Tämän päivän (10.04.2014) Helsingin Sanomissa on mielenkiintoinen artikkeli Finnairin tulevaisuudesta. Valtio alkaa kallistua sille kannalle, että Finnairin enemmistöomistus ei ole enää välttämätöntä, vaan n. 30% on riittävä sillä ehdolla, että "omistusta myydään suomalaiselle taholle". Todennäköistä kuitenkin on, että tuo siivu (yhdessä nyt jo yksityisessä omistuksessa olevasta siivusta) päätyy lopulta jollekin kumppanille.
Kansallinen lentoyhtiö ei liene strategisesti tarpeellinen, mutta Helsinki-Vantaan lentoasema sitä on suurimmissa määrin. Omasta mielestäni Helsinki-Vantaan tulee jatkossakin panostaa strategiassaan Aasiaan, jonka kautta se voi nousta hyvinkin merkittäväksi Eurooppalaiseksi lentoasemaksi. Tämä olisi tietenkin suuri etu Suomelle muun muassa ulkomaisten investointien houkuttelussa. Ongelma on kuitenkin se, että siihen tarvitaan myös vahva lentoyhtiö, joka pitää Helsinki-Vantaata hubinaan.
Finnairin todennäköisiksi tuleviksi kumppaneiksi artikkelissa arvioidaan Lufthansaa, British Airwaysia, ETIHADia sekä Japan Airlinesia. Myös Finnairin päätymistä "yrittäjätahoille" pidetään mahdollisena.
Tuosta porukasta erittäin vahva "ei kiitos" Lufthansalle. Röyhkeästi laajeneva yhtiö on tekemässä kaikista muistakin ostamistaan yhtiöistä (mm. Swiss ja Austrian Airlines) seudullisia pelureita ja strategiassa lienee paitsi Frankfurtin ja Münchenin, myös Berliinin uuden lentoaseman strategisen merkityksen korostaminen. Finnairista tulisi enemmän tai vähemmän syöttöliikenneyhtiö ja Helsinki-Vantaasta syöttliikennelentoasema.
British Airways herättää varovaisesti positiivisempia tuntemuksia. Helsingin sijainti on Britanniasta katsoen ok Aasian lentojen suhteen ja British Airways voisi siksi olla motivoitunut Finnairin ja Helsinki-Vantaan edelleenkehittämisestä Aasian suuntaan.
ETIHADin motiiveja on vaikeampi arvailla. Kysymyksessä saattaisi olla oman asemansa vahvistaminen pääkilpailijaansa Emiratesiin nähden eurooppalaisten Aasian matkustamisen osalta. Tämä voisi olla ihan ok juttu Suomen, Finnairin ja Helsinki-Vantaan kannalta.
Mielestäni mainituista paras kumppani olisi kuitenkin Japan Airlines, joka on Finnair-allianssinsa kautta jo aiemminkin ollut kiinnostunut Helsinki-Vantaasta. Tämä kumppanuus voisi olla jopa vahva buusti ja uhkiakin olisi mielestäni vähemmän näköpiirissä.
Artikkelissa spekuloidaan, että Finnairin päätyminen "yrittäjävetoisille" yhtiöille voisi johtaa yhtiön liiketoimintamallin muokkaamiseen Norwegianin kaltaiseksi semi-halpalentoyhtiöksi. Jos se olisi hyvä yhtiölle, se ei sitä välttämättä (edes todennäköisesti?) olisi Helsinki-Vantaan lentoasemalle eikä siten Suomelle. Tässä vaihtoehdossa olisi mielestäni liikaa riskitekijöitä.
Mitä mieltä täällä ollaan?
Vai onko spekulointi turhaa: liikesuhteemme Saksaan ovat aina olleet niin hyvät, että Finnair luisuu väistämättä Lufthansalle?
Kansallinen lentoyhtiö ei liene strategisesti tarpeellinen, mutta Helsinki-Vantaan lentoasema sitä on suurimmissa määrin. Omasta mielestäni Helsinki-Vantaan tulee jatkossakin panostaa strategiassaan Aasiaan, jonka kautta se voi nousta hyvinkin merkittäväksi Eurooppalaiseksi lentoasemaksi. Tämä olisi tietenkin suuri etu Suomelle muun muassa ulkomaisten investointien houkuttelussa. Ongelma on kuitenkin se, että siihen tarvitaan myös vahva lentoyhtiö, joka pitää Helsinki-Vantaata hubinaan.
Finnairin todennäköisiksi tuleviksi kumppaneiksi artikkelissa arvioidaan Lufthansaa, British Airwaysia, ETIHADia sekä Japan Airlinesia. Myös Finnairin päätymistä "yrittäjätahoille" pidetään mahdollisena.
Tuosta porukasta erittäin vahva "ei kiitos" Lufthansalle. Röyhkeästi laajeneva yhtiö on tekemässä kaikista muistakin ostamistaan yhtiöistä (mm. Swiss ja Austrian Airlines) seudullisia pelureita ja strategiassa lienee paitsi Frankfurtin ja Münchenin, myös Berliinin uuden lentoaseman strategisen merkityksen korostaminen. Finnairista tulisi enemmän tai vähemmän syöttöliikenneyhtiö ja Helsinki-Vantaasta syöttliikennelentoasema.
British Airways herättää varovaisesti positiivisempia tuntemuksia. Helsingin sijainti on Britanniasta katsoen ok Aasian lentojen suhteen ja British Airways voisi siksi olla motivoitunut Finnairin ja Helsinki-Vantaan edelleenkehittämisestä Aasian suuntaan.
ETIHADin motiiveja on vaikeampi arvailla. Kysymyksessä saattaisi olla oman asemansa vahvistaminen pääkilpailijaansa Emiratesiin nähden eurooppalaisten Aasian matkustamisen osalta. Tämä voisi olla ihan ok juttu Suomen, Finnairin ja Helsinki-Vantaan kannalta.
Mielestäni mainituista paras kumppani olisi kuitenkin Japan Airlines, joka on Finnair-allianssinsa kautta jo aiemminkin ollut kiinnostunut Helsinki-Vantaasta. Tämä kumppanuus voisi olla jopa vahva buusti ja uhkiakin olisi mielestäni vähemmän näköpiirissä.
Artikkelissa spekuloidaan, että Finnairin päätyminen "yrittäjävetoisille" yhtiöille voisi johtaa yhtiön liiketoimintamallin muokkaamiseen Norwegianin kaltaiseksi semi-halpalentoyhtiöksi. Jos se olisi hyvä yhtiölle, se ei sitä välttämättä (edes todennäköisesti?) olisi Helsinki-Vantaan lentoasemalle eikä siten Suomelle. Tässä vaihtoehdossa olisi mielestäni liikaa riskitekijöitä.
Mitä mieltä täällä ollaan?
Vai onko spekulointi turhaa: liikesuhteemme Saksaan ovat aina olleet niin hyvät, että Finnair luisuu väistämättä Lufthansalle?