Tämä on kyllä hiukan erikoinen vaatimus, kun IFKn kolme viimeistä päävalmentajaa eivät olleet ikinä tehneet tulosta yhdessäkään ammattilaissarjan joukkueessa. Kun sinulle aikanaan kelpasi 0-näyttöjen Pikkarainen ja Peltonen niin miksei todella kovien näyttöjen Tapola nyt? Vai onko tämä kuitenkin henkilökysymys sinulle, johon sinulla toki täysi oikeus? Bern on ollut enemmän ja vähemmän sekaisin kaudesta 2019-2020, joten siellä tarvitaan se kuuluisa projekti. Katsotaan onko siellä kärsivällisyyttä. IFK ei esimerkiksi ollut mitenkään sekaisin Peltosen astuessa puikkoihin.
No, totta kai se on erikoinen vaatimus, kun se tulee multa :). Olisin melkein huolissani, ellet olisi viestiini tarttunut.
Ei kuitenkaan kirjoiteta historiaa uusiksi ja keksitä asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Minähän en todellakaan ollut toivottamassa Villeä avosylin vastaan, vaan olin hyvinkin vahvasti pro-Pike. Mitä taas tulee Pikkaraiseen ja ylipäätään hänen pestiinsä, pitää muistaa olosuhteet. Pikkarainen korvasi alunperin monoa kesken kauden saaneen Selinin. Minä en ollut erityisen innoissani Selinin pestistä, vaikka ymmärrän, että Törmäsellä ei ollut edellytyksiä jatkaa. Ymmärrän Törmäsen potkut, mutta olen ollut varmasti yksi suurimmista Nybondaksen arvostelijoista tyylistä, jolla potkut annettiin. En todellakaan ole mikään Törmäs-fani, mutta ammattimainen seura ei siltikään hoida asioita niin. Selin oli Nybondaksen hätäri. Ja paino sanalla Nybondaksen. Silloinen hallitus ei päävalmentajaa tuolloin(kaan) valinnut, mutta hyväksyi Nybondaksen esityksen ja näin Selinistä tuli HIFK:n valmentaja. Pikkaraisen apuvalmennuspesti oli hyvin looginen, olihan heillä yhteistä historiaa Selinin kanssa. Mutta totta kai Selinkin sai tukeni, kun kerran meille oli valittu. Ja ekalla kaudella hän jaksoikin vielä tehdä duuninsa kunnolla ja toi ryhtiä jengiin, mutta se jänne ei liian pitkään kestänyt. Ja se sitten taas heijastui joukkueeseen. Ja näin ollen potkut olivat tässäkin kohtaa oikea vaihtoehto.
Yleensä en välttämättä niin lämpene sille, että apuvalmentaja nousee päävalmentajaksi, mutta näissäkin niillä henkilöillä on merkitystä. Minusta oli, ja on edelleen loogista, että Pikkarainen nousi päävalmentajaksi niissä olosuhteissa. Jos apukoutsina olisi ollut joku muu kuin Pike, voi olla, että Selin ei edes olisi saanut kenkää. Piken pääkoutsipestiin vaikutti varmasti kyseisen joukkueen omat, todelliset kokemukset Pikestä, Piken tekemä työmäärä ja omistautuminen ja vastuu muutenkin sekä Salmelaisen omakohtaiset kokemukset Piken jengissä pelaamisesta. Sekin pitää huomioida, että vaikka Pike nousi silloin vasta ekaa kertaa pidempään päävalmentajapestiin Liigassa, hänellä oli kuitenkin pitkä kokemus sekä apuvalmentajana olosta Liigassa että päävalmentamisesta Mestiksestä. Enkä näe Piken pääkoutsausta edes suurena riskinä, koska hänestä oli omakohtaista kokemusta.
Ja kyllähän Pike osoitti meilläkin olevansa luottamuksen arvoinen, vaikka kirkkain kruunu jäi uupumaan. Jarno Pikkarainen on mielestäni HIFK:n historian huono-onnisin valmentaja, jos mietitään olosuhteita. Korona vaikeutti joukkueen tekemistä kahtena peräkkäisenä kautena. Eikä tilanne todellakaan ollut vastaava kaikissa jengeissä . Jotain Pikkaraisen valmentajuudesta kertoo sekin, että pronssiottelussa ja Pikkaraisen vikassa HIFK-ottelussa HIFK voitti Tapolan Tapparan 7-1. Mä olen edelleen aika varma, että jos Pikkarainen olisi saanut jatkaa optio-, eli kolmannen kautensa meillä, HIFK olisi ollut vieläkin parempi. Tosin, sekin on muistettava, että myös kaudella 21-22, eli Peltosen ekalla kaudella, HIFK kärsi koronasta. Että tähän kohtaan nyt sitten ehkä kuitenkin sellainen pieni varaus, koska ei Pikekään viruksille mitään mahda.
Anyway, mitä tulee Tapolaan, olen aina ollut sitä mieltä, että en halua nähdä häntä ikinä HIFK:ssa. Ja tämä perustuu ennen kaikkea hänen persoonaansa. Vikalla Tappara-kaudella Tapolan persoonassa tapahtui toki muutos, mutta en pidä sitä täysin vilpittömänä muutoksena, vaan ennemminkin olosuhteista johtuvana laskelmointina: jossain muualla kuin Tapparassa pitäisi varmaan joskus valmentaa ja sellainen totaalimulkku ja pikkusieluinen vinkuminen ei ole paras mahdollinen käyntikortti. Varsinkaan isoille seuroille ja niissä Tapola eittämättä haluaisi valmentaa. Nämä ovat toki mun henkilökohtaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, mutta se, miten henkilö toimii paineen alla julkisuudessa, kertoo mulle paljon. Enkä mä todellakaan ole pitänyt kaikista Tapolan julkisista esiintymisistä ja totta kai ne vaikuttavat mun fiiliksiin hänestä henkilönä.
En kiistä Tapolan osaamista valmentajana. En ole koskaan kiistänyt. Mutta valmentaminen on todella paljon muutakin kuin pelkkää pelikirjaa ja oikeiden harjoitusten vetämistä. Tapolalla on ihan poikkeuksellisen pitkä historia Tapparassa ja se taas tarkoittaa sitä, että hänelle ei tietenkään ole voinut samaan aikaan kertyä kokemusta muualta. Muutokset ja alusta aloittaminen ovat usein niitä kaikkein stressaavimpia asioita valmentajuudessa, koska kaikki siihen prosessiin kuuluvat asiat vievät paljon energiaa. Ja kun menee uuteen seuraan, on mahdollista, että ne aiemmat systeemit eivät välttämättä toimikaan, kuten aiemmassa seurassa. Ja silloin mitataan myös paineensietokykyä. Valmentaja voi joutua ihan erilaisella tavalla epämukavuusalueelleen, jos ne totutut jutut eivät toimikaan suunnitelmien mukaan. Ja uudessa seurassa asiat eivät ole samalla tavalla omassa kontrollissa kuin jos olisi ollut jo pidempään. Uudessa joukkueessa on tod.näk. pelaajia, joiden sopimukset jatkuvat ja joita ei ole itse valinnut ja jotka eivät ehkä ole ideaaleja niille omille systeemeille. Mutta silti heille pitää löytää käyttökelpoiset roolit, koska kaikille ei voi antaa kenkää. Esim. Tapparassa ei tällaista tilannetta vuosiin ollut, kun Tapola oli jollain tasolla ollut mukana valitsemassa pelaajia joukkueeseen v. 2019 alkaen, eli yhteensä neljään joukkueeseen. Ja se on aika poikkeuksellista, ainakin Suomessa.
Ja jo se, että olen lieventänyt käsityksiäni Tapolasta "ehdottomasti ei missään nimessä ikinä HIFK:hon"-tasosta "mahdollisesti, ehkä joskus"-tasolle, on omasta mielestäni eteenpäin menemistä. Ja mitä tulee yleisesti ottaen HIFK:n valmentajiin ja pelaajiin, mä annan kaikille reilun mahdollisuuden näyttää osaamisensa. Kaikki eivät ennakkoon ole ns. mun kuppini teetä, mutta yritän olla heti alussa lyömättä lukkoon mitään mielipidettä, koska aika usein näkemykset ja mielipiteet voivat muuttua, kun ollaan samalla puolella. Silloin on helpompi edes yrittää olla objektiivinen. Mä toivon ihan jokaiselle HIFK:ssa työskentelevälle onnistumisia ja ennen kaikkea onnea matkaan. Täällä ei ole ihan helppoa onnistua, mutta mun mielestäni HIFK:ssa ei just nyt ole mitään sellaista rakenteellista vikaa, mikä olisi esteenä onnistumisille.
En usko, että Ville saa kenkää tämän kauden jälkeen ja toivon, että Tapola saa jatkaa Bernissä. Jos siellä jotain muutosta on haluttu ja Tapolan on katsottu olevan paras äijä tekemään sen muutoksen, mitään pikavoittoa on turha odottaa. Jos on haluttu joku jees-jees-mies, joka tekee asiat niin kuin ennenkin, niin sitten ei olisi kannattanut Tapolaa edes palkata. Mutta varmaan raha mahdollistaa myös seurajohdon fiiliksellä elämisen, jos siellä nyt tosissaan oikeasti harkitaan Tapolan jatkoa.