Itse olen sen verran nuori, että tuo 90-luvun buumi meni oikeastaan ohi. Näin olen vähän jäävi kommentoimaan, kenen sen ajan sankarin paita tulisi nostaa ja kenen ei. Tietysti tunnen jälkikäteen opittuna tuonkin ajan ja pelaajat, mutta silti. Kuitenkin vähän omaa näkemystä:
Katossa olevat:
#5 Tikkanen
Kaikki tarpeellinen jo sanottu. Onko kukaan koskaan repinyt paitaa katosta alas? Paita häpisee ne, ketkä tuon kunnian ovat ansainneet.
#17 Kurri
Kiistatta paras suomalainen kautta aikain(Teemun kanssa). Silti itse kannattaisin mallia, jossa paitoja ei nosteta kunnianosoitukseksi NHL-uralle, vaan seuralle tehdystä työstä. Myös jäädytetty numero sotii tätä käsitystäni vastaan. No toiselaisella näkemyksellä on edetty ja pitkin hampain voin sen hyväksyä, koska pelaaja on täysin poikeuksellinen.
#24 Immonen
Eniten pelejä Jokereissa, pitkäaikainen kapteeni. Paita ehdottamasti sielä missä kuuluukin.
#91 Janecky
Kaikkien aikojen paras ulkomaalainen, Jokereiden kaikkien aikojen pistepörssin 2. ja tehokkain pelaaja pleijjareissa. Kuuluu isoihin jokerilegendoihin, paita sielä missä kuuluukin.
Kenties kattoon nostettavat:
#8 Selänne
Pitkälti samaan kategoriaan, kuin Kurri, kuitenkin merkitys Jokereille mielestäni suurempi, nostaessaan Jokerit liigaan ja mestariksi, antaen samalla kasvot koko organisaatiolle. Joten jos valitulla linjalla jatketaa, niin nosto oikeutettua.
#11 Valtonen
Oman Jokerikannatusaikani sankari, todellinen Jokeri, jonka ura valitettavasti päättyi kauan ennen aikojaan. Hankalaksi homman tekee uran aikainen loppuminen, joten tuskin paita kattoon eksyy.
#23 Varis
Kaikkien aikojen pistepörssin kärki, 12 kautta, joista suurin osa isossa roolissa. Myös pudotuspelihistoria komea. Kuitenkin ei Jokerikasvatti ja pari muutakin liigaseuraa uralle kertynyt. Itse en osaa sanoa juuta tai jaata, mutta ehdottamasti tehnyt työtä nimenomaan Jokereille, jota monet yllämainituista eivät ole samassa mittakaavassa tehneet.
#27 Lind
9 kautta Jokereissa, eikä muita liigaseuroja. Fanien suosikki ja todellinen Jokeri. Jokereiden osalta parhaat kautensa pelasi itseni ollessa alle kouluikäinen, joten en tähänkään sano ehdotonta, joskin varovaisesti myöntävän ääneni.
Jos saisin täysin vapaat kädet niin katossa olisi 91 ja 24. Tulevaisuudessa miettisin tarkkaan Lindin ja Variksen tapauksia. NHL-tähdet jäisivät nostamatta, joskin nyt valitulla linjalla, jolla kunnioitetaan NHL-uria kuuluu Teemu ehdottomasti sinne Tikkasen ja Kurrin rinnalle.