Kehukaa Mestiksen tuomareita!

  • 24 842
  • 120

Rankkari

Jäsen
Kahden päätuomarin järjestelmä.

Kahden päätuomarin järjestelmä loppupeleissä tulee osoittautumaan paremmaksi, kuin jatkaminen yhdellä päätuomarilla. Järkevä on ollut myös päätös, että tätä harjoitellaan runkosarjan lopussa, ennen pudotuspelejä.

Jos vielä joku tuomareista epäröi, minkälaista linjaa pitää jatkaa, niin siihen on hyvä muistisääntö. Vihellä vain ne jäähyt missä varmasti näit rikkeen. Antaa pelaajien pelata, ja yleisön nauttia kevään ratkaisupeleistä. Jäähylle ei tarvitse laittaa lähintä pelaajaa, mikäli joku vain kaatuu.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ketju ylös niin saavat tuomaritkin osansa "kehuista"..

Ja kysymys: Minkälainen tuomari on Joonas Pinomaa? Viheltää tänään Mikkelissä ja on mulle aivan tuntematon "suuruus".
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ketju ylös niin saavat tuomaritkin osansa "kehuista"..

Ja kysymys: Minkälainen tuomari on Joonas Pinomaa? Viheltää tänään Mikkelissä ja on mulle aivan tuntematon "suuruus".

Kerran on tullut Pinomaa nähtyä, vihelsi taannoin TuTo-SaPKo pelin, ja oli kyllä totaalisesti kuutamolla. Vihelsi huutojäähyjä tilanteista, joihin oli tapahtuma hetkellä selin etc...
 

Ttie

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJT Miehet HC K (<-HC Kerava<-Sherwo), KJT, Kerho
Kerran on tullut Pinomaa nähtyä, vihelsi taannoin TuTo-SaPKo pelin, ja oli kyllä totaalisesti kuutamolla. Vihelsi huutojäähyjä tilanteista, joihin oli tapahtuma hetkellä selin etc...

hmm... Kuvittelis, että ihan hirveesti ei turhia jäähyjä ehdi puhaltaa jos niitä on 5+4 ja kai siellä ihan aiheellisiaki joukossa on.

Keskiviikkona Keravalla Joonas puhalsi Suomi-sarjan HC Keski-Uusimaa - KJT TuusKi 5+6 jäähyä. Ihan siististi, antaa pelata, eikä puhalla joka hengenvedolla.

Se, mihin kiinnitin huomiota, että kiekontavoittelu tilanteessa esteleminen meni läpi lähes aina. Seuraavana iltana tuo huomio korostui, kun telkasta tuli toi Jokerit-Pingviinit matsi ja siellä NHL tuomarit, siellä noi otettiin tiukemmin pois.

Ei pilannu ainakaan ala-sarja peliä ja kundit sai pelata.

Ihan aiheesta toiseen. Kukaan tuomari ei enää puhalla, vaikka kypärän remmi olis aiva auki. Tässä takavuosina oli hyvinki pyhä asia, kuinka takakenossa kiinni oleva kypärä sai olla, henk. kymppejä helisi väärästä varusteesta, vai mistä se ny oli.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
hmm... Kuvittelis, että ihan hirveesti ei turhia jäähyjä ehdi puhaltaa jos niitä on 5+4 ja kai siellä ihan aiheellisiaki joukossa on.

Varmaan osa hyvinkin aiheellisia, mutta muutamassa oli aika hukassa. Esimerkiksi pari tilannetta: Ensimmäisessä erässa SaPKo pääsi vastahyökkäykseen ja Kostiainen jäi viivalle odottamaan kiekkoa. TuTon pelaaja luisteli takaa omalle alueella ja kompastuu selin olevan Kostiaisen mailaan. Kostiainen jäähylle kampista...
Toisessa erässä toimintaa SaPKon maalin kulmilla, Maunulan maila osuu ilmeisesti vahingossa SaPKon pelaajan kypärään, toki rangaistuksen paikka. Pinomaa vaan on selin tilanteeseen, SaPKon vaihtoaitiosta nousee meteliä, Pinomaa ympäri, käsi pystyyn, pieni vilkuilu ja Maunula estämisestä jäähylle...
Siispä SaPKolle alussa täysin aiheeton jäähy, TuTolle toki jäähy kuuluikin, mutta estämistä siellä ei ollut kuin Joonas pojan päiväunissa. Muutenkin saman tyyppistä sooloilua pitkin peliä, toki voi olla hyväkin tuomari, jolle sattui vaan huono päivä.
 

Jukuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Hydraulic oilers, JYP, HIFK
Ketju ylös niin saavat tuomaritkin osansa "kehuista"..

Ja kysymys: Minkälainen tuomari on Joonas Pinomaa? Viheltää tänään Mikkelissä ja on mulle aivan tuntematon "suuruus".

Pinomaa oli tänäänkin ihan kuutamolla. Käsittämättömiä vihellyksiä.
 

TKR-69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Vantaa
Treenipelit pelattiin kahdella päätuomarilla(seurat maksoi itse tuomarit treenipeleissä, sarjassa liitto maksaa) ja tottu siihen. Sarja kun alkoi, niin fanit on ollut ihmeissään, kun tuomarit ollut aikas huonoja(Anttalainen,Lindqvist Vantaalla). Yhden päätuomarin aika on yksinkertaisesti ohi.
Valitettavasti tän vuoden budjettiin ei muistettu budjetoida kahta päätuomaria, mutta olen ymmärtänyt, että Joulun jälkeen on Mestiksessäkin kaksi päätuomaria.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Pinomaa oli tänäänkin ihan kuutamolla. Käsittämättömiä vihellyksiä.

Juu, eipä paljon lisättävää tähän. Kaiken muun sähellyksen huipentumana Jukureiden tasoitusmaalin hyväksyminen, vaikka ainakin minun silmääni ja korvaani oli aika selvää, että summeri ehti soida ennen kiekon menemistä maaliin.

Kiitos käynnistä, älä tule uudestaan.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Juu, eipä paljon lisättävää tähän. Kaiken muun sähellyksen huipentumana Jukureiden tasoitusmaalin hyväksyminen, vaikka ainakin minun silmääni ja korvaani oli aika selvää, että summeri ehti soida ennen kiekon menemistä maaliin.
Kiitos käynnistä, älä tule uudestaan.

Mutta olihan mies "mukava" nähdä..

Lisätään tuohon Pinomaan kehumislistaan Bakerin maalin hylkäys (pilli soi aivan liian aikaisin, kiekko ei ollut missään vaiheessa SaPKon mv:n hallussa), SaPKolle tulossa olleen jäähyn aikana pelin katkaisu ihan syyttä Jukureiden selvässä maalipaikassa, lukuisat ronkkimiset jäi viheltämättä (molemmilta), SaPKo pelaajan kyynärpää taklaus keskialueella (tuli kakkonen, mutta Pinomaa ei käynyt edes katsomassa, miten kävi Lindholmille), Vesterisen sikailu SaPKon maalin edessä kolmannessa erässä jne jne.

Mukava mies tuo Pinomaa.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kiitos Jukka Virta! Tuomitsit KooKoo Jukurit pelin niin ettei tarvinut kyseenalaistaa kokonaan yhtään tuomiota. Ehdottomasti mestiksen tuomarieliittiä yhden pelin perusteella.

Onko tämä tuomari tuominnut muitakin pelejä hyvin vai sattuiko nyt ns työtapaturma? Kouvolassa miestä ei ole ennen näkynyt, mutta tällä esityksellä toivotan kyllä lämpimästi tervetulleeksi uudelleen.

p.s. Tämä ei ollut sitten missään mielessä sarkastinen kirjoitus. Toisin kuin suurin osa tämän ketjun kirjoituksista, tämä oli ihan oikea kehu.
 

Rankkari

Jäsen
Kiitos Jukka Virta! Tuomitsit KooKoo Jukurit pelin niin ettei tarvinut kyseenalaistaa kokonaan yhtään tuomiota. Ehdottomasti mestiksen tuomarieliittiä yhden pelin perusteella.

Oon samaa, ja erimieltä. Eka erässä "lämmitti sydäntä", kun kerrankin joku viheltäjä antaa poikien pelata! Siis yhtään rajatapausta ei vihelletty jäähylle. Moni muu olisi valitettavasti siihen sortunut.

Tokassa erässä jäi muutama täysin selvä jäähy puhaltamatta. Esim. Bakeria selkään poikkarilla, mistä ois voinu antaa jopa 2+10. Näin saman hidastuksena erätauolla tv:stä. Ja jotain Kookoo pakkia lyötiin selkeästi käsille. Kultasen nenäverenvuoto tilanne sensijaan meni mun silmistä ohi. Kovasti siitä ainakin protestoitiin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kiitos Jukka Virta! Tuomitsit KooKoo Jukurit pelin niin ettei tarvinut kyseenalaistaa kokonaan yhtään tuomiota. Ehdottomasti mestiksen tuomarieliittiä yhden pelin perusteella.

Onko tämä tuomari tuominnut muitakin pelejä hyvin vai sattuiko nyt ns työtapaturma? Kouvolassa miestä ei ole ennen näkynyt, mutta tällä esityksellä toivotan kyllä lämpimästi tervetulleeksi uudelleen.

p.s. Tämä ei ollut sitten missään mielessä sarkastinen kirjoitus. Toisin kuin suurin osa tämän ketjun kirjoituksista, tämä oli ihan oikea kehu.
Virran linja oli suorastaan loistava verrattuna esim. näihin Mestiksen kolmeen "sankariin", joiden toilailuja on hävetä jo liian kauan.

- Leppänen
- Vepsäläinen
- Vuohtoniemi (nykyään liigassa? ...eli ilmeisesti hyväveli-järjestelmä toimii myös tuomareiden keskuudessakin)

Lisää Jukkavirtoja Suomen tuomarikartalle, kiitos!
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tokassa erässä jäi muutama täysin selvä jäähy puhaltamatta. Esim. Bakeria selkään poikkarilla, mistä ois voinu antaa jopa 2+10. Näin saman hidastuksena erätauolla tv:stä. Ja jotain Kookoo pakkia lyötiin selkeästi käsille. Kultasen nenäverenvuoto tilanne sensijaan meni mun silmistä ohi. Kovasti siitä ainakin protestoitiin.

Minulla sekä tuomarilla on vielä tuo Bakerin tapaus videolta katsomatta. Mielestäni siinä oli kuitenkin todella kevyt tönäisy enkä pitänyt sitä missään nimessä rangaistuksen arvoisena. Lähinnä katsoin että todella huonoa tuuria jos siinä Bakerille jotain kävi. Tuomari näki tilanteen myös erittäin hyvin eikä reagoinut mitenkään eli ei se kovin kova selkäänajo voinut olla. Poikittaisesta olisi toki voinut antaa jäähyn jos se sellainen oli.

Kultasen tilanteesta joku lähellä istuva sanoi että saattoi olla KooKoon pelaajan maila joka osui. Itse en myöskään nähnyt tilannetta.
 

McCourt

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL

Riffsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punamustat, Keltamustat, mitä näitä nyt on.
Ja voi hyvää päivää.

Linjatuomarit voisivat painua takaisin kaukalopallon pariin.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa

muumijo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Tappara
Saa nähdä kuinka paljon jäähyminuutit nousee yhtä peliä kohden. Itse veikkaan, että menee melkoiseksi sekoiluksi. Toisaalta ei se voi enää paljon huonommaksi tästä mennä.


Kyllä tää tästä nyt voi huonontuakin. Linja kuitenkin tulee väkisin muuttumaan joiltakin osin, ainakin osalla tuomareista. Ja mihin aikaan, juuri on alkamaisillaan pleijarit ja kauden tärkeimmät matsit. Olisi kai tämän shown voinut aloittaa vaikka tulevan kauden alussa? Toisaalta, kaikille tämä on sama.

Se vaan suorastaan huolestuttaa, että mistä hitosta Mestikseen meinataan repäistä 2 hommansa osaavaa tuomaria jokaiseen peliin? Yksinkertainen yhtälö: paska+paska = isompi paskaläjä, eikä paska+paska voi olla 1 hyvä.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Toisaalta ei se voi enää paljon huonommaksi tästä mennä.

Ei tosiaankaan ainakaan huonommaksi kuin ei Mikkelissä. Päätuomari Jukka Virta oli ihan pihalla. Välillä tuntui, että jääkiekon säännötkään ei olleet Virralle selvillä. Jos jotain positiivistä voi hänestä sanoa, niin toimitut jäähyt meni suht oikein. Tuomitsematta jääneitä oli vaan niin helkkarin paljon.
 

Rocco

Jäsen
Saa nähdä kuinka paljon jäähyminuutit nousee yhtä peliä kohden. Itse veikkaan, että menee melkoiseksi sekoiluksi. Toisaalta ei se voi enää paljon huonommaksi tästä mennä.
Varmaan jäähymäärät alkuun taas hieman nousevat, mutta kyllähän peli paranee aika paljon kun samat asiat nähdään kahdesta suunnasta. Nythän jää valitettavan paljon asioita näkemättä kun yksi mies ei kaikkea yksinkertaisesti voi nähdä.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Se vaan suorastaan huolestuttaa, että mistä hitosta Mestikseen meinataan repäistä 2 hommansa osaavaa tuomaria jokaiseen peliin? Yksinkertainen yhtälö: paska+paska = isompi paskaläjä, eikä paska+paska voi olla 1 hyvä.

Tätä hain takaa. Vielä kun Liigassa taitaa olla jonkin verran pelejä samoina päivinä kuin Mestiksessä, niin ei edes niitä vähän paskoja tuomareita taida joka paikkaan riittää. Ja mitäs sitten kun Mestiksessä pelataan 4-5 peliä samalla kierroksella?
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tänään on sitten viimeinen kierros, kun mennään yhdellä päätuomarilla. Mikkelissä on tänään tuomarina Anssi Salonen. Outo nimi mulle, millainen dumari AS on?
 
Kahden tuomarin järjestelmä on ehdottomasti parempi ja nimenomaan siitä syystä, että muutkin kuin kiekolliseen pelaajaan kohdistuvat virheet havaitaan paremmin. Pelaajien on vain opittava siihen, että pikkukoiruudet ja jälkipelit tuomitaan jatkossa tarkemmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös