Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 674
  • 3 484

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suosittelen, jos pomppulennot eivät pelota. AMS parin tunnin vaihdot/suunta.

Voin kanssa suositella AMS kautta menoa Mulla tosin ollut Finski (HKI-AMS) / China Airlines (AMS-BKK) kombo. Muutaman tunnin vaihdolla. AMS kenttä hyvin toimiva ja laukutkin saanut chekattua suoraan perille asti vaikka lentoyhtiöt eivät kuulu samaan allianssiin. Tämä oli viime talvena halvin vaihtoehto kun lähtö oli muutaman viikon varoitusajalla ja inhimillisellä kokonaisajalla (n.17h / suunta). Säästö verrattuna Finskin suoriin lentoihin oli luokkaa 300-500e.

Suvarnabhumilla immigrationista ja laukun odottelusta selvinnyt aina max tunnissa. Suurin osa ajasta on mennyt koneesta immigrationiin kävelyyn ja laukun odotteluun. Tämä siis useamman käynnin kokemuksella. Saapumisajankohdat olleet aamulla 6-9 välillä.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Kiitos vinkeistä. Itsellä tosin saapuu kone 12 päivällä joten tuolloin saattaa mennä hieman kauemmin. Pelasin varman päälle ja otin 3h 30 min vaihdon ompahan aikaa syödä ja kumota muutama Singha sitten kentällä.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Onko palstan veijareilla kokemusta Moskovan Sheremetyevon lentokentän transitalueen 24h "viisumivapaudesta" siinä tapauksessa, että passissa ei ole voimassaoloaikaa jäljellä puoltavuotta, mikä edellytetään normaalin viisumin kanssa matkatessa? Tuleeko tavaritsilta sanomista rajatarkastusten aikana tai muissa muodollisuuksissa?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastaus löytyy täältä: International Flights Transfer

In case of changes from one international flight to another, we recommend you to check your luggage in the airport of departure through to the destination point. In this case, there is no need to pick up the luggage and check it in again at Sheremetyevo (except for cases, when you are flying from / to Belarus).

While waiting for a connecting flight, foreign citizens can stay in Sheremetyevo for 24 hours with no Russian visa issued. The passenger should have a ticket from the airlines for the next flight with the places confirmed.

Et siis tarvitse viisumia alle 24 h oleskelulle transit alueella.

Kannatta lukea myös muut ohjeet,varsinkin jos lento myöhästyy ja oleskelu venyy yli 24h.Sekä matkoilla Valko-Venäjälle, joilla on omia sääntöjä.

Mutta tuolta sivuilta löytyy vastaus.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Ilmaisin ehkä itseäni hieman epäselvästi. Tiedossa oli siis tämä alle 24 tunnin oleskelu viisumitta jatkolentoa odotellessa. Sitä vain mietiskelin, että tuleeko sanomista, kun passissa on alle 6 kk voimassaoloaikaa jäljellä, vaikka olenkin alle 24 h kentällä. Jos olisi viisumi ja kävisin "maissa", niin tällöin passin täytyisi olla 6 kuukautta voimassa matkan jälkeen. Pikaisesti kun luin tuon linkittämäsi sivun (jota jo eilen silmäilin), niin en löytänyt mitään mainintaa passiin voimassaoloajasta matkan jälkeen.

Ts. jos olisin alle 24 h transitalueella, niin sillä ei ole väliä vaikka passi olisi enää vain viikon voimassa?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos todellakin olet transit alueella alle 24 h, nin tuskin joudut rajaviranomaisten kanssa tekemisiin...

Parhaitehan asia selviää,kun soitat tuolla Shermetyevon sivulla näkyvään Duty Consul:in numeroon. Eipä tule sitten mitään yllätyksiä.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Paljonko aikaisemmin pitää olla Miamissa kentällä, kun matkustamme Curacaolle? 3h?

Marraskuussa lensin Miamista St. Maartenille ja oltiin kentällä muistaakseni yhden maissa, kun lento lähti neljän maissa. Tosin lähtöselvitys oli tehty jo Lontoossa edellisenä päivänä ja mukana oli vain käsimatkatavarat. Ei tullut ainakaan kiire ja ehti käydä syömässäkin ennen lentoa. Varmaan pari tuntiakin riittää vallan hyvin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Norwegianille älytön läjä ruusuja alkuviikon lennoista. Kaikki (Hel-Gtw-Agp) sujui enemmän kuin hyvin. Gatwickiä lentoasemana taas en suosittele vaihtokentäksi kenellekään. Voihan se tietysti olla, että halpiksia kohdellaan eri tavalla ja meininki olisi ollut parempaa, jos olisin ollut vaikkapa BA:n asiakas.
Eikö muuten IS ole vieläkään huomannut, että Finnairin lento AY 082 Singaporesta Helsinkiin on jo toista vuorokautta myöhässä. Vai onko lennolle ostaneet lipun vain sellaiset, jotka ymmärtävät ettei rikkinäisillä koneilla kannata lentää.

AY082 23:55 SINGAPORE CHANGI APT HELSINKI 02:00 +2 (Arvioitu)

OH-LQB
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
olisi mielenkiintoista kuulla mikä siellä mätti?

Liian pienet odotustilat ja vain yksi turvatarkastushihna kymmenille ihmisille. Kuten todettua, homma voi olla ihan eri, jos ei lennä halpalentoyhtiöllä vaan esimerkiksi BA:lla, Emiratesilla tms.
Otan tästä sen verran itseeni, että vaihtoaika ei ollut kuin 65 minuuttia lennolta toiselle, joten kiirettä ja stressiäkin pukkasi.
Koska reititys Helsinki-Gatwick-Malaga on kuitenkin se halvin ja sitä tulee varmasti käytettyä, niin ensi kerralla vaihtoaika saa olla pidempi.
Kerron fiiliksiäni uudelleen, kun saa kiireettä siirtyä portilta toiselle.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Finnair kutsuu vapaaehtoisia töihin "hyvän mielen palkalla" hiihtolomakauden aikana. Jokainen tekee tietysti omat valintansa, mutta itse en menisi töihin.

”Erikseen maksettua palkkaa, lisätyökorvausta tai ylityökorvausta tästä ei saa, mutta sen sijaan saa tavata ja keskustella matkustajien kanssa, auttaa heitä matkaan ja toivottavasti myös hyvän mielen”, Bagge kirjoittaa.

Koko Kansan uutisten juttu täällä.

Finnair: Johdolle bonuksia, lennoille vuokratyövoimaa.

Linkki Kansan Uutisiin.

Finnairin hallitukselta uusia kannustimia johtoportaalle.

Linkki YLE.

Siihen on syynsä miksi rakas kotimainen yhtiömme on ollut boikotissa viimeiset vuodet.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Finnair kutsuu vapaaehtoisia töihin "hyvän mielen palkalla" hiihtolomakauden aikana. Jokainen tekee tietysti omat valintansa, mutta itse en menisi töihin.

Ihan parhautta on myös tuon johtaja Johanna Baggen hämmästys, että miksi tämä asia on joku uutinen ja nostanut pienen porun? Varsinkin kun Johanna taitaa olla ihan rehellisesti tosissaan ihmettelynsä kanssa.

Missä vaiheessa ihmisen uraputkea tapahtuu se käänne, että tarpeeksi korkealle siinä putkessa noustessaan tämä ihminen ei enää tajua normaalin työläisen elämästä yhtään mitään? Kuten nyt Johannalle näyttää tapahtuneen. Eli häviää täysin se käsitys siitä, että miksi ihmiset sinne töihin tulevat. Tottakai usealle työ on ihan kivaakin, mullakin on mukava työpaikka tällä hetkellä. Tottakai mukavat työkaverit, työympäristö, työvälineet ja vaikka mukavat työvaatteet vaikuttaa siihen töissä viihtymiseen. Mutta todella harvassa ovat ne työntekijät, jotka töissä kävisivät (ainakaan täysipäiväisesti) jos rahaa olisi niin paljon ettei tarvitsisi käydä.

Näiden Johannan kaltaisten johtajien mielestä ilmeisesti ihan siellä töissä käymisen pitäisi yksistään olla joku palkkio, siis että ylipäätään saa tulla työpaikalle eikä joudu siitäkin maksamaan. Ja mitä siellä työpaikalla sitten tehdään? No töitä, joilla tehdään rahaa niille johtajille, kuten tuolle Johannalle. Ja tämä pitäisi tehdä työn tekemisen ilosta ilmaiseksi ja lukea sitten taas lehdistä, kuinka johto kuittaa bonukset? Ei saatana, miten sekaisin tämä maailma alkaa olla.
 
K

kiwipilot

Nyt siitä duunista sitten maksetaankin:

Finnair

Finnair: Hiihtolomaviikolla ennätysmäärä matkustajia - apua ruuhkiin palkallisena

Finnair haluaa oikaista ja tarkentaa julkisuudessa esiintyneitä, tulevien viikonloppujen ruuhka-apuun liittyviä tietoja:
Lentomatkustaminen suosio hiihtoloma-aikaan jatkaa kasvamistaan, ja Finnair on tekemässä matkustajaennätystä hiihtolomaviikonloppujen aikana. Kiireisimmät päivät ja ajat ovat 13. - 16.2. sekä 20. - 23.2. aamun ja iltapäivän tunteina. Finnair toivookin, että asiakkaat varaavat riittävästi aikaa lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen, jotta matka voi alkaa vailla huolta koneeseen ehtimisestä.
Odotettavien ruuhkien ja ennätysvilskeen vuoksi yhtiö on sisäisillä intranet-sivuillaan julkaisut uutisen, jossa haetaan Helsingin lentokentän asiakaspalveluun vapaaehtoisia finnairilaisia neuvomaan asiakkaita ja ohjaamaan heitä mm. automaattien käytössä juuri huipputuntien aikana. Vastaavia tempauksia on järjestetty aikaisemminkin muun muassa lähtöselvitysautomaatteja käyttöön otettaessa. Työstä tietysti maksetaan. Ne työntekijät, jotka haluavat auttaa asiakkaita ruuhka-aikaan, sopivat oman esimiehensä kanssa normaalien tehtäviensä korvaamisesta asiakaspalvelutehtävillä.
Olemme luonnollisesti allokoineet osaavat asiakaspalvelijamme normaaleihin työtehtäviin, mutta hiihtoloma-aikaan lentoasemalla on paljon harvemmin matkustavia lomalaisia, joten haluaisimme tarjota heille näin sujuvaa matkallelähtöä kenttäopastuksen muodossa. Liikkeellä kun on tuhansia matkustajia.
Finnair toivoo kaikille matkustajilleen sujuvia hiihtolomalentoja.
Niin tai näin, aikamoinen tiedotuksen kukkanen kuitenkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Niin tai näin, aikamoinen tiedotuksen kukkanen kuitenkin.

Ei tuommoista väärinkäsitystä vain valitettavasti ole olemassakaan. Johtajat ovat käyneet vilkaisemassa sisäistä keskustelua ja todenneet voi helvetti, ei tämä mennytkään läpi, mutta tarvitsemme porukkaa joka tapauksessa.

Sitten henkilöstön joustamattomuutta ja Q2:sen lukuja kiroillen on pyydetty normaalisti töihin. Nythän jokaisella olisi velvollisuus kieltäytyä, koska ei kai tuohon ihan noin vain voi pakottaakaan.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Pakko tulla hehkuttamaan tätä Emiratesia. En ihmettele yhtään miksi yhtiö on valittu useana vuotena mailmanparhaaksi lentoyhtiöksi.

Vaikka lensin turistissa niin palvelu oli aivan mahtavaa. Palvelu täysi 10. Etenkin kohteliaisuus teki itseeni suuren vaikutuksen. Ruoka oli myös hyvää lentokoneruoaksi. Koneet olivat uusia sistukseltaan ja jalkatilaaki oli näin 190cm pitkälle riittävästi.

Tiistaina pitäisi lentää Malagaan ja 65 minuutin vaihtoaika odottaa Gatwikissa. Gatwikkiin en ole koskaan lentänyt joten kuinkahan tiukille vetää? Koneeni saapuu 9 aamulla.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Tiistaina pitäisi lentää Malagaan ja 65 minuutin vaihtoaika odottaa Gatwikissa. Gatwikkiin en ole koskaan lentänyt joten kuinkahan tiukille vetää? Koneeni saapuu 9 aamulla.

Kyllähän tuo voi suht tiukaksi vetää, riippuen kuinka virkaintoisia ovat turvatarkastuksien kanssa ja kuinka kaukana portit ovat toisistaan. Vaihtokoneeseen kyllä ehdit ja nopeasti vessassa käymään, jos ei suurempaa myöhästymistä tule menomatkalla. Eli turha stressata kummemmin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tiistaina pitäisi lentää Malagaan ja 65 minuutin vaihtoaika odottaa Gatwikissa. Gatwikkiin en ole koskaan lentänyt joten kuinkahan tiukille vetää? Koneeni saapuu 9 aamulla.

Reilu kuukausi sitten lensin tuon saman yhdistelmän. Sillon 65 minuuttia riitti enemmän kuin hyvin. Gatwickissä vitutti se helvetillinen käveleminen ja hidas turvatarkastus.
Paljon oli samalla lennolla Helsingistä tulleita, jotka jatkoivat Malagaan. Luultavasti siksi, että Helsinki-Gatwick-Malaga on halvin yleensä halvin tapa päästä Helsingistä Malagaan.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Finairin pluspisteistä kysyisin. Että pitääkö plus pisteet anoa itse? Ainakaan minkäänlaista pistettä ei tilillä näy, vaikka AA:n (samaa allianssia) lennoilla vaimon kanssa lennettiin reitti hki-ny-miami-curacao-miami-lontoo-hki.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Finairin pluspisteistä kysyisin. Että pitääkö plus pisteet anoa itse? Ainakaan minkäänlaista pistettä ei tilillä näy, vaikka AA:n (samaa allianssia) lennoilla vaimon kanssa lennettiin reitti hki-ny-miami-curacao-miami-lontoo-hki.
Annoitko Finnairin Plus korttisi numeron lennot varatessasi? Tai tsekattaessa lennolle? Ei niitä pisteitä muuten saa, jollei anna plussakortin numeroa ennen lentoa. Pisteitä voi tietääkseni hakea jälkikäteenkin, mutta se on käsittääkseni aikamoinen operaatio, ja tallella pitää olla erilaisia dokumentteja, jotka lähetetään snail-mailissa Finnairille ja sieltä sitten kuukausien päästä pisteet hyvitetään jos hyvitetään. En ole jaksanut koskaan moiseen show:hun ryhtyä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Annoitko Finnairin Plus korttisi numeron lennot varatessasi? Tai tsekattaessa lennolle? Ei niitä pisteitä muuten saa, jollei anna plussakortin numeroa ennen lentoa. Pisteitä voi tietääkseni hakea jälkikäteenkin, mutta se on käsittääkseni aikamoinen operaatio, ja tallella pitää olla erilaisia dokumentteja, jotka lähetetään snail-mailissa Finnairille ja sieltä sitten kuukausien päästä pisteet hyvitetään jos hyvitetään. En ole jaksanut koskaan moiseen show:hun ryhtyä.

Toki annoin kortin numeron, kortin jonka saan kotiin vasta kun olen ensimmäiset pisteet kotiuttanut. Eli pitää kait yrittää etanapostilla, ja vaimon menomatkan matkaliput vaimo heitti Curacaolla roskiin. Paluu reissusta 7. helmikuuta, joten olettaisin niiden pisteiden jo tulleen automaattisesti tai jotain.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Toki annoin kortin numeron, kortin jonka saan kotiin vasta kun olen ensimmäiset pisteet kotiuttanut. Eli pitää kait yrittää etanapostilla, ja vaimon menomatkan matkaliput vaimo heitti Curacaolla roskiin. Paluu reissusta 7. helmikuuta, joten olettaisin niiden pisteiden jo tulleen automaattisesti tai jotain.
Vielakohan onnistuu sellainen etta kun oli lentamassa ns. "palkintomatkalla" eli maileilla tienattu matka, niin siitakin sai mailit? Eli check-in:ssa naytti jasenkorttinsa niin mailit kirjattiin.
Toki voi onnistua nykyaankin ainakin Delta:lla, he ovat muuttamassa "mailien" kerays perusteita eli saat maileja niin paljon kuin maksat lipustasi, eli lennon pituudella ei ole merkitysta. Palkintomatkalla lentaessa, hinta on 0 euroa/taalaa niin saat 0 mailia.

JOL
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Finnairin Plus pisteet voi anoa jälkikäteen täältä. Ihan sähköinen palvelu, joka toimii ok, parit kerrat itsekin joutunut kokeilemaan, kun kumppaniyhtiön lentotiedot jääneet jonnekin taivaalle.

Finskillä, kuten monilla muillakin yhtiöillä kannattaa muistaa seuraava (samalta Finnairin sivustolta):

Lentoyhtiöillä on oikeus myöntää pisteitä vain osittain tai olla myöntämättä niitä lainkaan erikoishintaisista lipuista. Pisteitä ei myönnetä lennoista tai palveluista, joista jäsen saa etua jonkin toisen palkkiojärjestelmän kautta. Myöskään vapaa-, sopimus-, palkinto-, barter- tai matkailualan alennuslipuista ei myönnetä pisteitä. Lisäksi, alle kaksivuotiaiden lentolipuista ei myönnetä pisteitä.

Ei välttämättä haittaa, vaikka vaimosi heitti liput roskiin. Nythän liput on e-lippuja, eli kaikki tiedot löytyvät siitä. Toki,jos olet hävittänyt e-lipun koneeltasi tms niin silloinkin löydät tiedot kirjautumalla AA:n sivuile, jsta löydät tiedoistasi varauksesi myös retrona.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Reilu kuukausi sitten lensin tuon saman yhdistelmän. Sillon 65 minuuttia riitti enemmän kuin hyvin. Gatwickissä vitutti se helvetillinen käveleminen ja hidas turvatarkastus.
Paljon oli samalla lennolla Helsingistä tulleita, jotka jatkoivat Malagaan. Luultavasti siksi, että Helsinki-Gatwick-Malaga on halvin yleensä halvin tapa päästä Helsingistä Malagaan.

Jees kiitoksia. Eli turhaan tuli stressattua tämän asian johdosta.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Toki annoin kortin numeron, kortin jonka saan kotiin vasta kun olen ensimmäiset pisteet kotiuttanut. Eli pitää kait yrittää etanapostilla, ja vaimon menomatkan matkaliput vaimo heitti Curacaolla roskiin. Paluu reissusta 7. helmikuuta, joten olettaisin niiden pisteiden jo tulleen automaattisesti tai jotain.
Muistaakseni pisteiden saaminen on ainakin joskus ennen vanhaan kestänyt kuukausikaupalla, joten voi olla, että ne pisteet vielä tippuvat sinne tilillesi, mutta hyvä varmaan olisi sitä asiaa selvittää Finnairin kanssa, jos kerran elektronisestikin voi nyt pyytää pisteitä, kuten edellä kerrottiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös