Kenttäkoostumukset 2008-2009

  • 172 285
  • 464
Suosikkijoukkue
Ilves
Sandell

Tukonen palaa ilmeisesti tänään ykköskenttään. Mitäs Sandelille nyt tehdään? Oliko Sandelin otteet millasia kun sai ilmeisesti enemmän vastuuta Tukosen poissaollessa?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tukonen palaa ilmeisesti tänään ykköskenttään. Mitäs Sandelille nyt tehdään? Oliko Sandelin otteet millasia kun sai ilmeisesti enemmän vastuuta Tukosen poissaollessa?

ei häävejä. Sama perusongelma, eli itse yrittää sekä hakea kiekkoa kulmasta, että tehdä peliä, että olla maalilla.

Sammelilla on käsiä, joten turhaa mies painii kulmassa. No jos painii, niin pitäisi sitten kiekonriiston jälkeen antaa kaverille, mutta ei Sammeli alkaa itse tekemään peliä. No pitäs sitten syöttää maalille, no ei kun Sammeli ajaa sinne itse.

Miehen peli on vähän hukassa. Potentiaalia olisi huikeasti, sen näkee. Mutta koittas tehdä itselleen selväksi, jotta mitä roolia pelaa, kaikkia rooleja kun ei voi.

Tää niiku viimesen kahden pelin perusteella. Oliko järkevä uraliike jättäytyä velipojan häiden takia pois yhesta ”ykkösketju” matsista on myös kysymyksenä ilmassa.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se, että Lindgren ei tullut ja että Torkki on poissa, avaavat Sandellille todellisen näytönpaikan ja tämä pitäisi nyt pystyä käyttämään hyväksi. Jääkiekkolehdessä Jussi Jokinen totesi hyvin läpimurron lainalaisuuksista, jotka pätevät kaikilla tasoilla - toista tilaisuutta ei välttämättä tule ja nuoren pelaajan on pystyttävä näyttämään silloin, kun siihen annetaan tilaisuus, koska uusia paikankärkkyjiä on aina jonossa oven takana.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Pitäisikö valmennuksen kertoa Sandelille mitä häneltä halutaan ykköskentässä? Esim. "älä sää me kulmiin ruopiin". Nyt hirvee näyttämisen halu niin menee joka paikkaan suuna päänä!
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
”ykkösketju”

"Ykkösketju" heittomerkeissä on se oikea käsite, sillä Sandell on saanut pelata tasakentällisissä huikean Colby Genowayn kanssa. Peliaika vastaa lähinnä kolmosketjulaista eli 11-13 minuuttia. On usein minuuttitolkulla pois jäähyjen vuoksi (koska ei pelaa ollenkaan ylivoimaa ja satunnaisesti alivoimaa) ja tämä näkyy aina hieman, kun vieruskaverit ovat tasalämpöisinä. Peliajatuksellinen ykköskenttähän on Kauvosaaren kenttä, joka useimmiten aloittaa erät, ylivoimat ja alivoimat. Sakke peluuttaa tasakentällisen tasaisesti kolmea kenttää ja täten Samillekin vastuuta tulee aivan mukavasti. Keinäsen mukaantulon jälkeen nelosenkin vastuu on hieman kasvanut.

Jos puhutaan ottelukohtaisesti, niin JYP-pelissä Samin yksilöotteet olivat melkoisen mitäänsanomattomia, mutta ketjuna heidän suorituksensa oli paras. Lähes jokaisessa vaihdossa peli JYPin päähän ja JYP turvautui useaan otteeseen pitkään kiekkoon. Ketju hommasi myös useimmat jäähyt vastustajalleen. Pelicans-pelin puolestaan itse merkkasin Samille hyväksi. Maalisyötön lisäksi loi kolme merkittävää maalipaikkaa ketjukavereilleen (mm. Genowayn tolpasta tolppaan veto). Ote pelin sisällä oli siksi hyvä, että olisin Sakkena uskaltanut antaa 5-0 tilanteessa yv-vastuutakin varsinkin, kun Määttänen esiintyi vaisusti sekä JYP- että Pelicans-pelissä. Tänään Sandell oli melko pirteä. Maalin takaa pyöritetty avopaikka Genowaylle näytteenä pelinlukutaidosta.

Tilastollisesti viiteen vastuullisen peliin 2+1 ja +3 on kohtuullinen varsinkin kun suhteuttaa joukkueen muihin hyökkääjiin (Colby poislukien). Pisteitä voisi olla herunut 2-4 enemmänkin, jos tavallisesti noista paikoista osuvalla Colbylla olisi ollut hitusen parempi sihti.

Itse olen kuitenkin hieman ihmeissäni Sandellin luistelun muuttumisesta. Luisteluasento on muuttunut ja ennen melko nopea luistelu on tällä hetkellä kulmikkaamman oloista, eikä vie ripeästi eteenpäin. Sami ei pääse luistelemalla tällä hetkellä pakeista ohi ja se syö vaarallisuutta.

Rooli on tosiaan tuossa kentässä hakusessa. Colby on erittäin kiekollinen ja juonikas. Sami on luonteeltaan enemmän pelintekijä, Masi rymistelijä ja Late lähempänä maalintekijää.

Tää niiku viimesen kahden pelin perusteella. Oliko järkevä uraliike jättäytyä velipojan häiden takia pois yhesta ”ykkösketju” matsista on myös kysymyksenä ilmassa.

Tää oli varmaan kieli poskessa heitetty, mutta tartutaan tähän sitten nyt. Tuolla perhetapahtumalla ei ole pienintäkään merkitystä. Useita kuukausia aikaisemmin sovittu meno. Eli kun Sakke edeltävään peliin laittoi Samin vastuulliseen rooliin, oli tuolloin jo tiedossa, ettei Sami ole seuraavassa pelissä. Ja seuraavassa pelissä Sami palasi tuolle paikalle. Se tietenkin oli ikävä sattuma, että erittäin läheinen velipoika halusi välttämättä häänsä päivään 20092008.

Sitten asia olisi tietenkin eri, jos poissaoloja olisi useita erilaisten kissanristiäisten takia. Työelämässä voisit ajatella vaikka niin, että olet saman tiimin vetäjänä kolmatta vuotta, teillä on 220 työpäivää vuodessa ja joka vuonna 80-90 palaveria. Alaisesi, tiimin jäsen, pyytää sinulta useita kuukausia aikaisemmin vapaata yhdestä palaverista. Samilla on takanaan pian 2,5 työvuotta Ilveksessä, jos hän ilmoittaa ajoissa, että on pois henk.koht. menon vuoksi pois palaverista numero 157, niin se on kai jopa inhimillistä.

Ja kun alettiin ampumaan alas näitä nettimörköjä, niin löysinpä sellaisenkin väitteen, että Sami olisi viimeistellyt Pasi Järvisen jalan. Oli toki samassa pelissä mukana, mutta Pasi luisteli erästä toista Ilves-pelaajaa päin ja surkeiden yhteensattumien vuoksi kaatuivat siten, että ikävä loukkaantuminen tapahtui.

Mutta lopuksi tärkeä vetoomus Ilveksen johdolle. Lähettäkää kaikki Ilveksen pelinauhat Vinnielle (ellei ne jo olekin) ja kysykää oletko niin kova rahamies, että soittaisit Moraan ja kysyisit, että kuinka paljon rahaa tarvitaan, että Colby Genoway jäisi. Colby itse haluaa jäädä. Huikea pelimies.
 

Fordél

Jäsen
Sandelin potentiaali näkyy varmasti Hakametsän kaukaisimmallekin penkille, mutta joku siinä pelaamisessa vielä mättää ja estää sen, että mies puhkeaisi todelliseen kukkaan. Ainakin yksi asia pisti tänäänkin silmään ja se oli tuo kiekon pitäminen. Kun samassa kentässä on jo Colby niin ehkä Samin olisi parempi antaa Colbyn pitää kiekkoa ja järjestellä peliä ja laittaa itse kiekko nopeammin liikkeelle. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että vaihdetaan kentällistä.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos Vinnie oli valmis lyömään peliin ykkössentterin palkan Pertun osalta, luulisi halua löytyvän paria pykälää paremman Genowayn sitomiseenkin. Ilveksen hyökkäys olisi todella huikeaa luokkaa, jos meitin ykkösenä viilettäisi kolmikko Tukonen-Genoway-Platt.

Genoway pitäisi toivottaa joka tapauksessa tervetulleeksi ensi kaudelle sopivalla sopimuksella, koska tämän tason pelimiehiin mahdollisuuksia ei kovin usein ilmene.
 

Fordél

Jäsen
Jos Vinnie oli valmis lyömään peliin ykkössentterin palkan Pertun osalta, luulisi halua löytyvän paria pykälää paremman Genowayn sitomiseenkin. Ilveksen hyökkäys olisi todella huikeaa luokkaa, jos meitin ykkösenä viilettäisi kolmikko Tukonen-Genoway-Platt.

Kumpi sitten huilaisi: Hacker vai Milam?
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Muutamassa vaihdossa Samin luistelu näytti jotenkin "vajaapotkuiselta", eli että potkun koko pituutta ei käytettäisi kunnolla hyväksi. Onkohan alaraajojen liikkuvuudessa hämminkiä vai onko kyseessä vain tekniikka-asia? Eihän se nyt mitään petrivarismaista töpöttämistä ollut, mutta jotenkin vajaata kuitenkin.

Colby Genoway on suuri. Nyt kaikkien vähäistäkin vaikutusvaltaa omaavien ilvesläisten tulisi tosiaankin ottaa luuri käteen, ja tehdä kaikki mahdollinen vakuuttaakseen Vinnie siitä että tähän mieheen kannattaa sijoittaa dollari jos toinenkin. Tosin sitten meillä taitaisi olla kotvasen aikaa viisi ulkomaalaista rosterissa, mutta mitäs pienistä. Ainakin Colbylle pitää tehdä selväksi, että me haluamme hänet tänne ehdottomasti vielä myöhemmin, jos nyt ei onnistu.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kumpi sitten huilaisi: Hacker vai Milam?

Et kai nyt tosissaan kysy, olisiko Hacker niin merkittävä tekijä Ilveksen menestykselle, ettei hänestä voisi luopua Genowayn vuoksi?

Milamista en luopuisi. Hän on kuitenkin mennyt koko ajan eteenpäin ja ollut jo nykytasollaankin todella mainio lisä alakertaamme.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sandelin potentiaali näkyy varmasti Hakametsän kaukaisimmallekin penkille, mutta joku siinä pelaamisessa vielä mättää ja estää sen, että mies puhkeaisi todelliseen kukkaan. Ainakin yksi asia pisti tänäänkin silmään ja se oli tuo kiekon pitäminen. Kun samassa kentässä on jo Colby niin ehkä Samin olisi parempi antaa Colbyn pitää kiekkoa ja järjestellä peliä ja laittaa itse kiekko nopeammin liikkeelle. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että vaihdetaan kentällistä.

Olen samaa mieltä, että peli ei ole vielä loksahtanut. Voisin kuvitella, että mieltä kalvaa se. ettei erikoistilannepelaamista tule ja tätä kautta hakee vielä itseluottamusta, joka on tämän pelin tärkeimpiä elementtejä. Kun miehiä palaa lasaretista, olisin itse valmis peluuttamaan ylivoimaa kolmellakin viisikolla, kuten monet tekevät.

Hyökkäyksiin lähdöissä Sandell laittaa kiekon kyllä nopeasti Colbylle. Tänäänkin näyttävästi harhautti TPS:n pelaajan, käynnisti pelin Colbylle ja Ilves pääsi nopeaan ylivoimahyökkäykseen, jonka päätteeksi Tukonen oli osua.

Vaikeuksia on varmaan sitäkin myöden, että pari vuotta on hoettu puolustamisen tärkeyttä. Paikka Colbyn vierellä ei ehkä ole sopivin, mutta Samin siinä ollessa Colbykin on alkanut voittamaan tasakentällispelinsä. Ekojen pelien jälkeen taisi olla jo -3.

Kyllä pitää paikkansa, että Colby itse haluaisi jäädä, mutta minkäs teet. Ei kai Morakaan voi olla niin typerä, että antaisi omansa pois. Colby oli alkukesästä vielä suhteellisen edullinen hakiessaan työpaikkaa Euroopasta. Kun eurooppalaiset eivät olleet kiinnostuneita päätti hän jäädä AHL:aan vuodeksi, mutta sitten Mora tarjosi yli kaksinkertaisen määrän euroja siihen verrattuna, mitä Colby keväällä/alkukesästä pyysi. Ja näin Colby tuli pohjoiseen.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä pitää paikkansa, että Colby itse haluaisi jäädä, mutta minkäs teet. Ei kai Morakaan voi olla niin typerä, että antaisi omansa pois.

Onhan tuossa toki paljonkin tehtävissä, jos vain rahaa löytyy. Valitettavasti KHL-seurat lienevät tällä hetkellä ainoita, joilla on kykyä ostaa pelaajia ulos sopimuksistaan tai vuokrata huippuja toisista eurosarjoista miljoonillaan.
 

Fordél

Jäsen
Et kai nyt tosissaan kysy, olisiko Hacker niin merkittävä tekijä Ilveksen menestykselle, ettei hänestä voisi luopua Genowayn vuoksi?

Milamista en luopuisi. Hän on kuitenkin mennyt koko ajan eteenpäin ja ollut jo nykytasollaankin todella mainio lisä alakertaamme.

En tietenkään. Jos kerran pitää valita Hackerin ja Genowayn kohdalla niin tottakai valinta on helppo. Sitten jos taas pitää valita Plattin ja Hackerin kohdalla niin tilanne ei olekaan yhtä helppo vaikka tietysti prossat Plattin onnistumiselle Ilveksessä onkin kovat. Ehkä tämä asia pitää vaan nyt nähdä positiivisena ongelmana ja eihän tässä ole kuin hyviä vaihtoehtoja.

Tosiaan Milamin peli on mennyt koko ajan eteenpäin ja tässä alkaa olla aika selvää, että Nickersonille ei ole käyttöä. Mielummin kuitenkin Hacker kuin Nicke.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tilastollisesti viiteen vastuullisen peliin 2+1 ja +3 on kohtuullinen varsinkin kun suhteuttaa joukkueen muihin hyökkääjiin .

Niin, mutta siinä pelissä on paistanut Sammelin yliyrittämiseen? Mies yrittää pelata kaikkia rooleja ketjussaan, vaikka selvästi roolit on Saken vanhakantaisessa ajattelussa jaettu pelaajien kesken. Golby rakentaa, Masi kaivaa(tai Tukonen… tässä onkin jo ketjuroolitus taas ”non Sakke”) ja Sammelin pitäs pistää limppua verkkoon.

Tähän olisi kaikki edellytykset,, mutta Sami änkee ensimmäisenä kiekkoon hyökkäysalueella, joutune näin Marjamäki rooliin. Mutta tämän roolin tavoin, ei jaa sitä kiekkoa karvauksen jälkeen Golbylle, vaan tekee sitä peliä itse, ja syöttää… niin kenellä, kun pitäisi itse olla se maalintekijä.

Näin mää tän nään, ja Platin tulon jälkeen (jos ketju muuten pysyy samana), tilanne helpottuu sikäli, että se pellinteko rooli jäisi Samelille.

En minä ole Sammeli disaamassa. Kaikki NE on siellä, mutta jostain syystä (oman teoriani esitin)ne ei tule esiin.

Tää oli varmaan kieli poskessa heitetty, mutta tartutaan tähän sitten nyt.

Oli, mutta kun ei tiedä tunteeko kysyjä pitempää keskusteluhistoriaa, niin onhan tämä ajatus heitetty ilmoille.

Itse en usko asian olevan mitenkään merkityksellinen.

Mulla olisi kova luotto mieheen viimekevään jälkeen, mutta jotenkin joko roolitus tai Sammelin käsitys omasta roolista mättää.

Mutta lopuksi tärkeä vetoomus Ilveksen johdolle. Lähettäkää kaikki Ilveksen pelinauhat Vinnielle (ellei ne jo olekin) ja kysykää oletko niin kova rahamies, että soittaisit Moraan ja kysyisit, että kuinka paljon rahaa tarvitaan, että Colby Genoway jäisi. Colby itse haluaa jäädä. Huikea pelimies.

Yhdyn tähän. Kyllä oli taas tänään THE hahmo. Uskaltaa tehdä kiekon kanssa asioita. Juma, antakaa nyt Golbyn uskallus ja itseluottamus myös sille Samille for cryin out loud….

Mutta realismia lienee se, että Golby kyllä palaa Liigaan… vaan ei Ilvekseen. Pelikaanit ja kump ovat vailla täysiä ulkkeja. Ja kunhan vähän aikaa pelaa muualla, on verorajamies taas tällä… No enivei, kyä tuo mies Liigaan kuuluu, ei ruotsin divariin -tana
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, mutta siinä pelissä on paistanut Sammelin yliyrittämiseen? Mies yrittää pelata kaikkia rooleja ketjussaan, vaikka selvästi roolit on Saken vanhakantaisessa ajattelussa jaettu pelaajien kesken. Golby rakentaa, Masi kaivaa(tai Tukonen… tässä onkin jo ketjuroolitus taas ”non Sakke”) ja Sammelin pitäs pistää limppua verkkoon.

Tähän olisi kaikki edellytykset,, mutta Sami änkee ensimmäisenä kiekkoon hyökkäysalueella, joutune näin Marjamäki rooliin. Mutta tämän roolin tavoin, ei jaa sitä kiekkoa karvauksen jälkeen Golbylle, vaan tekee sitä peliä itse, ja syöttää… niin kenellä, kun pitäisi itse olla se maalintekijä.

Näin mää tän nään, ja Platin tulon jälkeen (jos ketju muuten pysyy samana), tilanne helpottuu sikäli, että se pellinteko rooli jäisi Samelille.

Yleisestikin ottaen nämä roolitukset ovat monesti hakusessa. Joskus vain syntyy kombinaatioita, jotka toimivat. Marjamäki ja Tukonen ovat hyvin eri tyylisiä ja jääkin nähtäväksi, miten tuo kenttä jatkossa pelaa. Nythän Late on maalintekijä, jonka ei tarvitse kulmissa pörrätä. Tai jos puhun sydämestäni, niin Colby on turhan vaatimaton oman roolinsa suhteen. Mieshän omaa Suomen tasoon erittäin hyvän laukauksen ja on maalintekijä. Onkin ollut nurinkurista, että Sandell on rakentanut muutaman nappipaikan Genowaylle.

Itse puolestani uskon, että Plattin tulon jälkeen kootaan ketju Tukonen-Platt-Masi.

Voittavaa kokoonpanoa ei juurikaan tarvitse hioa, mutta luulisin, että valmennusjohto pähkäilee kovastikin Kauvosaaren kentällistä. Hacker, Kauvo ja Marko ovat saaneet aikaiseksi vain yhden maalin, vaikka he ovat saaneet paljon peliaikaa. Nythän muutoksia joutuu valitettavasti tekemään Markon loukkantumisten vuoksi. Onkin mielenkiintoista nähdä kootaanko jossakin vaiheessa kasaan Anttila-Torkki-Männikkö. Vaikka Männikkökään ei ole maalinteossa juuri onnistunut, pelaa Miikka mielestäni selkeästi parempaa syksyä kuin viime kauden vastaavaa aikaa.

Itse asiassa Ilveksen hyökkäyksessä tuikkii yksi tähti yli muiden eli CG. Ilahduttavinta on pakiston kiekollinen pelaaminen ja tehokkuus hyökkäyspäässä. Kahdeksan maalia yhtä monessa pelissä ja vielä on puuttunut Joonas Lehtivuori. Jarkko Näppilä on "näpäyttänyt" valmennusjohtoa ja osoittanut, että pystyy pelaamaan SM-liigaa. Surullista, jos hän automaattisesti joutuu antamaan tilaa, jos Nickerson tänne saapuu.

Ilveksen "helppo" otteluohjelman alku päättyy Lappeenrantaan. Oma tavoite oli 20 pistettä tuolta jaksolta ja jos huomenna klaarataan, niin riittävän lähellä ollaan. Tuon ajanjakson jälkeen alkaa meillä normaalimpi otteluohjelma. Voitto Saipasta toisi sopivaa itseluottamusta jatkopeleihin.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On kyllä kohtalon ivaa, että kun tässä koko Hautamaan ajan on saatu murehtia monenmoisten ulkkien kanssa - väliin on odoteltu ja odoteltu siirtoajan viimeiseen kellon lyömään asti ja väliin taas on tullut miestä vähän joka ilmansuunnasta ja aina on uskottu ja toivottu, että Ilves-paita päällä ne puhkeavat kukkaan...

Ja sitten kun äkkiarvaamatta käy säkä ja kaukaloon luistelee suorastaan täydellinen hyökkäyspään taituri, niin tämä Genoway onkin Very Soon Goneaway.

Usein verokuukauttaan muualla pois pelailevat antavat mennä vaivihkaa ja puolivaloin, vaan meidän Colbyn vauhti sen kuin vain lisääntyy, kun pelit vähenevät. Tepsiä vastaan kaveri teki ihan mitä itse halusi!

Kun Kunto yllä sanoo, että kaveri haluaisi itse jäädä, niin sitä ei kannata hetkeäkään epäillä. Kaikki Colbyssä pelihaluista kasvon ilmeisiin asti kertoo väärentämätöntä todistustaan siitä, että mies kyllä viihtyy Ilveksessä.

En nyt lähde arvailemaan, millaisista summista tässä kaappauksessa puhuttaisiin (varsin huomattavaksihan sen rahamäärän tekee nimenomaan verokarhun astuminen mukaan kuvioon), mutta pahalta tuntuu jos ... tai siis itse asiassa kun tuollaisesta pelimiehestä pitää luopua.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mutta lopuksi tärkeä vetoomus Ilveksen johdolle. Lähettäkää kaikki Ilveksen pelinauhat Vinnielle (ellei ne jo olekin) ja kysykää oletko niin kova rahamies, että soittaisit Moraan ja kysyisit, että kuinka paljon rahaa tarvitaan, että Colby Genoway jäisi. Colby itse haluaa jäädä. Huikea pelimies.

Melkein tämän jälkeen kun Vincent kuitenkin vastaa jotta no, niin soitto Moran urheilutoimenjohtajalle ja kysytään kiinnostaisiko heitä vaihtaa Genoway Plattiin? Todella vaikea uskoa, että oikeastaan kukaan pystyy vastaaviin esityksiin ja tehoihin Ilveksessä kun mitä Colby on tehnyt. Aivan käsittämätöntä, että parin päivän valmistaumisajalla pelaaja pystyy sopeutumaan uuteen joukkueeseen tällä tavalla. Nemirowsky teki saman tempun, mutta muuten on ollut hiljaisempaa. Jos Colbyllä on halua, niin ehkä hän suostuu vähän pienempään palkkaan loppukauden osalta mitä Morasta olisi tullut?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En nyt lähde arvailemaan, millaisista summista tässä kaappauksessa puhuttaisiin (varsin huomattavaksihan sen rahamäärän tekee nimenomaan verokarhun astuminen mukaan kuvioon),

Veikkaan että Colby pelaa Liigaa lisää tällä kaudella. Pai kuukautta Morassa, ja joku suomalainen Liigajoukkue Colbyb Morasta osaa. Ulkkipaikkoja on kuitenkin vielä täyttämättä. Esim Pelikaaneilla, ja kun Morassa pelaa saman ajan kun nyt Suomessa, on loppukauden taas 15% mies.

Mutta toivotaan kädet kyynerpäitä myöden ristissä että Platt täyttää ruutunsa.
 

Peltsi #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kova juttu olisi sekin, että Colbylle sorvattaisiin jo nyt ensi kautta koskeva sopimus. Tosin tätä tahtia jatkaessaan mr. Genoway pelaa änärissä ensi kaudella.

Ei nuo AHL-tehot kyllä etukäteen ihan tuollaista virtuoosia lupailleet. Tai sitten pelityyli vaan sopii paljon paremmin Eurooppaan kuin ison veden taakse. Joka tapauksessa huikea pelimies, jonka soisi vielä joskus pelaavan Ilves-paidassa pidempäänkin. Hienoin piirre kaverissa on ammattimainen asenne. Joka perhanan pelissä laittaa kaiken peliin, eikä todellakaan ole täällä vain rahastamassa.

Hukkaan menee svedujen divarissa. Helmiä sioille, sano.
 

ipamies#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Prague Rangers
Veikkaan että Colby pelaa Liigaa lisää tällä kaudella. Pai kuukautta Morassa, ja joku suomalainen Liigajoukkue Colbyb Morasta osaa. Ulkkipaikkoja on kuitenkin vielä täyttämättä. Esim Pelikaaneilla, ja kun Morassa pelaa saman ajan kun nyt Suomessa, on loppukauden taas 15% mies.

Mutta toivotaan kädet kyynerpäitä myöden ristissä että Platt täyttää ruutunsa.

Kautensa vahvasti aloittanut Mora pelaa varmasti tosissaan pikaisesta noususta takaisin Elitserieniin. Kysyminen ei maksa mitään, mutta en jaksa millään uskoa, että he luopuisivat Genowaysta kesken tämän kauden.

llveksen kannalta realistisempi vaihtoehto olisi, kuten Peltsi #18 mainitsi ja Honkalehtokin toi jo aikaisemmin esille, pyrkiä sopimaan Colbyn kanssa jo nyt kaudesta 09-10.

Platt on lähtökohtaisesti supervahvistus. Tuo asetelma on ennallaan, joten häntä kannattaa edelleen odottaa positiivisella mielellä.

Jos Genoway olisi kuitenkin saatavilla, niin siinä tapauksessa on päivän selvää, että Dan Hacker käy ylimäääiseksi. Hyvä tsemppari, mutta kuitenkin jossain määrin "avojään taistelija". Tarkoitan sitä, että iso osa miehen työmäärästä on myös näennäistä puurtamista, joka ei johda kontakteihin tai riistoyrityksiin. Kelpo rivimies, mutta joka tapauksessa aivan eri tavalla paikattavissa kuin kiekollisemmat ulkkarimme, mukaan lukien erinomainen Milam.

Matt Nickerson ei vahvista joukkuetta oleellisesti. Häntä ei kaivata missään tapauksessa.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuten yllä mainittiin, niin Colby Genoway tuli tosiaan aivan puskista. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin mies itse otti Ilvekseen yhteyttä ja kysyi pelipaikkaa. Joka tapauksessa oli itse erittäin aloitteellinen Ilveksen suhteen.

Itselläni on ollut sulattelemista tämän strategiamuutoksen kanssa, jossa joukkue koottiin Saken näköiseksi ryminäkiekkoilijoista. Olen huomannut, että nautin kyllä katsoa tätä ryminääkin silloin, kun jätkät painaa asenteella. Itse olisin tosin vieläkin koonnut joukkueen siten, että edullisia omia nuoria hieman vastuullisiin tehtäviin ja kalliimpia taitavia yksilöitä kärkeen. Uskon, että moni nauttii rymistelijöistä, mutta silti haluan uskoa, että useat meistä Ilvesläisistä eivät voi perinteiselle luonteelleen mitään ja he suorastaan palvovat Colby Genowayn tapaista taitokiekkoilijaa. Pelaajaa, joka poikkeaa tämän kauden strategiasta. Jotenkin ainakin itselläni Ilvesläinen perinteinen taitokiekko on sitä, mitä näen Colbyssa. Tuleepa mieleeni jotenkin Peter Larsson. Porissa varmaan kansa ihastelisi enemmän Dan Hackerin kuin Colbyn otteita.

Jos CG:n saisi 350 000 eurolla, kokoisin joukkueen näin:

Platt-CG-Tukonen, Kuukka-Milam
Männikkö-Kauvo-Anttila, Tukio-Lehtivuori
Sandell-Määttänen-Masi, Seikola-Näppilä
Korhonen-Torkki-Roppo

Platt toki voisi pelata myös oman ketjunsa keskellä. Toke toipumisen vuoksi nelosessa, sillä saattaa ottaa taas kuukausia (kuten viime syksynä) ennen kuin on valmis isompaan rooliin.

Tällöin euroja täytyisi raapia viisikosta Hacker, Järvinen, Keinänen, Nickerson ja Kantee. Enkä tällä tarkoita, että haluaisin noista luopua. Myynnillä saisi vain huikeasti kärkiosaamista. Tosin tällöin joukkueen luonne muuttuisi ryminäkiekosta perinteisempään suuntaan.

Mutta mitäpä sitä haaveilemaan. Kesällä useammat agentit olivat sitä mieltä, että Ilves on tehnyt Geoff Plattin myötä SM-liigan kuumimman kaappauksen. Toivotaan, että parin viikon päästä, kun SM-liigan paras pelaaja Genoway kurvailee Morassa, ihastelemme kilpaa Plattin otteita.

Ilves on varmastikin kysynyt jo CG:n ensi kaudesta. Mutta eiköhän noilla otteilla pelata jossakin kolmikirjaimisessa sarjassa. Colbyn viime keväinen hintalappu oli niin kohtuullinen, että hän ja Platt olisi ollut otettavissa Ilvekseen.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Ei nuo AHL-tehot kyllä etukäteen ihan tuollaista virtuoosia lupailleet. Tai sitten pelityyli vaan sopii paljon paremmin Eurooppaan kuin ison veden taakse.
Yksi iso tekijä, mitä pitää aina katsoa pelaajien AHL-tilastoissa, on pelaajan edellisen AHL-joukkueen vetämä pelityyli (tämän näkee monien seurojen kohdalla ihan jo emoseuran pelityyliä katsoen). Manitoba Moose on ollut Alain Vigneaultin ja etenkin nyt Scott Arnielin johdossa varmasti yksi AHL:n puolustavimmista joukkueista. Tuossa seurassa ei vain isoja pisteitä tehdä.

Pitää muistaa Colbyn hyökkäyspään taitoja pisteiden kautta arvioitaessa se, että hän oli AHL:ssa jo tulokaskaudella noin 30 maalin hyökkääjä, vain 21-vuotiaana. Seuraavakin kausi alkoi pisteellisesti hyvin ja hän oli Portlandin toiseksi tehokkain pistemies ennen siirtoa Manitobaan (hänen takanaan oli selvällä erolla esimerkiksi viime kaudella Anaheimissa 34 peliä pelannut Ryan Carter).

Genowaylla oli siis kaikki hyökkäyspään lahjat olemassa, kun hän siirtyi Manitobaan. Moosessa ensimmäinen kausi oli kuitenkin heti pisteellisesti vaikea (vain yksi maali ja 12 pistettä 32 pelissä). Myöskään toisella kaudella ei isoja pisteitä nähty, vaikka Jannik Hansenin (tanskalainen pelaa ensi kaudella Canucksin NHL-joukkueessa) ja Jason Jaffrayn (AHL:n tähdistöön toissa kaudella valittu hyökkääjä) loukkaantumisten vuoksi tulikin seuran pistepörssin toinen sija.

Genowayn hyökkäyspään taidot olivat kuitenkin edelleen tallella, vaikka tehoja ei kotiseura Moosessa kovin paljoa tullutkaan. Ne olivat vain tilastojen takana, ja tulossa esiin paikassa, jossa hän saisi vapauksia Moosea enemmän. Nimittäin se, että pelaaja oli ollut yliopistossa tehokkaampi kuin seurakaverit Travis Zajac ja Drew Stafford, pari kautta aikaisemmin 30 maalin hyökkääjä AHL-tulokkaana ja toisen seuran pistepörssin kakkonen (tammikuussa siirron aikaan kaksi pistettä kärkeä takana) tiesivät kyllä kertoa hänen hyökkäystaidoistaan.

Uskon, että vaikka Moosen aika meni pisteellisesti vaisusti, se teki hänen kokonaispelilleen erittäin hyvää. Uskon, että jos Colbylta kysyttäisiin hänen kehityksen kannalta isoa juttua, niin hän mainitsisi Moosen sellaisena. Siellä hänestä kehittyi Arnielin opissa pelaaja, joka oppi pelaamaan myös omaa päätä. Hän ei ole AHL-mittarilla mikään superlahjakas hyökkäävä pelaaja, joten ilman kahden suunnan osaamista Colbylle ei ainakaan NHL-paikkaa koskaan aukeaisi.

Kun Kunto vihjaisi tuossa aikaisemmin, että...;

Kunto kirjoitti:
Kyllä pitää paikkansa, että Colby itse haluaisi jäädä, mutta minkäs teet. Ei kai Morakaan voi olla niin typerä, että antaisi omansa pois. Colby oli alkukesästä vielä suhteellisen edullinen hakiessaan työpaikkaa Euroopasta. Kun eurooppalaiset eivät olleet kiinnostuneita päätti hän jäädä AHL:aan vuodeksi, mutta sitten Mora tarjosi yli kaksinkertaisen määrän euroja siihen verrattuna, mitä Colby keväällä/alkukesästä pyysi. Ja näin Colby tuli pohjoiseen.
...Niin eihän tuo kerro mistään muusta kuin siitä, että pelaajaa ollaan katsottu vain tilastojen valossa, mutta tehty tuokin väärällä tavalla ja katsottu vain paria viime kautta. Ilmeisesti Mora tajusi sitten ensimmäisenä pelin hengen (ja ehkä Ilves oli kakkonen?). Eli sen, että eihän kukaan kadota 23-vuotiaana yht'äkkiä hyökkäystaitojaan. Ne ovat hänellä edelleen olemassa ja tulossa sopivassa paikassa esiin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Edmonton
Realismiahan on se, että Colby lähtee piakkoin ja hänen loppu kautensa kulunee Morassa. Niin kuin edellä kävi ilmi tavoittelee Mora nousua ensi kaudeksi Elitserienin parrasvaloihin ja nyt joukkue on saamassa riveihinsä todellisen ykkössentterin. Miksi he päästäisivät miehen vielä kesken kauden pois?

Genowayn otteista ja tuuletuksista näkee, ettei hän ole vain neppailemassa ja pelaamassa aikaa Ilveksessä. Mies elää tunteella mukana ja on rautainen ammattilainen, paitsi taitojensa, myös asenteesna osalta.
Ilveksen tulee, niin kuin tj. Honkalehto jossain yhteydessä jo mainitsikin, tiedustella Colbyn intressejä pelata ensi kaudella SM-liigaa Ilveksessä, ykköskentässä, ykkössentterin palkalla. Toki hän tullee tämän kauden jälkeen samaan tarjouksia KHL:stä ja NHL:stä, mutta aina kannatta yrittää ja pitää suhteet kunnossa tähän taituriin.

Plattin osalta odotukset kasvavat joka kerta, kun Genoway heiluttaa vastustajan maaliverkkoja. Toivon mukaan Platt on saman tason pelimies tai jopa parempi.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Sa...605564679&p=1192553427666&pagename=SKAWrapper

Ilveksen tilanne on ollut koko ajan tiedossamme ja jotakin yhteyksiä olemme pitäneet. Joku siellä joutuu varmaan tekemään toiselle tilaa, Ässien toimitusjohtaja Jukka Hirsimäki sanoi.

Ilves vuokraamassa Nickersonin Ässille ? Jos ja aina vaan enemmän kun Ilveksellä on koko ajan ollut jonkinasteinen sopimus Nickersonin kanssa, niin minkä takia sitä on piiloteltu vaikka sitä on huudellut vuorollaan maailmalla niin Nickerson kuin porilainen lehdistö ja kansa.

Ja minkä helvetin takia Matt Nickersonille tehdään artistisopimus ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös