Kenen ei olisi pitänyt hankkia lapsia

• 4 211
  • 23

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Todella monta kertaa olen keskustelupalstoilla kuullut sanottavan, että joidenkin vanhempien ei tulisi saada hankkia lapsia luonteensa tai elintapojensa takia, joten tuo on tietenkin totta. Usein myös olen kuullut, että tietyt vanhemmat ovat niin huonot, että heidän lapsensa tulisi ottaa pois ja laittaa lastenkotiin tai vastaavan.

Kun tällä palstalla on kuitenkin tuhansia ihmisiä, niin olisi kiva kuulla näistä tapauksista omakohtaisesti, eikä aina vain toisen käden tietoa.

Kuinka moni jatkoaikalainen siis myöntää että hänellä on ollut niin huonot vanhemmat, että hänen äidin olisi ehdottomasti pitänyt tehdä abortti.

Kuinka monella lukijoista on taas niin huonot vanhemmat, että hänestä on tullut jollain tavalla epäkelpo yksilö ja että hänen kohdallaan lopputulos olisi ollut paljon parempi mikäli vanhemmat olisivat olleet paremmat tai hän olisi päässyt/joutunut lastenkotiin.

Jos kysymystä hieman laajennetaan tähän avaukseenkin, niin vielä sekin kiinnostaisi, että kuinka moni katuu lastensa hankkimista näin jälkikäteen koska oli penskojen hankkimishetkellä vielä itse liian nuori, kokematon ja ymmärtämätön ja niistä lapsista olisi tullut paljon parempia kun ne olisi hankkinut vasta myöhemmin.

Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti dana77
Kuinka moni jatkoaikalainen siis myöntää että hänellä on ollut niin huonot vanhemmat, että hänen äidin olisi ehdottomasti pitänyt tehdä abortti.

Häh? Vaikka olisi miten huonot vanhemmat, eikö ihmisellä ole pesästä lähdön jälkeen vielä potentiaalisesti kymmeniä kuka tietää kuinka rikkaita ja hienoja vuosia jäljellä? No ON. Ajatusta peliin näihin nyt deinallekki....

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärsikö kukaan avausviestin pointtia?

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Viestin lähetti dana77
Ymmärsikö kukaan avausviestin pointtia?
Tottakai ymmärsi. Ei kenenkään.

Njoo...

Pari tuntia sitten 20v kaveri lähetti ultraäänikuvan tulevasta muksustaan. Jannu kertoi tohkeissaan tulevan isän tuntoja:
"Oli ihan yhteinen päätös, että ei ollu vahinko... vähän kyllä vieläki hassulta tuntuu aatella että isukki tulossa musta..."

Tämä kyseinen kaveri kävi lukiota 4 vuotta, sai kasaan 34 kurssia ja lopulta lopetti. Sen jälkeen ei ole montaa päivää töitä tehnyt, saati mistään asiasta juuri vastuuta kantanut.
Nyt sitten puolen vuoden seurustelun jälkeen päättää 19-vuotiaan, niin ikään kouluttamattoman tyttökaverinsa kanssa perustaa perheen.

Ymmärtäisihän sen jos vekara olisi saanut alkunsa vahingossa.
Ei pari ole varmaan vielä tullut ajatelleeksi, mistä revitään jälkikasvulle vaatteet, murkinat, lätkävarusteet jne, isommasta asunnosta (yksiö) puhumattakaan.

No onnea nyt kuitenkin.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti Hazardipakki
Ei pari ole varmaan vielä tullut ajatelleeksi, mistä revitään jälkikasvulle vaatteet, murkinat, lätkävarusteet jne, isommasta asunnosta (yksiö) puhumattakaan.

Niin mutku se muksu on niin ihq. Ei siihen muita perusteluita tarvita.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Frendi sanoi puoliksi tosissaan, että tarvitaanhan autollakin ajamiseen lupa, niin miksi ei lastenhankintaan?

Puolen vuoden kurssi ja kokeet päälle. Hyväkstytystä suorituksesta kammarin puolelle. Adoptointikin on tehty todella vaikeaksi, vaikka sille tielle lähtevät vanhemmat ovat aivan varmasti tosissaan ja useimmat heistä myös kunnollisia vanhempia.

Todella surullista, että aivan väärillä ihmisillä on superlitkua mistä tulee yhdestä humalaisesta himonhetkestä ei toivottu tulos.

scholl

Jäsen
Paha lähteä arvostelemaan muita ihmisiä vanhempina. Totuus on kuitenkin se, että tärkeintä on se, että lapsella on onnellinen lapsuus riippumatta siitä, kuinka varakkaat vanhemmat ovat tms.

Jos itse löydän elämäni naisen ja jota täydestä sydämestäni rakastan ja jos olen valmis perheen perustamiseen niin siinä tapauksessa pyrin menemään naimisiin vain kerran, enkä pyri eroamaan lainkaan. Ja eri tilanteissa pyrin siinä tapauksessa ajattelemaan perheeni parasta. Sanomattakin on selvää, että puolustaisin perhettäni loppuun saakka. Kukaan lapsi ei ansaitse onnetonta lapsuutta.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin kauan kuin minulla on suojeluvaistoa ja vähäisintäkään älliä päässä, niin välttelen ipanoiden hankkimista.

Syynä on tietysti se että olen laiska, vastuuton, mukavuudenhaluinen, syrjäänvetäytyvä sekä nelivuotinen koulutus aivan alussaan ja taloudellinen tilanne todella ohkainen.

Lapsi/lapset ei todellakaan kuuluisi nykyelämääni ja sen menooni millään lailla. Tiedä sitten minä päivänä kuuluisi, mutta niin kauan kuin olen tälläinen huoletonta elämää viettävä poju itsekin, niin en varmasti halua mitään penskaa ylimääräiseksi riesaksi, elämää kahlitsemaan ja rajoittamaan. Sanokoot kuka tahansa mitä tahansa siitä lapsien ihanuudesta kun ne ovat omia, mutta minulle suuri vapaus tulla ja mennä minne huvittaa menee kaiken edelle. Hyvähän se on tunnustaa oma kypsymättömyytensä ja todeta että olisi paska isäukko jollekin kersalle, minä nimittäin sitä olisin. Tiedän tasan tarkkaan.

Eli tarkka ehkäisystä huolehtiminen jatkossakin on avainsana onneen.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Cosmo
Häh, eihän miehet voi raskaaksi tulla!?
No ei onneksi voi... Vaan naisiin ei aina kannata luottaa, jolloin miehen on syytä kyllä itse huolehtia siitä ehkäisyn tehokkuudesta ja tarkasti. Jos et varmuudella osaa sanoa että ottaako se naisesi sen pillerin ajallaan, niin kortsut kannattaa olla taskussa aina kaiken varalta. Ettei tule vaan ikäviä ylläreitä myöhemmin...

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Ted Raikas
No ei onneksi voi... Vaan naisiin ei aina kannata luottaa, jolloin miehen on syytä kyllä itse huolehtia siitä ehkäisyn tehokkuudesta ja tarkasti. Jos et varmuudella osaa sanoa että ottaako se naisesi sen pillerin ajallaan, niin kortsut kannattaa olla taskussa aina kaiken varalta. Ettei tule vaan ikäviä ylläreitä myöhemmin...

Hmm..minä kun luulin, että riettaat irtosuhteet perustuvat ennen kaikkea täydelliseen molemminpuoliseen luottamukseen! Senkös takia vastaajani täyttyy viikonloppuöisin katkerista (ja tunnistamattomista) naisäänistä.

"syön syön, eio mitään, anna palaa vaan" ja sitten palaakin pohjaan ja kutisee.

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Viestin lähetti Ted Raikas
Lapsi/lapset ei todellakaan kuuluisi nykyelämääni ja sen menooni millään lailla. Tiedä sitten minä päivänä kuuluisi, mutta niin kauan kuin olen tälläinen huoletonta elämää viettävä poju itsekin, niin en varmasti halua mitään penskaa ylimääräiseksi riesaksi, elämää kahlitsemaan ja rajoittamaan. Sanokoot kuka tahansa mitä tahansa siitä lapsien ihanuudesta kun ne ovat omia, mutta minulle suuri vapaus tulla ja mennä minne huvittaa menee kaiken edelle.
Tässähän tämä koko homma tiivistyy! Osoittaa erittäin kypsää ja fiksua ajattelua myöntää tosiasiat, ennemmin kuin ajatella ruusunpunaisia juttuja lapsista ja niihin liittyvistä vastuista. Ennen kaikkea tulee miettiä omaa valmiutta sitoa elämäänsä toisten hyväksi ja valmiutta tehdä epäitsekkäitä päätöksiä.

Itse en ole kokenut lapsen saamista erityisen rajoittavana tekijänä. Tottakai se rajoittaa montaa sellaista asiaa, joita voisi harrastaa ilman huolta jälkikasvun asettamia rajoitteita, mutta toisaalta niiden asioiden vastapainoksi on ilmaantunut nykyiseen eläämääni olennaisesti kuuluvia juttuja, joista en enää missään nimessä luopuisi.

Olin nelisen vuotta sitten ihan vastaavassa tilanteessa kuin Raikkaan Ted, eikä lapsen hankkiminen ollut käynyt edes mielessä. Nykyisen vaimon tavattuani hommat on menneet omalla painollaan siihen, että kohdallamme lapsen hankkiminen tuntui luontevalta. 10kk:n ikäinen tytär on nykyisin isin silmäterä, enkä vaihtaisi häneen liittyviä hyviä ja huonoja(kaan) puolia pois mistään hinnasta.

En missään nimessä siis tuomitse niitä, jotka jättävät lapsenteon muiden harteille. Kaikille ei millään voi sopia samat jutut kuin itselleni, ja oman itsensä hyvänä pitäminen on tärkeää jokaiselle. Toisille se on vastuun ottamista jälkikasvusta, toisille se on ajan ja mahdollisuuksien antamista itselle. Jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Anadigi
Osoittaa erittäin kypsää ja fiksua ajattelua myöntää tosiasiat, ennemmin kuin ajatella ruusunpunaisia juttuja lapsista ja niihin liittyvistä vastuista. Ennen kaikkea tulee miettiä omaa valmiutta sitoa elämäänsä toisten hyväksi ja valmiutta tehdä epäitsekkäitä päätöksiä.
Niin no syntymättömän lapsen parastahan minä tässä ajattelenkin. Meinaan, ei olisi kovinkaan mielekästä antaa ihmisenalulle kehnoa pohjustusta elämälle perheessä, jossa isä ei ole valmis ottamaan vastuuta ja huolehtimaan riittävästi. Tarjoamaan hyvää elämää ja virikkeitä, joihin kuitenkin jonkinasteinen varallisuuskin kuuluu, vaikka useasti sanotaankin että ei se raha ole tärkeintä vaan rakkaus. Rakkauden voimalla vaan ei syödä ja matkustella. Eikä se riittävän rakkauden antaminen/saaminen ole epävarmassa tilanteessa aina sekään selviö.

Olen itse viettänyt lapsuuteni sellaisessa perheessä jossa asteittainen varattomuus on ollut tosiasia. En nyt sano että elämäni olisi ollut siltikään köyhää, sillä vanhemmat ovat olleet kunnon ihmisiä sinällään ja tehneet aina parhaansa. Vaan kyllä syrjässä asuminen ja vanhempien kyvyttömyys tarjoamaan lapsilleen mm. haluamiaan harrastuksia, ovat omiaan aiheuttamaan syrjäytymistä kaveripiireistä ja edesauttaa myös sitä että joutuu kiusaamisen kohteeksi. Olen itse joutunut sen verran kokemaan tuollaistakin kiirastulta, että en haluaisi omalle pojalle/tyttärelle moisia asioita koettavaksi.

No se niistä tilityksistä. Anadigiltä kyllä hienot kommentit, hyviä joulun jatkoja sinulle ja perheellesi. =)

Tinke

Jäsen
Viestin lähetti Hazardipakki

Ymmärtäisihän sen jos vekara olisi saanut alkunsa vahingossa.

No onnea nyt kuitenkin.
Sossusta kuule saa vaikka mitä. Lapsiperheitä tuetaan muutenkin aivan järjettömästi verovaroista.

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti Tinke
Sossusta kuule saa vaikka mitä. Lapsiperheitä tuetaan muutenkin aivan järjettömästi verovaroista.
Niin, "lapsi tuo leivän tullessaan" kuuluu tuo sanontakin. Sossustahan tuota tukea saa, mutta jälkimmäistä lausettasi en aivan ymmärrä; lapsiperheitä tuetaan verovaroista lapsilisillä, äitiyspakkauksella, äitiys- ja isyys- ja vanhempainlomilla sekä kotihoidon tuella. Lisäksi verovaroin kustannetaan neuvolatoimintaa lapsen ja vanhempien hyvinvoinnin ja opastuksen vuoksi sekä järjestetään myöhemmin lapselle kunnallista päivähoitoa.

Näistä monet tukimuodot tähtää enemmän tai vähemmän ennakoivaan työhön tai sitten mahdollistavat vanhempien työntekoa vaikka perheessä onkin nuoria lapsia; neuvolatoiminnalla ehkäistään pahinta osaamattomuutta, valmennetaan itse synnytykseen sekä havaitaan ennalta ongelmia, jotka saattaisivat liian myöhäisessä vaiheessa havaittuna koitua jopa peruuttamattomiksi. Samoin neuvola pyrkii järkevöittämään vanhempien toimia, joten tämäkin ehkäisee osaltaan tulevia käyntejä. Jos neuvoloita ei olisi, lapset ja odottavat äidit varaisivat aikaa lääkäreiltä - eikä tämäkään olisi ollenkaan hyvä vaihtoehto.

Vanhemmille maksettava korvaus kotiin jäämisestä lapsen syntymän jälkeen taas on luonnollisesti yhteiskunnan vastuullisuutta, työnantajanko se pitäisi maksaa siitä että vanhempi on kotona pitkän aikaa lapsen synnyttyä? Arvaa työllistyisikö tällaisessa skenaariossa yksikään alle nelikymppinen nainen vakituiseen työsuhteeseen? Kotihoidon tuki taas on käytännössä monille tuoreille äideille ainoa järkevä mahdollisuus jäädä hoitamaan lasta kotiin myös äitiyspäivärahakauden jälkeen ja siirtää näin lapsensa "laitostumista" useillakin vuosilla eteenpäin; tuskin voi olla kovin huonoa lapsen kehitykselle.

Mitä sitten päivähoidon tarjoamiseen tulee, niin kunta on velvoitettu järjestämään päivähoito lapsille ja kustannukset määräytyvät vanhempien ansioiden mukaisesti; jokaisella on siis mahdollisuus saada tuloihinsa nähden kohtuuhintainen hoitopaikka ja mahdollistaa näin oma työssäkäyntinsä. Sen lisäksi että kunta saa tästä korvausta vanhempien maksaman päivähoitomaksun lisäksi, kunnalle ei jää syntymättä veromenetyksiä siitä että vanhempi ei voikaan käydä työssä kun lapselle ei ole hoitoa. Kunta siis varmistaa, että saa verotuloja vanhemman palkasta. Lisäksi kunta pystyy jo päivähoidossa tarjoamaan itse tulevaan koulutyöhön lasta valmentavaa ryhmätyö- ja esiopetusta niin lapsen kuin vanhempienkin osalta. Tämäkin osaltaan säästää kustannuksia peruskoulutuksen alkaessa lapsen osalta; lapsella on jo jonkinlaisia valmiuksia kouluun tullessaan.

Että en näe tätä alkuunkaan "järjettömänä" tukemisena, varsinkin kun lapsilisääkin on korotettu 90-luvun lamavuosien jälkeen huomattavasti vähemmän kuin esim. elinkustannusindeksi on tuona aikana noussut. Ainoa korotus on vuoden 2004 alussa tullut ensimmäistä lasta koskeva 10 euron korotus - siis vain ensimmäistä tämäkin. Tämäkö on "järjetöntä" tukemista? Ystävä hyvä, väittäisin nimenomaan jotain päinvastaista, siis että ainoa "järjetön" tässä tukemisessa on nimenomaan lapsiperheiden kannalta, ei suinkaan yhteiskunnan kannalta. Yhteiskunnallehan tämä malli sopii, jossa se tukemalla lapsiperheitä samall aluo myös työpaikkoja ja tätä kautta verotuloja, sekä välttää mm. työttömyyskorvausten maksamisen näin työllistyville henkilöille - oikeastaan luo kokonaisen työvoima-alan. Tapa on siis yhteiskunnan kannalta kohtuullisen toimiva, eikä tule kokonaisuutena liian kalliiksi. Ihmiset sen sijaan useissa tapauksissa haluaisivat muutoksia tähän tukemiseen saada parempia mahdollisuuksia hoitaa lapsia kotona, sekä lapsilisän kustannusvastaavuus on aina ajankohtainen (no, kun puhutaan rahan jakamisesta niin jokainen on aina sitä mieltä että olisi parannettavaa). En näkisi ollenkaan hulluna juttuna korottaa lapsilisää sellaisten ihmisten kohdalta, jotka tosiaan haluavat jättäytyä työelämän ulkopuolelle hoitamaan lapsiaan, tai laajentaa tähän jotain muuta tukimuotoa. Kotihoidon ja "kotiäidin" psyykkisistä ja lasten kehityksellisistä eroista voidaan varmasti kinastella pitkäänkin, mutta olisi mielenkiintoista nähdä jos tästä joku on jotain hyvää tutkimusta tehnytkin. Omien kokemuksieni perusteella "kotiäiti" on ollut suorastaan erinomainen luksus-tuote - etten sanoisi jopa korvaamaton.

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Tinke

Eiköhän tässä ole vain kuultu irtokommenttina jossain kapakassa jonkun poppanaintiaanin mielipide, mikä on sitten omittu omaksi wannabe-besserwisser-mielipiteeksi ilman sen syvempää tutkimusta aiheesta. Ei sillä, että poppanaintiaaniudessa jotain vikaa olisi. Mukavia veikkoja.

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parasta pukkasi - vahingossakin

Viestin lähetti dana77

Jos kysymystä hieman laajennetaan tähän avaukseenkin, niin vielä sekin kiinnostaisi, että kuinka moni katuu lastensa hankkimista näin jälkikäteen koska oli penskojen hankkimishetkellä vielä itse liian nuori, kokematon ja ymmärtämätön ja niistä lapsista olisi tullut paljon parempia kun ne olisi hankkinut vasta myöhemmin.

Itse olin nuori(20), kokematon ja jossain määrin myös ymmärtämätön, kun eukko puhkesi synnyttämään. Lapseni vietti kuitenkin elämyksellisesti rikkaan lapsuuden, jossa oli isä ja äiti läsnä. Opiskelin tuolloin Tekussa ja hilloa ei muutoin liiemmälti ollut, mutta mistään tähdellisestä lapseni ei varmasti jäänyt paitsi.

Siis kadunko, vai olisinko kenties tuonnempana, huolellisen perhesuunnittelun tuloksena, kasvattanut fiksumpia lapsia – en todellakaan! Ensinnäkään aikani ei enää riittäisi siinä määrin lapsille, kuin tuolloin opiskelijana, ja muutoinkin tämä iän myötä pehmennyt Rööri hemmottelisi lapsistaan sopeutumattomia kusipäitä, joista ei omalta erinomaisuudeltaan olisi minkäänlaisiin yhteisöihin ilman karvaita myönnytyksiä, joita he eivät välttämättä olisi valmiita antamaan.

Muutoikin on äärimmäisen koomista seurata ihmisten elämän palapelin kokoamista, joissa käypäisen puitekehyksen koottuaan iskä ja äiskä mielestään kylliksi kypsyneinä ja vaurastuneina pihtaavat sitä viimoista palasta, johon sen kauan harkitun lapsen tulisi sitten aikanaan loksahtaa. Tai ei se välttämättä sen lapsen kannalta ole yhtään hauskaa, vaan sydäntäsärkevän traagista.

On tapetoitu lastenhuone nalle-kuvioisin kuosein. Hankittu kuukausia etukäteen vaunut ja rattaat sävy sävyyn. Ravattu valmennuksissa ja tavailtu ensikodinoppaita, sekä vahdattu synnytysvideoita. Sitten kun se lapsi syntyy, niin koko korttitalo romahtaa ja murrutaan äidin synnytysmasiksen alle, taikka isun ällikällä lyöneeseen kokonaisvaltaiseen sitoutumiseen. Huomataan, että ei vittu: eihän tälläisestä mitään puhuttu kirjoissa taikka kursseilla. Sysitään lasta vanhemmalta toiselle, että varmasti se jo aiemmin omaksuttu oma-aika tulee saavutetuksi. Venytetään työpäiviä ja lykätään lasten noutamista tarhoista, kun ei niiden kanssa oikein luontevasti osata olla.

Teini-ikään kiiruhtavien murkkujen edesottamuksia murehditaan ja kauhistellaan keski-ikäisinä, kun ei enää omia toilailuja enää tahdota muistaa. Yritetään ikävystyttää nuoriso opeteltujen kaavojen mukaisiksi muumioiksi. Ruokitaan oman tylsistyneisyyden oikeuttamaa kapinaa. Kokoonnutaan kuraattoreiden ja muiden ammattiauttajien järjestämiin palavereihin koko perheen voimalla, niistä mitään tähdellistä ammentamatta. Sukupolvien välinen kuilu venähtää vääjäämättä yliloikattamattomiin mittoihin.

Vanhempia on joka junaan, niin varttuneissa kuin nuorissakin, mutta jos vanhempien ikä kriteeriksi kelpuutetaan, niin tehkää ne mieluusti mahdollisimman nuorina. Tuolloin ihminen on vailla mahdottomia ennakko-odotuksia ja näin ollen sopeutuvaisempi tulevaan. Nuori verevä äiti jaksaa paremmin hoitaa ja synnyttää vauvansa, ja kaikin puolin viriili isä peuhaa pentujensa kera tihverämmin kuin vässähtäneet keski-ikäiset. Nuorissa on voimaa vanhemmuudessakin – liekkö tuohon enää itsestäni olisikaan…

Juohtuipa vaan mieleeni.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jussi77

Kotihoidon tuki taas on käytännössä monille tuoreille äideille ainoa järkevä mahdollisuus jäädä hoitamaan lasta kotiin myös äitiyspäivärahakauden jälkeen ja siirtää näin lapsensa "laitostumista" useillakin vuosilla eteenpäin; tuskin voi olla kovin huonoa lapsen kehitykselle.

Tähän on pakko puuttua sen verran, että myös isä voi kuitata kotihoidontukea ja jäädä kotiin hoitamaan lasta äitiysloman päätyttyä. Itse olen tällaiseen päätynyt enkä ole katunut.

Itse ketjun aiheeseen en kovin yleispätevästi osaa ottaa kantaa. Vanhemmuus ja sen myötä lapsuus voi kuitenkin mennä pieleen monesta eri syystä varsin ikävilläkin tavoilla. Kaikista ei ole vanhemmiksi. Niissä perheissä, joissa on rahaa, pystyy kyvyttömyyttä vanhemmuuteen peittelemään pidemmälle, kun taas muutenkin yhteiskunnan turvaverkkoja hyödyntävät jäävät helpommin tässäkin asiassa "kiinni". Monitahoisia ja vaikeita juttuja, jotka eivät aina riipu iästä, koulutuksesta eivätkä yhteiskunnallisesta asemasta.

Kako-86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NasKi, Aston Villa
Viestin lähetti Cosmo
Häh, eihän miehet voi raskaaksi tulla!?

Kyllä voi. Siitä on kuvernaattoritason todiste olemassa. Otsikkoa hieman sivuten päivittäin tulee todistettua ettei kaikkien kannattaisi lapsia "hankkia". Vahinkoja sattuu mutta kasvatuksen/perheen laiminlyöminen näkyy sitten lapsen kehityksessä ja tulevaisuus on harvoin kovin ruusuinen. Omalta kohdaltani olen tyytyväinen omiin vanhempiini ja luulisin heidänkin olevan tyytyväinen "hankkeeseen".

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy