Sen verran on vuosien saatossa vähentynyt jääkiekkointo, että en tajua noista edistyneistä tilastoista oikeastaan mitään. Lähinnä omalla kohdalla olen vaan niin kyllästynyt tuohon HIFKn ainaiseen alisuorittamiseen ja sen mukana näihin muutamiin adoptiolapsiin jotka vuodesta toiseen pyörii nelosessa saamatta mitään aikaan. Sitten täältä saa lukea kun heitä puolustellaan, että ei ole mestaruuden esteenä ja sitä ja tätä.
Myönnän auliisti, että tästä syystä Åsten on piikki mun lihassa. Herran kiekollinen anti liigatasolle on maksimissaan välttävä/heikko. Hän on pyörinyt mukana ikuisuuden ja yhdellä (!) kaudella on saanut kasaan 10 pistettä. Nelosen ensisijainen tehtävä ei toki ole maalinteko, mutta kyllähän nykykiekko on menossa siihen suuntaan, että liikkeeltään ja etenkin tekniikaltaan heikko Åsten tuskin tulee kelpaamaan mihinkään liiga joukkueeseen, kun jonain kauniina päivänä HIFK tajuaa olla jatkamatta sopimusta.
Karjalainen on kuitenkin vasta 19 vuotias ensimmäistä kautta liigassa pelaava kaveri. Aivan selvää on, että virheitä tulee ja ne näkyy joskus myös taululla, mutta minä annan mielelläni siimaa kavereille, jotka edes omaavat potentiaalia olla jotain parempaa kuin puukätinen nelosen möyrijä.
Itse olisin Åstenista luopunut jo aika päivää sitten. En siinä mielessä halua puolustella häntä. Onko Åsten mestaruuden voittamisen este? En usko, koska ei 1998 tai 2011 jengeissäkään kaikki pelaajat timanttia olleet. Ennemminkin se ongelma on ollut, että IFK:ssa on vuosien mittaan ollut liikaa näitä rajatapauksia ja tämä koskee ihan pakistoa, hyökkäystä kuin maalivahteja.
Mikäli kuitenkin katsotaan puhtaasti tämän kauden bottom 6 hyökkäystä, niin tehoton Rask ja Åsten siellä kuitenkin selvästi ne kaksi parasta pelaajaa on. Tämän voi ihan käydä tilastoista katsomassa... Ei yhdestä, vaan lähes kaikki tilastot tukevat samaa ja vielä aika selvästi.
Ymmärrän 100%:sesti sen näkökannan, että nuorille pelaajille mielummin antaisi ne paikat ja jopa ostan sen ajatuksen. Jos kuitenkin puhutaan puhtaasti voittamisesta tässä hetkessä, niin Åsten ajaa ohi.
Karjalaisesta vielä, että väläytteli kiekollista osaamistaan tietyissä määrin. En oikein tiedä minkä roolin pelaajaa hänestä halutaan. Pistemiehenä ei ollut U20 sarjan eliittiä eikä ole ollut vakiokasvo maajoukkueessa. Raamit aika köykäiset fyysiseen rooliin. Minusta tämä on vain esimerkki siitä, että miten heikkoja pelaajia IFK:lla on ollut tässä viime vuodet nelosessa.
Pesoselle vinkiksi antaisin, että maalivahti pitää olla oikeasti top3 tasoa. Pakiston entistä liikkuvampi ja kiekollisempi, yläketjujen Liigan eliittiä ja aiheeseen liittyen alaketjuihin pitää löytää edullisia, mutta urallaan eteenpäin haluvia/meneviä pelaajia.