Wakanda Forever floppasi Suomessa, vaikka se oli maailmalla ilmeisesti hitti. YLE:n elokuvakriitikko Kalle Kinnunen arveli eilen pääuutislähetyksessä syyksi sen, että afrofuturismista ja afrikkalaisuudesta ponnistava elokuva ei kiinnosta kehä-3:n ulkopuolella.
Onhan näitä Get Outeja ja alkuperäistä Black Pantheriakin vähätelty ja aliarvioitu ainakin kansan tasolla, kun ei ole kyetty tai osattu katsoa niitä elokuvia riittävän isosta perspektiivistä ja/tai spesifisesti "mustasta perspektiivistä", mille ne on kuitenkin enemmän tai vähemmän tehty jo tekijöidensä vuoksi. Joten tällöin elokuvan kokemus on jäänyt vajaaksi. Eikä tuo The Woman Kingkään tainnut viimeaikaisista elokuvista Suomessa järin isoa katsojamäärää tavoittaa (edit: n. 5300, sija 122). Ja näitähän tulee lisää ja lisää, koska juuri Get Out ja Black Panther näyttivät, että myös mustilla narratiiveilla voi tehdä isoa rahaa.
Se mikä Amerikassa vaikka trailereiden osalta noissa elokuvissa toimii myyntivalttina, saattaa täällä näyttäytyä vähän outona ja vierastavana tekijänä, en viitsi syillä spekuloida. Hyvä kuitenkin meitä muita avaramielisimmille hesalaisille, että on siellä ilmeisesti kaikki hyvin. Vaikutti kyllä kehä-3:n ulkopuolella paikallisessa teatterissa siltä, että tämän (tai siis edellisen) vuoden Marvel-leffoista Wakanda Forever keräsi pienimmän yleisösaaliin siitä joukosta. Toki eihän siinä ollut perinteisessä mielessä isoa tähteäkään pääosassa.
Ei tätä nyt varmaan tarvitse sanoa, mutta Black Panther ja Wakanda on musta utopia, jossa amerikkalaiset ja eurooppalaiset eivät ole käyneet siellä ryöstämässä luonnonvaroja ja raiskaamassa, tappamassa sekä orjuuttamassa ihmisiä, sekä katkomassa näiden juuria ja tuhoamassa ihmisyydentuntoa. Kyllähän siinä elokuvassa kaikesta paistaa läpi sellainen ylpeys ja arvokkuus itsestään, juuristaan ja kulttuuristaan - sanalla sanoen identiteetistä. mikä on elokuvan ydinteema ja henkilöityy tuohon T'Challa vs. Killmonger asetelmaan - , jolla on varmastikin ollut moneen ihmiseen parantava tai ainakin positiivinen vaikutus. On aika hankala valkoisena valtaväestön edustajana kuvitella, miten hankalaa vähemmistöllä on löytää monipuolista representaatiota itsestään valtamediassa ja muilla kulttuurinaloilla. Representaatiota joka näyttää sinut kaikessa ihmisyyden monimuotoisuudessasi ja kertoo, että sinusta voi tulla mitä tahansa haluat.
Suosittelen kaikille Is That Black Enough For You?!? -dokumentin katsomista Netflixistä, missä käydään läpi mustan elokuvan, mustien esiintyjien ja mustien hahmojen historiaa läpi keskittyen erityisesti blacksploitaation kulta-aikaan 70-luvulle. Tulee kiinnostavien elokuvien esittelyn ohella myös hieman aukaisseeksi erilaista näkökulmaa elokuviin, jota ei ole ehkä kyennyt havaitsemaan omin avuin. Ainakin muutti itseä elokuvakatsojana avartaen hieman näkökulmia.
Mutta varmaan myös korona-aika vaikuttaa vieläkin. Sekä tietysti Marvel-ilmapallo on edelleen ainakin omissa silmissäni tyhjä Endgamen jälkeen, eikä siihen ole vieläkään kyetty puhaltamaan uutta ilmaa ja suuntaa. Paitsi hardcore-fanit tietysti tietävät mitä nyt rakennellaan, mutta tällainen tavallinen katsoja ei. Elokuvat ovat olleet aika itsenäisiä, jolloin ei varmaan ole ollut hirveän pakottavaa kiirettä katsella niitä. On voinut rauhassa odottaa 2-3 kuukautta, että ne tulevat Disney+:aan, mikä myös korona-aikana tuli mukaan peliin. Se varmasti joka Marvel-ystävältä löytyy jo noiden tv-sarjojen buustaamana. Mielestäni jopa Disney-animaatioissa on ollut mutulla teatterissa vähemmän porukkaa kuin aiemmin tuon plussan mukaan tulon myötä. Nytkin tiesi Strange Worldin kohdalla, että ei tarvitse venata kuin n. kuukausi, jolloin se varmaan tulee Encanton tapaan jouluna Disney+:aan katsottavaksi. Oli sitten helppo ratkaisu skipata ja katsoa jotain muuta sen sijaan.