Niin, onko tämä joukkue sitten kuitenkaan edes lähellekään sellainen minkä Dufva olisi oikeasti halunnut? Mutta mitä hän oikeasti voi tehdä tässä tilanteessa? Haukkua pelaajansa julkisesti että "Ei tämä oikeasti ole yhtään sellainen joukkue jonka halusin mutta näiden paskojen kanssa tässä on vaan toimeen tultava"? Kukaan ei tiedä miten paljon Dufva kulissien takana lyö nyrkkiä pöytään ja vaatii parempaa joukkuetta mutta ei hän oikein julkisesti voi sanoa muuta kuin että "Joukkue on juuri sellainen kuin haluankin ja näillä mennään loppuun saakka" jos hieman kärjistetään.
Tähän tuskin saadaan koskaan vastausta. Silti nuorten kehittyvien pelaajien raju taantuminen (Jasu, Bertand yms.), pelikirjan puuttuminen, asenneongelmat, outo peluutus, rotaation puuttuminen ja sokea luotto tuttuihin luottoratsuihin voidaan laittaa valmennuksen piikkiin. Siitä vastuun kantaa päävalmentaja, eli RD.
Esimerkiksi Koskenkorva ja Koskinen ovat juuri RD:n haluamia miehiä ja heidän peliesitystään ei voi kehua. Kossu viime kaudella 17+14=31 tehopistettä ja nyt kasassa 0+1.
Itse olen ainakin ollut todella pettynyt RD:n Lukon peliin. Odotin kotiotteluissa JYP:stä tuttua hurjaa karvausta ja aktiivista pelijä. Nyt jopa kotipeleissä peruutellaan ja annetaan ote suosiolla vastustajalle. Tästä olen eniten yllättynyt. Vielä RD:llä on toki mahdollisuus terästää pelikirjaa ja nostaa Lukko mestariehdokkaaksi, mutta siihen tuskin uskoo enää RD itsekään. Totta kai RD voi mennä osittain pelaajamateriaalin taakse, mutta se ei kuitenkaan selitä ongelmia kuin osittain. Lukolla on kuitenkin erittäin kokenut ja rutinoitunut joukkue höystettynä huipputason NHL-miehillä. Siihen nähden peliestykset ovat olleet useimmiten ala-arvoisia. Varsinkin kotipelien löysäilyt eivät ole ennen kuuluneet RD:n joukkueiden tavaramerkkeihin.