis tästä kuolinpesästä maksamaan koska muita halukkaita ja vastaavan taloudellisen kompetenssin omaavia ostajia ei yksinkertaisesti ole.
Lisäksi liiga todennäköisesti haluaa myöskin tällaisen ratkaisun, enkä yhtään yllättyisi jos tästä olisi jo olemassa jonkinlainen "kassakaappisopimus".
Edit: Ja tässä asia konkretisoituu Liigan suulla:
Puheenjohtaja: SM-liiga avoin ehdotuksille jos Blues ajautuu konkurssiin | Yle Urheilu | yle.fi (linkki aihetta käsittelevään HS: juttuun)
Boldaus minun.
Mielestäni siellä törmätään nyt jatkuvasti tähän. On törmätty aiemminkin, nähty mitä siitä seuraa. (tämä ketju ja keskustelu on seurausta siitä)
Oletus on minulla, että tuo "..kunnollisella joukkueella" tarkoittaa taas vähän samaa kuin ennenkin, ostetaan kunnon pelimiehet / että ihmisiä kiinnostaa. Rahaa palaa taas reippaasti, tappiota tulee kuten aiemminkin (ei se vaan ykskaks ala kannattamaan kun ei tähänkään asti) mutta hei, onhan siellä Jussi takana joka kuittaa tappiot, vuodesta toiseen. Joidenkin mielestä jopa talouden kivijalka.. ?
Kunnes jossain vaiheessa taas kyllästyy tappioden kuittailuun. Ei IFK:si IFK:n paikalle voi noin vain ryhtyä ostamalla "kunnollisen joukkueen".. Se itse toiminta, tuote, touhu pitää olla kannattavaa ja maksaa itse itsensä.
Tulot suuremmat kuin menot. Minun mielestä mennään heti välittömästi taas perse edellä puuhun, jos aletaan rikkailla taustoilla vaan heti ostelemaan kunnon joukkueita. Se on silmänlumetta, että menisi hyvin. Joo "menee hyvin" niin kauan kun joku jaksaa maksaa viulut. Ja tosiaan, se jo nähty mitä käy, kun ei jaksa enää.
Täällä puhutaan nyt paljon puhtaalta pöydältä lähtemisestä ja Espoon omasta kiekosta ja omista pojista ym. Mielestäni se on juurikin se ydin, jonka päälle pitää rakentaa. Jos se tarkoittaa pitkää tietä "pienenä / keskisuurena" seurana joka rauhassa rakentaa kannattavaa toimintaa, pienemmillä menoilla kuin tuloilla ilman suuruudenhulluutta ostelemalla kalliita ukkoja ja tavoitelemalla pikavoittoja, niin mitä sitten? Pikkuhiljaa. Kun perusta ja talouden kivijalka on kunnossa, yhteystyökumppaneita mukana, fanit ja kaikki muut yhteisessä pöhinässä mukana, että tuote kiinnostaa ja tuottaa ja porukka käy peleissä vaikkei siellä viittä ketjua Hirsoja vedäkkään ja vuodesta toiseen semifinaaleissa pelatakkaan, mutta siitä se sitten. Ehkä pitäisi vain sielläkin sietää ajatusta, ettei soitellen sotaan, sietää, että pienemmällä liekillä on varmaan vedettävä pidemmän aikaa, jotta pohja saadaan valettua tarpeeksi tukevaksi, ja toiminta oikeasti kannattavaksi ilman, että se tarkoittaa miljonäärien lompakoita.
Uskokaa pois, tämä SaiPan tyylinen touhu on välilä raskasta (ei varaa valmiisiin ukkoihin, "omat, nousevat pelaajat" täsmä- ulkomaisilla hauilla joilla ei vielä isoa hintalappua, ja sitten katsellaan mihin se riittää. Kunnes kauden jälkeen katsellaan kun muut ostaa kärjen pois, itse aletaan etsiä uusia. "pienen seuran" arki. Mutta pakko, jos aikoo, että homma toimii ja kannattaa) En ole neuvomassa tai sanomassa että näin pitää tehdä, mielestäni näyttää vaan sivulta katselemalla siltä, että jotain samansuuntaista se ehkä tarviais sielläkin. Bluesilla nyt jo suoraan heti kättelyssä se valtaisa etu tuohon hommaan - todella hyvä, jos ei jopa Suomen paras juniorituotanto!
Ei mopolla moottoritielle. Se kuuluisa lausahdus, jossa ehken kuitenkin vähän perää.