Huomasin kauhukseni, että itsellä oli (yllätys yllätys) luppoaikaa, joten päätin raapustaa jonkinlaisen analyysin pelipaikka pelipaikalta.
Sentterit:
Sentterikvartettimme Eaves-Pirnes-Kerälä-Hämäläinen on omasta mielestä liigan parhaimmistoa. Sitä se varmasti on myös monen muukin ei-Jokerifanin mielestä. Eaves on todistanut olevansa liigan parhaita senttereitä, Essi on ehkäpä nimellisesti liigan kovin kakkossentteri Viuhkolan ohella (olettaen, että jätkät ovat terveinä), Kerälä on ollut harkkapelistä harkkapeliin loistava ja Hämäläinen on hyvä duunarisentteri. Reservissä on vielä Juutilainen, joka on harjoituspeleissä esittänyt paikoittain pirteitä otteita.
Muutama kysymysmerkkikin on ilmassa, tärkeimpänä Eavesin kunto kauden avauspelissä. Itse olisin valmis lähtemään kauteen Eavesilla, mutta miehen loukkaantumishistoriaa katsoessa on vaikeaa olla uskomatta, että toimistolla ei olisi plan B:tä miehen varalle. Toivottavasti Eaves pystyy kuitenkin pelaamaan terveenä, koska ensimmäisessä ottelussa Eaves väläytteli muutamaan otteeseen ja jos niitä samoja oivalluksia nähtäisiin tasakentällisin pelatessa niin tilanne on varsin hyvä. Toinen kysymysmerkki on se, että kumpi kaksikosta Pirnes-Kerälä on kakkossentteri ja kumpi kolmossentteri. Omissa papereissa Essi on kakkonen, mutta Kerälän ja Lahden peli on toiminut yllättävän hyvin ja Pulkkinenkin pelasi ensimmäisessä ottelussa hyvin herrojen kanssa. Toimivaa kokonaisuutta ei kannata lähteä rikkomaan, mutta saataisiinko Essistä yhtä paljon irti kolmosessa kuin kakkosessa? Epäilen, joten sellainenkin skenario on pyörinyt päässä, että Eaves pelaisi laidassa ja Essi sentterinä ykkösessä.
Laitahyökkääjät:
Yksi pari käsiä tälle osastolle tekisi enemmän kuin hyvää. TOP 4 -osasto laitahyökkääjien osalta on tällä hetkellä Hentunen, Lahti, Pulkkinen, Saarinen/Mäki/Vauhkonen (makuasia, kenet nostaa terveenä olevista parhaaksi), joten en pompi innosta. Ritahan menisi terveenä tuohon neljänneksi lenkiksi, mutta kvartetti olisi kuitenkin lähes sama, mikä se oli viime kauden alussa ja tulos oli sen mukaista. Linkanin tapainen peliätekevä laitahyökkääjä ykköseen olisi erittäin passeli hankinta, tosin jos sen tyyppistä pelaajaa ei ole tarjolla niin Hentusen kaveriksi sitten joku Stapletonin kaltainen taskuraketti, joka laittaa kumilaattaa reppuun kovalla prosentilla. Tim Stapleton olisi tosiaankin täydellinen pelaaja tuohon paikkaan, mutta katellaan... Lahdella on edellytykset iskeä se +20 maalia kaudessa, Jokereissa loukkaantumiset ovat olleet riesana. Sen takia olisi hyvä toivoa Lahdelle tervettä kautta ja pisteet tulevat siinä sivussa. Pulkkiselle toivoisin myös onnistumista, hyvä sentteri vieressä ja Pulkkinenkin voi rikkoa jopa tuon 20:n maalin rajan. Näytöt aikuisten peleistä ovat kuitenkin vielä paperia, joten Pulkkisellekaan ei kannata asettaa mitään tulostavoitteita.
Kolmos- ja neloskentän laitahyökkääjät ovat minun mielestäni jo tässä vaiheessa kautta hyvässä kuosissa. Tomi Mäki, Ben-Amor ja Vauhkonen ovat ns. tykinkuulia ja sopivat siksi alempiin kenttiin loistavasti. Rita täydentää tuota kolmikkoa loistavasti sitten loka-marraskuussa, ennen sitä kolmosessa viilettää todennäköisesti Saarinen. Onnistumisia toivoisin hänellekin, mutta kolmoskenttä ei ole se kaikista ihanteellisin kenttä miehelle, joskin Kerälän/Pirneksen kanssa mies saattaa tehdä ihan hyvää tulostakin. Siinäpä olisikin valmennusjohdolle paha paikka, jos ylempien ketjujen laitahyökkääjät ovat avanneet kauden hyvin ja jos kolmosessa on tullut myös tulosta niin mihin Rita sijoitetaan? Toisaalta sekin skenario on mahdollinen, että Saarinen ei ole edes kauden alussa mukana rosterissa. Minun mielestäni tässä on eniten kysymyksiä ilmassa ennen kauden alkua, varsinkin jos sitä yhtä vahvistusta ei tulekaan.
Puolustus:
Liigan keskitasoa toistaiseksi IMO, mutta muutama pelaaja saattaa ottaa vielä muutaman askeleen eteenpäin, jolloin puolustus olisi asteen tai parin kovempi. Itse näkisin yhdelle kiekolliselle pakille (liideri) tilaa joukkueessa, koska Kauppisesta ei vain ole yksinkertaisesti menestyvän joukkueen kiekolliseksi pakiksi numero uno. Dehner saattaa ottaa tuon viitan itsellensä ja tällöin sitä yhtä ukkoa ei tarvittaisi, mutta tämän hetken tasoa katsoessa Dehner on Kauppista parempi, mutta ei kuitenkaan vielä niin hyvä, että hänen varaan voidaan rakentaa ylivoiman viivapelaaminen tai ylipäätänsä mitään, joka kuuluu joukkueen ykköspakin "tehtäviin". Kakkosylivoimaan mies menee aivan heittämällä, mutta tosiaankin se ykköspakki olisi ihan hyvä saada ja Kauppinen mielellään ulos joukkueesta. Väänäseen on vahva luotto ja hän olisikin missä tahansa muussa joukkueessa ykköspakkiparin mies, mutta kun Väänäselle olisi kiva saada samantasoinen kaveri vierelle. Niemi on ollut harjoituspeleissäkin välillä yhtä p*ska kuin viime kaudella, mutta niissä otteluissa, joita olen ollut itse katsomassa (vs. Eisbären & IFK) mies oli ihan ookoo. Jos tuo "ihan ookoo" on miehen taso kauden alussakin niin pakko kai siihen on sitten tyytyä, jos hänestä ei päästä eroon. Eroselle ja Kivistölle soisin myös paikan avauksessa, siinä voisi olla ihan toimiva kolmospakkipari. Eronen mielellään joko ykkös- tai kakkosylivoimaan mukaan ja Kivistö sitten askiin Väänäsen rinnalla alivoimissa. Kilpailua luulisi kuitenkin olevan ihan kiitettävästi, kun Manelius, Ölander ja Mälkiä kärkkyvät pelipaikkaa. Variaatiota on ainakin ihan kivasti, joten siinä mielessä olen melko levollisin mielin tämän osaston kanssa, joskin se kiekollinen liideri olisi kiva saada rosteriin ja Kauppinen ulos.
Maalivahdit:
Monien mielestä on riski lähteä kauteen ykkösmaalivahtina 21-vuotiaalla maalivahdilla, minun mielestäni se on mahdollisuus. Jokainen kotimaista liigaa vähänkin seurannut tietää, että Järvinen on erittäin lahjakas maalivahti, josta voi oikeassa opissa tulla yksi liigan parhaista maalivahdeista. Jokerit palkkasi uuden mv-valmentajan ja koko organisaatiotakin on viety kesän aikana eteenpäin isoin harppauksin. Jokerit liigan mediaseksikkäimpänä joukkueena on äärimmäisen paha paikka vielä nuorelle maalivahdille; paineet ovat valtavat itse seuran, fanien kuin mediankin toimesta, mutta kuten sanoin aikaisemmin, tilannetta kannattaa katsoa enemmänkin mahdollisuutena. Kuinka moni parikymppinen janari, joka on vielä viime kaudella pelannut pääasiassa kakkosmaalivahtina, pääsee suoraan Suomen suurimman jääkiekkoseuran/organisaation ykkösmaalivahdiksi? Jotain erityistä Järvisessä täytyi olla, että näin tapahtui.
Itsellä on täysi luotto Järviseen ja en ole edes jaksanut maalailla mitään kauden 05-06 kauhukuvia seinille. Järvisen onnistuessa maalin suulla meillä on hyvä ykkösmaalivahti seuraavalle parille kaudelle.
Jos ne ketjutkin kauden avauspeliinkin laittaisi tähän varsin sekavahkon tekstin loppuun:
"Stapleton"/"Bremberg" - Eaves - Hentunen
Lahti - Pirnes - Pulkkinen
Saarinen - Kerälä - Vauhkonen
Mäki - Hämäläinen - Ben-Amor
Väänänen - "Kiekollinen liideri"
Niemi - Dehner
Kivistö - Eronen
Järvinen
Strömberg
"Näillä mennään..."