Alunperin kun Kiekko-Espoo lähti pelaamaan Suomi-sarjaa, olin itse sitä mieltä, että kehitetään toimintaa rauhassa, ja pyritään ensin vakiinnuttamaan asema sarjan kärkipään joukkueena ja puhutaan noususta realistisesti vasta sitten, kun kaikki palikat seuran taustalla ja joukkueessa ovat vakiintuneet kohdilleen. Ekan kauden osalta homma menikin mielestäni näin. Sitten tuli ilmoitus siirrosta Metro Areenalle ja mietin, että onkohan nyt kuitenkin iskenyt nousukiire..
Samoilla mietteillä olin minäkin.
Joukkuetta vahvistettiin kauden aikana huomattavasti ja ajoittain täysin ylivoimaisilla suorituksilla voitetut ottelut kertoivat hyvin selkeästi sen, että tämä joukkue on väärässä sarjassa. Playoffeissa ja hetkittäin myös ylemmässä jatkosarjassa ajatusmaailmaan tuli hieman takapakkia. Ne pelit osoittivat, että tekemistä riittää vielä kaukalossakin. Taustalla toiminta ja organisaatio on kehittynyt, mutta ei ole mielestäni vielä lähelläkään Mestikseen tarvittavaa tasoa.
Nämä takapakit jatkosarjassa olivat toki pitkälle sitä, että kaikki voitettava siinä sarjassa oli jo voitettu.
Näiden asioiden vuoksi olen itse hiukan ristiriitaisissa fiiliksissä. Pelillisesti tämä kausi osoitti, että Mestis olisi luultavasti oikea osoite joukkueelle, mutta taustaorganisaation pitäisi ottaa isoja harppauksia, että toiminta on kestävällä pohjalla kun pelaajille pitää alkaa maksamaan ihan oikeaa palkkaa ja sarjataso vaatii muutenkin enemmän. Jos Kiekko-Espoo pelaa vielä ensi kaudellakin Suomi-sarjassa, se olisi pelillisesti itselleni pettymys, mutta toisaalta se olisi ehkä fiksumpaa taustaorganisaation rauhallisen kehityksen suhteen.
Taustaorganisaatiosta saadaan aika hyvin tietoa tilinpäätöksestä. Mikäli liikevaihto on yli 350 000 €, ei Mestis ole ylitsepääsemätön este. Sarjassa on nyt jo pienemmillä resurseilla toimivia joukkueita, jotka kuitenkin myyvät Mestis-tason tuotetta. Kustannuspuolelta en lähtisi myöskään aliarvioimaan espoolaisen junioritoiminnan antamaa tukea moneen muuhun Mestis-joukkueeseen nähden.
Aika lailla vaikeuksissa oli K-E sarjassa KHT:tä vastaan. Ei se nyt sellaista dominanssia ainakaan noilla nimillä ollut, mitkä nyt olivat teillä rosterissa, varsinkin kun verrataan KHT:n vastaavaan.
Voitoin 3-0 jatkoon. Se, että häviää tiukan ottelun on aika helvetin kaukana siitä, että sen voittaisi. Pitäisi tehdä kaksi maalia enemmän. Eihän Karhulla ollut missään vaiheessa mitään palaa voittaa tuota sarjaa.
Aika kylmää kyytiä tulisi Mestiksessä tuolla joukkueella. Hokkia vastaan toki olisi varmaan ollut joitakin mahdollisuuksia, mutta muita vastaan olisivat ehkä joskus jonkun pisteen saaneet. Aika iso steppi se kuitenkin on aina sinne seuraavalle sarjatasolle, oli kyse mistä seurasta ja urheilulajista vaan.
Tämä on varmasti ihan totta, mutta muistetaan nyt kuitekin, että ainoa mittaus ylemmän sarjatason kanssa oli ennen Suomi-Sarjan alkua. Tällöin ainakin Kiekko-Espoo oli heikompi joukkue kuin kauden lopussa. Tämä ottelu oli Ketterää vastaan vieraissa ja turpaan tuli 3-2 tasaisen ottelun jälkeen. Näillä yksittäisillä otannoilla voidaan toki argunetoida, mutta aika turhaa se on.
Patajaska esitti mielestäni asiallisen kysymyksen:
"Mistä ovat ylipäätään lähteneet liikkeelle nämä puheet, että tässä olisi Kiekko-Espoolla sen kuuluisan kabinettipäätöksen mahdollisuus?" Omalla kohdallani pohdin tätä lähinnä siltä kantilta, että ollaanko valmiina. Tämä ilman, että mitään tietoa on. Lähinnä siis ajatusleikki. Vähän tuntuu siltä, että tätä kun tässä toistellaan tarpeeksi, alkaa se vaikuttaa faktalta. Tuntematonta yritetään rationalisoida. Tällainen epätietoisuus sitten johtaa erinäisiin tuloksiin eri asiayhteyksissä. Yksi esimerkki tosielämästä on vessapaperin hamstraaminen.