Keskustelua lentomatkailusta

  • 705 892
  • 3 518

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin tänään aamulla radiosta kuulevinani, että Etelä-Koreassa oli toinenkin 737-800 jossa sama hydrauliikka ongelma mutta se huomattiin ajoissa ja kone kääntyi takaisin lähtökentälle. Ei kovin hyvää mainosta nämä

Jaaha. Mielenkiintoiseksi menee. Onhan tuossa tietty se mahdollisuus, että hydrauliikkavika ja lintutörmäys ovat sattuneet samaan aikaan, ja seurauksissa onkin pätenyt erilainen matematiikka, jossa 1+1 = 5...
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jaaha. Mielenkiintoiseksi menee. Onhan tuossa tietty se mahdollisuus, että hydrauliikkavika ja lintutörmäys ovat sattuneet samaan aikaan, ja seurauksissa onkin pätenyt erilainen matematiikka, jossa 1+1 = 5...

"Uutistoimisto Yonhap kertoo, että toisessakin Jeju Airin 737-800-matkustajakoneessa havaittiin maanantaina tarkemmin tunnistamaton vika laskutelineissä. Kone palasi pian lentoonlähdön jälkeen turvallisesti takaisin Soulin lentokentälle."

 

Birchman

Jäsen
Ettei olisi ko. malliin tehty a) järjestelmäpäivitys b) korjaus rautaan. Ja tämä luonnollisesti mennyt vihkoon ja tulee nyt esille vähän samaan tapaan mitä vastaavilla MAX-koneilla muutama vuosi sitten.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaaha. Mielenkiintoiseksi menee. Onhan tuossa tietty se mahdollisuus, että hydrauliikkavika ja lintutörmäys ovat sattuneet samaan aikaan, ja seurauksissa onkin pätenyt erilainen matematiikka, jossa 1+1 = 5...
Suuria ongelmiahan tuossa koneessa on ollut pakostakin. Laskeutumisnopeus on ollut järkyttävän kova, mikä viittaa nimenomaan siihen ettei laskusiivekkeet ole toimineet. Moottoreiden reverset olivat päällä, mutta silti vauhti on ollut valtava. Katselin Youtubesta tuon onnettomuusvideon ja kiitotien ylityksen jälkee kone menee "thresoldin" läpi n. 2,3 sekunnissa. Tämä "thresold" on pituudeltaan n. 250m ennen ILS nyppylää mihin kone törmäsi. Tämä tarkottaisi, että kone törmäsi nyppylään n. 360km/h vauhdilla vielä 1850m jarrutusmatkan jälkeen. Mikäli tuo laskeutumiskohta 1200m kiitotien alusta on oikein. Kiitotiellähän oli remontti minkä takia tuo "Aiming point" laskeutumiselle oli siirretty 350m --> 650m. Näin ollen laskeutuminen on mennyt vajaa 600m pitkäksi, toki vauhtia ollut niin paljon ettei siinä hirveästi varmasti ole ollut enempää tehtävissä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille

Finavian muija puhuu totuttuun tapaan potaskaa. Fasiliteetit eivät ole lähellekään riittävät tuolle matkustajamäärälle.
Lähtöselvitystiskejä on liian vähän, turvatarkastuksessa on kaksi linjaa ja porttialue on 3-4 samanaikaisella lennolla aivan tukossa. Jengiä on voinut olla saikulla, mutta määräänsä enempää ei työntekijöitäkään sinne mahdu.
Matkatavarankäsittelyjärjestelmässä on saattanut olla tekninen vika, mutta se ei poista sitä, ettei laukkuaulassa pysty käsittelemään noin älytöntä määrää matkatavaraa samaan aikaan. Tilat eivät vain yksinkertaisesti riitä. Toki tekninen vika on voinut johtua myös ylikuormituksesta.
Sama pätee toiseen suuntaan. Saapuville matkatavaroille on käytössä vain kaksi hihnaa. Ei ihan riitä sekään.
Totta kai iso osa turisteja lentävistä yhtiöistä haluaa lentää viikonloppuisin, mutta ahneuksissaan ei pitäisi antaa kapasiteetin ylittyä noin räikeästi. Kun ei riitä niin ei riitä ja pitäisi jakaa tasaisemmin tai sanoa, ettei mahdu enempää, menkää Ivaloon tai Enontekiölle.
Ja miksei sitä vanhaa terminaalia otettu odotustilaksi käyttöön? Jengi sinne odottelemaan ja lentojen lähtöajan mukaan porrastetaan porukkaa lähtöselvitykseen. Saisi venailla ainakin sisätiloissa.
Kauhulla katellut noita kuvia. Me on lennetty syksyllä ja keväällä koulun komien aikaan, joka on jonkin sortin sesonki ja olihan se silloinkin ihan tukossa. Ei se kapasiteetti ja tilat vaan mitenkään riitä tuolle matkustajamäärälle. Tuo pihalla seisottaminen on sitten jo eri sortin paskuutta. Noh, josko jotain keksivät tuleville vuosille. Sinänsä koomista asua lentokentän vieressä Oulussa ja sitten ajella jokunen tunti kun lähteen reissuun. Joko Rovaniemi tai Luulaja kun Finski nyt vaan on ihan helvetin kallis yhtiö.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Lähtöselvitykset Rovaniemelle ja Joulupukin Kylään , Josta sitten ajetaan bussilla suoraan lentokoneeseen.

Tämä voisi toimia. Ainakin laukut, jos voisi jättää siellä ja laukut erikseen turvatarkastuksen kautta lajitteluun ja oikeaan koneeseen. Turvatarkastusjonoa matkustajille muodostuisi, mutta ainakin voisi jonottaa sisällä.
Ja jos olisi lennoittain kuljetuksia kentälle voisi jengiä kuljettaa lennon aikataulun mukaan kentälle.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Tämä voisi toimia. Ainakin laukut, jos voisi jättää siellä ja laukut erikseen turvatarkastuksen kautta lajitteluun ja oikeaan koneeseen. Turvatarkastusjonoa matkustajille muodostuisi, mutta ainakin voisi jonottaa sisällä.
Ja jos olisi lennoittain kuljetuksia kentälle voisi jengiä kuljettaa lennon aikataulun mukaan kentälle.
Tuo käy hyvin ammattilaisjoukkueilla niin miksei turistiryhmillä ja yksittäisillä ihmisilläkin. Näin lentokenttä ei ruuhkaudu ja jos myöhästyminen on tiedossa niin ryhmä on tuhlaamassa rahaa hotellin baarissa eikä pihalla jonottamassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuosta turvatarkastuksesta.... Aika usein olisi kyllä meillä matkustajilla vähän peiliin katsomisen paikka???
Siihen voi kyllä valmistautua, kun varmaan jokainen,joka on matkustanut, tietää mitä siinä tapahtuu?

Eli ota vaikka housujen vyö jo pois, kello / kaulakoru tjsp vaikka takin taskuun tai lentolaukun taskuun, rahapussi myös....
Takki kun on käsissä niin se on nopea heittää siihen laatikkoon ja laukku toiseen...

Nyt moni alkaa riisumaan siinä turvatarkastuksessa vaikka 10 min ollaan oltu siinä mutkittelevassa jonossa

Ja kun on päästy läpi, niin se laatikko / laatikot mukaan ja sivuun. Pue ittes siellä sivussa, äläkä jumita siinä kuljettimen vieressä
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Oikeastaan turvatarkastus voisi olla vasta portilla kuten singaporessa ja lentokenttä olisi vain ostoskeskus ja kuten aiemmin sanoin niin turvatarkastus ja kuljetus suoraan lentokoneeseen turistiyhmille ja muillekin voisi olla turistiryhmän hotellilta tai muille kaupungin torilta.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oikeastaan turvatarkastus voisi olla vasta portilla kuten singaporessa ja lentokenttä olisi vain ostoskeskus ja kuten aiemmin sanoin niin turvatarkastus ja kuljetus suoraan lentokoneeseen turistiyhmille ja muillekin voisi olla turistiryhmän hotellilta tai muille kaupungin torilta.
Tuo on kyllä Singaporessa hauska, mutta nähdäänkö tämä riskinä? Onko muuten muualla maailmalla tullut tälläisia vastaan, itsellä vain Singaporessa
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Turvatarkastuksista tuli mieleen yksi kerta kun olin lähdössä Manilasta kotiinpäin. Ensin pakaasit läpivalaistiin ja pengottiin heti terminaaliin sisään tullessa. Toisen kerran normaalisti check-inin jälkeen ja kolmannen kerran vielä lähtöportilla. Varmaan ihan syystäkin.

Boliviassa (La Paz) kerran myös sama homma - kokaiinia käsittääkseni etsivät uutterasti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Erikoista, että eivät tuonne investoi kun kysyntää selkeästi on.
No, jos Finavia saisi päättää, niin Suomessa olisi kaksi lentokenttää, eli Helsinki-Vantaa ja Oulu. Muut kentät on sen silmissä vain vittumainen rasite, joihin ei tarvitse panostaa yhtään.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tuosta turvatarkastuksesta.... Aika usein olisi kyllä meillä matkustajilla vähän peiliin katsomisen paikka???
Siihen voi kyllä valmistautua, kun varmaan jokainen,joka on matkustanut, tietää mitä siinä tapahtuu?

Vähän yleistäen, lentomatkustaja ei ole varsinainen Einstein. Turvatarkastuksessa säädetään kuvaamallasi tavalla.
"Onko taskuissa jotain?"
"Ei"
*piiiip*
"on täällä tää kännykkä ja lompakko.."

Lähtöportille ei tulla ajoissa, kun ei ymmärretä, että portti menee kiinni n. Vartti ennen lähtöä. Sitten mahdollisesti kaivetaan laukkua ulos.
Pari viikkoa sitten näin tilanteen missä kuulutettiin viimeistä matkustajaa lennolle ja vasta kun virkailija kävi kysymässä portin vieressä istuneelta henkilöltä onko hän tulossa tälle lennolle, matkustaja totesi "joo" ja nousi ylös.
Joskus muutama vuosi sitten oli lähetetty matkustajille viesti, että "kone lähtee myöhässä noin kaksi tuntia. Tulkaa kuitenkin alkuperäisen lähtöajan mukaan kentälle".
Siltä lennolta jäi sakkia, jotka itse päättivät tulla myöhemmin ja konetta vaihdettiin ja lento ilmaan ajallaan.
Aika heikoilla nähdäkseni on, kun ulisee korvausten perään.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Erikoista, että eivät tuonne investoi kun kysyntää selkeästi on.
Varmasti investointeja on tulossa, lentoliikenne vain sattuneista syistä ollut hieman haastavassa tilassa tämän vuosikymmenen, niin aika hankala on ollut sen enempää lyödä rahaa kiinni.

Finavian sivuilta löytyy tilastoja lentoasemittain vuosilta 1998-2023. Jos vertaa vuosia 2019 ja 2023, niin laskeutumiset Rovaniemellä kasvaneet 2660 -> 3089. Näistä kotimaan lennot vähentyneet reilu 150:llä, kun taas kansainväliset lennot lisääntyneet noin 600:lla. Matkustajamäärissä nousu on ollut reilu 70 000 henkilöä, joista kansainvälisten matkustajien määrä on yli tuplaantunut (120k ->280k). 2023 matkustajia Rovaniemelle oli yhteensä 735k, ja arvio taitaa olla että miljoona menee rikki 2030. Jo viime talvelle Rovaniemelle aukesi 12 uutta suoraa reittilentoa, nyt yhteensä 24kpl.

Tuosta turvatarkastuksesta.... Aika usein olisi kyllä meillä matkustajilla vähän peiliin katsomisen paikka???
Siihen voi kyllä valmistautua, kun varmaan jokainen,joka on matkustanut, tietää mitä siinä tapahtuu?

Eli ota vaikka housujen vyö jo pois, kello / kaulakoru tjsp vaikka takin taskuun tai lentolaukun taskuun, rahapussi myös....
Takki kun on käsissä niin se on nopea heittää siihen laatikkoon ja laukku toiseen...

Nyt moni alkaa riisumaan siinä turvatarkastuksessa vaikka 10 min ollaan oltu siinä mutkittelevassa jonossa

Ja kun on päästy läpi, niin se laatikko / laatikot mukaan ja sivuun. Pue ittes siellä sivussa, äläkä jumita siinä kuljettimen vieressä
Tämän kyllä allekirjoitan täysin. Yleensä ihmiset tuhahtelee turvatarkastusjonossa kuinka kestää, mutta sitten kun oma vuoro koittaa lappaa kamaa laatikkoon, ollaan kovin yllättyneitä että nyt pitäisi toimia. Jos unohdetaan erityisryhmät (perheet, liikuntarajoitteiset yms), niin en ymmärrä miten voi mennä yli puoli minuuttia saada tavarat laatikkoon ja kävellä portista läpi. Pahimmillaan saanut seurata, kun joku alkaa vielä neuvottelemaan henkilökunnan kanssa, että tarviiko se vyö todella ottaa pois. Siihen päälle sitten vielä sohellukset nesteiden ja pädien kanssa.

Muiden eteen jumittamaan jäävät ihmiset on sitten täysin oma rotunsa, joille tuottaa haasteita jopa liukuportaiden loppuessa päättää mihin suuntaan lähteä. Ja tämä pohdinta tehdään tietenkin seisomalla siinä portaiden päässä. Tämä onkin oma avautumisen aiheensa, joka menee jo ohi ketjun aiheen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tämän kyllä allekirjoitan täysin. Yleensä ihmiset tuhahtelee turvatarkastusjonossa kuinka kestää, mutta sitten kun oma vuoro koittaa lappaa kamaa laatikkoon, ollaan kovin yllättyneitä että nyt pitäisi toimia. Jos unohdetaan erityisryhmät (perheet, liikuntarajoitteiset yms), niin en ymmärrä miten voi mennä yli puoli minuuttia saada tavarat laatikkoon ja kävellä portista läpi. Pahimmillaan saanut seurata, kun joku alkaa vielä neuvottelemaan henkilökunnan kanssa, että tarviiko se vyö todella ottaa pois. Siihen päälle sitten vielä sohellukset nesteiden ja pädien kanssa.

Toimintaa kyllä helpottaisi, jos turvatarkastuksessa olisi paremmin "tilaa" laatikoille, johon tavarat laitetaan... Ei se vaatisi kun vaikka 5 m pidemmän "hihnan"...
Ainoa vaan, että ihminen on lopulta se, joka sen homman tekee, tai no yrittää tehdä...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuo on kyllä Singaporessa hauska, mutta nähdäänkö tämä riskinä? Onko muuten muualla maailmalla tullut tälläisia vastaan, itsellä vain Singaporessa

Onhan niitä porttiversioita ollut aikanaan paljonkin, Euroopassakin. Tämä yleisempi malli vain on oikein toteutettuna tehokkaampi ja helpompi myös maapalveluille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös