The Original Jags
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Brent Sopel ratkaisi toisessa jatkoerässä Ufalle. Otteluraporttia myöhemmin. Sarja jatkuu ylihuomenna Kazanissa, missä pelataan seitsemäs ja ratkaiseva peli.
Kyllä Magnitogoskin ja Ufan välisessä sarjassa oli parempikin matsi.Ufa! Brent Sopel! 4-3 toisen jatkoerän loppuun Sopel pääsee painamaan hirvittävän pommin neljästä metristä sopivasti vastapalloon. Vuoden jääkiekkomatsi.
Kazan painanut päälle ensimmäiset minuutit. Varsinkin Zaripov-Kapanen-Morozov ketju sai äsken hyvän paineen Ufan päätyyn. Vielä kuitenkin mennään maaleitta.
Kazan kutsuu itseään (ehkä oikeutetusti) Venäjän urheilupääkaupungiksi. Siellä pelataan huipputasolla myös jalkapalloa, koripalloa, lentopalloa ja jääpalloa (joka on Venäjällä suosittu laji). Runkosarjassa Kazanin hallin täyttöprosentti ylitti hädin tuskin 60%. Ak Bars on ollut huipulla niin pitkään ja kaupungissa on paljon muutakuin urheilua, joten yleisöä on vaikea saada kiinnostumaan runkosarjan peleistä. Ufassa tilanne on toinen, koska siellä jääkiekko taitaa olla ainoa joukkueurheilulaji jota kaupungissa pelataan pääsarjatasolla. Ufassa halli onkin aina täynnä myös runkosarjan peleissä.Hallissakin tuntuisi olevan vahva kevätpöhinä vai innostutaanko Kazanissa aina kiekosta yleiskuvaa vahvemmin? Kaikkinensa hyvä meininki.
Kazan kutsuu itseään (ehkä oikeutetusti) Venäjän urheilupääkaupungiksi. Siellä pelataan huipputasolla myös jalkapalloa, koripalloa, lentopalloa ja jääpalloa (joka on Venäjällä suosittu laji). Runkosarjassa Kazanin hallin täyttöprosentti ylitti hädin tuskin 60%. Ak Bars on ollut huipulla niin pitkään ja kaupungissa on paljon muutakuin urheilua, joten yleisöä on vaikea saada kiinnostumaan runkosarjan peleistä. Ufassa tilanne on toinen, koska siellä jääkiekko taitaa olla ainoa joukkueurheilulaji jota kaupungissa pelataan pääsarjatasolla. Ufassa halli onkin aina täynnä myös runkosarjan peleissä.
Zherdev on ollut koko Ufa-sarjassa suoraan sanottuna paska. Noilla esityksillä ei Kazanin kaltaisessa joukkueessa voikaan irrota paikkaa muualta kuin nelosesta.Luulisi Kazanin hyödyntävän Zherdevin taitotasoa jotenkin. Neloskentän jämäminuutit ei oikein sovi kaverille. Onhan tuolla tosin leveyttä, joten sinänsä ratkaisu on ymmärrettävä, jos Zherdev on ollut pelillisesti vaisu/kiukutellut.
Sanoisin että tämä ottelusarja ei edustanut mitään keskivertoa KHL-kiekkoa vaan sarja oli sieltä parhaasta päästä myös KHL:n mittapuulla mitattuna. Marraskuun runkosarjapelissä ei tällaista kiekkoa nähdä KHL:ssäkään. Mutta olen samaa mieltä siinä, että tässä sarjassa pelattiin parasta jääkiekkoa tällä kaudella ainakin siltä osin, mitä itse olen pelejä missään sarjassa katsellut.On kyllä huikeinta kiekkoa mitä on tullut aikoihin seurattua. Pienen kaukalon sohimista ei jaksa yhtä erää pidempään katsoa ja puuhastelun SM-sarjankin nykytilan surkeus avautuu vasten kasvoja kun seuraa tälläistä kiekkoa. Ei ihme ettei joka tuppurainen ja tappurainen lyö läpi idässä. Ainakin tässä sarjassa on huikeasti vauhtia, intesiteettiä ja taidokkaita yksilösuorituksia. Maalivahditkin ovat maailmanluokkaa eikä mitään variksenpelättimiä, joten kokonaisvaltainen nautinto(viuhkagrupa) kiekon katselusta on suurta.
Sanoisin että tämä ottelusarja ei edustanut mitään keskivertoa KHL-kiekkoa vaan sarja oli sieltä parhaasta päästä myös KHL:n mittapuulla mitattuna. Marraskuun runkosarjapelissä ei tällaista kiekkoa nähdä KHL:ssäkään. Mutta olen samaa mieltä siinä, että tässä sarjassa pelattiin parasta jääkiekkoa tällä kaudella ainakin siltä osin, mitä itse olen pelejä missään sarjassa katsellut.
Pelien taso riippuu paljon sekä joukkueista että otteluajakohdasta (pelataanko marraskuussa vai maalis/huhtikuussa). Tässä Kazan-Ufa parissa on aina paljon tunnetta mukana. Kyseessä on kahden naapuritasavallan (Tatarstan ja Bashkiria) "edustusjoukkueet" eli peleissä on paikallis- ja hegemoniaottelun makua.. Lisäksi Kazan ja Ufa ovat ottaneet viime vuosina yhteen pudotuspeleissä useaan otteeseen eli tässä sarjassa on paljon historiaa takana. Vielä lisäksi molemmat joukkueet pelaavat miellyttävää jääkiekkoa, missä hyökätään paljon ja kummassakin riittää taitavia pelaajia neljään ketjuun.Ihan luonnollista että taso nousee pudotuspelien myötä ja heikompien karsiutuessa, mutta jääkiekon perusasiat ovat näköjään niin eri tasolla KHL:än puolella, että perusrunkosarjamatsikin ovat luultavasti katsottavaa tavaraa.
Uskon Kazanin painelevan tästä finaaliin, vaikka Traktorilla onkin se etu puolellaan että se on päässyt lepäämään jo viikon verran. Traktorilla on myös hyvä joukkue, mutta sen materiaali on sittenkin astetta Kazania kevyempi. Tosin jos Jevgeni Kuznetsov herää pelaamaan näissä pudotuspeleissä, voi Traktor yllättää.
Sama tuskin toistuu tänä vuonna, mutta SKA on nyt paljon kovemman testin edessä kuin edellisillä kierroksilla Prahaa ja Tsherepovetsia vastaan.
Niin olikin. Praha pelasi ZSKA:ta vastaan.SKA pelasi kyllä ensimmäisellä kierroksella Atlant Mytishiä vastaan,
Dynamo pelaa ehkä KHL:n organisoiduinta peliä ja sillä on sarjan paras valmentaja Znarok. Dynamon materiaalihan ei ole mikään maagisen nimekäs, mutta se soveltuu tuohon Znarokin pelitapaan erittäin hyvin. Siellä on työhevosia kuten Grigori Shafigulin, Juri Babenko, Sergei Soin, Janne Jalasvaara ja Denis Kokarev jotka kyllä jaksavat luistella minkä joukkueen kanssa tahansa ja jotka pelaavat äärettömän kurinalaisesti. Dynamon suurimmat "tähdet" ovat ehkä veteraani Konstantin Gorovikov ja Amurista tullut Jakub Petruzalek, jotka eivät ole samaa tasoa esim. SKA:n ja Kazanin profiilipelaajien kanssa.Itse olen täysin Dynamon puolella ja toivonkin, että sarja ratkeaa puhtaasti 4-0 moskovalaisille.
Tänään jatkuvat Gagarin Cupin konfferenssien finaalisarjat. Kazan-Traktor ja SKA-Dynamo pelit alkavat molemmat klo 15. Pitääpä seurailla pelien kulkua tässä ketjussa.
Samaa ihmettelin itsekin jo aiemmin tässä ketjussa. Ottelupaikkakuntien välillä on parin tunnin aikaero, joten ottelut olisi hyvin voitu pistää alkamaan kahden tai kolmen tunnin välein. No, jääpähän ainakin aikaa illasta tehdä pidempi hiihtolenkki.Otteluiden alkamisajat vähän ihmetyttää. Miksi molemmat ottelut alkavat samaan aikaan, ymmärrän, että ottelut haluttiin lauantaille, Saturday Hockey Night tyyliin, mutta miksi niitä ei laitettu alkamaan eri aikaan?! Varsinkin, kun aikaeroa voisi käyttää tässä kätevästi hyväksi.