Mainos

Kiekko-Espoo mediassa

  • 34 361
  • 241

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kyllä ensimmäisestä liigakaudesta tulisi tehdä plussaa, koska kaikilla sidosryhmillä intoa olla mukana kun pitkästä aikaa joukkue taas liigassa. Myynnin luulisi olevan suhteellisen helppoa tällä kaudelle.
Ei se vaan mene noin. Kuten täällä useasti on kerrottu, esim. kumppanimyynti Liigaan päästiin aloittamaan huomattavan myöhään. Samoin kausareiden myynti, irtolippujen myynti, ihmisten tietoisuus siitä että Espoossa pelataan taas Liigaa - oikeastaan kaikki tälle kaudelle on päästy aloittamaan normaalia myöhemmin.

Yleisömäärästä sanon vielä sen verran että se yleisömäärä on tietysti se näkyvä mittari mutta huomattavasti tärkeämpää on se, minkä verran euroja yhdestä lipusta saadaan ja sitä ei julkisesti tiedetä. Siksi en vetäisi automaattisesti johtopäätöksiä pelkästään yleisömäärän pohjalta.

Näkisin että tämä kausi + kaksi seuraavaa ovat avainasemassa siihen, millaiseksi tämä jakso espoolaisessa jääkiekossa muodostuvat. Jos tämän kolmivuotisjakson jälkeen homma ei ole taloudellisesti kestävällä pohjalla, on mielestäni syytä huolestua. Ei sekään automaattisesti tarkoita että hommat menisivät puihin mutta tässä on nyt saatu mielestäni oikein lupaavaa alku jonka päälle on hyvä rakentaa. Ensi kaudelle päästään jo esim. kumppanimyynnin osalta aloittamaan myynti hyvissä ajoin.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Huomaa kyllä joistakin kommenteista, että miten kaukana me täällä olemme toimistojen arjesta. Kuten Nikke toteaa niin sponssimyyntiä päästiin tekemään vasta kun Liiga-päätös tuli ja silloin tälle kaudelle oli jo suurin osa kaikista yritysten budjeteista käytetty. Siitä huolimatta toimisto on ainakin ulkoisesti näkyvien paikkojen näkökulmasta tehnyt kovaa duunia.

Voisin myös kuvitella, että aika moni suhtautuu espoolaisiin urheiluprojekteihin aika epäilevästi ja katsovat vähän varoen miten homma lähtee liikkeelle. Jääkiekkoväestäkin isoimmalle osalle Kiekko-Espoo on kuitenkin ollut tietoisuudessa ehkä vuoden kun sarjapaikkavääntö alkoi, suurelle yleisölle maks. pari kuukautta.

Mielestäni tälle kaudelle pitää totta kai yrittää saada se nollatulos. Jos ei niin pitää rohkeasti kertoa missä meni vikaan. Ensi kaudella sitten jo pari pykälää enemmän vauhtia, muuten, mutta vasta sitten herää huoli että homma ei ole hallussa.

Siitä kuitenkin samaa mieltä, että "yllätyksiä" ei enää saa tulla. Eikä niiden taakse ainakaan kannata mennä vaikka sellaisia olisivatkin. Siitä jää vain epämääräinen kuva.
 

Lättykeisari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diamond Geezers
Huomaa kyllä joistakin kommenteista, että miten kaukana me täällä olemme toimistojen arjesta.

Mielestäni tälle kaudelle pitää totta kai yrittää saada se nollatulos. Jos ei niin pitää rohkeasti kertoa missä meni vikaan. Ensi kaudella sitten jo pari pykälää enemmän vauhtia, muuten, mutta vasta sitten herää huoli että homma ei ole hallussa.
Tähän taisin kirjoittaa itsekin, että on huolestuttavaa jos tulee tappiota. En tiedä mistä niitä olettamuksia on vedetty, mutta yleisöä on käynyt hyvin niin jotain olisi pielessä miinuksen paukkuessa.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tähän taisin kirjoittaa itsekin, että on huolestuttavaa jos tulee tappiota. En tiedä mistä niitä olettamuksia on vedetty, mutta yleisöä on käynyt hyvin niin jotain olisi pielessä miinuksen paukkuessa.
Ami taisi haastattelussa sanoa, että keskimääräinen tuotto pääsylipuista on ollut vähemmän kuin oli arvioitu.

Mittakaavaa voi hahmottaa ihan sillä, että ihan täysin hatusta vedetyillä luvuilla esimerkiksi 3500 katsojaa keskimääräisellä 15 € tuotolla per katsoja (yht 52 500 €) tekee enemmän kuin 4000 katsojaa vain pari euroa alemmalla 13 € tuotolla per katsoja (yht 52 000 €). Lipussahan on alvit ja muut kulut, tuskin meistä kukaan tietää lopulta todellista käyttökatetta per myyty lippu, joten vaikea sanoa, kuinka lähellä tai kaukana todellisuutta nuo stetsonista otetut esimerkkiluvut on.

Yleisömäärä on huono mittari, kuten Ässät on viestinyt, jos luvun taakse ei näe. Ja lipuissa se pienikin ero voi olla merkittävää kokonaisuudessa. Ja tuleville kausille on nyt dataa olemassa, jotta tulevaisuutta voidaan paremmin ennustaa ja budjetoida.
 

#42

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, K-Espoo
Miten ihmeessä tämä on edes mahdollista? Mitä yllätyksiä tähän voi sisältyä?
Ai miten voi keskihinta irtolipulle olla arvioitua matalampi? Yksinkertaista, irtolippuja myydään suhteellisesti arvioitua enemmän halvemmille paikoille, ja kalliimmille ei myydä tarpeeksi, jotta keskihinta pysyisi arvioidun kanssa samana. Kokonaiskuvaan vaikuttaa myös arvioitua suurempi kausarimyynti alennusryhmille (lapset, eläkeläiset, opiskelijat jne.)


Toki tuonkaan taakse ei voi keväällä mennä, jos kausarimyynnin tavoite ylitettiin kauden alussa 500 kappaleella ja yleisökeskiarvo n. 800 tavoitetta korkeammalla. Eli 300 arvioitujen päälle myytyjä irtolippuja per ottelu.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Miten ihmeessä tämä on edes mahdollista? Mitä yllätyksiä tähän voi sisältyä?
Esimerkiksi sillä, että kannattajakausikorttien määrä on ylittänyt ennakoidun, alennusryhmien (lapset, eläkeläiset jne) määrä on isompi kuin arvioitu jne jne... mahdollisia syitä on paljon.

Se on ihan selvää, ettei seuralla ollut käytössä pitkän aikavälin dataa, johon olisi voinut pohjata laskelmia ja ennusteita. Arvioita voi tehdä, mutta ilman tuota dataa ne on aina jonkin verran arvauksia eikä perusteltuja arvioita.

Edelleen tässä on nyt muutama vuosi aikaa oppia koko ajan. Ja se pari-kolme vuotta eteenpäin on se hetki, kun "anteeksi ei voi enää antaa". Tällä hetkellä vielä voi.
 

Kyky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Esimerkiksi sillä, että kannattajakausikorttien määrä on ylittänyt ennakoidun, alennusryhmien (lapset, eläkeläiset jne) määrä on isompi kuin arvioitu jne jne... mahdollisia syitä on paljon.

Se on ihan selvää, ettei seuralla ollut käytössä pitkän aikavälin dataa, johon olisi voinut pohjata laskelmia ja ennusteita. Arvioita voi tehdä, mutta ilman tuota dataa ne on aina jonkin verran arvauksia eikä perusteltuja arvioita.

Edelleen tässä on nyt muutama vuosi aikaa oppia koko ajan. Ja se pari-kolme vuotta eteenpäin on se hetki, kun "anteeksi ei voi enää antaa". Tällä hetkellä vielä voi.
Olisi aikamoinen saavutus, jos kaikki laskelmien arvioit olisivat menneet kohdilleen ilman tuota historiadataa.

Vaikka mukana on varmasti ollut erilaisia varmuusmarginaaleja, koostuu näin monimutoinen operaatio niin monesta muuttujasta, että yllätyksiä tulee väkisinkin. Ja usein ne yllätykset tuppaavat olemaan negatiivisia. Ensi kauden laskelmien teko on nyt eri pohjalla, kun on faktaa tämän kauden touhuista ja suunnitelman tekemiseen on ihan eri lailla aikaa.

Isompi asia sitten on se, miten homma käännetään voitolliseksi. Kun katsoo Liigajoukkueiden tuloksia vaikka viime kaudelta, on se aika haastava rasti. Epäyhtälöltä vaikuttava haaste tulee siitä, että menestys vaikuttaa yleisömääriin ja sponsoreihin ja toisaalta menestys edellyttää satsauksia joukkueeseen, mikä on taas riippuvainen yleisömääristä ja sponsoreista.... Ottaen tämän kaiken huomioon, olisi todella kovan luokan saavutus jos Espoo pääsisi nollatulokseen jo heti ensimmäisellä kaudella.

Usein lääkkeeksi esitetään markkinoinnin lisäämistä. Olisihan se upeaa, että meillä olisi samanlaista brandimarkkinointia kuin esim. Hifk:n hienot ulkomainoskampanjat "kotikentillämme", mutta valitettavasti valtaosa tämän tyyppisestä kampanjoinnista lisää tappiota tilikauden perspektiivillä ja kun se on tässä ja nyt oleellinen asia, pitää keskittyä toimiin, joiden kustannus-hyöty on lyhyellä aikavälillä positiivinen. Toivottavasti jatkossa löytyy enemmän paukkuja myös pitkäjänteisempään tunnettuuden rakentamiseen.
 

Phanttomi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Dallas Stars
Erittäin hyvin kirjoitettu @Kyky. Sponsori asia on jo tullut esille vahvasti että paljon jäi saamatta niitä nopean aikataulun takia sekä osalla painaa historia mielessä ja saa arvioimaan kannattavuutta. Tämä muuttuu, sen uskon.

Koen että isoin kysymys on yllätys yllätys, yleisö ja heistä saatu raha. Pitää olla sponsseja näkyvyyttä yms menestystä ja mainontaa että ihmisiä kiinnostaa ja saadaan halliin. Kaikki tuo maksaa että päästään ottaa rahaa takaisin yleisön muodossa. Mitä tehdään jos yleisömäärän keskiarvon kasvu laskee ja esimerkiksi putoaa huomattavasti ensi-kaudelle ja samoin kausarimyynti suunnilleen samaa.

Espoossa on hyvin paljon ihmisiä joilla ei hajuakaan että Mestis käyty ja nyt ollaan Liigassa. Tai Blues ajan jälkeen oman kotikylän jengin luo palattu tai siirrytty esim HIFK leiriin. Tiedän perheitä missä muksut ottavat isän jengin vaikka Espoossa syntyneet ja kasvaneet. Meillä on hyvin paljon uusia paljasjalkaisia Espoolaisia joille olisi jengi tarjolla jos kiekko kiinnostaa.

Jos tämä loistava kauden alku, hype ja pöhinä, sekä toivottavasti todella hyvä menestys loppukaudelle ja mainonta ei tuo kansaa penkeille loppu kaudesta ja ensi kaudella ja sen jälkeen, mitä sitten tehdään? Yhdelläkään Kiekko-Espoon ja Espoolaisen jääkiekon fanilla ei ole varaa jäädä nyt kotiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Kyky

mippe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja tosiaan itse puhua positiivisesti ja innostavasti Kiekko-Espoosta Liigassa omissa piireissä ja vaikka somessa: itse olen saanut omilla pelikäyntipostauksilla ainakin kolme perhettä lähtemään katsomaan peliä ja etenkin näiden perheiden teinit ovat edelleen omien kavereidensa kanssa lähteneet - Rimpinen houkutellut ja ns puhutellut heitä.
 

LaBarbera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tosiaan jos yleisö keskiarvo olisi tällä hetkellä siellä 3400 tuntumassa mikä seuran tavoitteena. Oltaisiinko sitten matkalla lähemmäs miljoona tappioon.
Se että jo tässä vaiheessa tilikautta tiedetään nollatulokseen pääsyn olevan hankalaa kuulostaa siltä että persnettoa on tulossa taas isommin.

Tuo yleisökeskiarvotavoite kuulosti jo alkuunkin todella matalalta, kun tiedetään kuinka helvetin kallis paikka Metro Areena on pelata.
 

snoukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos on budjetoitu runkosarjan loppuun asti jotain, kuten pitääkin, niin siihen verrattuna tän hetken ennakointi pienestä tappiosta ei oo mitään ihmeellistä. Nythän näyttää siltä että pudotuspeleihin päästään ja näin ne tulot sieltä ovat plussaa. Silloin halli vieläkin täydempi todnäk ja lipun hintaa voi hinata ylemmäs. Jotkut joukkueet vissiin budjetoi pudotuspelejä mukaan jo ennakkoon, meillä ei olisi tullut mieleenkään.

Joo väärä ketju.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: duud

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos on budjetoitu runkosarjan loppuun asti jotain, kuten pitääkin, niin siihen verrattuna tän hetken ennakointi pienestä tappiosta ei oo mitään ihmeellistä. Nythän näyttää siltä että pudotuspeleihin päästään ja näin ne tulot sieltä ovat plussaa. Silloin halli vieläkin täydempi todnäk ja lipun hintaa voi hinata ylemmäs. Jotkut joukkueet vissiin budjetoi pudotuspelejä mukaan jo ennakkoon, meillä ei olisi tullut mieleenkään.

Joo väärä ketju.
Hyvin Espoossa on jengiä peleissä käynyt. Play-off paikka on jo melkeinpä varma, joten keväällä uskoisin ihmisten löytävän vieläkin paremmin areenalle. Katsojamääristä en usko homman jäävän kiinni. Play-off peleihin ei vaan kannata liian halvalla kausareita tai irtolippuja myydä. Mitä olen Kiekko-Espoon pelejä katsellut, niin viihdyttävää ja hyvää kiekkoa on joukkue pelannut. Nyt pitää vaan saada katsojat ymmärtämään, että hyvästä pitää maksaa vähän enempi saadakseen lisää sitä hyvää.

Vielä vähän jännittää onko runkosarjassa Kiekko-Espoolla vai Jokereilla isompi yleisö ka. Olen aika varma, että pyyhkäisette vielä yli tuon Jokerien 4,5k/peli. Tsemppiä vaan kauteen. Teillä on lähtenyt helvetin hienosti.
 

Cartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ehdottaisin ottelutapahtumiin yhteenkuuluvuuden lisäämiseksi ja voitetun ottelun kruunuksi kappaletta Sweet Caroline ottamista ohjelmaan (musiikkina on jo) niin, että sen sanat heijastettaisiin kuutiolle ja kannustettaisiin yleisöä laulamaan sen mukana. Kappaleen sanoissa on myös paljon sellaista, joka sopii Kiekko-Espoon tarinaan.

Aluksi faniryhmä voisi ottaa tuon ns. haltuun ja kannustaa kaikkia katsojia mukaan. Erätauoilla sitä voisi markkinoida kaikille katsojille.

Uskon, että pikkuhiljaa siitä syntyisi jotain sellaista hienoa, joka sitoisi katsojia enemmän yhteen ja antaisi yhden, hienon kokemuksen ottelusta. Kuvitelkaa, halli täynnä katsojia ja kaikki laulaisi mukana ko. kappaletta… upea kokemus, ei jätä ketään kylmäksi ja kaikki haluavat tulla kokemaan tämän hienon kokemuksen uudestaan ja jakamaan sen myös lastensa ja muiden ystäviensä kanssa.

Luonnollisesti kappale soitettaisiin, vain voitettujen otteluiden jälkeen, joten myös joukkue voi vaikuttaa sen soittamiseen

Originelli Neil Diamondin muita versioita löytyy ja tässä yksi, jota suosittelen, johtuen sopivuudesta

 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Runkosarja on puolivälissä, joten tässä koontina Kiekko-Espoon pelien selostajat ja haastattelut MTV:n lähetyksistä.

Selostajat:
Jani Alkio 5
Sebastian Waheeb 5
Teppo Laaksonen 4
Juho Kokko 3
Toni Saukkola 3
Antero Mertaranta 2
Tuomo Reponen 2*
Olli Eronen 2
Julius Sorjonen 1*
Toni Lång 1
Mika Saukkonen 1
Henri Niemelä 1

* Yhteysongelmien takia Sorjonen selosti ensimmäisen erän MTV:n studiolta KooKoo-vierasottelussa. Reponen selosti paikan päältä toisen ja kolmannen erän. Olen tuon ottelun kirjannut Reposen nimiin.

Ennakkohaastatteluissa on yleensä yksi henkilö molemmilta joukkueilta. Studiopeleissä jonkun verran enemmän jututettavia. Niitä K-Espoolla ollut kolme eli kotipelit HIFK:ta, Tapparaa ja Kärppiä vastaan. Perinteisesti maalivahdit saavat keskittymisrauhan, eivätkä anna haastatteluja ennen ottelua.

Jyrki Aho 4 (+1 insertti)
Heikki Liedes 4
Kasper Kotkansalo 3
Tomi Sallinen 2
Santeri Virtanen 2
Janne Hämäläinen 2
Miro Keskitalo 2
Arttu Tuomaala 2
Kasper Kulonummi 2
Aleksi Laakso 2
Matti Järvinen 2
Joni Ikonen 1
Ville Lajunen 1
Cameron Hillis 1
Tomas Westerlund 1
Ottoville Leppänen 1
Joni Piipponen 1
Niko Seppälä 1

Jälkihaastatteluissa on yleensä voittaneen joukkueen henkilö, studiopeleissä kommentit molemmilta. Ainoastaan Santeri Virtasta on haastateltu hävityn ottelun jälkeen (HIFK-kotipeli).

Petteri Rimpinen 3
Matti Järvinen 3
Ville Lajunen 2
Santeri Virtanen 2
Arttu Tuomaala 2
Peter Quenneville 2
Jyrki Aho 1
Janne Hämäläinen 1
Joni Piipponen 1
Miro Keskitalo 1
Heikki Liedes 1
Ottoville Leppänen 1
Juho Koivusaari 1
 

J44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
IS juttu Virtasesta
Santeri Virtasesta haastattelu Iltasanomissa. Ehkä kauden positiivisen asia on juurikin tuo, että ympäristöstä on saatu sellainen jossa pelaajat viihtyvät. Se kantaa pitkälle.
Tärkeintä on että tänne jatkossakin hommataan VAIN semmoisia pelaajia joille seura ja yhteisö merkitsee sekä haluavat olla täällä tosissaan. Ei enää bluesin ajan hällä väliä rahastajia tai viime vuoden tyyppisiä löysäilijöitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös