Kesätyöketju

• 12 991
  • 79

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti scholl

Ja nyt 30+ iässä...

...scholl tökkää sähkötainnuttimella ja sitten katsotaan, kenellä on kivaa.

Cool.

Itse olen Ervatsalon linjoilla kesätyöasioissa. Maailman menoa on hyvä nähdä monelta kantilta. Ihmiskokemus on kai se suurin hyöty minkä niistä kesäisistä paskahommista huomaa käteen jäävän. Oli se sitten raksahommia, nurtsinleikkuuta, tai mainoslehtisten jakamista.

Siinä oppii tulemaan toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, ja kunnioittamaan heidän panosta tässä yhteiskunnassa.

Eikä tarvitse sitten aikuisena miehenä kanniskella sähkötainnutinta taskussa.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Re: Hanttihommia kesällä

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, en malta olla huomauttamatta, että etenkin tämän ketjun perusteella olen entistäkin vakuuttuneempi, että nuorena hankittu sekalainen kesä- ja muu työkokemus on omiaan laajentamaan omia käsityksiä monestakin asiasta ja muutenkin hyväksi kasvavalle nuorelle.

Itse olen junnuna mm. leikannut nurmikkoa, ollut kauppapuutarhalla, lukenut sähkömittareita, rakentanut teitä ja muita systeemejä ja korjannut retaleiden ja muidenkin törppöjen älynväläysten tuloksia.

Loppukaneetiksi päädyn korostamaan, että em. hanttihommista saaduista kokemuksista on ollut yllättävän paljon hyötyä myöhemmässä elämässä ja nykyisisissä sisätöissä.

Täältä tähän

Siis olet ollut asfalttimiehenä tekemässä teitä? Mitenkäs tollaiseen hommaan pääsit, suhteilla vai ihan paperit sisään vetämään? Kovasti houkuttais kyllä meikäläistäkin, mutta taitaa olla vaikeaa päästä niihin hommiin.

No itse väännän kahdessa duunissa tänä kesänä. Aikamoista taiteilua yrittää sovitella työajat yhteensopiviksi, mutta tähän saakka on onnistunut (koputtaa puuta).

Viime kesä meni opiskelualan töissä, tänä kesänä toinen työpaikka löytyy opiskelualalta ja toinen on vanha tuttu kesätyöpaikka. Ja rahallisesti myös ihan hyvä kesähommana.

Ja tosiaan, opiskelualan ulkopuolisista töistä on ehdottomasti hyötyä jo pelkästään sen takia, että näkee paljon erilaisia ihmisiä ja ymmärtää sen, ettei maailma pyöri oman navan ympärillä, vaikka yliopistossa opiskeleekin. Oppii arvostamaan sekä omaa jaksamistaan pääsykoerumbassa että muiden ihmisten elämänkatsomusta.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: Hanttihommia kesällä

Viestin lähetti Analyytikko_
Siis olet ollut asfalttimiehenä tekemässä teitä? Mitenkäs tollaiseen hommaan pääsit, suhteilla vai ihan paperit sisään vetämään? Kovasti houkuttais kyllä meikäläistäkin, mutta taitaa olla vaikeaa päästä niihin hommiin....

Niin, pyörin lähinnä tietyömailla siinä vaiheessa kun tienpohjaa mälvättiin enemmän tai vähemmän neitseellisen isänmaamme kamaraan.

Toimin mm. mittamiehenä nollapäässä, jyräkuskina, vesiautokuskina, salaojanasettelijana, kaivurin apparina, ojitusnokkana ynnä ajojärjestelijänä ja myöhemmässä vaiheessa ja siinä välissä enemmän tai vähemmän nuorempana työmaamestarina. Yhtä kaikki, takuuvarma rusketus oli taattu.

Ko. hommiin pääsin pistämällä silloiselle Tielaitokselle normaalisti hakupapereita sisään. Se on tosin mainittava, että inttikaverin isä sattui olemaan päällikkönä ja päätyönottajana. Eli suhteillahan sinne päästiin.

Em. kaltaiset työmaat ovat muuten erinomainen läpileikkaus erilaisiin ihmistyyppeihin ja oiva paikka oppia tulemaan toimeen kaiken maailman vittupäiden kanssa.

Täältä tähän

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Eka "työpaikka" oli mansikkapellolla ja se oli lyhyt 3 päivän visiitti.
Muutama kesä meni myös kaupungin hommissa haravoimassa, kitkemässä ym. Kauniina kesäpäivinä ihan ok hommaa, parhaiten jäänyt mieleen ne kerrat kun oli siivoamassa uimarantoja kunnon hellepäivinä,mitkä näköalat ja rusketus oli taattu.

Rahaa sai jonkinverran ja muutama ystävyyssuhde tuli solmittua jotka ovat kestäneet..

Yhden kesän oon töissä ollut. Hautuumaalla ulkohommissa. Ei nyt mitenkään hohdokasta hommaa kun enimmäkseen vettä satoi ja palkka oli kehno. Alaisia oli tosin useita satoja... Eikä ne valittanut oliko se hauta hyvin siistitty. Työkaverit kyllä olivat melko pirullisia. Kun en heti osannutkaan kaikkia hommia yhtä hyvin kuin he, jo siellä 10 vuotta työskennelleet. Ja kyseinen ala ei millään tavalla liity meikäläisen oikeaan ammatilliseen koulutukseen. Joka kesä oon hakenut töitä kaikista mahdollisista paikoista. Mutta aika hankalaa näkyy olevan ilman suhteita. Mutta meneehän se kesä löhöillessäkin.

scholl

Jäsen
Viestin lähetti fedorov

Siinä oppii tulemaan toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, ja kunnioittamaan heidän panosta tässä yhteiskunnassa.

Eli alistut elämään hullujen ehdoilla?
Pukeudut kuin spurgu, jottei vain ketään hullua demaria elegantti ulkomuotosi ärsyttäisi? Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että nollatoleranssi on paras ratkaisu. Jos sun kimppuun käydään ja ei ole sillä hetkellä mahdollista hoidella niitä nilkkejä niin seuraavalla kerralla hoitelet. Ja itse asiassa ne pitäisi olla kaikki linnassa, etteivät pääsisi alunperin tekemään pahojaan. Hulluillahan on elimistössään sellainen pahuusgeeni. Heillä ei ole länsimaista moraalikäsitystä, minkä takia hakkaavat jengiä. Eikä ole millään tavalla ok, että sellaiseen meininkiin pitää alistua tai opetella tulemaan niiden kanssa toimeen, vaan ne pitää poistaa kaduilta välittömästi ja lopullisesti.

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Viestin lähetti fedorov
Cool.

Itse olen Ervatsalon linjoilla kesätyöasioissa. Maailman menoa on hyvä nähdä monelta kantilta. Ihmiskokemus on kai se suurin hyöty minkä niistä kesäisistä paskahommista huomaa käteen jäävän. Oli se sitten raksahommia, nurtsinleikkuuta, tai mainoslehtisten jakamista.

Jep, samoilla linjoilla. Mitä monipuolisemmin tutustuu työelämään sen kaikessa karuudessa ja kauneudessa, sitä vähemmillä shokeilla selviää sitten "isona".

Joku ihmetteli ~7e palkkaa ja piti sitä ilmeisen huonona. Heh, oma kesätyöhistoriani viiruilla:

- Yläaste/Lukioaikoina Golfkentän hoito: 25mk/h
- Hautausmaatyöntekijä: 30mk/h
- Pakkaajana keksitehtaalla: 7e/h
- Metallihommissa Ruukilla: 9.20e/h + kaikennäköiset lisät

Tällä hetkellä työharjoittelussa/kesätöissä tietoliikennealan yrityksessä. Palkka on uskomattoman paska, mutta eipä tässä viitsi hirveitä tienatakkaan, että saa taas syksyllä nostaa tukia.

Hautausmaa-työntekijät ovat varmasti Suomen huonoimmin palkattujen duunareitten kärjessä. Muistaakseni nämä puutarha(?) -alan koulutuksen saaneet ammatti-ihmiset saivat ~50mk/h suht raskaasta ulkotyöstä. Ja työaika vain puolet vuodesta, vapusta marraskuun alkuun. Ei käy kateeksi.

Viimeksi muokattu:

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kesätöissä olen Ruukilla vartijana, ihan leppoisaa hommaa, pääasiassa tuotekuljetusten käsittelyä ja sit tietysti ihan yleistä aluevalvontaa. Palkkaus on ihan kohdallaan ottaen huomioon työn vastuullisuuden.

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Joskus pikkulapsena haaveilin saavani oman huvipuiston. Tänä kesänä olen sentään lähimpänä tuota haavetta kuin koskaan, sillä olen töissä Visulahden matkailukeskuksen Dinosauriassa. Palstalaiset muistanevat paikasta ainakin vuosia samana pysyneen mainosrallin.

Paikka on siis pienemmän väen ajanvietepaikka, josta löytyvät pakollisten (vesi)liukumäkien ja pomppulinnojen lisäksi myös mikro- ja golfautot. Etupäässä toimin paikassa ratavahtina, yrittäen katsoa etteivät pienet asiakkaat nyt vallan itseään moottorikulkuneuvoilla telo.

Mitään tekemistä työllä ei opiskelemani alan kanssa ole, eikä palkassakaan ole kehumista, mutta on tässä puolensa. Työ on mukavaa ulkohommaa, jossa saa olla tekemisissä hyvin erilaisten ihmisten kanssa. Ja kummasti ne iloitsevat lapsetkin piristävät päivää. Miten sitä on itse ollutkin joskus samanlainen..?

Työsopimus loppuu elokuun puolessavälissä, joten pari viikkoa ehtii lomaillakin ennen paluuta koulun penkille.

Kaivetaanpa vanha ketju naftaliinista

Tänään sain puhelun firmalta, jossa olin joskus keväällä 2005 töissä. Sanoivat, että olin hakenut kesätöitä ja nyt niitä olisi sitten myös tarjolla. Olin siinä hetken suu auki enkä oikein tiennyt mitä sanoa. Kysyin kyllä aikoinaan töitä tehtaanjohtajalta, mutta se oli kevät 2006 eikä 2007. Vituttaa tämmöinen touhu, ettei mitään vastausta kuulu kuin vasta 1½ vuoden päästä. Pitäkööt tunkkinsa, en ole tulossa tekemään yövuoroja kesähelteillä.

Kana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On tullut tehtyä kesäisin töitä vaikka ja missä. On ollut puhelinmyyntiä (en sitten kyllä voi suositella kenellekkään), myyjän töitä Seppälässä, tiskaajan hommia sairaalassa ja ensi kesänä pitäisi mennä kaupungin puhelinvaihteeseen. Jälkimmäisen tiedän mukavaksi hommaksi viime syksyn kokemuksin :D

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Enää ei tarvitse kesätöitä tehdä - kesäloma sen sijaan onneksi on.

Koko "kunniakas" kesätyöputki 1997-2005 tuli "kärsittyä" paperiteollisuuden parissa. Eipä sitä parempaa mäihää olisi voinut sattua, ja tulevaisuudessa tätä sattuu yhä harvemmille.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään sain puhelun firmalta, jossa olin joskus keväällä 2005 töissä. Sanoivat, että olin hakenut kesätöitä ja nyt niitä olisi sitten myös tarjolla. Olin siinä hetken suu auki enkä oikein tiennyt mitä sanoa. Kysyin kyllä aikoinaan töitä tehtaanjohtajalta, mutta se oli kevät 2006 eikä 2007. Vituttaa tämmöinen touhu, ettei mitään vastausta kuulu kuin vasta 1½ vuoden päästä. Pitäkööt tunkkinsa, en ole tulossa tekemään yövuoroja kesähelteillä.

Tuollaista sattuu. Itse sain viime kesänä vastauksen keväällä 2003 lähettämääni hakemukseen. Minua ei valittu.

Hauskinta siinä oli, että olen ollut keväästä 2005 kyseisessä yrityksessä töissä. Nykyään vakituisesti.

Niin, mistäkö tiedän, että tuo "ei-kiitos" oli vuoden 2003 hakemukseen? Helposti, vuonna 2004 en hakenut ollenkaan kyseiseen firmaan. Vuonna 2005 hain rekrytointimessuilla kuulemaani ei-avoimessa-haussa ollutta paikkaa suoraan henkilökohtaiseen sähköpostiin pistetyllä hakemuksella ja silloin tärppäsi.

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Sopivasti pompsahti kesätyö-ketju silmiin juuri kun itse tässä tuskailen töiden puutteen takia. Olen viidessä eri vuokrafirmassa listoilla. Etsin raksa- ja varastohommia Tampereen seudulta. Luulisi, että jotain löytyy jostain mutta kovin hiljaista pitelee. Koulukin meni sopivasti penkin alle niin ei voi tukiakaan nostaa. Hienosti alkaa kesä ainakin..

Sopivasti pompsahti kesätyö-ketju silmiin juuri kun itse tässä tuskailen töiden puutteen takia. Olen viidessä eri vuokrafirmassa listoilla. Etsin raksa- ja varastohommia Tampereen seudulta. Luulisi, että jotain löytyy jostain mutta kovin hiljaista pitelee. Koulukin meni sopivasti penkin alle niin ei voi tukiakaan nostaa. Hienosti alkaa kesä ainakin..
En voi muuta sanoa, kuin että nousehan aamulla aikaisin ylös. Viime kesänä Varamiespalvelu pommitti meikäläisen puhelinta miltei joka päivä aamuisin klo kuuden ja kahdeksan välillä.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Tehdaselämää

Mää olin viisi viime kesää (2002-2006) Sinebrychoffilla Porin Oluessa täytön operaattorina. Toimenkuvana oli mäyräkoirien ja mopsien vahtiminen omissa karsinoissaan. Itse tykästyin tehdaselämään, koska siinä omat hienoutensa ja elämäntapansa. Harmi kun Porista vietiin pullotus, niin loppui tuo homma. Pian toivon mukaan viedään pullot ja ammutaan niskalaukaus Porin tehtaanjämälle.

Se siitä katkeruudesta ja paluu nykyhetkeen. Kesä 2007 ja meikäläinen on jälleen ainakin osittain tehdashommissa. Oma työtehtävä ei ole varsinainen tehdastyö, mutta ulkoilmaa saa tarpeeksi, mitä nyt naftaliini vähän käryttää. Kyllä, olen trukkikuskina Porissa ex-Outokummun, nykyisen Luvatan porttien sisäpuolella toimivan Harjavalta Bolidenin alihankkijan toimessa. Mukava työkokemus ja sain suoritettua samalla trukkikortin ja tärkeän työturvallisuuskortin.

Positiivista on myös se, että sain aloittaa jo huhtikuun lopulla ja olla elokuun loppuun asti. Ylitöitä piisaa runsaasti ja eikä minusta olisi kotona makaamaan koko kesäksi, joten hyvä että töitä on mielin määrin.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kahden kerroksen oloja...

Olen kahden vuoden työsuhteessa erään suuren työnantajan palkkalistoilla. Sairauslomalla olen ollut elokuun lopusta saakka. Työ alkoi 2.1.2006. Juuri äsken sain kuulla, että sairauslomaani jatketaan 31.8. saakka ja osastohoitoonkin olen joutumassa/pääsemässä. Joten kesä ei mene ainakaan töissä.

Monesti tulee mieleen, että olisi voinut opiskella itselleen jonkin ruumiillista työtä sisältävän ammatin, mutta toisin on. Viestintähommat ovat kyllä mielekkäitä tehdä, ja vastaavat koulutustani, mutta tuon työn hektisyys, kasautuvat työt ja jostakin syystä vittuuntuneet vastaavaa työtä tekevät ihmiset ja paskaa niskaan lapioivat mulkut ovat saaneet kiinnostuksen hiipumaan.

Perkele, lukaisen prosessimiehen paperit amiksessa ja menen Stora Ensolle paperimieheksi... Ei luulisi stressaavan päivän jälkeen.

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Tänä kesänä sitten menen ensimmäiseen varsinaiseen kesätyöhön. Ei ole aikaisempina vuosina oikein jaksanut etsiä kunnolla paikkoja, pientä "pintakosketusta" vain tein eikä sillä mitään töitä herunut, kun suhteillakaan ei asemassani liian pitkällä pötkitä. Pari vuotta sitten kesällä jotain lehtiä jakelin pari kertaa viikossa, mutta se homma taas oli niin überperseestä ettei tosikaan. Palkka oli säälittävän huono eikä se työkään mitään herkkua ole. Hyvä puoli oli siinä että hommat pystyi hoitamaan mihin aikaan päivästä vaan.

Eli siis hautausmaiden hoitoa olisi luvassa heinäkuun alusta kuukauden verran. Palkka on n.1000e/kk. Eipähän ainakaan verottaja ota välistä mitään, hah! =)
Saapa ainakin olla ulkona eikä hommatkaan niin pahalta kuulosta. Saa sitten nähdä mitä kaikkea joutuu tekemään. Mutta positiivisella asenteella tässä vaiheessa.

Pafe

Jäsen
Itse olen tämänkin kesän kaupassa apulaisena lähinnä hyllyjä täyttelemässä. Helppoa, mutta pitemmän päälle aika puuduttavaa hommaa. Palkka on huono, sekä töiden ajankohta. Olisin mieluummin ollut tuon kesäkuun kuin heinäkuun, koska olisi sitten lomailut olleet enemmän lämpiminä ilmoina. Myöskin tuollainen psykologinen juttu sikäli, että olisi mukavampi hoitaa ensin työt pois ja sitten lomailla rauhassa ilman stressiä tulevista töistä. Tällä hetkellä siis ensin lomailen kesäkuun ja sitten töihin, jonka jälkeen taas kouluun.

Mutta pääasia että edes jotain töitä on, pelkästä kotona lorvailusta läpi kesän on myös vähän kokemusta, eikä sellainen paljoa innosta.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joka tapauksessa olen vahvasti sitä mieltä, että työ on vain välttämätön paha tässä elämässä, ei lähimainkaan sen pääasia. Valitettavasti sillä on sisältöään suurempi merkitys useimman meidän elämässä, mikä on suuren plaahin arvoinen asia: PLAAH.

Ei juma, kun minä olen kirjoittanut viisaita! Tosin jättäisin tuon "meidän" pois, koska itse en lukeudu tuohon jälkimmäiseen joukkoon. Sitä paitsi työnteon inhoamisella on vankka teologinen taustansa, työteko on nimittäin syntiinlankeemuksen seurausta. Että repikää siitä, luterilaiset työnorjat!

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu
Perkele, lukaisen prosessimiehen paperit amiksessa ja menen Stora Ensolle paperimieheksi... Ei luulisi stressaavan päivän jälkeen.
Jos stressi vaivaa niin suosittelen tuota.

Mutta lue mieluummin sellaiset prosessimiehen paperit että pääset Kemiralle (jos nyt Oulussa olet kuten oletan) siellä on kuulemma eläkelöitymisbuumi tulossa.

Tietysti voit aina kysellä suoraa oppisopimuspaikkaakin kaikista mahdollisista vastaavista paikoista niin hyvällä tsägällä voi sellainenkin tärpätä.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Se on meikäläiselläkin sitten viimeinen kesä jolloin ollaan ns. "kesätöissä", valmistuminen on edessä syksyllä. Titteliksi tulee sosionomi (AMK)

On ihan kova juttu että sain omalta alalta kesätöitä ja vieläpä koko kesäksi! Soitin viime viikon keskiviikkona erityishuoltopiiriin (ylläpitää kehitysvammaisten palvelukoteja yms. paikkoja täällä Satakunnassa), ja nyt sitten on viimeisen kahden päivän aikana haluttu jo kolmeen eri paikkaan töihin.. mukavaa olla haluttu.. =)

Eli kehitysvammaisten ohjaajana menee tämä kesä.. rock on!! =)

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
14 kesäsestä asti on tullu tehtyä kesätöitä. Mansikkamaalla alotin ja tällä hetkellä oon hommissa oman alansa yhdessä maailman isoimmista firmoista. Eräässä perheyrityksessä olin 5 kesää töissä, työt oli paskoja, palkka huono, lähes joka viikonlopunkin töissä olin ihan normi palkalla.. Mutta työtodistukset oli niin hyvät että niiden avulla pääsi firmaan jossa nyt oon kesätöissä. Rahaa ei oo muualta kun töistä tullut ja toisaalta hyvä niin. Oon oppinu käyttämään rahaa fiksusti ja on oppinu arvostamaan eri alojen töitä. Toukokuun alusta oon ollut nyt joka päivä töissä. Ensimmäinen vapaa viikonloppu tänä kesänä on nyt, kun täytyy mennä ylioppilasjuhliin.

Kesätyöt kannattaa, saa käyttörahaa ja se todella kasvattaa ihmisenä.. Tänä kesänä pääsee sen verran hyviin tileihin, että aattelinpa jopa viimeisen viikon pitää lomaa.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jos stressi vaivaa niin suosittelen tuota.

Mutta lue mieluummin sellaiset prosessimiehen paperit että pääset Kemiralle (jos nyt Oulussa olet kuten oletan) siellä on kuulemma eläkelöitymisbuumi tulossa.

Tietysti voit aina kysellä suoraa oppisopimuspaikkaakin kaikista mahdollisista vastaavista paikoista niin hyvällä tsägällä voi sellainenkin tärpätä.

Jep, kiitos vinkistä, voisi tosissaan laittaa hautumaan pääkoppaan. Kemiralla tai paperitehtaalla tuskin koko aikaa täytyy olla joka paikassa koko ajan, ja saada paskaa palautetta kaikesta, vaikka niska limassa paahtaisi taidon ylärajoilla.

Ei ole ihme, että 700 000 suomalaista vetää psyykelääkkeitä, ml. minä.

Vesku

Jäsen
Vinkkejä?

Ennen kuin täytin 18 vuotta, en edes viitsinyt yrittää hakea kesätöitä (olin kyllä silti yhden kesän töissä), koska ei ollut mitään suhteita. Mutta ei niitä töitä nytkään tunnu löytyvän, vaikka on neljäs täysikäinen kesä menossa. Eka kesä meni laiskotellessa, toinen armeijassa, kolmas puolittain töissä ja nyt haku on edelleen päällä.

Oon laittanut maaliskuusta lähtien monta kymmentä hakemusta paikkoihin, joihin osaamiseni riittää: marketteihin, eri alojen kauppoihin, hampurilaisravintoloihin ja lisäksi eri _useisiin_ hlövuokrausyrityksiin, muttei niistäkään tärppää. Työvoimatoimiston sivuja seuraan päivittäin. Kerran peräti tarjottiin töitä kuudeksi (!) tunniksi.

Yksi neuvo kuuluu, että "hae muutamia paikkoja huolella ja soittele perään", mutta em. (isoihin) paikkoihin ei soitot ole kyllä auttaneet, koska valinnat on tehty. Toinen neuvo on hakea "paikkoihin, joista ei ilmoitella eli ottaa yhteyttä yrityksiin", mutta en ole keksinyt semmoisia.

Ja sitten aavistuksen verran hämää, kun kavereita menee suhteilla töihin (eikä edes lohdutuksekseni saa meikäläiselle töitä siinä siivellä).

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy