Somervuoresta: Playoffeissa kaikki lähtee puolustuksen kautta ja sillä alueella Somervuori on luvattoman kehno. Siksi uskon, että hänellä on vaikeuksia mahtua nimenomaan playoffkokoonpanoon. Melko tyypillinen runkosarjatähti, joka on helppo liimata pleijareissa. Mutta en mä mitenkään vastusta sitä, jos Raato katsoo hänet pelipaikan arvoiseksi. Kunhan spekuloin.
Voi olla, että peli muuttuu playoffeissa maalintekopelistä maalinestopeliksi, mutta jonkun täytyy sielläkin tehdä maaleja tai muuten tahkotaan taas 130 minuuttia ja risat kuten IFK ja Ilves vuosituhannen alussa. Viime keväänä Somervuori oli ainoa IFK-hyökkääjä, joka onnistui maalinteossa ja oliko peräti siltä kuuluisalta sota-alueelta, mistä sen maalinsa paiskasi. Siis siltä tontilta, jota "Pörrövuori" monien mielestä välttelee viimeiseen asti. Tietysti pakkien maalit lasketaan siinä missä hyökkääjien, mutta hyökkääjiltä tarvitaan apuja, jos aiotaan mennä keväällä pitkälle. Enkä tarkoita nyt isoa bisseä.
Ruotsin-vuosina Somervuori nakutti ihan kelpo lukemia myös poffeissa. Esimerkiksi Färjestadissa kausilla 07-08 ja 08-09 teki yhteensä yhdeksän maalia. Ainoastaan ensimmäisellä Brynäs-kaudella 09-10 on jäänyt kiikareille. Lisäksi Somervuori on pelannut keväisin täydet pelit eikä mitään yllättäviä tippumisia kokoonpanosta kesken pleijarien näy tilastoissa. Tietysti on mahdollista, että Tohtori Summanen tai Mr. Raivo ei diggaa tästä pelaajasta, mutta tähänastinen historia ei mitenkään tue väitettä runkosarjatähdestä, joka katoaa kuvasta tosipeleissä.
Mua hämmästyttää aika lailla se, että Somervuori tuntuu olevan jatkuvasti fanien hampaissa täällä IFK-osiossa. Milloin nähdään runkosarjassa turhakkeeksi, milloin pleijareissa heikoksi hiirulaiseksi, joka katoaa heti kuvasta, kun pelit kovenee. Sinänsä mä ymmärrän, jos se johtuu narri-taustasta, mutta muuten en, kun tilastojen mukaan on tyypillinen kakkosketjun pelimies, joka tekee tasaisen varmaa tulosta siellä kärjen takana. Ei siis mikään ykkösketjun tähtilaituri, vaan just kakkosketjun tasoa, joka harvoin häikäisee, mutta harvoin myöskään pettää. Mutta mä olenkin vain pelkkä teksti-tv-fani, joka ei ehdi käydä matseissa niin usein, kuin haluaisi. Siitä ilmeisesti johtuu nää väärät mielipiteet.