Kyllä alkaisin Aatu Rätynä kysellä paikkaa muista Liiga-seuroista. Täällä kehittyminen on tehty mahdottomaksi.
Hankalassa paikassa on tosiaan Aatu Räty. Ainakaan omasta mielestäni ei ole esittänyt mitään, minkä takia vakiokokoonpanon paikan pitäisi olla automaatio, mutta toisaalta 9-10min peliajoilla on vaikea tehdä vaikutusta. Toki kyllä Hermonenkin viime kaudella esiintyi todella pirteästi ja oli jopa vaarallinen niillä peleillä ja minuuteilla mitä sai, joten yksinkertainen resepeti Aatullekin on vaan joka pelissä missä pääseee irti, antaa kaikkensa ja ennen kaikkea tuoda energiaa muulle joukkueelle, koska se on tällä hetkellä hänen roolinsa.
Vaikka moni tällä hetkellä kritisoi Kärppien peluutusta Rädyn suhteen, täytyy kuitenkin muistaa, että hän treenaa koko ajan Kärppien joukkueen mukana ja saa jo sieltä kautta todella arvokasta oppia ja pystyy jo tällä tavoin kehittymään, kun pääse kammpailemaan treeneissä miesten kanssa. Toinen ohje mistä Räty voisi ehkä ottaa vaariin on se, että joka kerta kun pääsee pelaamaan, varmistaa sen että omissa ei vuoda. Tiedän, että kuulostaa aika Ika Lehkoselta, mutta totta se on. Jos ja kun Aatulla ei nyt riitä ihan hyökkäyspelin kanssa niin pitää ainakin huolen, että kun hän on jäällä niin omissa ei kolise ja oma pää pysyy puhtaana. Kärppien nelonen on alku kaudella ollut se murheenkryyni, kun sielä ovat Kuokkanen ja Kobli kerännet miinuksia sarakkeeseen oikein kunnolla, kera kiertävän sentterin.
Mutta tämä on Aatulle hyvää oppia mahdollisesti NHL:nkin kannalta, koska jos siellä ei myöskään riitä heti hyökkäyspelin tuottamiseen, niin oma pää täytyy pitää puhtaana. Sillä se valmennuksen luotto j apeliminuutit ansaitaan. Sitten kun puolustupeli on kunnossa ja ei sieltä varasteta, niin kyllä ne hyökkäystehot sieltä ajallaan tulevat, sen verta lahjakkaasta yksilöstä puhutaan, nimenomaan hyökkäyssuuntaan.
Toinen asia mitä olen itse toitottanut on kärsivällisyys. Moni tuntuu pitävän sitä Rädyn uran kannalta totaalisena katastrofina, jos ei tällä kaudella lyö läpi ja nakuta vähintää 30-40 pinnaa. Itse taas en näe sitä ollenkaan katastrofina, vaikka ei pystysi vakiinnuttamaan edes paikkaa vakiokokoonpanosta. Pitää muistaa, että nyt puhutaan 17-vuotiaasta kaverista. 17-vuotiaasta!, toki täyttää 18 noin kuukauden päästä. Mutta silti nyt jäitä hattuun.
Tämä tuntuu olevan muuallakin Suomessa tällä hetkellä tredni, että nuoria ajetaan kovalla kiireellä sisään Liigaan ja vauhdilla NHL:ään joskus 18-19 vuoden iässä, vaikka ei olisi vielä valmis. Moni tuntuu myös pitävän Rädyn kohdalla sitä vertailukohtana, kun Barkovit, Laineet ja kumppanit takoivat draft-vuonnaan hirmutehoja ja johdattivat joukkoeitaan menesykseen, niin täytyyhän sen Rädynkin. Ei, homma ei todellakaan mene näin, kuten itse totesin en näe sitä minkäänalsiena epäonnistumisena jos ei vielä tällä kaudella pysty mihinkään veret seisauttaviin suorituksiin.
Räty itsekin on anatanut hieman ylimielisiä, koppavia ja kaikki-heti-mulle kommentteja, ja noista kommenteista ja kehonkielestä paistaa jotenkin, että Rädylle itsestään on melkein "ihan sama" mitä ne otteet siellä kaukalossa on, kunhan pääsee edustusjoukkueeseen ja saa siellä pelata junnuikäisenä, niin se riittää. Tämä siis siitä kuvasta mikä henk.kohtaisesti minulle on jäänyt Rädyn kommenteista ja elekielestä. Nyt kärsivällisyyttä sekä Rädyltä, että Rätyä kohtaan.
Ja en sitten tiedä, mikä palvelisi tällä hetkell Rätyä parhaiten. Olisiko se vakiminuutit A-junnuissa, vai tämä rotaatio edustuksessa? Toki varmasti on monta liigaseuraa, jotka Rädyn ottaisivat lainalle omaan jengiinsä, mutta kuten todettua, ei Rädyn otteet mitään niin ihmeellisiä ole olleet nyt liigapeleissä eikä harkkapeleissä, että vakipaikkaa olisi anaisannut. Joten ehkä järkevintä kaikkien osalta on nyt lyödä jäitä hattuun ja luottaa tuohon Kärppien prosessiin. Ehkä kaikkein eniten Rädyn itsensä. Nyt työhaalarit päälle ja kaikki on omissa käsissä
PS. Ja tämä viesti ei ollut pelkästään kohdistettu
@Pardus :ille, vaikka hänen viestiänsä lainasinkin, vaan ihan yleistä omaa pohdintaa aiheesta.
Edit. Typot. (Sekä hosuessa ei synny kuin kusipäitä, niinhän se sanota menee, joten senkin perusteella malttia ;)