Juhis on kuitenkin pelaaja, joka on kiekon kanssa hyökkäysalueella aina vaarallinen. Eilenkin kaksi vetoa oli todella läheä. En pysty käsittämään, kuinka moni haluaisi hänet katsomoon.
On ja ei ole. Yksinäisenä yrittäjänä harvinaisen helposti pelattavissa irti kiekossa ja ratkaisut aika lailla ennakoitavissa. Periaatteessa olen kanssasi ihan samaa mieltä, mutta samanaikaisesti ajattelen, ettei Aaltonen kuitenkaan ole näyttänyt juuri mitään konkreettista. Eiliseltä jäi mieleen yksi vaarallinen vetopaikka, siinäkin kiekko karkasi lavasta ja maalivahti ehti hyvin torjumaan. Itse en epäile Aaltosen sitoutumista tai asennetta, tuntuu vaan että ulosmitattava panos jää toistuvasti vajaaksi. Aaltosen kohdalla kyse on mielestäni siitä, että hän sotkee omalla ajoittaisella sooloilullaan myös muun viisikon toimintaa eikä oikein istu siihen kokonaisuuteen (jos sellaista ylipäätään on). Tämä olisi mielestäni hyväksyttävää, jos vastineeksi saataisiin maaleja lukuhihnalta.
Mun mielestäni kyse ei ole luovuttamisesta, vaan siitä, että jos pelaaja ei syystä tai toisesta palvele kokonaisuutta, olisi syytä pohtia onko paikka pelaavassa kokoonpanossa oikeutettu vai ei. On myös tavallaan hämmentävän yhdentekevää, onko tähän syynä se, ettei sopivia ketjukavereita löydy vai onko kyse pelaajan omasta vajavaisesta panoksesta, jos lopputulos on sama. Kokonaisuus ratkaisee, ei se saako joukkueen kalleimmin palkattu pelaaja peliaikaa vai ei. Pohjimmiltaanhan kyse on siitä, onko isommassa kontekstissa edellytyksiä voitokkaalle pelaamiselle vai ei.
Koska tämä on kokoonpanoja käsittelevä ketju, mielestäni on ihan aiheellista voida pohtia erilaisia vaihtoehtoja jäämättä jumiin yksittäiseen nimeen tai siihen, kuinka uskomattoman puusilmäistä on ehdottaa/ajatella valtavirrasta poikkeavia ajatuksia. Esim. minä olin ennen eilistä peliä ehdottamassa Elkinsiä Aaltosen kanssa samaan ketjuun eikä tämä ole muuttunut, se olisi edelleen kokeilemisen arvoinen ajatus. Jopa siinä alkukauden ykkösketjun (Ikonen-Elkins-Aaltonen) formaatissa. Mutta jos Elkins on lukittuna kolmosketjuun, on ihan asiallista pohtia onko mahdollista saada Aaltosen peliä rullaamaan Malisen tai Leinon kanssa. Koska nämä ovat ne vaihtoehdot, olettaen että Hintzin paikka ykkösketjussa on kiveen hakattu, enkä näe mitään syytä miksei olisi.