Miksi on väistämätöntä, että Hjallis myy Jokerit?
En nyt tiedä onko väistämätöntä, mutta itse pidän todennäköisenä. Tähän on pari syytä:
1. Jokerit tarvitsee menestystä jotta katsojat innostuisivat uuteen sarjaan. Uutuudenviehätys kantaa varmasti joka tapauksessa jonkun matkaa, mutta jos peleissä tulee jatkuvasti pataan lakkaa kiinnostuskin. Ja pärjätäkseen tarvitsevat Jokerit toimintaansa huomattavasti enemmän fyrkkaa. Itse taas en usko että varainkeruu pitkässä juoksussa onnistuu niin hyvin etteikö Rotenberg & co. joutuisi maksamaan osaa omasta pussistaan. Siinä tapauksessa nämä Rotenbergit varmasti kelaavat "jos me nyt kerran maksetaan nuo tappiot niin kait me sitten myös omistetaankin tuo jengi".
2. Jokerit lähtivät liigasta sen verran komeasti, ettei paluu ole ikävä kyllä enää kovinkaan todennäköistä. Pari-kolme kautta KHL:ää ja täällä on taas aivan uudet kuviot. CHL on toivottavasti myös kasvanut, eikä sille hiekkalaatikolle seurat kaipaa enää takinkääntäjä-Harkimoa. Ja jos CHL on kyykähtänyt ja pelataan pelkästään liigaa niin voin vain kuvitella sen kyykyttämisen määrän jos Harkimo liigaan takaisin pyrkisi, lisenssiähän heillä ei enää edes ole. Täytyy muistaa ettei paluu liigaan ole enää mikään Kummolan kanssa masinoitu ilmoitusluontoinen juttu.
Eli, Harkimon omistaman Jokerien tulevaisuus on KHL:ssä, onnistuu se sitten tai ei. Ja jos rahoitus kyykkää ja tarvitaan lakujen maksajaa, siirtyy maksuja vastaan ennemmin tai myöhemmin myös osakkeitakin. Mitä tulee ligaan paluuseen, itse en usko että paluumahdollisuutta edes on, siitä pitää huolen täällä vallitseva kyykytysilmapiiri. Ja kyykytyksen yksi syy olisi vuoden takaiset tapahtumat, kuinka Jokerien KHL-siirtokuvio kokonaisuudessaan meni. Siitä isot risut Harkimolle.
Omasta mielestä koko kuvio on paskamainen. Jokerien KHL-saagalle toivotan tiettyyn pisteeseen asti onnea, seura on kuitenkin itselle aika suuri. Tämän takana on jo 70-luvulla koulussa olleet kovat HIFK-Jokerit väännöt. Ja olisin toivonut että nuo väännöt olisivat jatkuneet, Helsingin jääkiekko nimittäin tarvitsee sitä. Mutta kun nyt näin kävi, niin sitten kävi, ei voi mitään.
Ja itsehän muuten toivoisin että Jokerit saisivat liigalisenssin takaisin jos sille tarvetta joskus olisi.