EDIT tähän alkuun, nämä ovat siis vastauksia #12 viesteihin.
Taidan jättää kyselyn tekemättä. Todennäköisesti se olisi aivan turha, pystyn hyvin ymmärtämään asettamasi kriteerit ja olen niistä myös pitkälle samaa mieltä. Kyselyn kannalta sillä tuskin olisi merkitystä, että kriteeristö on jullin laatima, karkeasti puolet kavereistani kuuluvat sinne teidän leiriiin. Mutta itse asiaan liittyen, se on ihan selvä, että mitään näistä kriteereistä ei kirjoitettuna ole ja koska näin on, kriteeristö perustuu jokaisen henkilökohtaiseen näkemykseen. Tästä johtuen lähkökohta keskustelulle on erinomainen, keskustellaan siis mielipiteistä. Tähän toki liittyy se rajoite, että oikeaa tulkintaa ei siis ole. On vain erilaisia mielipiteitä.
Keskustelua tässä kait aiheuttaa lähinnä se, että minä näen asian seuran sisäisenä asiana, josta seurat itsenäisesti ja omista lähtökohdistaan päättävät. Sinulla taas lienee sellainen näkemys, että kyse on jostakin lajiin kuuluvasta herrasmiessopimuksesta, jota seurojen tulisi kunnioittaa. Omaa näkökulmaani puollan sillä, että koska tästäkin asiasta takuulla on monia erilaisia näkemyksiä, mihinkään herrasmiessopimukseen ei voi olla edes moraalista velvollisuutta sitoutua.
Tässä kohdin vertaaminen fudiksesta tuttuun pallon palauttamiseen on mielestäni ontuva. Fudiksessahan kyse on lähinnä kirjoittamattomasta säännöstä, joka käsittääkseni pohjautuu reilun pelin ajatukselle. Tässä tilanteessa pallon sivurajalta heittävällä pelaajalla on valittavanaan tasan kaksi vaihtoehtoa. Siitä takuulla vallitsee lähes täydellinen yhteisymmärrys, että palauttaminen on oikein eli oikea ratkaisu on tässä helppo tehdä. Epäselvää minulle on, miten tämän voi rinnastaa paidan jäädyttämiseen, jossa valittavia kriteeristöjä on lukematon määrä, eivätkä kriteeristöt ole edes yhteismitallisia ?