P-amerikkaan kuulemma pyrkii useampikin Blues-junnu. En sinänsä ihmettele miksi Liiga-Bluesia ei koeta kiinnostavaksi kun nuo ideologiat ja arvot poikkeavat niin paljon. Meillä on nuoriso-mj pelaajia jotka ovat ikäluokkiensa parhaimmistoa mutta sitten nämä Poukkulat ym joiden potenttiaali on paljon heikompi... muissa liiga-organisaatioissa toisin. Kyllä tämä viesti menee perille sanomattakin.
Itseasiassa en edes ymmärrä mitä hyöyä A-junnuista on Liigalle tässä nykyisessä mallissa. Pelkkä kulu.
Ideologioista ja arvoista on aina hyvä puhua. Sitä en kuitenkaan ymmärrä miten joku Siim Liivikin ikäluokkaa oleva Poukkula liittyy tähän. Hänestä kai kuitenkin haettaneen ns. runkopelaajaa tyyliin Ville Korhonen. Itsekin olin kovin varauksellinen kun tästä siirtohuhusta kuulin, mutta mikäs siinä jos tiedetään että saadaan halvalla hyvää. Kyllä liigaringissä täytyy olla joku A-junioireista itsestään riippumaton taso, ei voi olla niin että A-junnut määrittävät liigajengin tason.
Se voi toki olla ongelma jos A-junioreiden ja Liigan välillä on liian iso harppaus ja/tai jos arvomaailma on hyvin erilainen. Olen kuitenkin ymmärtänyt että Blues on tiivistänyt yhteistyötä Kiekko-Vantaan kanssa ennen kaikkea siksi, että nuorilla pelaajilla olisi looginen väylä mestiksen kautta Liigaan. Jos Bluesin oma kasvatti pelaa Kiekko-Vantaassa hyvin, niin uskon että varmasti pääsee nopeasti kokeilemaan tasoaan myös Liigan puolella. Ehkä olen ymmärtänyt jotain väärin tai sitten huonommassa tapauksessa olen ymmärtänyt oikein ja mainitsemasi juniorit ovat ymmärtäneet väärin.
Edit.: Lisätään vielä sellainen nuorelle ihmiselle tärkeä asia, että yleisesti ottaen PK-seutu on opiskeluja suunnittelevalle helposti top-10 paikka maailmassa. Tähän päästään ihan pelkästään sillä että opiskelu on ilmaista ja että meidän huippuyliopistomme on niin laaja-alainen (yleensä maailman huippuyliopistot ovat melko pieniä ja oppiaineiden määrä on pienempi). Helsingin yliopiston lisäksi täällä on esim. Aalto Yliopisto, liuta ammattikorkeakouluja ja muita oppilaitoksia. Lisäksi esim. Helsingin Yliopistossa voi toisten oppiaineiden kursseille yleensä mennä yksinkertaisesti kurssille ilmoittautumalla, tai vielä yksinkertaisempaa vain menemällä luennoille ja sen jälkeen tenttiin. Lisäksi kursseja voi ainakin korkeakoulutasolla ottaa toisista oppilaitoksista ja tätä suorastaan suositellaan. Toki urheilijalle joku jenkkiyliopisto voi olla houkutteleva(mpi) vaihtoehto, ja varmasti pelaaminen/opiskelu siellä on huikea elämänkokemus, mutta yleisesti ottaen minnekään ei ole pakko lähteä, pöydät kyllä notkuvat meren tälläkin puolen.