Mainos

Kekäläisen kädenjälki - Jokerit kaudella 2011-2012

  • 1 037 412
  • 2 278

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkemmin kun ajattelee niin en tainnut nähdä menneellä kaudella yhtäkään Jokeri-mainosta Helsingissä muualla kuin Hartwall-areenan ulkoseinällä. Sitä vastoin HIFK mainostaa brändiään lähes jokaisella bussipysäkillä ja milloin missäkin screenillä + ajankohtaisissa tapahtumissa.
Tartuin tähän jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua Jokerien viestintää käsittelevässä ketjussa ja ihmettelin, kun joka toisella dösärillä kehotettiin skaffaamaan tsetti ja Jokerien mainokset puolestaan loistivat poissaolollaan. Joku vakuutteli mulle, että kyllä ne mainokset sinne ilmestyvät, ei järkeä "keskikesällä" (aikaa liigan starttiin oli muistaakseni kuukausi) mainostaa lätkää, kun ketään ei kiinnosta. Kausi alkoi, kului ja loppui, eikä Jokerien mainoksia näkynyt oikein missään. Eihän se mun kannattajuuteen millään tavalla vaikuta, mutta onhan se ikävää, kun dösäreillä sekä metrojen ja sporien screeneissä pyörii vain naapurin logo. Tämä puoli saatava kuntoon.
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Tartuin tähän jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua Jokerien viestintää käsittelevässä ketjussa ja ihmettelin, kun joka toisella dösärillä kehotettiin skaffaamaan tsetti ja Jokerien mainokset puolestaan loistivat poissaolollaan. Joku vakuutteli mulle, että kyllä ne mainokset sinne ilmestyvät, ei järkeä "keskikesällä" (aikaa liigan starttiin oli muistaakseni kuukausi) mainostaa lätkää, kun ketään ei kiinnosta. Kausi alkoi, kului ja loppui, eikä Jokerien mainoksia näkynyt oikein missään. Eihän se mun kannattajuuteen millään tavalla vaikuta, mutta onhan se ikävää, kun dösäreillä sekä metrojen ja sporien screeneissä pyörii vain naapurin logo. Tämä puoli saatava kuntoon.

Eiköhän Jokerit paranna myös tuolla puolella. Tosin ei taida liittyä Keklun ydinosaamiseen, joka on urheilupuolella ja jääkiekkotoiminnan (edustus, junnut, henkilöstövalinnat jääkiekkopuolelle jne) kehittämisessä. Taitaa yleensäkin muut henkilöt hoitaa Jokereissa tuota markkinointia ja imagoasioita? Tosin Keklu voi pitää vaatimustasoa kovana ja vaatia tuoltakin osalta kehitystä. Mutta Suomessahan yleensä juuri nämä asiat nähdään kohteina, joista voi slubailla tai säästää. Saa nähdä Jokerien panoksen sillä osa-alueella tulevaisuudessa. Mutta kaikilla henkilöillä ja seuroilla on omat vahvuusalueensa.

Mutta kun otit HIFK:n puheeksi. Niin HIFK:lla on tuossa hommassa tietty etu ja se on pj Everi. Kaverilla on valtava kokemus työelämän tuolta saralta ja pyörittänyt merkittävää firmaa. Eli Everi "siviilikuvioidensa" kautta pyörittää näitä "imagoasioita". Ja tietysti tähän vaikuttaa se, että HIFK on kaikesta toilailuistaan huolimatta luonut Suomessa jonkin sortin imagon tai brändin kymmenien vuosien aikana. Oli se sitten paska imago, ristiriitainen imago tai vastenmielinen imago. Mutta kyllähän HIFK on vuosien saatossa luonut tietyn identiteetin ja nyt vielä Evari hoitaa sitä puolta. Eli tässä on kieltämättä HIFK:lla etua, jota on vaikea lyhyessä ajassa kuroa umpeen. Markkinointi/mainosalaen piinkova ammattilainen ja HIFK:n brändi. Niinkuin aiemmin tekstissäni sanoin niin eri henkilöillä ja seuroilla on omat vahvuusalueensa. Varsinkin jos Timoa vaan kiinnostaa tehdä duunia HIFK:n eteen. Tosin on tainnut sitoutua myös SM-liigan puolelle, eli kiinnostusta löytyy.

Mutta osana ongelmaan ja HIFK:n ja Jokereiden näkyvyyteen negatiivisesti vaikuttava asia on SM-liigan yleisen kiinnostavuuden lasku. En minä ainakaan ole havainnut Helsingissä mitään buumia tai yleensäkään että lätkä olisi ykkösaihe kahviloissa ja vastaavissa. No ok tietty pleijarikohtaamisen+ Talviklassiko aikana oli havaittavissa jotain muutosta.Mutta harvemmin tällaisia taisteluita Stadissa on. Nuorilla taas taitaa jalkapallo ja varsinkin eurofutis vetää puoleensa. Pikkulapsia jää entistä enemmän katveeseen, kun matsit ei näy telkkarista ja vanhemmat ovat kiireidensä takia esteellisiä viemään lapsia halleille. Minusta HIFK ja Jokerit vaikka suuria Suomessa ovatkin, eivät ole mitään Stadin ykköspuheenaiheita toisin kuin esim joku KalPa Kuopiossa tai Kahva Jyväskylässä. Vaikka molemmilla paljon faneja onkin ja "vakiomäärä" palstatilaa urheilusivuilla. Eli se tietty ongelma on, että pk-seutu on Suomen ainoa jonkin sortin metropolialue ja läheskään kaikki ei edes ole HIFK:n tai Jokerien faneja. Mutta toisaalta saa siitä etuakin, esim junnuja riittää, näkyvyyttä ja sitä kautta fyrkkaa riittää jne jne.
 
Viimeksi muokattu:

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Toivottavasti ei. Eiköhän yksi mielikuvaseura riitä Espoon ja Vantaan dösäpysäkeillä ihailtavaksi. Panostukset oleelliseen, kiitos.

Ovatko nämä asiat jotenkin toistensa kumoavia? Kannattaa muistaa että ainakin periaatteessa kaikki liittyy kaikkeen eli mitä paremmin markkinoidaan, sitä enemmän halliin tulee katsojia, rahaa on enemmän käytettävissä ja on varaa hankkia parempia pelaajia ja sitä myötä myös joukkue on parempi.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tosin ei taida liittyä Keklun ydinosaamiseen, joka on urheilupuolella ja jääkiekkotoiminnan (edustus, junnut, henkilöstövalinnat jääkiekkopuolelle jne) kehittämisessä. Taitaa yleensäkin muut henkilöt hoitaa Jokereissa tuota markkinointia ja imagoasioita?

Kyseessä ei ole Keklun homma, mutta luulisi hänen mukanaan tulevan aimo annos ammattimaisuutta Jokereiden touhuun. Yleensä meillä on menty niin sanotusti perse edellä puuhun. Hommia on tehty vähän sinnepäin, mutta osaaminen tai edes selkeä ajatus tuntuvat puuttuvan.

Markkinoinnin puolella tämä on HIFK:n nykyisen johdon alaisuudessa selkeytynyt entisestään. HIFK näkyy nykyään paljon enemmän katukuvassa, fanituotetarjonta on selkeästi edellä ja vähän väliä tuntuu pukkaavan jotain kampanjaa. Milloin toivotellaan Tuukkaa Stadiin, milloin mitäkin. Meillä puolestaan tunnutaan roikkuvan mielikuvassa, jonka mukaan markkinointi on rahan heittämistä kaivoon.

Mitä Everiin tulee, niin näkisin tuon enemmän tai vähemmän tekosyynä. Kyllä pj:tä valittaessa miehen taustat markkinoinnin puolelta on ollut tiedossa. Miljoonabisnekseen pj:n valinnassa pitäisi olla myös vaihtoehtoja. Kyllä meillekin löytyisi joku markkinoinnin rautainen ammattilainen JOS sille nähtäisiin tarvetta. Valitettavasti ei aiemmin olla nähty, mikä sitten lieneekään syynä. Pätevän henkilön saisi kyllä varmasti otettua organisaatioon mukaan jos tahtoa olisi, ei tässä maailmassa ammattilaiset rajoitu vain pariin hassuun.

Mutta osana ongelmaan ja HIFK:n ja Jokereiden näkyvyyteen negatiivisesti vaikuttava asia on SM-liigan yleisen kiinnostavuuden lasku. En minä ainakaan ole havainnut Helsingissä mitään buumia tai yleensäkään että lätkä olisi ykkösaihe kahviloissa ja vastaavissa.

Olen osittain samaa mieltä, osittain eri mieltä.

Olemme samoilla linjoilla siitä, että kiinnostavuus ei ole huippulukemissa. Yksittäisiä poikkeustapauksia lukuunottamatta lätkästä ei liikaa puhuta kuppiloissa, kouluissa tai vastaavissa.

Sen sijaan lähtisin kuitenkin siitä, että on väärä ajattelumalli mieltää tilanne sellaiseksi, etteikö sitä voisi muuttaa. Ihmiset puhuvat aiheesta X vain silloin, kun heille annetaan siihen syy. Syy voi olla Talviklassikko, pleijarisarja, edellisen illan tulos tai vaikkapa tienvarsimainos. Ihmisille pitää tuoda ärsykkeitä ja johdatella ajattelua kohti omaa seuraa.

Noita ärsykkeitä voisi sitten lähteä miettimään tarkemmin, mutta nopeasti ajatellen mieleen tulee mainonta, yksittäisten pelaajien "brändäys" nostamalla heidät jalustalle (kuten Selänne aikanaan) ja fanituotemyynnin parantaminen. Jo pieni parannus olisi mahdollista saada aikaan erittäin pienellä vaivalla ja osaamisella. Fanituotemyynti on tästä varmaankin paras esimerkki: tuotevalikoiman laajentaminen ei vaatisi äärettömiä varastoja ja se ei sitoisi roppakaupalla rahaa. Myyntikanavien tehostaminen (verkko, urheilukaupat, jne.) olisi helppo ainakin aloittaa. Tällä saataisiin näkyvyyttä katukuvaan, mahdollisesti lantti tai pari taskun pohjalle ja ennen kaikkea luotaisiin liigankin kannalta näkyvyyttä. "Ai katos, sullahan on narri*lisää tuotenimi*. Olitko eilen hallilla?"

Toivottavasti ei. Eiköhän yksi mielikuvaseura riitä Espoon ja Vantaan dösäpysäkeillä ihailtavaksi. Panostukset oleelliseen, kiitos.

Oheistoiminnan tehostamisella voidaan myös nostattaa oleellisen asian panoksia. Tuskin esimerkiksi naapurissa urheilullinen menestys ainakaan heikkeni sillä, että paremman taloudenpidon ja parantuneen markkinoinnin (näkyy mm. lipputuloissa) kautta edelliskauden tulos oli huimasti plussalla heikosta pleijarimenestyksestä huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Mitä Everiin tulee, niin näkisin tuon enemmän tai vähemmän tekosyynä. Kyllä pj:tä valittaessa miehen taustat markkinoinnin puolelta on ollut tiedossa. Miljoonabisnekseen pj:n valinnassa pitäisi olla myös vaihtoehtoja. Kyllä meillekin löytyisi joku markkinoinnin rautainen ammattilainen JOS sille nähtäisiin tarvetta. Valitettavasti ei aiemmin olla nähty, mikä sitten lieneekään syynä. Pätevän henkilön saisi kyllä varmasti otettua organisaatioon mukaan jos tahtoa olisi, ei tässä maailmassa ammattilaiset rajoitu vain pariin hassuun.

Menee nyt offtopiciksi mutta menkööt. Siis pj yleensä valitaan omistajista tai omistajia lähellä olevista tahoista. Everi olisi varmasti kallis, jos hänet pitäisi perinteisesti palkata tehtäväänsä. Mutta HIFK hyötyy tuosta, että tuon tason jantteri hoitaa HIFK:ssa tuota puolta. Tuskin mitään mahtiliksaa officelta nostaa. Näitä kovan tason jätkiä ei välttämättä normaalissa tilanteessa hirveästi nappaa pyörittää vain liigaseuran markkinointia. Se tuskin on tarpeeksi haasteellista. Eli seura hyötyy siitä, että häntä kiinnostaa HIFK:n toiminnan kehittäminen.

Lähinnä vain tarkoitin, että kun HIFK:lla on se jonkinlainen brändi jo olemassa ja kun sitä johtaa lähinnä rakkaudesta lajiin ja seuraan huippumies niin se on aika täydellinen/poikkeuksellinen tilanne. Ei noita suurten markkinointilafkojen dirikoita pahemmin ole vapaana liigaseuroille. Nuo asiat tosin ovat olleet se HIFK:n vahvuus huonoinakin vuosina.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että tuohon yleiseen SM-liigan kiinnostavuuden laskuun ollaan liikaa tuudittauduttu. Asian korjaamiseen ei ole pahemmin nähty vaivaa. Tähän osittain vaikuttaa suoranainen laiskuus, kun seurojen lipputulot ovat käsittääkseni aika vakiintuneet. Mutta niinkuin sanoin niin SM-liigan puolelta on turha odottaa mitään apuja asioihin, jotka heille ei tuota rahaa. Eli seurojen vastuulle jää. Jokereilla ja HIFK:lla on kumminkin ollut koviakin nippuja 2000-luvulla, mutta se ei ole enää vanhaa buumia onnistunut ruokkimaan. Ja Talviklassikoita ja Stadin derbyja pleijareissa ei läheskään joka kevät pelata. En suoranaisesti osaa sanoa miten jääkiekon SM-liigan voisi nostaa takaisin ihmisten kahvikeskusteluihin ja yleensäkin ykköspuheenaiheeksi. Kauaksi on tultu ajoista, jolloin penskat ja vähän vanhemmatkin puivat että meneekö Sakke Narreihin ja Ketterer HIFK:iin :D. Ehkä se sitten vaikuttaa, että pk- seutu on ainoa jonkinsortin metropoli Suomessa ja täällä asuu paljon ihmisiä joilla on muu suosikkiseura kuin HIFK tai Jokerit. Ja yleensäkin tuntuu, että nykyään monet muut asiat kiinnostaa varsinkin nuoria aikuisia enemmän.

Tämä nyt meni vähän offtopiciksi ja näistä voisi varmaan puhua jossain muualla. Mutta menkööt nyt tänne.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Everi olisi varmasti kallis, jos hänet pitäisi perinteisesti palkata tehtäväänsä. Mutta HIFK hyötyy tuosta, että tuon tason jantteri hoitaa HIFK:ssa tuota puolta. Tuskin mitään mahtiliksaa officelta nostaa. Näitä kovan tason jätkiä ei välttämättä normaalissa tilanteessa hirveästi nappaa pyörittää vain liigaseuran markkinointia. Se tuskin on tarpeeksi haasteellista. Eli seura hyötyy siitä, että häntä kiinnostaa HIFK:n toiminnan kehittäminen.

Olet oikeassa tuosta, että Everi "löydettiin" vähän kuin omista riveistä. Aivan varmasti HIFK säästää tuossa kylmää käteistä verrattuna "vapailta markkinoilta" hankittuihin osaajiin. Pointtina ei kuitenkaan ollut miettiä nyt vain rahaa, vaan suurempaa kokonaisuutta; jos halua olisi, osaajia saataisiin. Jos ei huippuosaajia, niin ainakin vahvistettua osaamista niin, että edes fanitavarakauppa jakeluteineen saataisiin edes vähän parempaan kuntoon ja pari mainosta sinne tänne. Nuo eivät vaadi mitään huikeaa ammattitaitoa.

Mitä tuohon haasteellisuuteen tulee, niin kyseessä on hiukan kaksiteräinen miekka. Käytössä oleva budjetti ei ole samaa luokkaa kuin suurfirmoisa ja palkitsevuus samaa kuin omassa lafkassa. Sen sijaan homma saa varmasti paljon enemmän keskustelua aikaan kuin "normifirmoissa" (vrt. keskustelu Everistä vs muut "normi markkinointigurut") ja CV:ssäkään tuskin näyttäisi kauhean huonolta miljoonaorganisaation nostamisen puuhastelusta ammattimaiselle tasolle. Puuhastelua kun tämä meillä ainakin on tällä hetkellä. Hiukan samoilla perusteilla Keklu kuitenkin tuli meille ja hänet palkattiin: kun omaa kultapoikaa ei ollut, rahaa lyötiin pöytään. Kun Kekäläinen tarttui diiliin, oli hänellä varmasti takaraivossa mahdollisuus näyttää.

Lähinnä vain tarkoitin, että kun HIFK:lla on se jonkinlainen brändi jo olemassa ja kun sitä johtaa lähinnä rakkaudesta lajiin ja seuraan huippumies niin se on aika täydellinen/poikkeuksellinen tilanne.

Olen aivan samaa mieltä siitä, että HIFK:lla on ollut "tuuria" matkassa. Lainausmerkit sen takia, että en kauhean paljon onnesta perusta ja aivan suoraan et noin sanonut. Poikkeuksellinen ja ennen kaikkea seuran kannalta loistava combo kuitenkin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö muitakin teitä olisi. Jos Nokia 1990-luvulla (erittäin karu esimerkki ja ei välttämättä pohjaudu todellisuuteen) sai haalittua parhaat kaverit pelkällä statuksellaan, piti muiden maksaa hiukan enemmän tai vähentää toimintaa. Aivan samoilla tavoin meillä pitää joko latoa fyrkkaa tiskiin tai todeta, että tällä saralla ollaan ikuisia puuhastelijoita, jotka vain odottavat yhtä onnenpotkua.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että markkinointipuolen ohjaksiin pitäisi saada jotain muutakin kuin merkonomin pahvit lukeneita entisiä pelaajia. Suorittavaan työhön nuo ovat enemmän tai vähemmän hyviä, mutta suuret linjat pitää olla asioista oikeasti tietävien harteilla.

Jotenkin nykyinen yhtälö ei käy päähän aivan täysin. Tuote elää hyvin pitkälti mielikuvista, suuret rahavirrat yleisötuloista tulevat ihmisiltä, jotka haluavat nähdä juuri seuran X ja olla osa perhettä. Porakoneita voi valita hinnan tai laadun perusteella, mutta näin tunnepohjaisella alalla pitää juuri vedota ihmisiin. Ei Jokereiden lippuja myydä "tekniikanmaailman" arvostelujen perusteella, jossa meille on annettu 5 tähteä laadun mukaan tai paras hinta-laatu-suhde. Lippu ostetaan siksi, että halutaan nähdä juuri Jokerit. Tällaisen tunnepohjaisen tuotteen taustalla pyörii lukuisia miljoonia ja kapasiteettia tulovirtojen kasvatukseen olisi, tämä näkyy jo Areenan katsojakeskiarvoista. Omassa päässäni tällainen tuote, kasvupotentiaali ja organisaatiossa pyörivä raha eivät vain ole arvoltaan yhtäsuuria nykyisen tekemisen kanssa.

Lisää aihetta sivuten, hiukan naurattaa nuo sivut. Meillä on nyt soppari neljän MM-kisoissa pelaavan kaverin kanssa, näistä kolme on Suomen joukkueessa. Siltikään sivuilla ei seurata omien jätkien menestystä käytännössä mitenkään, viimeisin uutinen aiheesta on ilmoitus suomalaiskolmikon kisapaikasta. Missä on haastattelut, seuranta ja muut? Seuran tulee arvostaa omia jätkiään, tuoda heitä lähelle faneja ja luoda tätä kautta sitä fiilistä, josta puhutaan. Naapurilla on kolme viimeisintä uutista tätä kirjoittaessa aiheesta "Granlund".

Ja pahoittelut off topicista. Aihe tuntuu vain olevan melko lähellä omaa sydäntä ja aasinsiltoja pitkin tähän eksyttiin, parempaakaan topicia kun ei taida olla.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Seuran tulee arvostaa omia jätkiään, tuoda heitä lähelle faneja ja luoda tätä kautta sitä fiilistä, josta puhutaan. Naapurilla on kolme viimeisintä uutista tätä kirjoittaessa aiheesta "Granlund".
Vaikka HIFK sen mestaruuden voittikin, niin ei niiden toimintaa kannata kuitenkaan sokeasti jokaisella osa-alueella kadehtia. Minä lähinnä naureskelin läpi kauden kun he julkistivat siirtonsa muutaman virkkeen Tiedotteilla(tm), kun meillä samaan aikaan tehdään erillisiä videohaastatteluita ennen ja jälkeen jokaisen matsin ja välillä niiden välissäkin. Netissä me viedään 6-0, mutta kadunvarsimainoksissa ei valitettavasti edes yritetty kilpailla.

Jokereiden markkinointiosastolla on ollut selkeä vajaus, mutta oliko se nyt Villen vai Tuomaksen suusta kuultu vahvistus, että sille osastolle on tulossa lisäystä. Toivotaan, että se näkyy jossain. Ihan hyviä merkkejä on ollut ilmassa, mutta siitä on vielä matkaa asian realisoitumiseen.
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä nyt on (osittain omasta aloitteestani), eksytty hiukan liian syvälle pois aiheesta. Tarkoituksenani oli vain nostaa viihdepuoli urheilupuolen rinnalle sellaiseksi tekijäksi, jota menestyvä joukkue tarvitsee. Toki voidaan tehdä Hanlon-kiekolla urheilullista tulosta, mutta ei sen katsomisesta kukaan maksa.

Markkinointi (johon sitten kuuluvat nettisivut sun muut brändäykset) on elintärkeä osa-alue, jos meinataan myydä lippuja ja haalia uusia maksavia katsojia ja oluenjuojia hallille. On totta että Stadissa lätkä ei ole ykkösaihe monissakaan kahvipöytäkeskusteluissa, mutta mitään varsinaista syytä miksei näin voisi olla ei ole. Jos markkinointi hoidetaan nappiin, niin koko lajin imago paranee, Jokerit vs. HIFK vastakkainasettelusta tulee herkullisempi ja jengi syö poppareita hulluna katsomoissa. Niille joiden mielestä markkinointi on turhuutta ja rahantuhlausta voisin heittää että jos näin olisi, miksi maailman suurimmat ja menestyneimmät brändit upottavat hirmuisia summia rahaa markkinointiin vuosittain. Siksi että se todella toimii.

Kekäläisen täytyy ensin hoitaa urheilupuoli kuosiin ja tässä ollaankin hyvällä tiellä. Tämän jälkeen (ja osittain urheilupuolen aikana) täytyy koko hommalle kehittää visio missä ja minkälainen halutaan olla 4 vuoden päästä kun Keklun pesti loppuu. Olemmeko suurin, kaunein ja menestynein? Jos tuo on tavoite, tulee markkinoinnin armotta tähdätä siihen että tuo toteutuu ihmisten mielissä. Toki urheilussa on vaikeaa kun mielikuvamarkkinointi ei auta, jos tulokset eivät ole samalla viivalla. Kuitenkin jonkinlainen pitkäntähtäimen suunnitelma on pakko olla myös imagollisesti. Jokereiden pirullinen taitokiekko on hyvä lähtökohta, mutta sen toteuttamiseen täytyy sitten hankkia työkalut.

Kun puhun brändäämisestä, tarkoitan sitä mielikuvaa mikä ihmisten päässä syntyy kun puhutaan Jokereista. Tällä hetkellä Jokereiden brändi on... Hjallis ja raha, ehkä -90 luvun huuma/viha, mutta tuo on jo haipumassa. HIFK on onnistunut brändäämään Stadin itselleen (joka harmittaa minua suuresti, koska olen stadilainen ja Jokerifani) ja Bluesillakin on mukava "Sparta" - brändi vähitellen syntymässä. Mikä on Jokereiden juttu? Luodaanko oma vai pidetäänkö Hjallis? Meillä on hieno logo, hyvä nimi ja kaikki mahdollisuudet hyödyntää niitä. Miksi Jokerit on niin hajuton ja mauton tällä hetkellä, että yksi leuaton suomenruotsalainen on mielikuvallisesti voimakkain "ikonimme"? Suureksi osaksi tämä nykytilanteemme johtuu siitä että koko 2000-luku on mennyt Jokereiden osalta erilaisten lyhytjänteisten projektien kanssa puuhastellessa. Koko hommasta on puuttunut se punainen lanka, joka pitkäntähtäimen suunnitteluun ja toteutukseen tarvitaan. Kekäläinen on tuonut kokonaiskuvan skarppaamista ja pitkäntähtäimen suunnitelmallisuutta onneksi taloon, toivottavasti homma löytää uomansa.

En näe mitään syytä miksei Jokerit voisi palkata jotain kansainvälisen tason mainostoimistoa hoitamaan brändäyksen ja markkinointipuolen. Tällainen brändäys tuntuu onnistuessaan aivan kuin itsestäänselvyydeltä ihmisten mielissä. Kustannus ei ole iso saavutettuun hyötyyn nähden, jos homma on kelattu ja toteutettu oikein. Kekäläisen GMmänä on pakko kiinnittää myös tähän osa-alueeseen huomiota, muuten hän ei tee hommiaan kunnolla. Kun lipun ostaja ostaa itselleen statusta samaan aikaan kun hän maksaa viihteestä ollaan oikealla tiellä. Sony teki Pleikkarilla entisestä nörttien puuhasta, pelaamisesta, coolia. Tekisikö Jokerit jääkiekon diggaamisesta coolia???
 
Viimeksi muokattu:

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Ei ole näkynyt. Ei järjestetty.

:)

Ei näköjään tullut uusien pelaajien haastatteluja, mutta onhan sinne ilmestynyt mm. Pulun kuulumiset. Tavallaan mediapäivä kyllä järjestettiin (mm. kaksi uutta sopimusta julkaistiin), mutta ei siinä mittakaavassa mitä alunperin (silloin kun noista kirjoitin) oli suunniteltu.
 

OlviTenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
AVS
Markkinointi (johon sitten kuuluvat nettisivut sun muut brändäykset) on elintärkeä osa-alue, jos meinataan myydä lippuja ja haalia uusia maksavia katsojia ja oluenjuojia hallille.

Tekisikö Jokerit jääkiekon diggaamisesta coolia???

Tässä tullaan vielä tähän yhteen kysymykseen: vieläkö Urho Totalin ja WebTV:n jälkeen on tilausta Jokereiden faniselostuksille vierasotteluista nettiradion kautta? Parina viime kautena näitä on tehty mutta rahoituksen puuttuessa näistä on jouduttu luopumaan.

Itse hommaahan oli mukava tehdä, vaikka välillähän se rankkaa onkin. Mikään Radio Suomen tai Urhon selostajan paikkakaan ei meikäläistä siksi kiinnosta, koska selostaessa tulee olla aito punakeltainen sydän mukana, ei niitä puolueettomasti osaa selostaa kuitenkaan :)
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kekäläisen kädenjälki - Jokerit kaudella 2011-2012

Vähän on mennyt aiheesta tämä keskustelu..

En nyt tiedä viittaatko tuolla noihin omiin viihdepuolen kehitysläppiin, mutta vastataan nyt kuitenkin. Kekäläisen tehtävät Jokereiden toimitusjohtajana ilmoitettiin mediassa seuraavasti:

"Kekäläisen vastuulle tulevat toimitusjohtajan tehtävien ohessa myös koko seuran kehittäminen sekä pelaaja- ja valmentajavalinnat."

Lähde: Jokereilta huippukaappaus – Jarmo Kekäläinen toimitusjohtajaksi | SM-liiga | Jääkiekko | YLE Urheilu | yle.fi (YLE urheilun sivu 24.5.2010 jossa nimityksestä kerrotaan)

Tuossa valossa kun mittaillaan Kekäläisen kädenjälkeä Jokereissa kaudella 2011-2012 on relevanttia keskustella pelaajavalintojen lisäksi myös muusta liiketoiminnasta ja sen kehittämisestä. Toki pelaajakiinnitykset kiihottavat lätkänseuraajia eniten, mutta ainakin itse toivon että Kekäläinen laittaa koko paketin kansainväliselle tasolle. Tämä tarkoittaa että myös liiketaloudellinen johto ja markkinointi tehdään hyvin ja laadukkaasti. Jos Kekäläinen ei tässä onnistu, on hän mielestäni väärä mies toimitusjohtajaksi ja voisi vain hoitaa pelaajascouttauksen ja valmentajavalinnat.

Siitä olen samaa mieltä että markkinoinnin pikkudetaljit, kuten ulkomainonnan toteutus, nettisivujen väritys ja organisointi kuuluvatkin muihin ketjuihin koska osaava toimari palkkaa noiden miettimiseen oman alansa asiantuntijat.

Mielenkiintoista muuten nähdä tuleeko toukokuussa / änärin loputtua vielä niitä isoja kaloja haaviin. Ykkössentteriä tuo joukkue pahiten huutaa.
 

maukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontulan Jokerit
Joku täällä haaveili Janne Niskalasta. Sopimus KHL:ään julkistettiin tänään.

Pakkeja puuttuu ja varsinkin hyökkääjiä, mutta mitään ei tapahdu. Ei avainpaikoille löydy enään laatupelaajia, ne menivät jo. Ikävää, mutta Kekäläinen ei ole ollut hereillä. Se on tainnut vain keskittyä näiden hardttien ja kalupsien pelien katseluun.
 

Iiro#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, (HCK, K-Vantaa)
Joku täällä haaveili Janne Niskalasta. Sopimus KHL:ään julkistettiin tänään.

Pakkeja puuttuu ja varsinkin hyökkääjiä, mutta mitään ei tapahdu. Ei avainpaikoille löydy enään laatupelaajia, ne menivät jo. Ikävää, mutta Kekäläinen ei ole ollut hereillä. Se on tainnut vain keskittyä näiden hardttien ja kalupsien pelien katseluun.

Millähän perustelet, että laatupaikoille ei löydy enään avainpelaajia? Muutama kova nimi tehnyt sopparit KHLaan, mutta kyllähän tuolla uiskentelee kaloja vielä meressä hyvinkin paljon. Rapakon takana olevat kortit on vielä aivan täysin katsomatta, koska siellä on vielä kausi menossa ja joillakin ryyppyputki vasta alussa. Eiköhän Kekäläinen sieltä jonkun ison kalan saa meille kalasteltuu. Ehkä joku paluumuuttajaa? Ehkä joku hampaaton kanukki joka ei jaksa enään AHLssä bussilla rundata tuhansia kilometrejä?

Uskoisin myös, että Keklu on ollut hereillä esim. Niskalaakin kohtaan, mutta taitaa tuolla rajan takana pojat lyödä sen verran enemmän paalua pöytään, että ei Jokereiden pelimerkit hirveesti kiinnostusta herätä. "Mene Jokereihin saat 200 000€/kausi. Tule KHLn niin saat pelkästään bonuksia voitetusta puffi matsista saman verran."

Itse hyvin positiivisin mielin odottelen tässä mitä se Keklu saa aikaan. Luotto on kova, mutta lupaan myös itsekkin manata jos ei sitä isoo kalaa ole haaviin tarttunut, kun kausi potkastaan käyntiin. Odotukset ovat korkealla ja en jaksaisi liian korkeelta alas tipahtaa.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Joku täällä haaveili Janne Niskalasta. Sopimus KHL:ään julkistettiin tänään.

Pakkeja puuttuu ja varsinkin hyökkääjiä, mutta mitään ei tapahdu. Ei avainpaikoille löydy enään laatupelaajia, ne menivät jo. Ikävää, mutta Kekäläinen ei ole ollut hereillä. Se on tainnut vain keskittyä näiden hardttien ja kalupsien pelien katseluun.

Niin, kyllähän se ikävästi näyttää siltä, että ensi kausikin ollaan hävitty.

Ei tästä saatana enää mihinkään nousta...
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Joku täällä haaveili Janne Niskalasta. Sopimus KHL:ään julkistettiin tänään.

Pakkeja puuttuu ja varsinkin hyökkääjiä, mutta mitään ei tapahdu. Ei avainpaikoille löydy enään laatupelaajia, ne menivät jo. Ikävää, mutta Kekäläinen ei ole ollut hereillä. Se on tainnut vain keskittyä näiden hardttien ja kalupsien pelien katseluun.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että mille paikalle olisit Niskalaa sovittanut? Kiekollista hyökkäysvoimaa meillä on jo takalinjoille tarpeeksi ja puolustus kaipaa enää korkeintaan yhtä fyysistä puolustuspelin taitajaa, osa-aluetta joka ei kuulu Niskalan vahvuuksiin. Muutenkaan ei tuon tason pelureita Suomeen saada, ei niin millään, kuten Iiro aiemmin esitti tai jos saataisiin, niin eiköhän Niskalan seura olisi Lukko, joka pystyisi varmasti lyömään pöytään samankokoisen tarjouksen kuin Jokerit.

Amerikasta scouttaaminen on varteenotettava vaihtoehto, mutta kannattaa huomioida että Eavesin jatkaessa meillä on ainoastaan yksi ulkkaripaikka vapaana.

Potentiaalisia paluumuuttajia ei hirveästi ole tarjolla, Teemu Laine taitaa olla ainoa ja hänkin jatkanee uraansa lähes varmasti KHL-kaukaloissa.
 

maukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontulan Jokerit
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että mille paikalle olisit Niskalaa sovittanut?

En millekään, mutta täällä joku hullu haaveili kyseisestä pelaajasta, eikä haaveile onneksi enään kun kerroin, että jatkaa KHL:ssä.

En välttämättä näe, että fyysistä pakkia tarvittaisiin. AJ palaa ensi kaudella tasolleen, tässä luotan Hakkaraiseen, Westerlundiin ja Virtaan.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
En välttämättä näe, että fyysistä pakkia tarvittaisiin. AJ palaa ensi kaudella tasolleen, tässä luotan Hakkaraiseen, Westerlundiin ja Virtaan.

Pitkään jo mietinkin, että kumpi tapahtuu aiemmin? Jenkit löytää Osaman vai maukka kirjoittaa ensimmäisen viestin jatkoaikaan mikä ei ole pelkkää negailua ja ranteiden viiltelyä... Jenkit voitti täpärästi.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ei avainpaikoille löydy enään laatupelaajia, ne menivät jo. Ikävää, mutta Kekäläinen ei ole ollut hereillä. Se on tainnut vain keskittyä näiden hardttien ja kalupsien pelien katseluun.

1.6.10 = Kreps
21.6.10 = Helminen&Marttinen
27.8.10 = Nokelainen
6.10.10 = Perrin
12.10.10 = Hamilton
13.10.10 = Doell
18.10.10 = Tenkrat
7.11.10 = Lasak
29.11.10 = Lintner

Tuossa nyt alkuun on pari sellaista pelaajaa, jotka tulivat enemmän tai vähemmän tähtipelaajan statuksella paljon myöhemmin. Jätin vielä huhtikuun (mm. Porseland) tarkoituksella pois. Samoin räikeimmät yllättäjät (mm. Caldwell, Lee, Dehner) ja niin sanotut rivimiehet (Kovanen, Forrest esimerkiksi) jäivät rannalle. Viime vuosilta löytyisi sitten vielä muitakin kovia nimiä, mukaan lukien Sweatt ja joku meillä pelannut teho-hurri. Ja jos oikein tehdään lempeä pilkulle, niin liigan viime kauden paras pelaaja (Peltonen) teki sopimuksen tasan vuosi takaperin ja Väänäsenkin sopparista on vuosi ja 5 päivää.

Mikä ihmeen juttu tämä on, että huhtikuussa MM-kisojen aikaan ei enää löydy laatupelaajia? Ei tarvitse mennä kuin vajaa vuosi takaperin niin näitä huipun veljeksiä löytyy yllin kyllin.
 

maukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontulan Jokerit
Mikä ihmeen juttu tämä on, että huhtikuussa MM-kisojen aikaan ei enää löydy laatupelaajia?

Ottaen huomioon Jokerien ulkkaritilanteen ja Kekäläisen surullisen/säälittävän pakin metsästyksen viime kaudelta, niin en jaksa olla kovinkaan luottavainen.
Kyllä avainpaikoille pitää hankkia pelaajat jo hyvissä ajoin, eikä mitään rapakuntoista kanukkia keskellä kautta tyyliin York.

Mutta Lehterä tai Filppula kaiken pelastaa voi.. ja olisihan se jo aikakin, että tämä ihmemies hankkisi edes yhden ison fisun seuraan, sitä on jo vuosi odoteltu.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mutta Lehterä tai Filppula kaiken pelastaa voi.. ja olisihan se jo aikakin, että tämä ihmemies hankkisi edes yhden ison fisun seuraan, sitä on jo vuosi odoteltu.

Laskisin NHL-statuksella tulleen Nokelaisen, viime kaudella liigan top-3 kassarin Kilpeläisen ja pakkien pistepörssin kakkosen Nordlundin isoiksi kaloiksi, samoin ehkä Eavesinkin.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Mutta Lehterä tai Filppula kaiken pelastaa voi.. ja olisihan se jo aikakin, että tämä ihmemies hankkisi edes yhden ison fisun seuraan, sitä on jo vuosi odoteltu.

Oletko sattunut huomaamaan, että Sm-liigaan ei enää saa isoja fisuja? Hieman pienempiä kyllä. Esimerkkinä mm. nuo Dekon mainitsemat Sm-liigan mittapuulla timanttiset hankinnat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ottaen huomioon Jokerien ulkkaritilanteen ja Kekäläisen surullisen/säälittävän pakin metsästyksen viime kaudelta, niin en jaksa olla kovinkaan luottavainen. Kyllä avainpaikoille pitää hankkia pelaajat jo hyvissä ajoin, eikä mitään rapakuntoista kanukkia keskellä kautta tyyliin York.

Tämä on totta ja ei. Totta siinä mielessä, että yhtään kunnossa olevaa avainpelaajaa tuskin saadaan kesken kauden. Mutta se taas ei pidä paikkaansa etteikö Jokereissa asiaa tiedetä. Todennäköisesti niillä vaiheilla kun kausarien myynti kunnolla käynnistyy toukokuun lopulla ja kesäkuussa, alkaa putoamaan myös uusia nimiä. Suomeksi sanottuna joukkue on valmiimpi kuin mitä seura julkisesti kertoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös