Tätä ensimmäistä en ymmärrä, en sitten alkuunkaan.
Jos et ymmärrä, niin kysy tätä kaupan tädiltä. Kysy, että olisitko sunnuntaina mielummin perheesi kanssa kotona vai töissä. Kokeileppas.
Tosin näin ei voida toimia tulevana sunnuntaina, koska olen SU aamuvuorossa. Tosin heti kotiin tullessa, klo 13.30 laitan kahleet muksujen jalkoihin että saan olla yhdessä. Tosin emäntään se ei koske, koska hän lähtee todennäköisesti harrastamaan. Mitä ei varmasti tapahdu normiperheissä, jotka viettävät vain ja ainoastaan yhdessä aikaa sunnuntaisin.
Jos teillä ei olla perheen kanssa yhdessä, ei muuallakaan tarvitse olla.
Ja sitten kun minulla on arkivapaa, niin en tee mitään perheen kanssa, koska se sunnuntai vain ja ainoastaan on paha asia, eihän siitä mitään hyvää voi seurata, kuten esim. arkivapaa.
Pääsääntöisesti sunnuntai on ollut nimenomaan se päivä, jolloin kaikilla on vapaata. Lapset eivät ole koulussa eivätkä vanhemmat töissä. On löytynyt se yksi päivä, jolloin kenelläkään ei ole työkiireitä. Mutta mitäpä tällä on sinulle väliä, koska et näe samalla tavalla tarpeelliseksi viettää perheen kanssa aikaa kuin monet muut tekevät.
Iltavuorot muuten pitäisi kieltää lailla. Emäntä lähtee töihin, muksut lähtevät eskariin, ja sitten itse olen kotona klo 21.45, kun muksut on nukkumassa. Siinä sitä yhteisoloa parhaimmillan. Onneksi on viimeinen iltavuoro tänään edessä. Ihme, ettei kaupan alalla "HeGet" ole puuttuneet tähän epäkohtaan. Siellähän s.tana ollaan iltoja töissä joka viikko ja 5pv. Miten tuo vaikuttaa perheen yhdessäoloon? Tuskin ainakaan lisää sitä.
Miksi puuttuisin, koska ihmisillä pitää olla virka-ajan jälkeen mahdollisuus käydä kaupassa. Se on kaupan alan henki. Toisaalta kaupan alan työntekijälle pitäisi suoda normiduunarin mahdollisuus viettää sunnuntai vapailla.
Mikäli kauppa pyörii täysin vapaaehtoisvoimin, eli sinne saadaan innokkaita opiskelijoita mukaan, niin tilannehan on aivan loistava. Mutta jos sunnuntaisin joudutaan mukaan haalimaan ihmisiä joilla olisi saattanut olla ehkä parempaakin tekemistä kuin istua kassalla, ollaan mielestäni epäonnistuttu. Kyseessä on kuitenkin todella merkittävä muutos jokaisen työntekijän työsuhteeseen. Nyt ei ole enää tiettyjä periodeita, jolloin tietää olevansa jokainen sunnuntai vapaa liikkumaan.