Kas, olin jo unohtanut, että tälläinen ketju oli olemassa. Meinasin jo harkita tässä taannoin tälläisen avaamista, mutta oli kuin olikin kauhuleffaketju.
Näin tässä hiljaittain sellaisen kauhulelokuvan kuin The Descent. Taitaa olla viimevuoden satoa. Alkuun elokuva ei anna oikein mitään viitteitä, että se olisi kauhua ja myöskään, mikä asetelma tulisi olemaan. Ratkaisu on nopea ja yllättävä kieltämättä. Tähän asti ja hieman siitä eteenpäin elokuva jatkuukin kohtuullisen mielenkiintoisena.
Elokuvan synopsis näin pähkinänkuoressa ilman pahempia spoilauksia on se, että ryhmä extremeurheilusta kiinnostuneita naisia lähtee seikkailuhengessä Appalakeilla tutkimaan valtavaa luolaa ja laskeutumaan sen uumeniin ihailemaan tippukivia ja muita näkymiä, joita maanalainen maailma voi tarjota. Noh, kaikki menee aluksi hyvin, mutta kuten arvata saattaa, valtaisalla luolalla on tarjota odottamattomia yllätyksiä...
Eli noin perusteiltaan elokuva oli varsin hyvällä ajatuksella tekemään lähdetty moderni kauhuelokuva. Tapahtumat etenee ainakin tiettyyn pisteeseen saakka varsin sopivan verkkaisesti ja kuvaus on mielestäni värivalintoineen ja kuvakulmineen todella toimivaa. Plussaa lisäksi se, että näyttelijäkaarti oli minulle aivan tuntematonta, joten yhtäkään kasvoa ei oikein yhdistänyt mihinkään muuhun leffaan. Tämä on oikeasti itselleni aika merkittävä tekijä joskus. Hyvin usein kauhuelokuville kuitenkin käy niin, että kun tapahtumat alkaa vyöryä, niin ne sitten kanssa vyöryvät sillä tahdilla, että se jännitys ja kutkuttavin tunnelma katoaa. Tämä ei ole poikkeus, mutta kieltämättä sisältää sen verran ansiokasta gorea, että tälläistä friikkiä lämmittää. Koska eväitä vielä parempaan ja piinaavampaan oli olemassa, oli elokuva myös jonkinasteinen pettymys. Kuuluu se silti parhaimmistoon viimevuosina tehtyihin kauhuelokuviin, mitä olen nähnyt.
Herkkähermoiset kyllä voivat tästä saada sydämentykytyksiä ja luolakompleksi ahtaine paikkoineen ja pimeyksineen jo riittää varmasti monelle, että rupeaa ahdistaa. Myönnän, että pari kertaa hyppäsin minäkin sohvalta ilmaan, mutta kuten yleensäkään, ei tämä pelota. Kauhuelokuvat eivät siihen vaan pysty. No, toisaalta kauhuelokuvat tarjoavatkin minulle enemmän mielikuvitusta, hienoa kuvaus ja valaistustyötä, äänien ja musiikin käyttöä ja sen ympäröivän maailman, mille kauhu pelastuu. Se on minulle yksi fantasian muodoista ja varsin rakas sellainen.
Edit: Ai täällä olikin jo hieman puhuttu tästä elokuvasta.