KHL – pelin ulkopuolisista asioista

  • 1 113 031
  • 4 071

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jaa että Percy Nilsson... Siinä on kyllä sellainen seppä (koulutukseltaan puuseppä) että voi kansankodinkin kiekkopiireissä alkaa tapahtumaan. Vähän Hjalliksen kaltainen hahmo mutta enemmän suunnitelmallisen härski tyyppi kuin Harkimo, joka on paremminkin impulsiivinen. Helmisen Raipelta voi vaikka kysyä millaista oli meininki Nilssonin Malmössä 90-luvulla... Maestron verokuvioitahan setvittiin vuoteen 2008 saakka.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
KHL:n johtokunta kokoontui tänään ja asialistalla oli mm. ulkomaalaiskiintiön nostaminen viidestä seitsemään. Julkisuuteen ei ole annettu virallista lausumaa, mutta lukemani perusteella ulkomaalaiskiintiön nosto viidestä seitsemään ensi kaudella vaikuttaa todennäköiseltä.

Tämä olisi parempi ratkaisu kuin ulkomaalaiskiintiön poistaminen kokonaan KHL-maiden ulkopuolisten pelaajien kohdalla. Tällä kavennetaan hieman Venäjän ulkopuolisten seurojen etua sen suhteen, ettei niillä ole ulkomaalaiskiintiötä laisinkaan. Toisaalta seitsemän ulkomaalaispelaajan raja ei myöskään mahdollista joukkueen kokoamista pelkästään ulkomaalaisten varaan, mikä toivottavasti motivoi kehittämään pelaajakasvatusta entisestään.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
KHL:ssä pelaa 21 venäläistä seuraa. Jos/kun tuo seitsemän pelaajan ulkomaalaiskiintiö tulee voimaan tarkoittaa se 42 uutta ulkomaalaispelaajan paikkaa sarjaan, joten tällä tulee olemaan isohko vaikutus myös pelaajamarkkinoilla.
 
Miten nämä, pääasiassa TOJ esittelemät, entistä upeammat jääkiekkoareenat etenevät venäjällä? Käsittääkseni Donetskiin on jo rakenteilla uusi areena, mutta miten muut? Pelkästään Moskovan alueelle olen nähnyt varmaan puolen kymmentä skissiä uusista jättiareenoista. Onkohan näistä mikään vielä realisoitunut rakennusvaiheeseen?
 
Viimeksi muokattu:

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Luotettavana pitämäni venäläistoimittaja Dmitry Chesnokov twiittaa Sotšin saavan oman joukkueensa Olympialaisten jälkeen. Upouuteen Olympiahalliin muuttavan joukkueen nimeksi tulisi siis Sochi Delfin, eli Sotšin Delfiinit ja joukkueen GM:n tontille on tulossa Pavel Bure.

Mahtaako tämä tarkoittaa, että joku pienemmän kaliiberin seura saa sarjasta monoa? Muistelisin täältä lukeneeni, että Togliatti on saamassa joukkueensa takaisin ja sarjan paisuttaminen uusilla venäläisjoukkueilla olisi omituinen taktiikka ottaen huomioon puheet länsilaajentumisesta.

Mitä sanovat palstan asiantuntijat?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Luotettavana pitämäni venäläistoimittaja Dmitry Chesnokov twiittaa Sotšin saavan oman joukkueensa Olympialaisten jälkeen. Upouuteen Olympiahalliin muuttavan joukkueen nimeksi tulisi siis Sochi Delfin, eli Sotšin Delfiinit ja joukkueen GM:n tontille on tulossa Pavel Bure.

Mahtaako tämä tarkoittaa, että joku pienemmän kaliiberin seura saa sarjasta monoa? Muistelisin täältä lukeneeni, että Togliatti on saamassa joukkueensa takaisin ja sarjan paisuttaminen uusilla venäläisjoukkueilla olisi omituinen taktiikka ottaen huomioon puheet länsilaajentumisesta.

Mitä sanovat palstan asiantuntijat?
Spartak on pahoissa talousvaikeuksissa, koska seuraa sponsoroinut pankki menetti lisenssinsä. Monet Spartakin toiminnassa olevat henkilöt ovat kirjoittaneet kirjeen Vladimir Putinille pyytäen tätä pelastamaan seuran. Mikäli ulkopuolista apua ei tule näyttää Spartakin kaatuminen väistämättömältä ja Spartak tipahtaisi ensi kaudeksi VHL:n puolelle.

Moskovan alueella pelaa Spartakin lisäksi Dynamo, ZSKA, Atlant ja Vitjaz eli yhteensä viisi seuraa. Tässä on yksi tai kaksi seuraa liikaa, joten yhden tipahtaminen pois saattaisi olla sarjalle jopa hyväksi. Spartakin yleisömäärät ovat myös koko sarjan heikoimmat.

Toinen potentiaalinen putoajajoukkue on Novokuznetsk, jolla on ollut myös talousvaikeuksia, tosin sen tilanne ei ole niin akuutti kuin Spartakilla. Veikkaan että Novokuznetsk sinnittelee mukana KHL:ssä vielä ainakin ensi kauden.

Amurilla oli tällä kaudella myös ongelmia rahoituksen kanssa, mutta Amurin tapauksessa kyse oli siitä, että seuran pääsponsori joutui allokoimaan paljon likvidiä rahaa Habarovskin alueen tulvavahinkojen korjaamiseen. Amur-joki tulvi tänä syksynä ennätyksellisen paljon. Uskon Amurin jatkavan mukana sarjassa normaalisti ensi kaudella ja pidempäänkin.

Tällä hetkellä Jokerit on ainoa varma laajennusjoukkue ensi kaudeksi. Sotshin tilanteesta minulla ei ole enempää tietoa kuin mitä tuo Chesnokovin twiitti kertoi. Joukkue tarvitsee tietysti hallin lisäksi rahoituksen.

Togliattin nousuun vielä ensi kaudella en usko, vaikka pääsponsori Avtovazin tilanne onkin mennyt viime aikoina parempaan suuntaan. Kolmen uuden laajennusjoukkueen (Jokerit, Sotshi, Togliatti) mukaan ottaminen veisi pelillistä tasoa taas liikaa alaspäin, kun sarjaan pitäisi löytää jostakin 70 uutta pelaajaa. Tosin Spartakin tippuminen auttaisi tässä hieman, koska sen parhaat pelaajat siirtyisivät muihin KHL-seuroihin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Urheiluministeri Vitali Mutkon mukaan Sotshi pelaa KHL:ssä jo ensi kaudella. Jokereiden ja Sotshin ohella myös Lada Togliattin pelaaminen KHL:ssä on mahdollista jo ensi kaudella. Samoin mukaan tavoitellaan yhtä ruotsalaista tai norjalaista joukkuetta.

Tällä kaudella KHL:ssä pelaa 28 joukkuetta, mutta ensi kaudella sarjassa saattaa pelata suurimmillaan jopa 32 joukkuetta. Itse en kuitenkaan usko tähän, vaan pidän todennäköisimpänä sitä että vain Jokerit ja Sotshi ovat uusia seuroja ensi kaudella.

Spartakin tilanne näyttää nyt vähän paremmalta kuin ennen, sillä KHL on lupautunut tulemaan seuran avuksi taloudellisesti.
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Tällä kaudella KHL:ssä pelaa 28 joukkuetta, mutta ensi kaudella sarjassa saattaa pelata suurimmillaan jopa 32 joukkuetta. Itse en kuitenkaan usko tähän, vaan pidän todennäköisimpänä sitä että vain Jokerit ja Sotshi ovat uusia seuroja ensi kaudella.

Tästä onkin varmaan jossain keskusteltu, mutta kysynpä kuitenkin kun en nyt äkkiseltään löydä. Onko olemassa jonkinlaista suunnitelmaa kuinka monta joukkuetta KHL:ssä tulee maksimissaan pelaamaan? Vai pyritäänkö sarjaa vain kasvattamaan mahdollisimman suureksi?

Sinulta voisin kysyä myös henkilökohtaista mielipidettä, että mikä olisi ihanteellinen joukkuemäärä ja missä näiden joukkueiden tulisi sijaita, jotta KHL olisi kokonaisuutena mahdollisimman laadukas sarja?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Onko olemassa jonkinlaista suunnitelmaa kuinka monta joukkuetta KHL:ssä tulee maksimissaan pelaamaan? Vai pyritäänkö sarjaa vain kasvattamaan mahdollisimman suureksi?
En tiedä onko ehdotonta maksimimäärää määritelty, mutta paljon suuremmaksi sarjaa ei voida nykyisestä enää kasvattaa. Minulle 32 joukkuetta on nykyolosuhteissa maksimi.

Sinulta voisin kysyä myös henkilökohtaista mielipidettä, että mikä olisi ihanteellinen joukkuemäärä ja missä näiden joukkueiden tulisi sijaita, jotta KHL olisi kokonaisuutena mahdollisimman laadukas sarja?
Ihanteellinen joukkuemäärä riippuu KHL:ssä pelaavien maiden resursseista (talous, pelaajien määrä). Laajentumista pitää miettiä myös siltä kantilta, että halutaanko panostaa pelin tasoon vai pelin levittämiseen ja kasvattamiseen.

KHL:n pelillistä tasoa pystyttäisiin nostamaan selvästi tiputtamalla viisi heikointa seuraa pois ja siirtämällä niiden parhaat pelaajat muihin KHL-seuroihin. Levittämällä KHL:ää uusiin kaupunkeihin ja uusille alueille sarjan pelillinen taso kärsii, mutta pitkässä juoksussa koko laji voi hyötyä, jos laji pesiytyy uusille alueille ja sieltä saadaan uusia lahjakkuuksia lajin pariin. Esimerkiksi Sotshissa ja Vladivostokissa ei ole ollut ennen KHL-aikaa minkäänlaista kiekkoilullista toimintaa, vaikka kumpikin on iso kaupunki.

Se missä seurojen tulisi sijaita pitäisi riippua siitä, missä on edellytykset pelata kiekkoa tällä tasolla. Esimerkiksi Moskovan Spartakin tippuminen VHL:ään ei surettaisi minua ollenkaan. Vaikka Spartak on perinteinen seura, on sen nykytaso sekä talouden, yleisömäärien että olosuhteiden puolesta alle KHL-standardien. Novokuznetskin näkisin mielelläni jatkavan sarjassa jatkossakin, koska Kuzbassin alue on hyvää kiekkoseutua ja sieltä on tullut paljon hyviä pelaajia. Novokuznetsk oli myös 10-15 vuotta sitten yksi Venäjän johtavia kiekkoseuroja. Mutta jos Novokuznetsk ei saa talouttaan pysyvästi kuntoon niin silloin sillekään ei jää muuta vaihtoehtoa kuin pelata VHL:n puolella.

Venäjän puolella potentiaalisena laajentumiskaupunkina jo edellämainittujen ohella näin Tjumenin ja Krasnodarin. KHL:n ulkolaajentumisesta en ole kovin innoissani. Ruotsalainen seura olisi hyvä saada mukaan, mutta vain jos rahoitus tulee Ruotsista (mikä on aika epätodennäköistä).
 

hörppää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
E Minulle 32 joukkuetta on nykyolosuhteissa maksimi.

Missä ihmeen olosuhteissa?
Joukkueita perustetaan sinne tänne ilman että ketään paikallista kiinnostaa. Koko sarja on täysin kuolemaan tuomittu yritys apinoida änhooällää.
Eihän nyt jumalauta mikään tappiollinen bisnes kestä loputtomiin. Ja tää KHL on täynnä jengejä jotka pystyy maksaan palkkansa pelkästään yhden sposorin takia ja nyt niitäkin rupee pikkuhiljaan tippuun pois.

Sanokaa mun sanoneen niin koko liigaa ei enää kymmenen vuoden päästä ole olemassa. Kyllä ne oligarkitkin joskus kyllästyy ja keksii uusia huveja ja keinoja pippelien mittailuun..
 

Hindenburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks, Lexaa
KHL:n pelillistä tasoa pystyttäisiin nostamaan selvästi tiputtamalla viisi heikointa seuraa pois ja siirtämällä niiden parhaat pelaajat muihin KHL-seuroihin.

Öh, siis mitä? Mitenkäs se voi olla mahdollista, että yrityksiltä viedään vapaassa kansantaloudessa markkinat, sen jälkeen työntekijät ja sitten nämä työntekijät annetaan muille? Vaikuttaa vähän totalitarismille ja diktatuurille.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Öh, siis mitä? Mitenkäs se voi olla mahdollista, että yrityksiltä viedään vapaassa kansantaloudessa markkinat, sen jälkeen työntekijät ja sitten nämä työntekijät annetaan muille? Vaikuttaa vähän totalitarismille ja diktatuurille.
Totalitarismi ja diktatuuri ovat vain pääsi sisällä.

Tietysti tarkoitin sitä, että tuossa tilanteessa pudotettujen seurojen parhaat pelaajat itse hakeutuisivat pääasiassa muihin KHL-seuroihin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Missä ihmeen olosuhteissa?
Nykyisissä olosuhteissa. Etkö ymmärrä kirjoitettua suomen kieltä? Olosuhteet=pelaajien määrä ja taso, talous, halli ja muu infra jne. jne.

Joukkueita perustetaan sinne tänne ilman että ketään paikallista kiinnostaa.
Tarkoitatko Bratislavaa, Zagrebia, Prahaa, Vladivostokia, Donetskia vai mitä?

Koko sarja on täysin kuolemaan tuomittu yritys apinoida änhooällää.
Tätä on jauhettu syksystä 2008 kun sarja perustettiin. Sarjaa on nyt pelattu kohta kuusi kautta ja tällä hetkellä KHL on vahvempi kuin koskaan.

Eihän nyt jumalauta mikään tappiollinen bisnes kestä loputtomiin.
KHL ei ole bisnestä.

Ja tää KHL on täynnä jengejä jotka pystyy maksaan palkkansa pelkästään yhden sposorin takia ja nyt niitäkin rupee pikkuhiljaan tippuun pois.
Ei haittaa jos yksi tai kaksi seuraa tipahtaa pois kerran vuosikymmenessä? Nyt on menossa kuudes KHL-kausi ja toistaiseksi vain Lada Togliatti on tippunut pois sarjasta. Spartak voi tehdä Ladalle seuraa ensi kaudella.

Sanokaa mun sanoneen niin koko liigaa ei enää kymmenen vuoden päästä ole olemassa. Kyllä ne oligarkitkin joskus kyllästyy ja keksii uusia huveja ja keinoja pippelien mittailuun..
Jää nähtäväksi onko vai ei. Jos pitää veikata niin veikkaan, että KHL:ää pelataan myös 10 vuoden päästä. Suuri osa KHL:n rahoituksesta on sidottu eri alueiden hallintoon ja valtionyhtiöihin , joten yksi oligarkki ei asiasta päätä.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Kuten JP Haataja Kalevan jouluhaastattelussa kertoi, paljon on vielä parantamisen varaa osalla seuroista - ainakin Atlantilla.

Syksyn palkat ovat Haatajan mukaan reilusti myöhässä ja saatavia kertyy koko ajan lisää. Tämän lisäksi seura ei ole koko kauden aikana pystynyt toimittamaan pelaajalle tälle tilattuja mailoja, vaan Haataja on joutunut itse ostamaan mailansa paikallisesta urheilukaupasta sekä lainaamaan seuran junioripelaajien mailoja. Joulun jälkeen Haataja saa Kärpila mailoja käyttöönsä, joten ammattilainen pääsee vihdoin pelaamaan ammattilaisen välineillä.
 

Magni

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, NHL
Kuten JP Haataja Kalevan jouluhaastattelussa kertoi, paljon on vielä parantamisen varaa osalla seuroista - ainakin Atlantilla.
Täysin totta. KHL:ssä on monellakin saralla parannettavaa, mutta ensimmäisestä kaudesta on kuitenkin menty monella saralla oikeaan suuntaan.

Tällä hetkellä Amurin, Atlantin ja Spartakin pelaajien palkat ovat myöhässä. Oliko Amurissa niin, että pelaajat ovat saaneet palkan viimeksi lokakuussa. Spartakia KHL tulee avustamaan, joten siellä palkat saadaan varmaan ihan lähiaikoina maksettua.

Tällä kaudella on tullut jo 200 nähdyn KHL-pelin raja puhkaistua ja onhan tuo sarjan pelillinen tasokin parantunut selvästi ensimmäisestä kaudesta, kun ajatellaan kokonaisuutta. Kuudetta kautta seurataan sarjaa aktiivisesti ja paljon on sarja kehittynyt tänäkin aikana.

KHL:ssä saattaa jo ensi kaudella pelata 32 joukkuetta (tuskin kuitenkaan), mutta johonkin pitäisi alkaa rajaa vetämään. 32 joukkuetta on aika lailla se yläraja omasta mielestäni, vaikka Medvedev on puhunut jossain vaiheessa jopa 64 joukkueen sarjasta. Jatkossa toivoisi, että sarjan tasoeroja saataisi pienennettyä.

Ulkomaalaisista joukkueista sarja kaipaisi lähinnä joukkueen Ruotsista, Saksasta, Sveitsistä (ei tule tapahtumaan) ja mahdollisesti Red Bullin tukeman joukkueen Itävallasta.
 

Hindenburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks, Lexaa
Tietysti tarkoitin sitä, että tuossa tilanteessa pudotettujen seurojen parhaat pelaajat itse hakeutuisivat pääasiassa muihin KHL-seuroihin.

Miten niin tietysti? Miten se kävi sepustuksestasi ilmi? Eli vakavissasi meinaat, että mielivaltaisesti pudotetaan joukkueita ilman perusteita ja heiltä nussitaan pelaajat muihin joukkueisiin joilla sattuu olemaan johtoportaassa oikeita kavereita? Kerro nyt ihmeessä tarkemmin ettei tällainen valistumaton vedä vääriä johtopäätöksiä.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Miten se kävi sepustuksestasi ilmi? Eli vakavissasi meinaat, että mielivaltaisesti pudotetaan joukkueita ilman perusteita ja heiltä nussitaan pelaajat muihin joukkueisiin joilla sattuu olemaan johtoportaassa oikeita kavereita?
Jos teit kirjoituksestani johtopäätöksen että viiden heikoimman joukkueen mielivaltainen pudottaminen ja niiden pelaajien mielivaltainen siirtäminen muihin seuroihin on minusta realistinen vaihtoehto, niin suosittelen ettet kirjoita enää tähän ketjuun.
 

Hindenburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks, Lexaa
Jos teit kirjoituksestani johtopäätöksen että viiden heikoimman joukkueen mielivaltainen pudottaminen ja niiden pelaajien mielivaltainen siirtäminen muihin seuroihin on minusta realistinen vaihtoehto, niin suosittelen ettet kirjoita enää tähän ketjuun.

Niinhän sinä kirjoitit ja se lienee kiistatonta. Minä vain pyysin siihen hiukan tarkennusta. Ei kannata hermostua jos et itse pysty ottamaan omista kirjoituksistasi vastuuta.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Niinhän sinä kirjoitit ja se lienee kiistatonta. Minä vain pyysin siihen hiukan tarkennusta. Ei kannata hermostua jos et itse pysty ottamaan omista kirjoituksistasi vastuuta.
Toivottavasti tarkennus meni myös perille.
 

Bacon

Jäsen
Miten niin tietysti? Miten se kävi sepustuksestasi ilmi? Eli vakavissasi meinaat, että mielivaltaisesti pudotetaan joukkueita ilman perusteita ja heiltä nussitaan pelaajat muihin joukkueisiin joilla sattuu olemaan johtoportaassa oikeita kavereita? Kerro nyt ihmeessä tarkemmin ettei tällainen valistumaton vedä vääriä johtopäätöksiä.

Itse sain sen käsityksen, että Jagsin toiveissa oli 5 heikoimman seuran pudottaminen, jos esim. talous on kuralla ja niistä seuroista sitten parhaat pelaajat hakevat itse muista seuroista pelipaikkoja, jos sarjassa haluavat jatkaa. Voin toki olla ihan väärässä, mutta tämän käsityksen sain.
 

Hindenburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks, Lexaa
Mihin asiaan? Luulin, että asia olisi ollut sinullekin selvä jo tällä.

Aaaa...anteeksi. Näin kauan minulla kesti tajuta, että olen nettitermi "tojismin" uhri. Eli heitetään täysin päätön väite ja sen jälkeen joko ruvetaan inttämään siitä tai vaihtoehtoisesti ignoorataan vastakysymys täysin. Onneksi en syvemmälle kaivanut itseäni suohon. Jatkakaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täysin totta. KHL:ssä on monellakin saralla parannettavaa, mutta ensimmäisestä kaudesta on kuitenkin menty monella saralla oikeaan suuntaan...

Jos seura ei pysty hankkimaan pelaaja, jolle maksaa huimaa palkkaa, oikeita varusteita, on todellakin hyvinkin paljon parannettavaa.

Venäjän urheilussa tuntuu edelleeb olevan vallalla Neuvostoliiton aikainen ajattelu, kuri ja valvonta ovat ainoat vaihtoehdot. Kallispalkkaisten pelaajien hyvinvointi on joskus sivuseikka, tästä huolimatta tulosta on tultava. Tällainen mielikuva tulee kun lukee Savinaisen, Haatajan ja Lev Prahan suomalaisten haastatteluja sekä Brücklerin kirjan pätkiä.
 

Baldrick

Jäsen
Aaaa...anteeksi. Näin kauan minulla kesti tajuta, että olen nettitermi "tojismin" uhri. Eli heitetään täysin päätön väite ja sen jälkeen joko ruvetaan inttämään siitä tai vaihtoehtoisesti ignoorataan vastakysymys täysin. Onneksi en syvemmälle kaivanut itseäni suohon. Jatkakaa.

Tällä harvalla kerralla näinkinpäin, että pitää TOJ:tä puolustaa tässä tapauksessa. Kiistellystä viestistä sai kieltämättä hiukan sellaisen kuvan, että hommat "toteutetaan mielivaltaisesti", mutta sitten TOJ suoraan tarkensi, että tottakai pelaajien tulee hakeutua oletetusti itse muihin KHL-seuroihin. Vaikka itsekin pidän ja tiedän, että TOJ:lla on vahvat velivenäjävärilasit päässä, ei se tarkoita, että itse pitää ottaa "näkemättä paskaa"-asenne ja olla lukematta viestejä. Lue siis uudelleen ja kysy selkeästi, että mikä tässä sua rassaa. TOJ sanaili alkuun suppeasti, sinä otit anti-TOJ värilasit käyttöön. Kun TOJ selvensi alkuperäistä viestiään, juutuit silti siihen alkuperäiseen, etkä enää hyväksynyt selvennystä. Et sinä ole "tojismin" uhri, vaan muut ovat sinun uhrejasi, koska et osaa keskustella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös