olisiko jopa kannattavampaa antaa Bluesin olla ja haudata se ja aloittaa sitten Suomi sarjasta ihan puhtaasti uudella joukkueella ja nimellä?
Lähinnä mietin onko nykyisen joukkueen imago niin hyödyllinen enää että sillä saisi yrityksiä ja sirosryhmiä takaisin joukkueen taakse vai kannattaisiko se aloittaa ihan puhtaalta pöydältä. Suomisarjassakin kuitenkin joukkuetta pystyisi suhteellisen edullisesti pyörittämään ja siellä pystyisi paremmin profiloitumaan Espoolaiseksi joukkueeksi, ottaisi pelkästään espoolaisia junnuja tai pelaajia joukkueseen ym.. Kausi tai pari siellä, sitten mestikseen. Sieltä sitten liigaan yrittää nousta, muutaman vuoden päästä portti saattaisi olla auki.
Ei todellakaan olisi kannattavampaa antaa Bluesin olla ja perustaa kokonaan uusi seura! Tuossa yhtälössä ei ole millään asteella mitään järkeä, sen verran kova työ Espoossa on tehty, että on saatu luotua edes jollain tasolla espoolaisten omaksi seuraksi profiloitunut Blues. Juniorituotanto on maan parhaimmistoa, seuralla on jo selkeä imago (ja nyt ei puhuta mistään persaukisesta rahareiästä), joukkueen tukena on valtakunnan sitoutuneimmat sekä uskollisimmat kannattajat ja vetovoimaa varsinkin junioripuolelle on ollut kaikesta sähläyksestä huolimatta. Jos tämä kaikki kuopataan, kestää kymmeniä vuosia rakentaa sama takaisin, jos se on ylipäätään mahdollista.
Joukkueen tämähetkinen imago alkaa puhdistua sillä hetkellä, kun kaikki velkataakat ja suhmuroinnit saadaan hoidettua pois, sekä johtoon saadaan uudet naamat. Onko Jussi yksi näistä naamoista, aika kertoo. Tagella oli hetken aikaa aika paljon uskottavuutta, mutta ainakin itse pikkasen petyin siihen, että hänen lähes varmana pitämänsä velkasaneeraushakemus sitten lopulta hylättiinkin. Se lienee jokaiselle selvää, että Rautio ei voi olla enää missään muodossa seuran johdossa, mikäli tästä kuopasta halutaan selvitä. Kaikki paska ei todellakaan ole hänen syynsä, mutta hänellä on 0 prosenttia uskottavuutta tällä hetkellä. Vaikka minut on joissain lähteissä merkattu Rauden sylikoiraksi tms., olen ollut koko ajan sitä mieltä, että hänen on siirryttävä sivuun. Minun puolesta hän saa jäädä pienosakkaaksi tms, mutta päätäntävaltaa ei saa enää jäädä.
Onko Jussi sitten hyvä ratkaisu? En tiedä, minä en luota mieheen kovinkaan paljoa, mutta alkaa todellakin vaikuttamaan siltä, että muuta reittiä pelastukseen ei enää ole. Jopa minusta (ja uskon että monesta muusta Jussin paluuta vastustavasta) saisi hyvin helposti eri tavalla ajattelevan yksilön, jos Jussi vaan raottaisi vähän noita suunnitelmiaan Bluesin suhteen. Kuten tuossa jo vähän aiemmin huomautettiin, Jussilla lienee suunnitelmana ottaa kaikki langat haltuunsa, vaikka ei välttämättä yksin seuraa omistaisikaan. Avainasemassa olisi hänen nimittämänsä toimitusjohtaja, joka ei saa olla mikään saunakaveri, uskollinen kulissi tms vaan rautainen ammattilainen, joka uskaltaa sanoa Jussille ei ja tämän lisäksi osaa hoitaa tämäntyyppisen yrityksen taloutta, markkinointia sekä urheiluseuran kokonaisuutta. Varsinaisen urheilupuolen päätökset (pelaajahankinnat, valmennus jne) voi jättää sitten jonkun toisen henkilön vastuulle, vaikka sitten Aholan, jos hän vaan oppisi pikkasen nöyryyttä eikä olisi niin saatanan ylimielinen kaikkia kohtaan...
ZOOMin näkemykseen siitä, että Jussia ei enää kiinnostaisi, en jaksa uskoa. Kyllä häntä aivan taatusti kiinnostaa saada joku joukkue pelaamaan hallissaan, mutta juuri nyt kellään ei tunnu olevan tietoa, minkä seuran ja missä sarjassa pelaavan sellaisen hän haluaa halliinsa. Luultavasti hän uskoo, että täysin tyhjästä nouseva seurakin kiinnostaisi ihmisiä, joten hän taatusti voi antaa Bluesin päätyä konkurssiin ja ostaa vain liigaosakkeen sitä kautta. Liigan mielipide tähän asiaan on myös täysin epäselvä. Liikkeellä on liikaa huhuja, mutuja, "luotettavan lähteen" kertomaa faktaa, että kukaan voisi muodostaa vahvan mielipiteen siitä, mikä olisi paras ratkaisu Bluesin pelastamiseen.
Kuten mainitsin alussa, itse en näe mitään järkeä siinä, että Bluesin annetaan kaatua ja tilalle perustetaan joku ihan uusi seura. Se on minun ainoa vahva toive tällä hetkellä. Omistajapohja on täysin toissijainen asia tuohon verrattuna.