Re: Re: Re: Näin on.
Viestin lähetti JPL
Ei nyt millää pahalla, mutta mitä sinä tiedät Oulun JÄÄKIEKKOkulttuurista?? Valmentajana / pelaajana varmaan tiedät, että jääkiekko lajina on suht-koht samanlaista, ilman merkitystä, millä tasolla pelataan. (Noin niinkuin lajina!) Täällä pelattiin liigaa 12 vuotta sitten viimeksi (ainakin itse olin silloin jo otteluissa... nuorena, mutta sen verran että ymmärsin jotain lajista) Sen jälkeen on tuota vuoristorataa ollut takuuvarmasti enemmän, kuin esim. HIFK:n sarjan sisällä tapahtuneet heilahtelut.
Toki sinulla saa olla omat mielipiteesi, mutta en lähtisi arvostelemaan muiden mielipiteitä, vaikka sinulla olisi valmentaja-pelaaja-toimitusjohtaja-zambonikuski kokemus.
-Heh! Mies sanoo etten saisi lähteä arvostelemaan muiden mielipiteitä arvosteltuaan juuri minun mielipidettäni 30 rivin verran:D
No, leikki leikkinä, rapatessa roiskuu ja terkut myös Davelle ja kiitos nopeasta, asiallisesta vastauksesta.
Jos minulla olisi HIFKin toimitusjohtaja-kokemus, minuthan voitaisiin rinnastaa Fööni Matikaiseen tiedon- ja ennenkaikkea taidontasoiltani, huh! Olisin mieluummin zambonikuski - olen muuten kerran törmännyt zamboniin, selittääköhän se jotain myöhemmistä vaiheistani?
Joo, ei se kiekko lajina juurikaan vaihtele seuratason mukaan. Lähinnä arvostelin käsitystä, minkä sain Daven jutusta: aika nopeasti roiskaistu varma mielipide viime kevään tapahtumista viittasi siihen, että kyseinen henkilö ei ole vielä kauaa viettänyt tämän lajimme parissa. Siitä taas yhdistelin siihen, että olisikohan Oulussa päin sitten paljonkin tällaisia vastaheränneitä, kun jengi nousi juuri liigaan. Varmasti on, mutta niin on monella muullakin uudemmalla liigapaikakunnalla, kuten Jkylässä. Minun mielestäni Jypikin on vielä aika tuore liigajoukkue.
Vaikka laji onkin sama, on peli liigassa paljon kovempaa kuin vaikkapa Mestiksessä.. Ero on sama kuin liigan ja NHL:n välillä. Ja liigassa ei enää pärjää pelkästään omaan joukkueeseensa keskittymällä. Tällä tarkoitan varsinaisesti pelaamista, mutta siihen liittyy myös kannatus. Mestiksessä voi ylivoimainen jengi tehdä suurinpiirtein mitä tahtoo ja pelata vaikka oman sarjansa riippumatta paljonkaan vastustajien analysoinnista. Liigassa taas on niin kova taso kuitenkin -ja siksi se on niin hienoa- että kun vaikkapa HIFK julkaisee uuden jenginsä seuraavalle kaudelle ja se näyttää paperilla tosi kovalta, emme voi vielä hehkuttaa varmalla menestyksellä, koska muutkin joukkueet pelaavat hyvää peliä ja hankkivat kovia vahvistuksia. Näin kasvaa myös vastustajien kunnioittaminen ja siksi minä -huvittavaa kyllä- puolustin tuossa naapurin Narreja viime kevään tapahtumissa. Minustahan oli hauskaa ja ihan oikein, että ne sössivät itsensä ulos, mutta omat silmät/lajituntemus/lajirakkaus kertoivat, että Jokerit oli oikeasti paljon parempi joukkue. Ne vain mokasivat ja onnea Kärpille.
Minustakin pleijarit ovat kiekon suola enkä haluaisi ratkaista mestaruutta fudiksen tapaan pitkällä sarjalla. Runkosarja kertoo vääjäämättä joukkueiden todelliset tasoerot. Se kestää niin kauan ja sisältää niin monta matsia, että sen antamaan informaatioon on pakko luottaa. Mutta sitten alkaa vaihe 2 ja Suomessa on vielä aika uusi ilmiö, että takasijoilta ponnistetaan pitkälle. NHL:ssä niin on tehty aina - ja jotkut joukkueet/valmentajat ovat tulleet kuuluisiksi siitä, että he ovat ns. Playoff-joukkueita. Pleijarit ovat toinen laji kuin perinteinen runkosarja - pleijareissa ei mitata tasoeroja, runkosarja on tehnyt sen jo, vaan voittamisen/venymisen kykyä. Tasoerot on palkittu jakamalla ykköselle kasi pariksi ja niin edelleen...
...Pleijarit ovat loistava homma! Sarja alkaa ikäänkuin uudestaan. HIFK on yleensä henkisiltä ominaisuuksiltaan vahva ja ylpeä joukkue ja se on usein pelannut parasta peliään pleijareissa. Näin teki Kärpätkin viime vuonna ja voitti Jokerit ANSAITUSTI mutta minun mielestäni eniten siksi, että Jokerit ojensi voiton Kärpille karkkipaperissa. Tiedän itse, miten Jokerit treenasi ennen Kärppä-matsia ja tiedän miten tukossa ne kundit olivat. Ei se niidenkään syytä ollut, katseet kääntyvät valmennuksen ja erityisesti kuntovalmennuksen puolelle.
Että semmosta. Kuten Timo Silakka sanoo: kiekko on hieno laji ja mulla on sponsorikuviot kunnossa;) Zemiä Kärpille ja welcome liigaan