KHL – pelin ulkopuolisista asioista

  • 1 112 306
  • 4 071

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Torstaina jokerit kaiketi aloittaa taipaleensa KHL:ssä ja jo perjantaina Venäjä vastaisia pakotteita tullaan todennäköisesti kiristämään. Nyt mainitaan jo kulttuuri ja urheilutapahtumat (yle.fi). Vaikka tuskin jokereiden taival loppuu yhteen otteluun, niin näinköhän saavat kauden vedettyä läpi? Meinaa jos itse olisi pääministeri ja pitäisi Brysselissä, muiden painostaessa valita pakotekohteita, niin voisi luulla politikolla olevan houkutusta iskeä hampaansa tällaiseen "high profile, low profit" kohteeseen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itse en vain näe, että kansallislaulun aikana buuaminen olisi mikään ratkaisu mihinkään.

Kertoo jo sinänsä vihaajien olemuksesta, että ovat buuaamassa kansallislaulujen aikana, ja varmaan polttamassa myös lippuja, kovistelemassa muita katsojia jne. Karjalalippistä syvemmälle päähän vaan juntit ja HIFKin latoon seuraamaan maakuntakiekkoa!

Vihaaminen?

En tietenkään voi puhua muiden puolesta mutta en minä vihaa jokerifaneja kuten en Jokereitakaan, en myöskään vihaa venäläisiä - ihmisiä - vaikka en hyväksy Venäjän harjoittamaa aggressiivista politiikkaa. Itse asiassa toivon Jokereille onnistunutta kautta ja toivon joukkueen pääsevän pudotuspeleihin kamppailemaan liigan mestaruudesta.

Se, että en hyväksy Venäjän harjoittamaa politiikkaa ei tarkoita sitä, että vihaisin heitä - minusta on turhaa kuluttaa energiaa vihaamiseen ja vihasta katkeroitumiseen, sellainen ei minusta kehitä asioita tai vie niitä eteenpäin tai ole lopulta itselleenkään hyväksi.

Itse enemminkin kannatan hiljaista protestointia kuin äänekästä buuaamista kansallislaulun aikana - paikallaan istuminen on minusta voimallisempi osoitus tai hallista poistuminen kansallislaulun ajaksi. Jokainen valitsee tietty oman tiensä - protestoida tai olla protestoimatta.

Jos minä vihaisin venäläisiä ja KHL:ää en olisi tässä kirjoittamassa tähän ketjuun.

vlad.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vuosi 2011 soitti ja pyysi juttuaan takaisin. Syyksikin Putin tässä kertoi halunsa kilpailla NHL:n kanssa, eikä mitään valtapolitiikkaa, mutta mitäpä näistä.

No onko se nyt niin vaikea myöntää, että KHL on Venäjälle tällainen soft powerin väline, jolla pyritään vaikuttamaan asenteisiin. Juuri äsken tästä oli Maikkarin uutisissa joku proffa puhumassa, mutta varmaan hänkään ei mistään mitään ymmärrä. Samoin tämä Bluesissakin pelanneen maalivahdin(Brückler, onko sama kaveri?) KHL- elämästä kertovassa kirjassa todetaan ihan suoraan, että propaganda on liigassa vahvassa roolissa. Jos haluaa pitää asiat erillään, niin ihan vapaasti, mutta ainakaan minä en pysty suhtautumaan KHL:aan enää pelkkänä jääkiekkoliigana.

Ja en minäkään usko, että Putin tuon oikeasti keksi. Eiköhän hän "keksinyt" sen yhtä aidosti kuin nukutti tiikerin, sammutti metsäpalon tai pelasti villihanhet. Tarina on parempi, kun sen kertoi Putler.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No onko se nyt niin vaikea myöntää, että KHL on Venäjälle tällainen soft powerin väline, jolla pyritään vaikuttamaan asenteisiin.

Huoh, soft poweria se on siinä missä olivat Sotshin olympialaiset ja tulevat jalkapallon MM-kisat. Tai jälkimmäiset ovat varmaankin Putinille paljon lähempänä sydäntä. Sitä en tiedä miten se liittyy siihen, että huomautin kyseessä olevan ikivanha uutinen ja siitä, että uutisessa Putin puhuu kilpailusta NHL:n kanssa eikä myönnä mitään valtapolitiikkaa. Täällä saa ilmeisesti laittaa sanoja Putinin suuhun oman agendansa ajamiseksi, mutta kukaan ei niitä saisi korjata.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä saa ilmeisesti laittaa sanoja Putinin suuhun oman agendansa ajamiseksi, mutta kukaan ei niitä saisi korjata.

Kyllä se Putin on useamman kerran suutaan avannut siihen malliin, että on täysin selvää KHL:n olevan myös poliittinen väline oligarkkeineen. Seuraavassa linkki Venäjän hallituksen virallisten sivujen arkistoon pääministerin tapaamisesta KHL:n edustajien kanssa: ARCHIVE OF THE OFFICIAL SITE OF THE 2008-2012 PRIME MINISTER OF THE RUSSIAN FEDERATION VLADIMIR PUTIN - Events

Tuolta seuraava lainaus on tarpeeksi puhuva: "As for the Continental Hockey League, I believe that it is not just a sports project. It will make it possible to consider seriously the restoration of a single social and cultural space on post-Soviet territory, because a shared interest in hockey will unite people from former Soviet republics. Hockey was popular in the Soviet Union. If we manage to attract Central European countries to the League, some Scandinavian states, and other Europeans, it will acquire European configuration.

It goes without saying that this will be good for our relations with next-door neighbours and partners. Let us pave the way to broad cooperation in sports. This is a good initiative and we are ready to support it. Let us talk in more detail about what you should do, and how we can help you.
"

Tämän enempää en jaksa asiasta keskustella, sillä rajojaan sotatoimilla siirtelevän itäisen rosvovaltion paapominen ihan mitä kautta tahansa aiheuttaa oksennusreaktion. Pakotteiden pitäisi olla jo huomattavasti tiukemmalla tasolla ja mitä tulee urheiluun, niin oma subjektiivinen mielipiteeni on myös KHL:n täydellisen ulossulkemisen kannalta. Ja ei, tämä ei liity Jokereihin, kuin sitä kautta, että he ovat osa rosvovaltion koneistoa, ja Jokereiden taustalla asioita pyörittää Areenan ja omistusten kautta tuon rosvovaltion kihot tai heidän rahoillaan pelleilevät sukulaiset, tässä tapauksessa ennenkaikkea Roman Rotenberg. HIFK-fanius tai Jokereiden vihaaminen ei liity tähän mitenkään. Urheilu ja politiikka sekoittuvat mainiosti keskenään. Tässä on nyt huomattavsti suuremmat asiat pelissä, kuin joku narrilogo tai jääkiekko ylipäänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä se Putin on useamman kerran suutaan avannut siihen malliin, että on täysin selvää KHL:n olevan myös poliittinen väline oligarkkeineen. Seuraavassa linkki Venäjän hallituksen virallisten sivujen arkistoon pääministerin tapaamisesta KHL:n edustajien kanssa: ARCHIVE OF THE OFFICIAL SITE OF THE 2008-2012 PRIME MINISTER OF THE RUSSIAN FEDERATION VLADIMIR PUTIN - Events

Niin, tässä on se ero edelliseen linkkin, että tässä oikeasti jostain valtapelistä jo puhutaankin. Silloin ei ole tarvetta korjata. En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö liigalla myös sellaista tarkoitusta olisi. Propaganda-arvoa ja asemaa Putinin "lempilapsena" sen sijaan liioitellaan tai en sitä ainakaan millään tavalla ymmärrä. Enempää en tästä enää jaksa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Propaganda-arvoa ja asemaa Putinin "lempilapsena" sen sijaan liioitellaan tai en sitä ainakaan millään tavalla ymmärrä. Enempää en tästä enää jaksa.

Tuo lempilapsi- käsitys tulee kai siitä, että jääkiekko on Putinilla judon ohella lähellä sydäntä, ja harrastaa lajia säännöllisesti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pakotteiden pitäisi olla jo huomattavasti tiukemmalla tasolla ja mitä tulee urheiluun, niin oma subjektiivinen mielipiteeni on myös KHL:n täydellisen ulossulkemisen kannalta. Ja ei, tämä ei liity Jokereihin

Jos Venäjän vastaisissa pakotetteissa mentäisiin KHL:n suuntaan, suomeksi tuo tarkoittaisi sitä, että KHL jatkaisi ainoastaan Venäjällä. NATO-maat Kroatia ja Latvia sekä Slovakia jäisivät pois kuten EU-maa Suomikin. Toistaiseksi tästä ei ole merkkejä enkä usko niitä tulevan jatkossakaan. Sen sijaan näkisin mielelläni, että Venäjälle tehtäisiin täysin selväksi se, että ei enää askeltakaan Ukrainassa. Muutama pakotelistan lisänimi aiheuttaa lähinnä naurua samaan aikaan kun Ranska jatkaa Venäjän varustamista.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Venäjän vastaisissa pakotetteissa mentäisiin KHL:n suuntaan, suomeksi tuo tarkoittaisi sitä, että KHL jatkaisi ainoastaan Venäjällä. NATO-maat Kroatia ja Latvia sekä Slovakia jäisivät pois kuten EU-maa Suomikin. Toistaiseksi tästä ei ole merkkejä.

Kyllä, näin pitäisi käydä minun ihannemaailmassa tässä hetkessä. Tosiasiassa näin ei tule käymään, koska EU:n ja Suomen munattomuus ei näytä merkkejä otteiden oikeanlaisesta koventamisesta. Tämä tarkoittaisi myös mm. Gazpromin ulostamisen UCL:n ja esimerkiksi Schalke 04:n rahoituksesta. Sipilöiden, Soinien ja jopa Stubbinkin (ennen päämnisteri pestiään) valitus sijaiskärsijästä ja Suomen eduista on saanut jo vitutuksen tappiin kympillä. Menneillään on maailmantilanteessa sellainen tapahtumaketju, jossa jokaisen on oltava valmis luopumaan jostain välittämättä liikoja mistä joku toinen luopuu. Henkilökohtaisesti olen varautunut mm. oman taloudellisen tilanteen rajuun tiputukseen, jos se on se tie, jolla taistellaan pahaa vastaan aluksi ilman, että tulee kasapäin oikeita ruumiita.

Jokerit on erinomainen esimerkki, kuinka Venäjän pehmeä poliittinen rautanyrkki toimii. Oman, jopa puoli vuosisataa mukana kulkeneen, joukkueen jättäminen on vaikeata, vaikka sen pääasiallinen perusta pyörii nykyään erittäin voimakkaasti nimenomaan Putinin oligarkkien alla, ja se edustaa tuon hirviön asiaa pelaamalla sen liigassa. Taatusti yksittäiselle fanille ristiriitainen tilanne ja lopulta sitä alkaa näkemään Venäjänkin toimissa vähemmän pahoja piirteitä, muuttuen toimijaksi, joka pienellä, hyvin minimaalisella, omalla tavalla ajaa Venäjän agendaa. Ymmärrän faneja, mutta en hyväksy tilannetta. Mutta minä olen vain minä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä, näin pitäisi käydä minun ihannemaailmassa tässä hetkessä. Tosiasiassa näin ei tule käymään, koska EU:n ja Suomen munattomuus ei näytä merkkejä otteiden oikeanlaisesta koventamisesta. Tämä tarkoittaisi myös mm. Gazpromin ulostamisen UCL:n ja esimerkiksi Schalke 04:n rahoituksesta.

Mun silmin Venäjää vastaan tulee kohdistaa todellisia, strategisia pakotteita. Niihin en lue ihmisiä ja erilaisuutta yhdistävää kulttuuria ja urheilua. Mutta toisaalta ymmärrän kyllä nekin vaatimukset ainakin tapauksissa, joissa ne kohdistuvat Putinin lähipiirin omistukseen.

Jos EU oikeasti haluaisi lähteä pakotetoimintaan urheilun saralla, pitäisi iskeä sinne missä isku ainakin vähän sattuu. KHL ei kuulu tähän sarjaan. Mikä onkin vaarana koska se on sopivan pieni asia... Mutta se mikä sattuisi on futiksen MM-kisat Venäjällä 2018. EU ei niistä päätä, mutta se voi tehdä esityksen siitä, että EU-maat jäävät kisoista pois.

Itse en kuitenkaan ulottaisi pakotteita sen paremmin kulttuuriin kuin urheiluun vaan pitäisin siitä kiinni, että urheilijat ja katsojat voisivat kohdata näiden puitteissa läpi kaikenlaisten rajojen ja pakotteiden. Aivan kuten mm. USA ja Kuuba ovat olympialaisissa kohdanneet huolimatta USA:n mittavista Kuuba-pakotteista.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Pitäisiköhän sinun viimein laskea kierroksia hieman? Tässä on nyt tullut hyvin selväksi, että osa ihmisistä liittää politiikan ja urheilun yhteen, osa ei. Ei se jälkimmäinen ryhmä - johon itsekin pääosin kuulun- siitä sinun räksyttämisellä miksikään muutu.

Ei mulla ole asian kanssa missään vaiheessa ollut mitään ongelmaa. Minua ei haittaa, vaikka osa on sokea politiikalle. Se on lopulta kuitenkin normaalia. Sen sijaan lievästi ärsyttäviä ovat ne jotka räksyttävät nille, jotka ovat halukkaita mieltään ilmaisemaan. Sekä erityisesti ne, jotka ajattelevat, että Putinin Imagopolitiikkaan kriittisesti suhtautuvat ovat automaattisesti Jokeri-vihaajia. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Räksytä mulle, niin räksytän takaisin. Kirjoita asiallisesti, niin kirjoitan asiallisesti takaisin.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en kuitenkaan ulottaisi pakotteita sen paremmin kulttuuriin kuin urheiluun vaan pitäisin siitä kiinni, että urheilijat ja katsojat voisivat kohdata näiden puitteissa läpi kaikenlaisten rajojen ja pakotteiden. Aivan kuten mm. USA ja Kuuba ovat olympialaisissa kohdanneet huolimatta USA:n mittavista Kuuba-pakotteista.

Tässä olen erimieltä, mutta ymmärrän pointtisi. Minulle Venäjän rajansiirrot sotilaallisin keinoin ovat vain sellaisia rajanylityksiä, joita ei voi verrata esim. Kuuban ja Yhdysvaltojen suhteeseen. Tälle Putinin aloittamalle ja vielä päättymättömälle saagalle olisi mielestäni pistettävä laajoja ja pienimpiinkin asioihin ulottuvia pakotteita mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Nyt tulee historian väärinkäyttöä anakronismin voimin, mutta ei kai kukaan länsimaisen liberalismin ohjenuoria edes jokseenkin hyvinä pitävä ihminen olisi halunut pelata Natsi-Saksan liigassa sudeettialueen luovuttamisen jälkeen ja puhua urheilusta ja politiikasta erilleen?

Luonnollisesti kaikki iso raha Venäjän urheilussa tulee oligarkeilta, jotka Credit Suissen vuoden 2013 raportin mukaan omistavat n. 110 henkilön voimin omistavat kolmanneksen Venäjän varallisuudesta. Tässä voi jo semi-kapitalistina sanoa, että rahat oligarkeille todella tulevat kansan selkänahasta ja ilmassa ollut 1% omistaa 99% varallisuudessa ei ole suhteessa mitään tuohon verrattuna. Siis se raha millä tuo liiga suuremmalti osin pyörii vaikuttaa olevan poliittisen agendan lisäksi Rooman ajatusmallilla leipää ja sirkushuveja kansalle, jotta pysyvät yhdellä osa-alueella tyytyväisenä armollisen Putinin ja oligarkkien armosta. Venäjän kehitys jonkinlaiseen liberalismiin ja tasa-arvoisuuteen on mennyt ihan vastakkaiseen suuntaan. Se, että me näemme täällä venäläisiä turisteja, joilla on fyrkkaa, jättää unholaan sen, että valtavat massat eivät saa tuosta valtion potista juuri mitään.

Venäjä on alle 3% osuudella maailman bruttokansantuotteen osalta kääpiö verrattuna Yhdysvaltoihin ja EU:n alueeseen, joiden osuus on lähellä 50%. Omassa ajtusmaailmassa nyt on iskettävä kaikkialle, missä tuo Venäjän todella harvalukuisen joukon raha on riippumatta mitä talouselämän tai kulttuurin osa-aluetta se edustaa tai mitä tappioita siit pakotteiden toimeenpanijalle seuraa. KHL on yksi näistä. Mitä tulee energiariippuvuuteen, niin tuokin asia on EU:n osalta täysin ratkaistavissa. Se on väliaikaisesti kallista ja vaatii neuvotteluja, mutta missään tapauksessa loppupeleissä Venäjä ei voi kiristää muuta maailmaa edes energiallaan. Toki pakotteet ovat kaksiteräinen miekka varsinkin, kun Ukrainan tapahtumien yhteydessä on huomattu, että Venäjän kansan isoja massoja, juuri niitä joita maan eliitti koijaa taloudellisesti ihan huolella, on ohjailtavissa samoin keinoin, kuin 1930-luvun Saksassa Goebbelsin johdolla. Mutta jotain on tehtävä, ennen väkivaltakoneiston käyttöönottoa. Kaikista pelottavinta on tuudittautua uskoon, että nykypäivänä maailman suurvaltojen johtajat ajattelevat lopulta rationaalisesti, eikä mitään suuren sodan uhkaa ole olemassakaan. Ja tämä on se mikä on minut herättänyt tähän päivään.

Ota nyt hyvä ihminen kuitenkin huomioon se, että kuvaamallasi tavalla ajattelevia ei ole 100% Jokereiden faneista, tuskin edes suurin osa, vaikka tästä jonkonsortin palstatotuutta syyllistämiskampanjoineen yritetäänkin leipoa.

Niin en väittänytkään. Mä olen jo jokin aika sitten päättänyt, että en kommentoi tai naljaile jokerifaneille asioista ja pyrin pysymään vain asiallisesti omien mielipiteiden takana - aika tulee lopulta näyttämään asoita suuntaan tai toiseen. KHL edustaa minulle vain yhtä tämän hetken maailmanpoliittista osa-aluetta, jossa Venäjä ja sen diktaattorin lähipiiri vaikuttaa kotimaassani. Tältä kantila seuraan sen tekijöiden tilannetta. Urheilulliseti KHL ei kiinnosta lainkaan eli jos siitä jotain kirjoitan, kirjoitan sen tähän ketjuun. Toki pyrin tekemään sitä hyvin minimaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Jos EU oikeasti haluaisi lähteä pakotetoimintaan urheilun saralla, pitäisi iskeä sinne missä isku ainakin vähän sattuu. KHL ei kuulu tähän sarjaan. Mikä onkin vaarana koska se on sopivan pieni asia... Mutta se mikä sattuisi on futiksen MM-kisat Venäjällä 2018. EU ei niistä päätä, mutta se voi tehdä esityksen siitä, että EU-maat jäävät kisoista pois.

Urheilu on usein aikaisemminkin otettu käyttöön tällaisissa tapauksissa, perinteitä olympiaboikottien muodossa on puolin jos toisin.
2018 WC-boikotti olisi ison luokan kolaus Venäjälle. Jo puheet siitä ja esim venäläisten sulkeminen Champions Leaguesta näkyisi venäjällä konkreettisemmin kuin joidenkin raharikkaiden nimilistat.
Tuskin tuolla isojen EU-maiden kabineteissa edes tietävät mitä lätkä tai KHL on.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
mutta ei kai kukaan länsimaisen liberalismin ohjenuoria edes jokseenkin hyvinä pitävä ihminen olisi halunut pelata Natsi-Saksan liigassa sudeettialueen luovuttamisen jälkeen ja puhua urheilusta ja politiikasta erilleen?

Kirjoituksesi muistuttaa jo sokeaa, uskonnollista kiihkoilua. Kukin tavallaan, mutta unohtamalla fakta siitä, että KHL:ssä pelaa joukkueita kolmesta NATO-maasta ja kuudesta maasta Venäjän ulkopuolella, voi vetää mutkat suoraksi ja verrata Natsi-Saksan kuvitteellista liigaa KHL:n kanssa.

Kun näitä sepustuksia lukee huomaa kyllä aika helposti kyseessä olevan ihan jotain muuta kuin huoli Venäjästä.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun näitä sepustuksia lukee huomaa kyllä aika helposti kyseessä olevan ihan jotain muuta kuin huoli Venäjästä.

Älä nyt viitsi Cobol. Toi oli halpaa. Usko pois, suht vajakeiden kavereiden polvihousuissa suorittama kumilaatan lätkiminen on tällä hetkellä hyvin pieni osa todellista elämääni ja kirjoitusteni agenda Jokereiden suhteen tulee olemaan vain poliittisesta näkökannasta liittyen juuri edellä mainitsemaani suhteeseen, jossa yhdistyvät KHL, raha, oligarkit ja Putin. Ja tämä on kiekkoaiheinen keskustelupalsta, jossa keskustellaan myös ilmiöistä itse pelin ohessa. Tämä lienee myös oikea ketju siihen? Lisäksi toin pakotteiden saralla tästä johtuen framille KHL:n. Toki on selvää, että on tärkeysjärjestyksessä lukuisia muita pakotteiden kohteita, mutta kun daa, tämä on kiekkopalsta, niin kirjoitus tuli tuosta näkökulmasta. Toki tämän olisi voinut dumpata pariin ketjuu n Vapaalla puolella, mutta tuli nyt näin, kun alkuun se tästä lähti. Jokerit ei herätä minkäänlaisia vihan tai kateuden tunteita joukkueena ja sen menneisyys varsinkaan ei liity mitenkään kirjoittamaani, sillä ei ole mitään tekemistä pitkän hienon ja värikkään historiansa kanssa Venäjän nykyisen hallinnon kanssa, KHL on vai pieni osa isompaa tosielämän palapeliä. Mitä uskonnollisuuteen tulee, niin edellisessä kirjoituksessa oli varsin yksinkertaista faktaa, mutta omalla näkökannalla siihen miten tulee vastata valtion toimiin, joka käy sotaa lähipiirissämme ja siirtelee rajoja yhä epätasapainoisemmaksi osouittautuvan johtajansa johdolla. Se on huomattavasti huolestuttavampi asia kuin KHL tai sen suhde johonkin Liigaan urheilullisessa tai taloudellissa mielessä. Täällä lintukodossa ajatellaan asoista vaaleanpunaisin sävyin, mutta jo vilkaisu Ukrainan ruumishuoneille ja Baltian suuntaan kertoo, että ihmiset jotka ovat lähimenneisyydessä olleet hiukan erilaisessa suhteessa itäiseen rajanaapuriimme ottavat asian huomattavasti vakavammin ja nopeammin vastaan. Mutta en pahoita mieltäsi enempää. Over and out.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Halpaa nostaa esille vertauksesi KHL:n ja Natsi Liigan välillä? OK, sitten oli.

Varoittelinkin jo ennen vertailua anakronismista ja se oli iso punainen huomioheräte, kun tässä päivässä puhutaan Putlerista ja muista analogioista. Se oli ajatuksen nostattaja, kun puhutaan poliitikasta ja urheilusta. Olisin toki voinut jättää sen väliin, mutta kun hei Putinkin puhuu minkä kerkiää fasisteista. Nih.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Venäjän aloittama sota on Jokerien kannalta hieman kaksipiippuinen asia. Otteluiden kiinnostavuuden kannalta on pelkästään hyvä asia, mitä enemmän venäläisiä vastustajia vihataan. Siitä syntyy juuri se vastakkainasettelu, mikä suurta yleisöä sytyttää. Samalla kuitenkin Jokerien venäläisten taustahenkilöiden olisi pidettävä mahdollisimman matalaa profiilia, jotta Jokerien imago olisi mahdollisimman suomalainen.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Venäjän aloittama sota on Jokerien kannalta hieman kaksipiippuinen asia. Otteluiden kiinnostavuuden kannalta on pelkästään hyvä asia, mitä enemmän venäläisiä vastustajia vihataan. Siitä syntyy juuri se vastakkainasettelu, mikä suurta yleisöä sytyttää. Samalla kuitenkin Jokerien venäläisten taustahenkilöiden olisi pidettävä mahdollisimman matalaa profiilia, jotta Jokerien imago olisi mahdollisimman suomalainen.

Jokerileirissä ei ehkä ole täysin ymmärretty että heille asiat keskittyvät jokereiden ympärille ja kaikkeen mennään edelleen jokeri-pää edellä, monelle muulle (itseni mukaanlukien) suhtautuminen jokereihin on muuttunut.
Vuosi sitten jokerit oli tunteita herättävä paikallisvastustaja, nyt se on KHL-etäispesäke Suomessa.
Jokeri-kirjoittajat tarttuvat moneen KHL-postaukseen niinkuin se olisi kohdistettu suoraan heihin, vaikka todellisuudessa kohde on KHL ja sen taustalla oleva Putinismi.'
Jokerit oli iso kala sm-liigan pienessä lammikossa, nyt ovat ajat toiset.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jokeri-kirjoittajat tarttuvat moneen KHL-postaukseen niinkuin se olisi kohdistettu suoraan heihin, vaikka todellisuudessa kohde on KHL ja sen taustalla oleva Putinismi.'

Todellisuudessa kun näitä postauksia lukee varsinkin Jokeriosion kaikista ketjuista joissa ei Putinia tulisi käsitellä ja varsinkin tarkoituksellisen provokatoorisista viesteistä, kyllähän niistä välittyy toive lähinnä Jokerien tuhoutumisesta. Venäjä tai KHL on sivujuonne, jota tarvitaan päämäärän toteutumiseen. Joukkoon mahtuu kyllä asiallisiakin kirjoituksia, mutta esimerkiksi Jokerien millä fiiliksillä ja mediaketjussa meno on välillä sanoisinko aika hulvatonta provoamista.

En usko että juuri kukaan Jokerien kannattaja osasi arvioida Ukrainan ja Venäjän tilanteen kärjistyvän siihen missä ollaan nyt. Tästä nöyrät pahoittelut kun emme yli vuosi sitten Jokerien KHL:ään siirtymisestä päätettäessä kyenneet ennustamaan Euroopan politiikan muutosta. Jos asia tulisi nyt uutena esille ja Ukrainan sekä Venäjän tilanne olisi sama kuin se on nyt, en jaksa uskoa että Jokerit olisi KHL:ään täksi kaudeksi siirtynyt.

Itse en hylkää Jokereita siksi, että ennustajan lahjat puuttuivat. Tuskin moni muukaan. Sama seura se on edelleen muuten, paitsi aiempaa huomattavasti laadukkaampi ja kiinnostavampi.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Todellisuudessa kun näitä postauksia lukee varsinkin Jokeriosion kaikista ketjuista joissa ei Putinia tulisi käsitellä ja varsinkin tarkoituksellisen provokatoorisista viesteistä, kyllähän niistä välittyy toive lähinnä Jokerien tuhoutumisesta. Venäjä tai KHL on sivujuonne, jota tarvitaan päämäärän toteutumiseen. Joukkoon mahtuu kyllä asiallisiakin kirjoituksia, mutta esimerkiksi Jokerien millä fiiliksillä ja mediaketjussa meno on välillä sanoisinko aika hulvatonta provoamista.

En usko että juuri kukaan Jokerien kannattaja osasi arvioida Ukrainan ja Venäjän tilanteen kärjistyvän siihen missä ollaan nyt. Tästä nöyrät pahoittelut kun emme yli vuosi sitten Jokerien KHL:ään siirtymisestä päätettäessä kyenneet ennustamaan Euroopan politiikan muutosta. Jos asia tulisi nyt uutena esille ja Ukrainan sekä Venäjän tilanne olisi sama kuin se on nyt, en jaksa uskoa että Jokerit olisi KHL:ään täksi kaudeksi siirtynyt.

Itse en hylkää Jokereita siksi, että ennustajan lahjat puuttuivat. Tuskin moni muukaan. Sama seura se on edelleen muuten, paitsi aiempaa huomattavasti laadukkaampi ja kiinnostavampi.

Ehkä tämä postaus kuvastaa hieman sitä mihin yritin viitata. Kirjoitin sanatarkasti KHL-osion postauksista ja pointtini oli nimenomaan muutos jokereiden asemassa. Ei provot jokeri-osiossa, ei se kannattiko jokereiden liittyä KHL-ään tai saako jokerereita edelleen kannattaa.

Muutos on siis se että nyt jokerit on ensijaisesti osa KHL:ää ja toissijaisesti sijaitsee Suomessa. (Huom. Siis silloin kun puhutaan Ukrainan kriisistä ja putinismista. Lätkäjutut on erijuttuja. Ne käsitellään jokerit-osiossa)
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ehkä tämä postaus kuvastaa hieman sitä mihin yritin viitata. Kirjoitin sanatarkasti KHL-osion postauksista

No, ymmärsin eri tavalla kun sanatarkasti et suinkaan kirjoittanut KHL-osion postauksista vaan KHL-postauksista ja niitä hauskoja putlereita on Jokerien KHL-osio niin täynnä, että asia hukkuu pahimpien postausryöppyjen aikana oikeastaan kokonaan.

Jokerit on esillä mediassa ja syö Liigan elintilaa ja rahaa. Siitä tässä on kysymys PuuhaPuttea myöten. Ketään juuri joku Ukraina kiinnosta. Toki sen varjolla on voi patsastella omaa erinomaisuuttaan.

Mutta se tästä. Kauden ensimmäinen KHL-ottelu alkaa ja pitää vähän katsella linjoja, kokoonpanoja yms.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jokerit on esillä mediassa ja syö Liigan elintilaa ja rahaa. Siitä tässä on kysymys PuuhaPuttea myöten.

Jotenkin keinotekoista tämä vastakkainasettelu Jokereiden ja Liigaseurojen välillä. KHL ei nyt kuitenkaan suuresti kiinnosta Helsingin seudun ja Jokereiden kannattajien lisäksi suurta yleisöä. Eli korkeintaan Jokerit syö pääkaupunkiseudulla rahaa. Uskoisin sen rahan kuitenkin pääkaupunkiseudulla muillekin riittävän kaikesta mediahuomiosta(?) huolimatta.
Tässä on rakennettu mielestäni aika keinotekoista vastakkainasettelua eri sarjoja pelaavien seurojen välillä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos EU oikeasti haluaisi lähteä pakotetoimintaan urheilun saralla, pitäisi iskeä sinne missä isku ainakin vähän sattuu. KHL ei kuulu tähän sarjaan. Mikä onkin vaarana koska se on sopivan pieni asia... Mutta se mikä sattuisi on futiksen MM-kisat Venäjällä 2018. EU ei niistä päätä, mutta se voi tehdä esityksen siitä, että EU-maat jäävät kisoista pois.

Kuten aiemmin viittasin, EU ei ole toiminut pakotteiden suhteen loogisesti, joten ei välttämättä voida olettaa, että se toimisi niin jatkossakaan, joten jos urheilu ja kulttuuri nostetaan laajalti pakotelistalle jossain vaiheessa, EU:n suurten (jalkapallomaiden) on helppoa langettaa pakotteita ensin siten, että ne kohdistuvat keskieurooppalaisittain marginaaliliigaan eli KHL:ään.

Se mikä sattuisi, on pakotteiden kohdistaminen jalkapallon MM-kisoihin sekä laajemmin jalkapalloon, mutta en usko, että ihan ensinnä EU lähtee sanktioimaan jalkapalloa vaan urheilun saralta sopivan pieni tekijä eli KHL voi joutua listalle ensinnä. Vaara on olemassa vaikka se ei välttämättä ole akuutti.

Olen samoilla linjoilla kanssasi sanktioiden ja pakotteiden suhteen - nyt viimeistään ne tulisi kohdentaa strategisiin aloihin/aloihin kuten esim. ranskalaisten aluskaupuat Venäjälle (Mistralit). Samaten kaikki muu sotilaallinen yhteistyö tulisi jäädyttää kuin myös sellainen tekninen yhteistyö jonka sovelluksia voi hyödyntää sotilaallisesti. Ja listaa voisi jatkaa halutessaan vaikka kuinka pitkälti ennen kuin urheilun ja kulttuurin vuoro tulisi, jos siis edetään loogisesti.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös