Meinasin jo, ettei enää jatketa, mutta kai se on pakko. Ketä "omia" olen dissannut? Otto Paajastako dissaan, koska kutsun häntä joukkueen kakkossentteriksi ja kehun, että juuri hänen avullaan HPK saa ehkä Liigan parhaan kolmoskentän aikaiseksi? Vai onko se haukkumista, että arvostan hänen rooliaan kolmosketjussa ja näen Oula Palveen sopivan paremman kakkosketjuun? Ilmeisesti.
Kyllä on. Yksinkertaista, mutta totta.
Jälkimmäiseen kaksi, Niko Kapasen ja Sakari Mannisen.
Montas ne teki viimekaudella? Montas Kerho voisi ostaa markkinoilta, ilman noita kahta, joista toinen oli arpa? Manninen oli hyvä haku ja heti kun alko tulosta tulla, niin jo oltiin viemässä muualle. Kapanen on oma kasvatti ja ikääkin on jo tullut. Montas vastaavaa vielä löytyy? 0?! Eli montako 20 maalin miestä on oikeasti varaa menettää?
No nyt mä haukun Paajasta ja pahasti. Varoitan, kannattaa olla lukematta jos et kestä tulevia haukkuja. Minä nimittäin epäilen, ettei Paajanen enää tällä kaudella tee 20 maalia tai mahdu pistepörssin top-25. Jos kestit lukea ja olet mieltä, niin ole. Minä odotan Paajaselta yli kymmentä maalia ja 25-30 pistettä. Samat odotusarvot Palvelle asetan päässäni.
Ei varmana teekkään, jos se pelaa kolmosessa jotain sun ihannoimaa roolia. Mun päässä se ajatusmalli on, että Paajanen haluaa kehittyä urallaan ja seuraavaksi se kilpailee Kapasen (ja toki Manisen) kanssa, siitä kumpi on jengin ykköstykki. Sä haluat sen pelaamaan kolmoseen hyökkäyspäähän paskempien kanssa ja antaa ne paremmat kaverit jollekkin Mestis jampalle.
Mestiksen tusinapelaaja onkin nyt potentiaalinen pelaaja. Ville Järveläistä tehottomampi pelaaja onkin nyt potentiaalinen pelaaja.
Joka pelaaja omaa potentiaalia, toiset enemmän, toiset vähemmän. Älä sekoita sitä siihen, että kyseessä on VAIN Mestis pelaaja ja sen sopeutumista Liigaan ei tiedä kukaan. Sun jutut on keskimäärin muutenkin aika haulikolla kärpäsen sohimistä. Tyylin Rautiainen ei ole tehnyt läpimurtoa, Vihko on taantumaan päin jada jada. Noista toinen teki paremmat pinnat kuin Kerhossa edellisellä kaudella ja toinen oli yli puoli kautta sivussa. Onpas aivan loistavaa ymmärrystä, Sä olet ihan velho näissä jutuissasi!
Näytä sommitelma, jossa olen väittänyt Palven menevän Paajasen ohi? Olen jo monta kertaa kirjoittanut ja kirjoitan vielä kerran tähän. Paajanen on joukkueen kakkossentteri ja Palve kolmossentteri. Silloin Palve ei ole mennyt Paajasen ohi vaan on takana, koska kolme on kakkosen takana.
Toki jos sää näät asiat niin, että pelaajien arvojärjestys mitataan sen mukaan, missä ketjussa pelaajat pelaa, niin sitten varmaan ajattelet, että pidän Mannista joukkueen kolmoslaiturina. No ajattele vain, itse pidän häntä ykköslaiturina.
Joka kerta kun sä laitat Paajasen pelaamaan paskempien kanssa, sä laitat jonkun Paajasen ohi. Ilmeisesti sun mielestä Paajanen ei vaan ole tarpeeksi hyvä. Eihän siinä, saahan mielipiteitä olla, jotkut vaan on helvetin paskoja sellaisia. Katsos kun Liiga on sellainen paikka, missä kukaan, tai no ehkä joku, mutta helvetin harva, pystyy tekeen tehoja yksin, niin ne ketjukaverit vähän vaikuttaa siihen tehoilun määrään. Tai no vaihtoehto on, että et ymmärrä jääkiekodta mitään, tätä vähän epäilen, kyllä sä jotain kuitenkin tajuat, sun jutut vaan on vähän vinksallaan, ikäänkuin se HPK olisi pelaajille se elämä, eikä se oma ura. Sitten kun se pelaaja katsos ei saakkaan niitä kivoja ketjukavereita, vaikka ansaitsisi, niin sitä alkaa yleensä vähän vituttamaan. Se nyt kuitenkin lienee sellainen aika luonnollinen reaktio.
Sitten se on aika luonnollista, että jos joku Ässät tms. tarjoaa sille kaverille sitä roolia, että "hei meillä sä saat pelata ykkösessä", niin se onkin entinen Kerho pelaaja se. Ja sille pelaajalle on ihan saatanan sama paljon sä arvostat sitä jossain sun pään sisäsessä hierarkiassa, kun se ei näy siellä kentällä ja tehoissa ja siinä paljon se seuraava soppari sille tuo rahaa kouraan!
Väännän vielä oikeen rautalangasta. Sinä meet töihin ja saat työpisteellesi työkavereiksesi pelkkiä kehitysvammaisia, tai raajarikkoja tai vaikka aivan helvetin laiskoja paskoja (ei loukkausta kehitysvammaisille tai raajarikoille), varmasti olet, tai no suurella todennäköisyydellä olet, sen sun työpisteesi paras työntekijä, olettaen siis että olet ihan normaali ihminen. Naapurissa on työpisteellä ihan tavan tallaajia ja sitten kuukausittain aina raportoidaan se paljonko teidän työpiste on saanut aikaiseksi. Sitten sä siellä istut ja ihmettelet, että kun sä niin kovaa painat duunia ja silti ne normaalien työpisteen tyypit saa ne palkankorotukset ja ylennykset, vaikka olisit kuinka korvaamaton firmalle siinä omassa hommassasi. Se nyt vaan on se sulle aika paskanen paikka ja tuskin sä kauaa siellä viihdyt, tyhmempikin osaa laskea aika nopeasti sen 1+1 kaavan. Sitä firmaahan ei vittujakaan kiinnosta mikään tollanen, vaan ne tulokset. Jos ei tämä esimerkki nyt saanut sua tajuamaan, niin ei mikään.Enkä nyt väitä että Kerholla pelaisi kolmosessa jotain raajarikkoja tai kehitysvammasia, kun joku varmaan seuraavaksi silleen väittää.
Se nyt vaan on vähän eroa, että onko siellä kaverina kentällä se Manninen, vai joku Koivisto, vaikka Koivisto onkin aliarvostettu ja oikeasti helvetin hyvä omassa roolissaan ja mulle kelpaa ennemmin kuin hyvin Kerhon kolmoseen, kovin moneen en vaihtaisi. Enkä mä vaihtaisi Mannista sen Koiviston sijalle siihen sen Koiviston rooliin. Mutta kun noi ei nyt vaan silloin päde jos puhutaan yksilöistä, koska se Koivisto ihan varmana haluaisi olla kakkosen laituri, koska saa siitä lisää liksaa. Manninen haluaisi olla ykkösessä, koska siitä saa lisää liksaa, tai mahdollisesti paikan johonkin ulkomaille. Jos ei ymmärrä joukkueurheilua ja ryhmädynamiikkaa edes alustavasti, niin on aika käsittämätöntä tulla heittään jotain "se olisi henkisesti kakkos sentteri" juttuja. Ne jätkät on yksilöurheilijoita joukkueessa, niiden ensimmäinen asia on aina minä ja sitten me. Mutta ilman me, ei voi olla minä ja siksi ne jotkut syö kiekkoja ja toiset on enempi minä, kuin me.