Joo, toistoahan tämä taas osittain on, mutta sama oikeus minulla on Jonasta puolustaa kuin muilla on moneen kertaan vaatia miehen heivaamista yli laidan.
Ehkä en ole tuonut esiin sitä, että kyllä minullekin kelpaisi Jonasta parempi mies tilalla. Jonas on kuitenkin pelannut niin hyvin, että uuden ulkomaalaispelaajan hankkiminen hänen tilalleen sisältää melkoisia riskejä. Ensinnäkin korvaava mies olisi varmastikin kalliimpi. Toisekseen, vaikka mies olisi täysin eri tyyppinen pelaaja, olisiko hänestä sen enemmän apua joukkueelle? Jonas on kuitenkin suunnilleen samassa pistevauhdissa kuin kesken kauden tullut Moravec viime vuonna. Tällä kaudella Jonaksen kanssa vastaavassa vauhdissa (piste- ja tehopörssi) ovat esim. Lukon Toporowski ja Jokereiden Rita. Tällä hetkellä tehopörssissä on Jonaksen edellä kymmenkunta ulkomaalaista, joten eipä se mielestäni vaihtoa puolla. Voihan noita tryoutteja kokeilla, mutta eivätpä sellaiset välttämättä joukkuetta yhteen hitsaa, eivätkä ne ilmaisiakaan ole.
Käsittääkseni Jonas on pelaaja joka pelaa siinä roolissa, mihin valmentaja hänet laittaa. Valmentajan tehtävä on siis roolittaa miehen peli oikein.
Itse olen Mäenpään radiohaastattelussa antamien kommenttien linjalla. Joukkue on sarjasijoitusta parempi ja nyt se potentiaali täytyy saada esiin.