Tenkasesta ja Louhivaarasta olen "Helen" kanssa samaa mieltä (he siis kuuluvat minun mielestäni kokoonpanoon). Samaa mieltä olen myös siitä, että uusien pelaajien pelipaikkoja on täysin turhan miettiä vielä, kun nimistä ei ole yhtään mitään tietoa! Sen sijaan sitä, miksi Filppula pitäisi pudottaa kokoonpanosta ennen Grünniä, en kertakaikkiaan ymmärrä.
Ilarissa ja Grünnissä on kaiken kaikkiaan hämmästyttävän paljon samanlaisuuksia, joihin "ulkoisten seikkojen" (syntymät pääkaupunkiseudulla samana vuonna lähes puolen vuoden sisään, molemmat tulivat viime kaudella, Filppula jo ennen kautta ja Grünn kesken kauden, hakemaan Jyväskylästä lisää vastuuta, kun pääkaupungin liigaseuroista sitä ei kunnolla löytynyt, strategiset mitat lähes kilolleen ja sentilleen samat jne.) lisäksi voidaan laskea myös pelilliset ominaisuudet ja se puoli, missä heidän odotetaan auttavan joukkuettaan eniten. Siinäkin esille tulee tavallaan miesten historia, sillä molemmat ovat osoittaneet heillä olevan aineksia hyvään pistetehtailuun; Grünnhän johti alkukaudella 2002-03 SM-liigassa pistepörssiä, jollaisen voiton Filppula puolestaan otti A-nuorten tasolla pari vuotta aiemmin (oliko "Ilu" toissa kaudella ykkönen myös Mestiksen pisteissä?).
Näin ollen on selvää, että kovasti liikkuvalta Grünniltä ja käsistään taitavalta Filppulalta odotetaan JYPin auttamista tehopisteiden muodossa.
Kumpikaan ei odotuksissa ole tälläKÄÄN kaudella varmasti parhaimmalla tavalla onnistunut, mutta Filppula on "paunoja" kuitenkin tehnyt puolisentusinaa enemmän. Myös Ilarin muutamat taidokkaat väläytykset, kuten Rämön kahvitus Pelicans-pelissä, ovat pistäneet silmään. Sen sijaan "Capon" liikkuminen kentällä on muistuttanut lähinnä kohellusta kontrolloidun pelaamisen sijaan.
On myös hyvä muistaa se, minkä minä jo alkuviikolla tässä ketjuissa kerroin: JYPin nelosketjua, jonka vakiokaksikkona koko alkukauden olivat Jääskeläinen ja Hytönen, alettiin yleisesti pitää kenties koko liigan parhaimpana sellaisena, kun Grünnin tilalle toiseen laitaan siihen laitettiin lokakuun tappioputken jälkimmäisellä puoliskolla Filppula. Ensimmäisen sarjatauon jälkeen Hytösen ketjun suurin hehkutus kuitenkin hiipui, kun Alatalo tauon aikana jostain kumman syystä palautti JP:n ja Jäsän vierelle Carlon. Tehopisteitä nelosketjulle kertyi tämän jälkeen vähemmän.
Näin ollen en mitenkään pysty ymmärtämään, mikä olisi se syy, joka nostaisi Grünnin Filppulan yläpuolelle JYPin kokoonpanoa miettittäessä. Ymmärrän kyllä, että pienenmpitehoisetkin kaverit voivat ottaa paikan isompitehoisemman edestä. Kun kyseessä ovat kuitenkin varsin samantyyliset kaverit, on Ilari mielestäni aika ylivoimaisessa asemassa Carloon nähden, kun Filppulan pelillinen suorituskin ob ainakin minusta ollut VÄHINTÄÄN muutaman tehopisteen verran parempi kuin Grünnin.
Muokkausta: Näemmä en ole yksin tämän ajatukseni kanssa, kun "Köpi" oli kirjoittanut samantyylistä teksiä samaan aikaan minun kanssani.