Tuli käytyä hakemassa tänään jälleen vuodeksi leima tuolle autolle. Ja nimenomaan hakemassa, tuollaiselle vuoden 1998 Toyota Corollalle auton katsastaminen on lähinnä ilmoitusasia.
Mietin sitten tuon homman jälkeen että paljonkohan katsastuksen ns. syvimmästä olemuksesta on kiinni siitä miten olet samalla aaltopituudella itse katsastajan kanssa? Muistan kun tuli parikymppisenä pojankloppina oltua aika noviisi näissä ja pari kertaa napsahti vanhaan autoon hylsy kun sellainen rekkalesbon oloinen katsastaja kaivoi väkisin jotain sieltä autosta jotta voisi hylätä. Nykyään sitten kun on itse mukana siinä kun katsastusukko testailee jarruja ja iskareita, ja tarkistelee että onko siellä pientä välystä jossain niin ihan eri meininki. Yleensä vielä tuollaiset parikymmentä vuotta vanhat Corollat on sellaisia että jokaisella katsastusukolla joko A. on sellainen Corolla tai B. on ollut sellainen Corolla. Siinä kun sitten vähän kertoo kalajuttuja ja kertoilee miten tällaiset pikku välykset ei näissä autoissa haittaa mitään ja jos jarruvoimissa pientä eroa on näin talvikelillä niin ei mitään vaikutusta mihinkään, kuten ei olekaan. On ne metkaa porukkaa.
Oli siellä pakoputkessa pieni reikä, ei tullut siis hylsyä. Huomautuksen pisti, kuukauden sisällä pitäisi paikata, kaippa se pitää hoitaa pois. Reikä oli kyllä sen verran pieni että ei päästä edes mitään pärinää kuten yleensä näissä, vähän meinasi päästöarvoja mitatessa tuottaa hankaluuksia mutta "sen verran vähän että en minä niistä mitään huomautusta laita". Se rekkalesbo olisi kymmenen vuotta sitten antanut takuuvarmasti hylsyn ja käskenyt tulla uusiin mittauksiin. Myöskään palaneesta rekisterikilven valosta ei tullut mitään mainintaa vaikka usein niistäkin on mainittu, sanoin katsastusmiehelle että "joo eilen katsoin kaikki polttimot läpi ja kunnossa oli, varmaan tässä tänä aamuna kärähtänyt", todellisuudessa varmaan kuukausi sitten jo huomasin että ei pala. Rekkarikilven valot on kyllä kenkkuja siinä mielessä kun eipä niitä oikein itse pysty havainnoimaan. Noh, kaippa senkin joutaa tässä vaihtaa joskus.
Mulla on tuo yksi vakiopaikka missä käytän auton katsastuksessa aina, nettisivuilla on hinta 69 euroa päästömittauksineen mutta tänään oli vissiin joku hyvän asiakkaan hinta kun maksoi 49 euroa. Siinä oli vielä se viime vuoden katsastusukko pyörimässä kanssa ja tuli sitten sinne halliin kuikuilemaan kun lappua lyötiin käteen että "noniin ja Corollasta ei vissiin taaskaan mitään löytyny?", no ei löytyny. Itse asiassa sama ukko oli jo kaksi vuotta sitten mestoilla kun erään kokeneemman veljen kanssa katsastusta suoritettiin, tuli jo silloin pööpöilemään siihen ja sanoi että tälläset Corollat on kivoja kun ei ole ikinä mitään vikoja. Ja ei jaksa muutenkaan pikkuvikoja edes pistää paperille.
Mukavaa puuhaa. Jos Kuopion seudulla tarviitte supliikkimiestä mukaan katsastuskonttorille niin voin tulla vänkäriksi.