Saunassa istuessa päähäni pälkähti jälleen ajatus jos toinenkin, joku voi olla erimieltä, että onko järkeä pohtia saunassa yksin tällaisia asioita.
Huomasin vaan siinä istuskellessani ja vettä kiukaalle heittäessäni , että Suomi se ei todellakaan ole tasa-arvoinen maa. Mikäli olet eri mieltä erään ihmisryhmän kanssa on kyse vihapuheesta ja vihan lietsonnasta. Ennen oltiin rehellisesti erimieltä ja sillä selvä mutta nykyään erimieltä oleminenkin on joidenkin mielestä - ei siis kaikkien - vihapuhetta ja vihan lietsontaa.
Enää ei voi sanoa, että en pidä neekereistä. Jos sanoo niin heti ollaan lietsomassa vihaa ihmisryhmää kohtaan, kumma kyllä, että amerikkalaisia saa kyllä vihata mutta jos "vihaa neekereitä" niin heti ollaan takajaloillaan ja kimpussa. Ei sillä, että minulla olisi jotain neekereitä kohtaan. En vihaa heitä, suurin osa heistä on minulle täysin yhdentekevää sakkia, mutta se että jos joku ei heistä pidä on vihanlietsontaa, mutta se, että sanoo inhoavansa ja kenties jopa vihaavansa amerikkalaisia onkin kovin hyväksyttävää ja tietyissä piireissä edelleenkin kovin trendikästä. Toki kaikessa neekerit ja amerikkalaiset eivät ole kaikessa verrannollinen ryhmä keskenään mutta esimerkkinä olisin voinut kaivaa muitakin kansaryhmiä tai uskontojen edustajia, mennään nyt kuitenkin näillä.
Toisaalta en kyllä jaksa vihatakaan ketään, se kuluttaa voimia ja on kovin negatiivista. Jos en pidä jostain henkilöstä tai ihmisryhmästä, en yksinkertaisesti anna ryhmän olemassa olollaan stressata minua. Keskustelu ryhmän tai sen jäsenten edesottamuksista on eri asia, se voi olla piristävääkin mutta ei se minua stressaa enkä menetä yöuniani sen tähden. Eikä itseasiassa ole yhtä kokonaista ihmisjoukkoa josta en pitäisi, on ihmisiä tietyissä ryhmissä joista en pidä ja osassa joukoista on enemmän näitä kuin toisissa ryhmissä, mutta en silti halua automaattisesti leimata kaikkia ryhmän edustajia "paska sakiksi".
Jatketaan mietiskelyjä seuraavan kerran kun menen saunaan lauantaina.
vlad.