Halvalla lähti. Todella, todella hyvä hankinta. Mutta senhän kaikki kyllä tiesivätkin.
Halvalla toki, mutta pitää muistaa, että Gravenberchilla on vain vuosi sopimustaan jäljellä. Siihen nähden Bayern varmasti sai tingittyä hintaa alaspäin jonkin verran siitä, mitä Ajax olisi voinut muuten pyytää. Ja toinen huomio on, että vaikka Gravenberch on äärimmäisen lahjakas pelaaja, yksi lahjakkammista talenteista maailmassa, niin taso on todistettu toistaiseksi vain Eredivisienissa, jonka taso ei loppupeleissä päätä huimaa. Tuo on toinen "kompastuskivi", jonka takia Gravenberchin hinta on saattanut jäädä hieman alhaisemmaksi, versus jos olisi pelannut jossain TOP-5 liigoista. Ja Gravenberch myös itse asiassa putosi tässä kevätkaudella avauskokoonpanosta penkille/rotaatioon, joten myöskin tuokin saattoi vaikuttaa siihen, että Ajax joutui pyyntiään pudottamaan. Joten itse asiassa ei sitä taso olla myöskään Eredivisienissa myöskään täysin todistettu. Tai, että voisi sanoa Gravenberchin pelanneen Eredivisienin "läpi". Nuori pelaaja toki ja, kun saa tasaisuutta otteisiinsa ja suoritusvarmuutta jne. jne.
Äärettömän lahjakas pelaaja ja loistava haku, mutta vielä suht raakile pelaajana, jolla on vielä pelissä paljon heikkouksia ja kehityymisen varaa. Toki pelissä on jo nyt nuoresta iästä huolimatta paljon hyviä vahvuuksia, joiden avulla jo nyt tulevalla kaudella pystyy auttamaan Bayernia. Pystyy kuljettamaan/harhauttelemaan pallon kanssa pitkiä matkoja, omaa loistavan syöttövalikoiman ja terävän pelipään, pystyy itse viimeistelämään loistavalla laukauksellaan, mies on n. 190cm pitkä, mutta harhauttelee pallon kanssa välillä, kuin joku 170cm kirppu eli omaa uskomattoman hyvän tekniikan ja ketteryyden sekä sulavuuden liikkeessään. En edes ymmärrä, että miten noin pitkäksi kaveriksi voi omata noin loistavan tekniikan, liikkeen pallon kanssa ja sulavuuden harhautella.
Gravenberchia usein tituleerataan kutos- ja kasipaikan hybridipelaajaksi, mutta omasta mielestäni, kun katsoo Gravenberchin peliä ja etenkin mitä rooli Ajaxissa pelaa, niin on rooli enemmän kasi- ja kymppipaikan hybridi. Ajaxissa joutui aika harvoin vastaamaan keskikentän pohjapelaajan roolista (Alvarez hoiti), vaan pelasi välillä jopa ikään kuin toisena kymppipaikan kaverina Berghuisin rinnalla.
Toki kertoo omaa kieltään Ajaxin ylivoimasta yms. joka voi hämätä tuota (Gravenberch ja monet pelaajat pystyivät pelaaman hieman ylempänä ja hieman hyökkäysorientoituneemmin, koska Ajax olis usein ylivertainen vastustajaansa nähden jne.). Koska ehkä Ajax pelasi Chämppäreissä vähän hillitymmin ja 'konservatiivisemmin' ja niin, että Gravenberchinkin pelipaikka oli hieman alempana kenttää. Omasta mielestäni Gravenberchin vahvuudet ovat myös ehdottomasta hyökkäysuuntaan ja hän on jopa välillä aika sukka omaan päähän. Omaa (vielä) suht heikot puolustustaidot, jotta miestä voisi kutsua kutospaikan peluriksi.
Mieleen on jäänyt myös viime kesän EM-kisoista, kun Gravenberchilla oli keskikentällä vaikeuksia puolustaa jopa P-Makedoniaa vastaan. Gravenberch vuoti, kuin verkkokassi. Toki paljon on kerännyt vertauksia mm. Pogbaan ja varmasti Gravenberchista tulevaisuudessa tulee hyvä box-to-box keskikenttäpelaaja, mutta toistaiseksi itse näen hänet enemmän hyökkäysorientoituneempana kasi-kymppipaikan hybridinä, kuin minään keskikentän pohjapelaajana. Tai en näe häntä vielä oikein edes kunnollisena box-to-box kk-pelaajana, juurikin johtuen hieman heikoista puolustuspelitaidoista.
Innoissani olen tästä siirrosta, mutta samalla myös hieman pelko persiissä. Viimeksi (Renato Sanches) ei kovin hyvin mennyt, kun tuotiin isolla rahalla kovaa talenttia sisään. Kyllä, pelaajat ovat yksilöitä, joka tilanne on erilainen jne. mutta silti tuo Sanchesin floppaaminen aikanaan vähän kummittelee. Tämänkin takia olen iloinen, että Bayern sai tuota hintaa pudotettua hieman alaspäin. Toivotaan, että Gravenberch saa tulevalla kaudella rohkeasti Nagelsmannilta vastuuta, jotta pääsee pelaamaan ja tällä tavoin kehittymään. Kuten todettua omaa jo nyt hyviä taitoja, joilla pystyy Bayernia auttamaan ja ympärillä on aika hyvöä tukiverkosto ja joukkue, joka tukee myös Gravenberchin pelaamista.
Gravenberchin sopimus on 5-vuotinen (eli kesään 2027 saakka) ja bruttopalkan huhutaan olevan noin vähän päällä €9 miljoonaa.