Westerlund on ollut ruorissa nyt niin vähän aikaa, että minä en ainakaan kykene vielä kovin viiltäviä analyysejä hänen toiminnastaan antamaan, niiden aika on vähän myöhemmin. Mutta edelliseen viestiin liittyen laitan pienen pohdiskelun tähän väliin.
Jääkiekkolehti oli oivaltanut mielestäni asian ytimen, kun eräässä numerossa verrattiin Lindströmiä ja Aravirtaa maajoukkueen peräsimessä. Lindström valitsi aivan hetken innovaatiolla pelaajan, joka tuntui sillä hetkellä parhaalta valinnalta, kun taas Aravirralla oli jäätävät roolitukset valmiina, johon sitten valittiin kunnon roolipelaaja.
Tämä Aravirta juuri mielestäni aloitti aikakauden, joka teki puhtaasti maaleista elävästä sniperista joukkueen aliarvostetuimman persoonan. Ihan sama paljonko rapaa tuli niskaan, ihan sama kuinka huonosti valitut roolipelaajat saivat paikoista sisään, mutta kukaan selkeä maalipyssy ainakaan SM-liigasta ei juuri päässyt maaotteluissa loistamaan. Oikeastaan Naganon porukka oli ainoa, jossa oli maalintekijöitä; kun tarjolla olivat joka maasta todella parhaat pelaajat, ei Hannukaan voinut välttää maalintekijöitä joukkueessaan. Tuloskin oli ihan jees, minua ei ainakaan masentanut.
Raimo oli toinen, joka oli niin vähän aikaa peräsimessä, ettei kovin syvällisesti pysty hänen toimintaansa arvioimaan. Erottamisen aikoihin olin Raimoa vastaan, mutta nyt on hiljalleen tunnustettava takin kääntö, Raimoa olisi ehkä sittenkin tarvittu.
Toivottavasti kisoissa ei nähdä neljää ketjullista niklashagmaneja ja tomikallioita, paikoista olisi saatava sisään, sillä kulmapörräämisellä on oma tehtävänsä, mutta jos kädet jäätyy aina maalipaikoissa, on pakko heittää kysymysmerkki MM-valinnan ylle.
Lisämielenkiintoa kisoihin tuo ilman muuta tämä NHL-kauden peruutuksen peruutuksen peruutus. Saattaa olla, että nämä ovat once in lifetime -kisat, kisat jotka muistetaan. Suomi on näissä karkeloissa näyttänyt, että pystyy haastamaan NHL-staratkin. Mielestäni ainut asia, jota WC:n jälkeen voidaan jossitella, on Tshekkien otteet, ellei Hlinka olisi kuollut ja ellei ne nyt vain olisi tshekkitaiteilijoita, joita ei aina normaalioloissakaan kiinnosta pelaaminen. Ero esim. Kanadaan ei vuosi sitten MM-kisoissakaan ollut kovin suuri, WC:ssä nähdäkseni vielä pienempi. Elämmme mielenkiintoisia aikoja.