Mainos

Kenelle Finnair pitäisi myydä?

  • 2 977
  • 14

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tämän päivän (10.04.2014) Helsingin Sanomissa on mielenkiintoinen artikkeli Finnairin tulevaisuudesta. Valtio alkaa kallistua sille kannalle, että Finnairin enemmistöomistus ei ole enää välttämätöntä, vaan n. 30% on riittävä sillä ehdolla, että "omistusta myydään suomalaiselle taholle". Todennäköistä kuitenkin on, että tuo siivu (yhdessä nyt jo yksityisessä omistuksessa olevasta siivusta) päätyy lopulta jollekin kumppanille.

Kansallinen lentoyhtiö ei liene strategisesti tarpeellinen, mutta Helsinki-Vantaan lentoasema sitä on suurimmissa määrin. Omasta mielestäni Helsinki-Vantaan tulee jatkossakin panostaa strategiassaan Aasiaan, jonka kautta se voi nousta hyvinkin merkittäväksi Eurooppalaiseksi lentoasemaksi. Tämä olisi tietenkin suuri etu Suomelle muun muassa ulkomaisten investointien houkuttelussa. Ongelma on kuitenkin se, että siihen tarvitaan myös vahva lentoyhtiö, joka pitää Helsinki-Vantaata hubinaan.

Finnairin todennäköisiksi tuleviksi kumppaneiksi artikkelissa arvioidaan Lufthansaa, British Airwaysia, ETIHADia sekä Japan Airlinesia. Myös Finnairin päätymistä "yrittäjätahoille" pidetään mahdollisena.

Tuosta porukasta erittäin vahva "ei kiitos" Lufthansalle. Röyhkeästi laajeneva yhtiö on tekemässä kaikista muistakin ostamistaan yhtiöistä (mm. Swiss ja Austrian Airlines) seudullisia pelureita ja strategiassa lienee paitsi Frankfurtin ja Münchenin, myös Berliinin uuden lentoaseman strategisen merkityksen korostaminen. Finnairista tulisi enemmän tai vähemmän syöttöliikenneyhtiö ja Helsinki-Vantaasta syöttliikennelentoasema.

British Airways herättää varovaisesti positiivisempia tuntemuksia. Helsingin sijainti on Britanniasta katsoen ok Aasian lentojen suhteen ja British Airways voisi siksi olla motivoitunut Finnairin ja Helsinki-Vantaan edelleenkehittämisestä Aasian suuntaan.

ETIHADin motiiveja on vaikeampi arvailla. Kysymyksessä saattaisi olla oman asemansa vahvistaminen pääkilpailijaansa Emiratesiin nähden eurooppalaisten Aasian matkustamisen osalta. Tämä voisi olla ihan ok juttu Suomen, Finnairin ja Helsinki-Vantaan kannalta.

Mielestäni mainituista paras kumppani olisi kuitenkin Japan Airlines, joka on Finnair-allianssinsa kautta jo aiemminkin ollut kiinnostunut Helsinki-Vantaasta. Tämä kumppanuus voisi olla jopa vahva buusti ja uhkiakin olisi mielestäni vähemmän näköpiirissä.

Artikkelissa spekuloidaan, että Finnairin päätyminen "yrittäjävetoisille" yhtiöille voisi johtaa yhtiön liiketoimintamallin muokkaamiseen Norwegianin kaltaiseksi semi-halpalentoyhtiöksi. Jos se olisi hyvä yhtiölle, se ei sitä välttämättä (edes todennäköisesti?) olisi Helsinki-Vantaan lentoasemalle eikä siten Suomelle. Tässä vaihtoehdossa olisi mielestäni liikaa riskitekijöitä.

Mitä mieltä täällä ollaan?

Vai onko spekulointi turhaa: liikesuhteemme Saksaan ovat aina olleet niin hyvät, että Finnair luisuu väistämättä Lufthansalle?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Voi helvetti sentään. Mitähän sieniä ne siellä Solidiumissa syö, jos kuvittelevat suomalaisten sijoittajien ostavan kuralla olevan valtiollisen lentoyhtiön?

Jos jonnekin, niin ilman muuta Lufthansalle. Se on sentään vielä jollain tapaa elinkelpoinen yhtö.

Finnairista tulee joka tapauksessa syöttöliikenneyhtiö, johan sen nyt sanoo järkikin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tämä. En minäkään mitään muuta järkevää perustetta myymiselle keksi kuin sen että joku tarjoaa parhaan hinnan.

Koska kärjistetysti sanottuna Suomi sijaitsee edelleen semmoisella paikalla, ettei ketään kiinnosta sijoittaa tänne muuten, kuin jos vartavasten on tarkoitus tehdä bisnestä Suomessa.

Helsinki-Vantaan lentoasema olisi yllättävänkin suuri kilpailuetu, jos sitä kehitettäisiin edelleen Aasian lentojen hubina. Kukaan ei silti kehitä sitä, jos Finnairista tulee Lufthansan syöttöliikenneyhtiö. Hyviä portteja Aasiaan on muitakin.

Finnairilla ei ole strategista merkitystä. Lentoasemalla on. Lentoasema kuitenkin tarvitsee lentoyhtiön, joka tukee sen kehittämistä omalla strategiallaan. Jos Finnairista tulee piirikunnallinen syöttöliikenneyhtiö, Helsinki-Vantaasta tulee piirikunnallinen syöttöliikennelentokenttä ja loistavat suorat yhteydet Aasiaan ovat historiaa.

Siksi Finnairia ei mielestäni kannata suoraan myydä eniten tarjoavalle. Kaupalla olisi valtiolle pidemmän tähtäimen merkitys kuin nopeat suorat voitot.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Siksi Finnairia ei mielestäni kannata suoraan myydä eniten tarjoavalle. Kaupalla olisi valtiolle pidemmän tähtäimen merkitys kuin nopeat suorat voitot.

Mielestäni Finnairin määräysvalta pitäisi olla valtiolla. Aina. Vähemmistöosakkuuksia voidaan mielestäni myydä eniten tarjoaville. Tiedän, että näin ei pääse pikavoittoihin. Mutta kriisitilanteissa valtion lentokalusto on kaikki kaikessa.

Olen vasemmistolaisena kannattamassa vahvaa asevelvollisuusarmeijaa joten olen kuljetuksissa kannatamassa omavaraisuutta.

Jokainen Alexander Stubb voisi käydä Suomenlinnan lauttojen laiturin lähellä käydä lukemassa, mitä Augustin Ehrensvärdin haudalla lukee. Huonosti suomennettuna se on suunilleen näin: "Seiso omalla pohjallasi äläkä turvaa vieraan apuun!"
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Jokainen Alexander Stubb voisi käydä Suomenlinnan lauttojen laiturin lähellä käydä lukemassa, mitä Augustin Ehrensvärdin haudalla lukee. Huonosti suomennettuna se on suunilleen näin: "Seiso omalla pohjallasi äläkä turvaa vieraan apuun!"

Käsittääkseni 1700-luvulla ei harjoitettu kansainvälistä lentoliikennettä, ainakaan kovin laajassa mittakaavassa.

Mitä tulee tuohon "valtion lentokalustoon", niin sellaista ei ole ollut olemassa enää pitkään aikaan. Finnairin koneet on pääosin liisattu ulkomaisilta omistajilta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joo kannattaa ehdottomasti myydä Aeroflotille, jos sieltä saadaan paras hinta. Höhö.

Finnair pitäisi myydä ilman muuta, jos kaikin puolin vakavasti otettava ostaja ilmaantuu. Muutama lentoyhtiö voisi olla sellainen, jos hinta ja ehdot ovat oikeat.

Jaan Freddien ihmetyksen tuosta "suomalaisesta sijoittajatahosta". En ymmärrä, kuka sellainen kotimainen taho voisi olla, jonka intresseissä olisi ostaa iso siivu Finnairista ainoastaan sijoitusmielessä. Huonoa bisnestä, suuret riskit ja määräysvaltaa jäisi vieläkin liikaa bisnestä ymmärtämättömiin käsiin. Kauppatavara ei kerta kaikkiaan ole sellaisessa kunnossa, että tuosta saisi yksityiselle sijoittajaryhmälle kiinnostavan kohteen.

Jos joku uskoo, että omistukselle on mahdollista rakentaa merkittävää lisäarvoa, ja tietyn kauppaehtojen salliman ajan jälkeen omistus myydään jollekin isommalle lentöyhtiölle hyvällä voitolla, niin mikäs siinä. Vaikeaa tulee olemaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Jos joku uskoo, että omistukselle on mahdollista rakentaa merkittävää lisäarvoa, ja tietyn kauppaehtojen salliman ajan jälkeen omistus myydään jollekin isommalle lentöyhtiölle hyvällä voitolla, niin mikäs siinä. Vaikeaa tulee olemaan.

Ilmailualalla tunnetaan sanonta, jonka mukaan ainoa mahdollisuus tehdä pieni omaisuus ilmailubisneksessä on aloittaa suurella omaisuudella.

Ilmailualalle on kerätty kaikki liiketoiminnan pahimmat painajaiset yhteen ja samaan koriin: äärimmäisen volatiili ala, joka on samaan aikaan myös äärimmäisen tiukassa viranomaiskontrollissa. Lisäksi ala on hirvittävän pääomasidonnainen ja kilpailu on todella kovaa.
 

Tuamas

Jäsen
Ilmailualalle on kerätty kaikki liiketoiminnan pahimmat painajaiset yhteen ja samaan koriin: äärimmäisen volatiili ala, joka on samaan aikaan myös äärimmäisen tiukassa viranomaiskontrollissa. Lisäksi ala on hirvittävän pääomasidonnainen ja kilpailu on todella kovaa.

Niin ja jossa vielä valtio-omisteiset yhtiöt ja niiden saamat tukiaiset vääristävät kilpailua.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Viimeiksi Finnairilla lentänyt HEL - BKK - HEL. Paskaa palvelua ja vanhoja rumia akkoja lentoemoina. Verrokkeina Lufthansa ja KLM. No ei sielläkään nuo emot hurraahuutoja aiheuttaneet, mutta palvelu aivan eri sfääreissä. "Joo ei me tarjoilla alkoholia kuin ruoan yhteydessä" Ok. pitäkää tunkkinne Finnair. Ei mitään jakoja kunnollisiin yhtiöihin verrattuna. Mielummin matkustan pomppulennolla ja muutaman tunnin pidempään, kuin kidutan itseäni Finnairin "palvelulla"

Joku viikko oli keskustelua Finnairista A-Talkissa ja nuo paskasti palvelevat vanhat akat vetävät 4k€ kuukaudessa palkkoja. Onhan tuo nyt ihan perseestä. Moisesta ABC-tasoisesta palvelusta aivan liian iso liksa vrt. vaikkapa matkaoppaat.

Ei tuolla kulurakenteella kukaan osta tappiota tekevää muutaman koneen firmaa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Finnairilla en ole itsekään lentänyt neljään vuoteen enkä ole pätkän vertaa kaivannut sinivalkoisille siiville.
Omasta mielestäni Finnairin ainoa valttikortti (toki se tärkein) on täysin puhdas onnettomuustilasto jo yli 50 vuoden ajan. Puhutaan siis onnettomuuksista, joissa on menetettyä ihmishenkiä.
Finnairin uudet taloudelliset A321-koneet, jotka siis on varustettu sharkeletein alkavat vaikuttaa huonolta hankinnalta. Koneissa ei ainakaan FlightForumin mukaan ole minkään sortin viihdejärjestelmää. Ei siis edes näitä pikkubusseissa olleita yhteisiä näyttöjä. Puhumattakaan siitä, että tällä koneella ei kovalla vastatuulella pääse Kanarialta kotiin ilman välilaskua.
Jos Finnair jollekin myydään, niin kannattaisi kysellä oman alliansin sisältä. JAL, AA, BA.

E. Viihdejärjestelmä ilmeisesti tulossa jossain vaiheessa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Finnairin uudet taloudelliset A321-koneet, jotka siis on varustettu sharkeletein alkavat vaikuttaa huonolta hankinnalta. Koneissa ei ainakaan FlightForumin mukaan ole minkään sortin viihdejärjestelmää. Ei siis edes näitä pikkubusseissa olleita yhteisiä näyttöjä. Puhumattakaan siitä, että tällä koneella ei kovalla vastatuulella pääse Kanarialta kotiin ilman välilaskua.
Tämä on totta, eikä noita koneita ole aivan tarkoitettu noin pitkille lennoille. Tuo ei siis varsinaisesti ole koneen vaan liikennöitsijän vika. A321:llä päästään jos tuuli on 0m/s 5600km. Esim. Las Palmasiin on Helsingistä 4685. Tuohon jos tulee kova vastatuuli eteen niin kuin hirveän usesti tulee, niin kun siihen lisätään vielä se, että nykyään noita koneita ei edes tankata täyteen, jotta paino olisi pienempi, eikä täten kuluttaisi enemmän, niin valitettavan usein kone joutuu kovan vastatuulen edessä tehdä pakkolasku. Ja kun vastatuulta on niin ei päästä niin lujaa, joten Helsngissä saattaisi olla lentoajasta poiketen ruuhkka ja mahdollisesti muita vähällä polttoaineella liikenteessä olevia lentoliikennettä, joten riskiä ei voida ottaa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tämä on totta, eikä noita koneita ole aivan tarkoitettu noin pitkille lennoille. Tuo ei siis varsinaisesti ole koneen vaan liikennöitsijän vika. A321:llä päästään jos tuuli on 0m/s 5600km. Esim. Las Palmasiin on Helsingistä 4685. Tuohon jos tulee kova vastatuuli eteen niin kuin hirveän usesti tulee, niin kun siihen lisätään vielä se, että nykyään noita koneita ei edes tankata täyteen, jotta paino olisi pienempi, eikä täten kuluttaisi enemmän, niin valitettavan usein kone joutuu kovan vastatuulen edessä tehdä pakkolasku. Ja kun vastatuulta on niin ei päästä niin lujaa, joten Helsngissä saattaisi olla lentoajasta poiketen ruuhkka ja mahdollisesti muita vähällä polttoaineella liikenteessä olevia lentoliikennettä, joten riskiä ei voida ottaa.

Näin on. Ei ihan mennyt nappiin tuo pitkäsäären (757) poisto lomaliikennelaivastosta, vaikka ne toki söivät enemmän kerosiiniä ja laivaston yhdenmukaistamisen kannalta tuon ymmärtää. Olisivat raahanneet lisää vanhoja ja väsyneitä 340-300-koneita, joilla saa Kanarialle ihan sikana jengiä kerralla.
Mutta tämähän ei liity tähän ketjuun millään tavalla.
Jostain joskus lueskelin ehdotuksen Finnairin ja SASin yhdistämisestä ja se ei välttämättä olisi mikään huono idea. Jos ajatellaan, että Finnair hoitaisi kaukolennoista pelkkää Aasiaa ja Oslo/Köpis/Arlanda-akseli hoitaisi SASin koneilla Amerikan lennot.
Noh, pelkkää spekulointia, mutta se on varsin mukavaa puuhaa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Finnairille melko kovat tappiot, 34 miljoonaa euroa.
Saasto-ohjelmat ovat menneet reisille, mutta yt on vielakin se sana, jota tuossa yrityksessa viljellaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös