Valinta finalistien välillä on aidosti vaikea. Olen hieman frankofiili. Harrastan jonkin verran ranskan kielen opiskelua, itselläni on muutamia ranskalaisia tuttuja ja olen käynyt maassa muutaman kerran, muuallakin kuin Pariisissa. Jalkapallon puolella nuoreen MarkoPaloon teki aikoinaan vaikutuksen Michel Platini (joka myöhemmin FIFAn johdossa pilasi maineensa), myös Jean Tigana ja hieman myöhemmin Jean-Pierre Papin jäivät hyvin mieleen. Ja kuten suosikkijoukkueistanikin tuossa voi arvata, 30 vuotta sitten sen kaikkein suurimman vaikutuksen ranskalaisena jalkapalloilijana minuun teki Monsieur Cantona...
Mutta, sitten on taas Argentiina. Maa, joka on itselleni verraten vieras. Mieleen assosioituu historiasta Eva Peron ja natsirikollisten piilottelu, Eichmann -oikeudenkäynti yms.
Jalkapallo taasen...olen vieraillut 2010 -luvulla myös Napolissa. Diegon vaikutus näkyi vieläkin katukuvassa ja muraaleissa, vaikka tuolla vierailuhetkelläni Napolin suurimmat tähdet olivat mm. Ezekiel Lavezzi, Edison Cavani ja Marek Hamsik....Muistan lapsuudestani Maradonan lisäksi Claudio Caniggian, myöhemmin 90-luvulta lähtien sitten tietty kaikki Batistutat, Cambiassot, Hernan Crespot..Diego oli mieletön, hänen julisteensa oli huoneeni seinällä 80-luvun loppupuolen ajan..sitten tajuntaani tuli Fergusonin luotsaama United, eikä mikään ollut entisensä..
Ja on tietenkin Messi. Aidosti GOAT. Christiano Ronaldo meni itsekkäällä kiukuttelullaan tänä syksynä pilaamaan oman maineensa, hän yritti vetää miljoonien silmissä turhaan lokaan myös itselleni tärkeimmäksi futisseuraksi muodostuneen ManUn...
Tästä syystä, hienoin kruunu olisi, jos Lionel Messi johdattaisi Argentiinan tuon jalkapallon suurimman pokaalin voittajaksi