Jos KalPa putoaa ennen finaaleita, vietetään ensin asianmukainen suruaika, jonka aikana raivotaan epäoikeudenmukaisista tuomareista, mahdollisista paitsiomaaleista ja vastustajan valmentajista ja pelaajista. Sen jälkeen mökötetään hetki ja sulkeudutaan kiekkouutisten ulkopuolelle. (Tämä vaihe ei kestä kovin kauaa.) Sen jälkeen katsotaan jäljellä olevan otteluparit ja joukkueet.
JYPille ja Kärpille en toivo missään nimessä menestystä. (Huolimatta siitä, että viime keväänä toivoin Kärppien dynastian jatkuvan vielä yhden mestaruuden verran. Kahdesta pahasta Kärpät oli kuitenkin se pienempi.) JYPistä en löydä mitään sympaattista johtuen suureksi osaksi vastakkainasettelusta KalPan ja JYPin välillä. Kun on koko runkosarjan ajan toivonut JYPille tappiota, ei kelkka käänny keväälläkään. Kärpillä nyt vaan on lähihistoriassa liikaa mitaleja, etenkin niitä kauneimpia.
SaiPa meni valitettavasti tippumaan. Lauantain Jokerit-KalPa pelissä olin paikan päällä ja ihmettelin kun halliin äkkiä ilmestyi eloa. Ilveshän se siellä pelasi Jokereille säälipaikkaa, vai SaiPako itse? Joka tapauksessa, SaiPaa olisin ollut valmis jopa kannattamaan.
Tapparan kahvaamista on aika ikävä katsoa, toisaalta Junnilan ja Koskelan otteita on aina hauska seurata. JYPiä, Kärppiä, Jokereita, HPKta ja Lukkoa vastaan kannattaisin varmasti Tapparaa. (Nämä on monimutkaisia asioita.)
Blues on vähän muovinen seura, mutta jotain siinä jengissä vaan on. TPS pelasi viime keväänä itsensä kyllä minun sydämeeni horjuttamalla JYPiä ja vielä ihan nautittavalla pelityylillä. HIFK taas ratsastaa ihan puhtaasti nyt historiallaan. Jokin pieni, nostalgiaa ja vanhojen asioiden kaipuuta harjoittava osa minusta toivoisi perinteikkäälle seuralla mestaruutta pitkän tauon jälkeen. Toisaalta en jaksa niitä tempauksia, joiden jälkeen Jatkoaika on aina pullollaan "Tää on mun IFK" kommentteja. Jokerit selviytyi nipin napin mukaan sääleihin ja minun puolestani tie saa loppua siihen. Oikeastaan sama kuin Tapparan kohdalla, tietyissä olosuhteissa toivon Jokereiden voittoa.
Näitä ajatuksia sekottamaan tulee vielä kevään edetessä tietysti se seikka, että jos KalPa putoaa, pudottavalle joukkuelle ei pysty missään tilanteessa toivomaan minkäänlaista menestystä. Se vain on liian kova pala.
Siis järjestyksessä jotenkin näin:
+Blues
TPS
---- JYP