Keskustelua lentomatkailusta

  • 669 804
  • 3 373

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Samaa miettinyt monesti. Ainoastaan mikäli on jatkolento aikaisin aamulla tai myöhään illalla, silloin luulisi olevan ihan kätevää. Muuten sitten varmaan fifty-sixty.
Täysin samaa mieltä kanssasi. Monesti täytyy miettiä sitä, että jatkolennot sujuvat ongelmitta sekä Suomessa että ulkomailla. Asiapaperit täytyy olla kunnossa ( viisumit, koronatestit, matkaliput jne.) ennen matkalle lähtöä.

Siirtyminen lentokentälle on useimmiten hankalaa riippuen siitä mistäpäin Suomea lähtee liikkeelle. Itse en haluaisi olla turhanpäiten lentokentällä keskellä yötä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo
Mikseivät vihervassarit ole jo istumassa noilla kentillä ja huutamassa tiiviissä ketjussa ilmastohätätilaa?
Olisko ilmastohätätila peruttu tai vihervassareita ei riitä joka kentälle tiiviissä ketjussa huutamaan.

Onko ongelma olemassa, jos vihervassarit ei sitä ketjussa huuda, taisi kysyä jo aikanaan Sokrates.

Ehkä niiden toisten, tolkun ihmisten, tulisi korjata osa näistä yhteiskunnan älyttömyyksistä.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jyväskylään ajaa autolla helsingistä kolmessa tunnissa. Voittaneekohan tuolla lentokoneella paljoakaan kun ottaa huomioon siirtymiset lentokentälle, turvatarkastukset ja muun säädön kun ei kentälle uskalla saapua ihan 10 minuuttia ennen lähtöäkään.

Ihan älytön kuvio.
Junalla menee keskustasta keskustaan n. 3,5h, hiukan sen mukaan miten Tampereella odotellaan muita vuoroja. Lentämällä tosiaan ensin Helsingin päässä puolen tunnin siirtymä keskustasta lentoasemalle hyvissä ajoin, lento taitaa olla kolmisen varttia, sitten Tikkakoskelta taksilla parikymmentä minuuttia Jyväskylän keskustaan. Julkisilla saattaa päästä, mutta en ole viime aikoina asiaa selvitellyt. Ainakin siitä Tikkakosken kylältä pääsee, kunhan ensin kävelee sen muutaman kilometrin lentoasemalta. Tuohon tietty vielä matkatavaroiden odottelu, jos semmoisia mukana on.

Joten kyllä, ei järjen häivääkään.

Anekdootti menneiltä vuosilta, sallinette:

2000-luvun aivan alussa tuli lennettyä jonkin verran tuota väliä, siihen maailmanaikaan kun rahoitusalalle softaa sorvattaessa ei oltu köyhiä eikä kipeitä. Tuolloin kertaalleen lähdin aamulennolla, olin Postitalolla joskus yhdeksän jälkeen, ja ongelma oli korjattu vartissa. Kysyin että oliskos tässä mitään muuta tehtävää. Ei ollut. No seuraavalla koneella takaisin ja taksilla konttorille. Perillä kello 13:30. Kollegat katsoivat kuin haamun olisivat nähneet, kun ajattelivat mulla menevän koko päivä reissussa.

Joten oli siinä kuplan puhkeamisessa hyvät puolensa, tuo touhu meinaan loppui onneksi aika nopeasti. Varsinkin kun ei tuo isommalla vaihteella ajaminen juniorikoodarin palkassa paljoakaan näkynyt.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Itse en haluaisi olla turhanpäiten lentokentällä keskellä yötä.
Lentäminen jo itsessään on todella tylsää, kun sitä on joutunut duunin vuoksi harrastamaan jo useamman vuosikymmenen, mutta se nyt on kuitenkin se nopein tapa päästä paikasta A paikkaan B. Kerran olen matkustanut laivalla Helsingistä Miamiin, silloin ei tosin ollut kiire mihinkään, mutta alkoi sekin jo muutaman päivän jälkeen tympiä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Olisko ilmastohätätila peruttu tai vihervassareita ei riitä joka kentälle tiiviissä ketjussa huutamaan.

Mieluummin näkisin esimerkiksi Elokapinan porukkaa tuolla kuin Mannerheimin tiellä mutta eihän se nyt ole kivaa lähteä osoittamaan mieltä jonnekin maakuntiin missä media ei edes huomioi tai poliisi kanna bussiin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Mieluummin näkisin esimerkiksi Elokapinan porukkaa tuolla kuin Mannerheimin tiellä mutta eihän se nyt ole kivaa lähteä osoittamaan mieltä jonnekin maakuntiin missä media ei edes huomioi tai poliisi kanna bussiin.

Ei ne tiedä missä Jyväskylä on. Tai ainakin se on nimenomaan niin kaukana.
Jyväskylän lennot näyttävät olevan jäissä 24.7. asti. Seuraava lento siis 25.7.
Samaa mieltä, että Helsingin keskustasta lähtevä ei hirveästi lentämällä voita junaan verrattuna, kun juna vie keskustasta keskustaan.
Ei ole hajua miten paljon matkustajia kolmioreitillä Helsinki-Kokkola-Kemi-Helsinki, Kajaanin tai Jyväskylän lennoilla on ollut, mutta Joensuun lennoilla on viime aikoina ollut ihan hyvin porukkaa. Välillä kone ollut lähes täynnä eli 40+/50 matkustajaa.
Aiemmin Joensuun lennoilla on ollut sitä paitsi aika järkevä aikataulu. Lähdöt Helsingistä 17.00 ja 23.40. Saapuminen Helsinkiin 6.35 ja 19.35. Voi olla, että Norra operoi aikanaan vastaavilla aikatauluilla ainakin iltamyöhän osalta.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Rautatieinfra pitää saada hoidetuksi kuntoon pikaikaisesti Suomessa. Se on pitkällä aikavälillä ainoa järkevä vaihtoehto, jotta tarpeettomasta lentämistä päästään.
Sekä Helsinki Turku väli että Helsinki Oulu väli on kunnostettava / peruskorjattava näin aluksi. Nopeat ja turvalliset junayhteydet ovat jo nykyaikaa Euroopassa. Luotijunista on turha puhua mitään Suomessa.

Rautatieyhteys Tampereen ja Seinäjoen välillä pitää saada tehtyä kaksi tai osittain kolme raiteiseksi, jotta Helsinki Oulu väli toimisi kunnolla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ne tiedä missä Jyväskylä on. Tai ainakin se on nimenomaan niin kaukana.
Jyväskylän lennot näyttävät olevan jäissä 24.7. asti. Seuraava lento siis 25.7.
Samaa mieltä, että Helsingin keskustasta lähtevä ei hirveästi lentämällä voita junaan verrattuna, kun juna vie keskustasta keskustaan.
Ei ole hajua miten paljon matkustajia kolmioreitillä Helsinki-Kokkola-Kemi-Helsinki, Kajaanin tai Jyväskylän lennoilla on ollut, mutta Joensuun lennoilla on viime aikoina ollut ihan hyvin porukkaa. Välillä kone ollut lähes täynnä eli 40+/50 matkustajaa.
Aiemmin Joensuun lennoilla on ollut sitä paitsi aika järkevä aikataulu. Lähdöt Helsingistä 17.00 ja 23.40. Saapuminen Helsinkiin 6.35 ja 19.35. Voi olla, että Norra operoi aikanaan vastaavilla aikatauluilla ainakin iltamyöhän osalta.

Joensuun lentojen ongelma on, että toiseen suuntaan joudutaan lentämään liki tyhjällä koneella. Toinen suunta vetää. aamulla ja alkuillasta.
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Lopetin kotimaisen yhtiön käytön aika pitkälti Merja Kyllösen ansiosta, linkki viestin lopussa.

Siinähän ei ole mitään uutta, että kansanedustajat ajavat omaa asiaansa ja oman seutunsa hyvinvointia. Tässäkin voi miettiä, että millä hinnalla?

 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Nykyään puhutaan paljon sähköautoilusta. Sähköautojen hyödyntäminen liikenteessä on jo arkipäivää. Tulevaisuudessa voidaan lentää luontoystävällisesti myös sähkölentokoneilla pieniä matkoja kotimaan liikenteessä ja ehkä myös Viroon ja Ruotsiin saakka.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Joensuun lentojen ongelma on, että toiseen suuntaan joudutaan lentämään liki tyhjällä koneella. Toinen suunta vetää. aamulla ja alkuillasta.

Tämä on kyllä totta. Harvoinpa 19.35 saapuvalla tai 23.40 lähtevällä nyt ihan älyttömästi on jengiä. 17.00 on vetänyt.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lopetin kotimaisen yhtiön käytön aika pitkälti Merja Kyllösen ansiosta, linkki viestin lopussa.
Tanskalainen yhtiöhän se onkin, mitä valtio noilla Kajaanin lennoilla tukee...
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Tanskalainen yhtiöhän se onkin, mitä valtio noilla Kajaanin lennoilla tukee...
Totta. Nykyään kilpailutettu. Tonni per jakkara kuulostaa silti aika mielenkiintoiselta liiketoimintamallilta näin ulkoapäin tarkasteltuna.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ryanair hukkasi laukut taannoin ja saimme ohjeistuksen hommata korvaavat vaatteet tilalle, ottaa kuitit talteen ja hakea korvaukset myöhemmin. Ensimmäinen kerta itsellä, kun hävisi laukut, joten ei mitään käryä, kuinka pitkään näissä yleensä menee, mutta 12. toukokuuta laitoin selvityksen kera kuittikopioiden heille. Miten näitä voisi potkia eteenpäin? En kyllä aio jättää niitä satasia hakematta vaikka periaatteesta.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Ryanair hukkasi laukut taannoin ja saimme ohjeistuksen hommata korvaavat vaatteet tilalle, ottaa kuitit talteen ja hakea korvaukset myöhemmin. Ensimmäinen kerta itsellä, kun hävisi laukut, joten ei mitään käryä, kuinka pitkään näissä yleensä menee, mutta 12. toukokuuta laitoin selvityksen kera kuittikopioiden heille. Miten näitä voisi potkia eteenpäin? En kyllä aio jättää niitä satasia hakematta vaikka periaatteesta.

Tässä on mun kokemus

6vuotta sitten olimme matkalla Kreikkaan puolison kanssa. Ateenan päässä selvisi että osan matkustajista (muistaakseni 5-8) laukut oli jostain syystä jäänyt Helsinkiin. Silloin otin ekana yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön että miten tässä nyt kannattaa toimia ja mitä matkavakuutus korvaa? Sain puhelimessa ohjeet että käy nyt ostamassa itsellesi pariksi päiväksi vaatteita ja mitä nyt ikinä siellä lomalla tarvit. Sitten kun palaan Helsinkiin niin kuitit vain sähköpostiin niin he kyllä hoitaa. Kysyin että onko jotain kattoa kuinka paljon voin kuluttaa vaatteisiin ( uimahousut jne) sitten jotain dödöä kainaloon. Sanovat että älä nyt ihan osta kaikkein kalleinta Cuccia ja Hugo Bossia niin hyvä tulee. Taisin käyttää vaatteisiin ja dödlihin 120e. Kaikki rahat sain parissa päivässä takaisin kun olin tullut takaisin kotio.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aamulla on aika hyvästellä matkalaukut. Saapuminen Dubliniin viikko sitten oli hiukan kuumottavaa, kun laukkuhalli oli täynnä hihnalta nostettuja matkatavaroita. Hankalaa osaltamme oli se, että alkava viikko oli pyhitetty patikoinnille vaihtuvin majapaikoin. Ilman varusteita tuo koko viikko olisi ollut no can do. Noin tusina hihnoja, kaikki mykkänä. Välillä yksi koneellinen kamaa jollekin hihnalle, sitten taas hiljeni. Tunnin odottelun jälkeen Helsingin lento poistui kaikilta infotauluilta, terve! Mutta puolisen tuntia myöhemmin saimme tavaramme ja alkuperäinen suunnitelma sai armon.

Kukonlaulun aikaan siis takaisin kentälle ja sormet ristiin, että päästään turvatarkastuksesta ajoissa läpi. Luottoa paikallisiin ei juuri tällä hetkellä löydy. Huonomminkin voisi olla, esim. Torontosta Amsterin kautta tänne, noin siis teoriassa. Itse asiassa samalla patikalla oli kanadalainen pariskunta, joka lensi juuri Torontosta. Kysyin, että miten ihmeessä saitte kamanne mukaan. Olivat ovelia, matkustivat pelkillä käsimatkaravaroilla. Fiksu valinta, Toronto on aivan kaaos tällä hetkellä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Silloin otin ekana yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön että miten tässä nyt kannattaa toimia ja mitä matkavakuutus korvaa? Sain puhelimessa ohjeet että käy nyt ostamassa itsellesi pariksi päiväksi vaatteita ja mitä nyt ikinä siellä lomalla tarvit. Sitten kun palaan Helsinkiin niin kuitit vain sähköpostiin niin he kyllä hoitaa. Kysyin että onko jotain kattoa kuinka paljon voin kuluttaa vaatteisiin ( uimahousut jne) sitten jotain dödöä kainaloon. Sanovat että älä nyt ihan osta kaikkein kalleinta Cuccia ja Hugo Bossia niin hyvä tulee. Taisin käyttää vaatteisiin ja dödlihin 120e. Kaikki rahat sain parissa päivässä takaisin kun olin tullut takaisin kotio.

Näin just. Kun pitää järjen päässä, eikä ala käyttämään vakuutusyhtiötä hyväksi, niin suurella todennäköisyydellä rahat tulevat nopeasti tilille. Aina tietysti on näitä jotka tilaisuuden tullen höyläävät tonnilla vaatteisiin ja sitten ihmetellään, jos vakuutusyhtiöstä ollaan nihkeitä korvaamaan...
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Nykyisin myös puolison kanssa pakataan matkalaukut niin että molemmissa laukuissa on 50/50 tavarat. Se että yksi laukku ei tule perille on huonoa tuuria. Mutta se että molemmat laukut jäisi tulematta on jo helvetin huonoa tuuria. Käsimatkatavaroissa lähtee mukaan aina yhdet vaihtovaatteet ja uikkarit jos ollaan menossa rantalomalle
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gatwick ainakin toimi ihan mallikkaasti, aamulla seitsemän jälkeen kesti 27 minuuttia siitä kun Uberin kyydistä nousi, vei laukut baggage droppiin ja meni turvatarkastuksen läpi.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Ryanair hukkasi laukut taannoin ja saimme ohjeistuksen hommata korvaavat vaatteet tilalle, ottaa kuitit talteen ja hakea korvaukset myöhemmin. Ensimmäinen kerta itsellä, kun hävisi laukut, joten ei mitään käryä, kuinka pitkään näissä yleensä menee, mutta 12. toukokuuta laitoin selvityksen kera kuittikopioiden heille. Miten näitä voisi potkia eteenpäin? En kyllä aio jättää niitä satasia hakematta vaikka periaatteesta.
Haitko korvausta vakuutusyhtiöltä vai lentoyhtiöltä? Kokemuksia on molemmista, mutta ainoastaan lentoyhtiöiden kanssa joutuu yleensä painimaan. Sellainen fiilis, että yrittävät saada pienen ihmisen väsymään ja luovuttamaan. Kerran jopa asia meni niin pitkälle, että joku Euroopan kuluttaja-asiamies uhkasi viedä meidän puolesta asian oikeuteen jos rahoja ei kuulu. Sen jälkeen rahat tulivatkin nopeasti. En muista kovin tarkasti mikä taho, koska vaimo hoiti asiaa. Vakuutusyhtiöt sen sijaan maksavat tuollaiset lähes välittömästi ja jos jää maksamatta, niin ystävällinen muistutus hoitaa homman.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Alba @Gostisbehere

Ongelma tässä on matkatavaravakuutus. Vaihdoin keväällä yhtiötä, mutta siinä kevätkiireissäni urpoilin ja missasin syystä tai toisesta matkatavaravakuutuksen. Vanhassa se kuului matkavakuutukseen, uudessa olisi pitänyt ottaa osaksi kotivakuutusta. Varmasti se on virkailijan toimesta käyty läpi, mutta jostain syystä jäänyt pois ja nyt sitten huutelen tuonne Ryanairin suuntaan. No, nyt se on otettuna tulevaa varten.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tapaus kuvastaa hyvin lentoliikenteen nykytilaa Euroopassa. Lentoyhtiöt yllätettiin ns housut kintuissa, kun ihmiset alkoivat matkustaa samaan tahtiin kuin ennen pandemiaa. Mutta niin lentoyhtiöillä, kuin kenttien toimintoja pyörittävillä yrityksilläkin on krooninen pula työntekijöistä.

Ihmttelen Finnairin heikkoa asiakaspalvelua, siis jos kaikki on todellakin mennyt kuten Ville tuossa jutussa kertoo. Lentoyhtiöillä on huolenpitovelvollisuus asiakkaistaan, joten luulisi että Finnair olisi koittanut hankkia joko majoituksen tai sitten todellakin reitittänyt muuta kautta matkustajia kotiin. Aiemmin olen itse muutaman kerran saanut uuden reitityksen vaikka kilpailevan allianssin lennolla.

Toisaalta tällä hetkellä koneet lentävät aika täysinä eri puolella Eurooppaa, eli voihan olla että niitä paikkoja koneissa ei niin vain löydy. Samaan aikaan Finnair on vuokrannut sekä kalustoaan että miehistöään Eurowingsille ja British AIrwaysille, jolloin voi olla tilanne ettei korvaavaa konetta vain löydy itseltä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Nää on kyl aina mahtavia. Tääki ”Ville” osasi kertoa miten heillä kyllä riitti rahaa hotelliin, mutta ”Ville” tiesi kuinka siellä oli monia perheitä joilla rahaa ei hotelliin enää riittänyt.

Epäilen hyvin suuresti noinko tuolla Roomassa lomailee paljon perheitä joiden talous kaatuu siihen yhteen hotellihuoneeseen.

Finnairin kohdalla mietityttää kuinka tiukilla he oikein vetävät jos yhden henkilön (oletettavasti lentäjän) sairastuminen kaataa edestakaisen lennon Roomaan.

@SherwoodinHartsa taitaa tällä hetkellä lentoyhtiöt vetää niin äärirajoilla ettei taida aspasta resursseja löytyä hotellien kartoittamiseen. Mutta eiköhän ne minkä tahansa hotlan kulut tule hyvittämään.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ryanair hukkasi laukut taannoin ja saimme ohjeistuksen hommata korvaavat vaatteet tilalle, ottaa kuitit talteen ja hakea korvaukset myöhemmin. Ensimmäinen kerta itsellä, kun hävisi laukut, joten ei mitään käryä, kuinka pitkään näissä yleensä menee, mutta 12. toukokuuta laitoin selvityksen kera kuittikopioiden heille. Miten näitä voisi potkia eteenpäin? En kyllä aio jättää niitä satasia hakematta vaikka periaatteesta.
Saat kyllä rahat aikanaan, mutta voi kestää tovin, sillä heillä on varmaan muutama muukin vaade läpikäytävänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös